Dieselbil med ikke optimalt kørselsmønster

#1| 0

Bilen skal snart skiftes og jeg har via en god kontakt fået et rigtigt godt tilbud på en ny brugt bil.


Problemet er bare det er en diesel - ford mondeo 2.0 tdci 140 hk fra 2011.


Er det no go med et kørselsmønster som ca. er således:


Dagligt - småture til og fra institution etc. (maks. 10 km.)

Ugentligt tur på 2x50 km.

Månedlig tur på +100 km.

24-03-2017 17:50 #2| 0
Moderator

Jeg har en tilsvarende, som jeg er meget glad for. Da jeg købte den, havde jeg behov for at køre meget. Det sidste halvandet år, har svaret til dit.

Bilen har dejlig komfort og den har været klippe stabil. Den eneste reparation jeg har måtte punge ud for, er skift af forhjulslejer. Men 6 km grusvej per dag, er hårdt ved alle biler.

Jeg kan slet ikke genkende de tæsk Mondeoerne jævnligt får, når det kommer til kvalitet.

Over de sidste 3 år, har den holdt et snit på 17,9 km/l

24-03-2017 18:02 #3| 0

problemet med dieselbiler er jo de korte ture, men burde ikke være noget problem hvis du sørger for at få den brændt ren når du tager på de længere ture.

24-03-2017 19:34 #4| 0
wizards skrev:Bilen skal snart skiftes og jeg har via en god kontakt fået et rigtigt godt tilbud på en ny brugt bil.

Problemet er bare det er en diesel - ford mondeo 2.0 tdci 140 hk fra 2011.

Er det no go med et kørselsmønster som ca. er således:

Dagligt - småture til og fra institution etc. (maks. 10 km.)
Ugentligt tur på 2x50 km.
Månedlig tur på +100 km.

Hvad er det "gode" tilbud? Det er vi jo tvunget til at kende, ellers er det jo umuligt at vurdere, om der er sat x kroner af over de næste x år, til den ekstra vedligeholdelse, den pågældende bil kommer til at koste dig, i forhold til, hvis det havde været en tilsvarende benzinbil? Alene den højere årlige ejerafgift skal jo kompenseres i indkøbsprisen.. ;)

24-03-2017 20:09 #5| 0
OP

NanoQ og Gonginator - tak, lyder ud fra det, til at være gangbart.


GrimGladGris - Ud fra hvad jeg kan vurdere er det min. 1/3 af prisen jeg sparer (kontra forhandlerkøb) - så der er lidt at give af...

Vægtafgift er vist 5.430 pr. år, så det er til at leve med..

Redigeret af wizards d. 24-03-2017 20:10
24-03-2017 20:16 #6| 0
wizards skrev:NanoQ og Gonginator - tak, lyder ud fra det, til at være gangbart.

GrimGladGris - Ud fra hvad jeg kan vurdere er det min. 1/3 af prisen jeg sparer (kontra forhandlerkøb) - så der er lidt at give af...
Vægtafgift er vist 5.430 pr. år, så det er til at leve med..

Okay, håber ikke du har givet over 100tkr for bilen. Men ja, 5430,00 Vs 2960,00 kroner som den tilsvarende 160hk benzinudgave koster, er jo ikke alverden. Blot knapt 25k på 10 år. Men, det kommer bilen jo så også til at koste, i ekstra serviceomkrostninger. Så, reelt set skal bilen være 50.000 kroner billigere i indkøb, for at regnestykket går i 0. Hvilket er ret meget, når du ikke har nogen glæde af, at den går længere på literen. (En dieselbil kører ikke langt på literen, før den er driftsvarm, hvilket tager meget længere tid end i en benzinbil)..;)


Her kan du i øvrigt se, hvad sådan en går på literen: 6,43L/100km = 15,55 km/l i gennemsnit. Du kan selv kigge nogen af "brugernes" køremønstre igennem, og se om du kan finde nogen, der har et, som ligner dit. Mit bud er, at du skal være glad, hvis du kommer i nærheden af 15 km/l med dit kørselsmønster. ;)

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/154-Mondeo.html?fueltype=1&constyear_s=2011&constyear_e=2012&power_s=140&power_e=140&powerunit=2



Uanset hvad, så held og lykke med den nye bil. ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 24-03-2017 20:29
24-03-2017 20:38 #7| 0
OP

Den er ikke købt endnu ;-) - og ja det er lige under 100k...


Tænker umiddelbart på 8 års ejerskab - så det giver 20k ekstra i vægtafgift. Er diesel det dyrere i vedligehold/service også?


Stirrer mig nok lidt blind på besparelsen up-front... Kunne sagtens "nøjes" med en lidt mindre bil (ideelt set Skoda Octiva sedan benzin, 4-5 år, men gerne mange km..) Men har bare svært ved at sige nej til gode handler... :)


24-03-2017 20:48 #8| 0

@wizards


Jeg vil anbefale dig at læse den her artikel: http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/koerer-du-din-dieselbil-forkert-saa-dyrt-er-det/6251637 Alene tilsætningen af additiver løber jo op.. :)

Men ja, det kan godt være at "serviceeftersynene" ser nogenlunde ens ud, prismæssigt. Så dumme er importører og forhandlerne jo heller ikke, men det man skal vide er jo, at man meget let render ind i, andre forholdsvis dyrere regninger end ved en tilsvarende benzinbil. Ikke dermed sagt ,at den slags omkostninger ikke også kan forekomme på en benzinbil jo.. ;) Det generelle reservedelsindeks er nok noget der ligner indeks 140-150 for en diesel, hvis benzin'en er udgangspunktet i indeks 100. ;)


I øvrigt, vil jeg vove at påstå, at selv dine 50km ture, der ville en benzinbil kører lige så langt på literen som din dieselbil. For, først efter ca halvdelen af turen, begynder din diesel at kører længere på literen, end benzineren. Det er først ved dine 100 km ture, at den indhenter noget. ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 24-03-2017 20:55
24-03-2017 20:59 #9| 0
OP
GrimGladGris skrev:@wizards

Jeg vil anbefale dig at læse den her artikel: http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/koerer-du-din-dieselbil-forkert-saa-dyrt-er-det/6251637 Alene tilsætningen af additiver løber jo op.. :)
Men ja, det kan godt være at "serviceeftersynene" ser nogenlunde ens ud, prismæssigt. Så dumme er importører og forhandlerne jo heller ikke, men det man skal vide er jo, at man meget let render ind i, andre forholdsvis dyrere regninger end ved en tilsvarende benzinbil. Ikke dermed sagt ,at den slags omkostninger ikke også kan forekomme på en benzinbil jo.. ;) Det generelle reservedelsindeks er nok noget der ligner indeks 140-150 for en diesel, hvis benzin'en er udgangspunktet i indeks 100. ;)

Tak, mindre positiv læsning, ser ud til at det klogeste måske er at vente lidt og se om noget andet skulle dukke op...Den gamle kører heldigvis (overordnet set) fint stadigvæk.. :)

24-03-2017 21:04 #10| 0
wizards skrev: Tak, mindre positiv læsning, ser ud til at det klogeste måske er at vente lidt og se om noget andet skulle dukke op...Den gamle kører heldigvis (overordnet set) fint stadigvæk.. :)

Hehe, der er vist ikke nogen tvivl om, hvad jeg ville anbefale. Det kan dog være, at du kører med campingvogn eller tung trailer ofte, hvor du har brug for bundtrækket i dieselen. Ellers kan jeg ikke se nogen som helst fordele, ved at købe diesel fremfor benzin. Medmindre, besparelsen er enorm. Det største problem er dog, at der er solgt ufattelig får benzinbiler i de årgange og modeller der, ikke kun Ford, men sådan helt generelt, eftersom langt hovedparten af de biler som er i markedet nu er tidligere flåde- og leasingbiler. Det er noget nær umuligt, at finde fx en Mondeo 1.6 scti st.car i de årgange, til en fornuftig pris, fordi der vel er max 5 til salg i hele landet, mod flere hundrede dieselbiler. ;)

24-03-2017 21:23 #11| 0
OP

Så er der takket nej...


Hvad ville du anbefale af bil, hvis der er følgende kriterier:


Kørselsbehov som ovenstående - maks. 12.000 km/årligt (ingen campingvogn eller tunge trailere - maks. lidt haveaffald i ny og næ).

Krav til størrelse: Octavia fungerer fint, men skal ikke være mindre. Ville passe mig fint hvis det ikke var en stationcar, kan dog leve med det hvis der er åbenlys værdi/besparelse.

Aldersmæssigt tænker jeg 4-6 år (så vi har bil de næste 8 år)

Km: Tænker at den gerne må have gået meget, da vi jo ikke vil køre så mange km i den...

Pris: 100k +/-


Redigeret af wizards d. 24-03-2017 21:25
24-03-2017 21:36 #12| 0

@wizards

Åh, det er et svært spørgsmål, da der også er en del andre parametre jo, såsom forventninger til ydelse osv.. Men altså, to umiddelbare bud må være noget i retning af netop en Skoda Octavia, de er til at komme i nærheden af, for omkring 100tkr. Dog, er det yderst begrænset, hvad du overhovedet kan finde, så ungt til den pris, med en vis størrelse bil. Ellers er det primært biler som Suzuki Sx4, Chevrolet Cruze og lignende "elementer". Og, det går jeg ikke lige ud fra er sådan synderligt interessant i dit tilfælde. Går du bare liiiidt højere op i pris, så åbner der sig adskillige muligheder, bl.a. Ford Mondeo, Opel Insignia osv.. :)

Men her er to Octavia'er:

En Elegance, med relativt mange km på klokken:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/14-tsi-122-elegance-5d/3170067

Og, en ambiente (Greentec, den går lige så langt på literen, som den diesel du havde kig på), dog med klimaanlæg fx, med et meget fint km-tal:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/14-tsi-122-ambiente-greentec-5d/3078257

Den sidste, hvis du kan forhandle den lidt ned, ligner et rigtig godt bud på en billig familiebil, de næste maaaange år.. Da den også, vil have en vis værdi i sig, når den engang skal sælges igen. ;)


Dog igen, der er meget få biler i de årgange/størrelser, med benzinmotor, og derfor er bilerne ofte prissat helt i hegnet, grundet forhandlerne "gætter" sig til en pris, da der ikke er nogen at sammenligne med. Flere af de store forhandlere, har tilmed folk på venteliste til de her "fornuftige" familiebiler. ;)


Lidt op i pris, er desværre også lig et større værditab, men her er to bud på Mondeo og Insignia:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/mondeo/16-scti-160-titanium-5d/3215643

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/insignia/14-t-140-cosmo-st-eco-5d/3108146


Og, så lige den jeg havde snapcallet, i fald jeg var i dét marked:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/insignia/20-t-250-cosmo-st-aut-4x4-5d/3027822


*gg*

Redigeret af GrimGladGris d. 24-03-2017 21:39
24-03-2017 22:18 #13| 0
OP

Tak for bud - Ikke de store krav til ydelse...


Er helt sikkert de 2 første der er mest interessante for mig.

Hvad er en god pris på nr. 2?





24-03-2017 23:06 #14| 0

@wizards

Hm, en detailpris 110tkr og en engrospris omkring 15 mindre.. ;) Slog den lige op i BilpriserPro, og den pingede ud med 90k i ren handel engros. ;) Så afhængig af, hvor meget garanti osv du ønsker på den, hvor meget klargøring osv, så skulle det da være muligt at forhandle den en anelse ned.. ;)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar