Den store skiferie 12-13 tråd

#1| 2

Hej PN'ere

Jeg tænkte der kunne være interesse for en tråd hvor vi kan diskutere destinationer og planer for den kommende vinter.

Jeg starter selv sæsonen i morgen med at køre til Obergurgl i 4 dage. Derefter er planen 28/12 til 6/1 i Ladis/Fiss/Serfauss, slutter med 14 dage hen over påsken i Ischgl.

Tips og tricks er meget velkomne, jeg har selv op til denne sæson opdaget Tirol Snow Card som giver adgang til ca 4000 piste km i hele sæsonen for 670 euro.

Jeg vil forsøge selv at opdatere efter de 3 ture og håber at andre vil gøre det samme.

Redigeret af Claus d. 19-11-2012 20:55
19-11-2012 21:55 #2| 0

Godt initiativ ! :)

Vidste faktisk heller ikke at det kort fandtes til alle de skiområder, men det kan da godt svare sig, hvis man er afsted min. 3 uger.

Vi kunne desværre ikke finde noget henover julen i Fiss, så prøver et helt nyt område i år der hedder Nauders.

Hvor bor du, når du er i Ischgl ?

19-11-2012 22:20 #3| 0
OP

Tak skal du ha'

Jeps,du skal afsted i 3 uger for at det kan betale sig.

Vi har også Nauders med på kortet til nytår, det er en af fordelene ved kortet selv om det giver lidt ekstra tid i bilen.

Hvis i ikke har forudbetalt så er det stadig en mulighed at kigge efter noget i Landeck/Sams, jeg vil tro der er knap en halv times kørsel.

Vi bor ca 20 km fra Ischgl i Pians, det er ikke helt optimalt men min kæreste er kommet der i 25 år så vi lever med lidt ekstra transport, til gengæld giver vi kun 20 euro pr person så det går fint op.

Vi skal også ind og kigge på det område der ligger ved Landeck i løbet af nytåret, det er et lille område men når det er med i tirol kortet så er det en fin mulighed.

19-11-2012 22:26 #4| 0

Det bliver til en enkelt tur til Bad Gastein med nogle venner i uge 6, jeg glæder mig!

19-11-2012 22:28 #5| 0

Super godt initiativ - specielt med de efterfølgende opdateringer, hvis de kommer ;-)

Personligt har jeg desværre kun planlagt 1 uge i julen til Sölden og 3 dage i Vialattea(?) med firmaet en gang i marts. Hvis der skulle dukke noget op i påsken, så kunne jeg godt være fristet til en tur mere der.

19-11-2012 23:00 #6| 0

Skal til Wagrain henover nytåret. Første gang jeg ikke holder nytår i Dk, så det bliver spændene.
Desværre er Wagrain ikke det mest optimale sted, men det eneste der kunne lade sig gøre.. så krydser fingre for at vinteren bliver godt kold, især i Østrig :D

19-11-2012 23:06 #7| 1

Val Thorens med 110 andre fra Aalborg universitet i uge 5!!

Derudover forhåbentlig en lille offpiste tur til Norge, for at pusse formen af!

19-11-2012 23:24 #8| 0
OP

@stonie
Er det repeat eller første gang du er der?

@Ipmp
Jeg skal gøre mit bedste med opdateringer, håber jeg ikke bliver den eneste!
Alt efter hvordan tingene udvikler sig i Obergurgl kan det godt være vi napper en dag i Sølden,det er jo kun 10 km nede af vejen.

@ktothep
Kender ikke noget til Wagrain så du må meget gerne komme med en update.
Jeg tror ikke det er så vigtigt at det bliver koldt, men mere at vejret kommer lidt fra vest så der kommer noget SNE.

@stens
Fuark, 110 mand, tal om et dansker helvede. Spøg til side, det bliver heltsikkert sjovt og området er vel stort og varieret nok til at det ikke bliver noget problem.

19-11-2012 23:28 #9| 0

@sten og claus

Val Thorens i uge 5 bliver langt mere dansker helvede end de 110 mand indikerer.
Der kommer oftest 600-700 fra CBS også, og så er der til tider også en god flok fra KU.

Sidst jeg var afsted oplyste guiderne, at de mente der alle selskaberne imellem var ca 2500 danskere..

19-11-2012 23:28 #10| 0
stens888 skrev:
Val Thorens med 110 andre fra Aalborg universitet i uge 5!!

Derudover forhåbentlig en lille offpiste tur til Norge, for at pusse formen af!


Hvad læser du på aau? ;)
19-11-2012 23:33 #11| 0
OP

Ipmp

Det lyder godt nok voldsomt, jeg syntes det er lidt overraskende når jeg møder/hører danskere i liften i Ischgl mere end 3-4 gange om dagen i påsken.

19-11-2012 23:36 #12| 0

Den står også på Val T i uge 5 med CBS herfra! :D Håber det bliver lige så vildt som sidste år.

19-11-2012 23:40 #13| 0

Ischgl i januar med mit arbejde alt betalt. Skal nok blive giftigt.

19-11-2012 23:42 #14| 0
Claus skrev:
@stonie
Er det repeat eller første gang du er der?

@Ipmp
Jeg skal gøre mit bedste med opdateringer, håber jeg ikke bliver den eneste!
Alt efter hvordan tingene udvikler sig i Obergurgl kan det godt være vi napper en dag i Sølden,det er jo kun 10 km nede af vejen.

@ktothep
Kender ikke noget til Wagrain så du må meget gerne komme med en update.
Jeg tror ikke det er så vigtigt at det bliver koldt, men mere at vejret kommer lidt fra vest så der kommer noget SNE.

@stens
Fuark, 110 mand, tal om et dansker helvede. Spøg til side, det bliver heltsikkert sjovt og området er vel stort og varieret nok til at det ikke bliver noget problem.


Det er første gang jeg er der, har ikke stået ret meget på ski, faktisk. Men et par af de venner jeg skal afsted med, har været der et par gange, og har kun gode ting at fortælle om det, så jeg satser på det bliver fedt :)
19-11-2012 23:45 #15| 0
OP

@Proletaren
Det lyder ikke til at det bliver til meget skiløb!!

@Stonie
Lyder lidt lige som mig, er kun 5. sæson men det er su lidt vanedannende.

19-11-2012 23:51 #16| 0

@Claus

Vil jeg gøre.. har kun være en gang i Norge og en gang i Val T før, så ikke så meget skierfaring endnu. Men læste lidt om området og på skisport mente de at der med garanti ville være sne. Så håber på det bedste.

20-11-2012 00:05 #17| 0
OP

ktothep

Jeg har sådan set heller ikke den store erfaring, men er bare blevet lidt bidt af det der pjat.
Jeg vil anbefale at kigge lidt på alpinforum.com hvis ellers du er ok med at læse lidt tysk, der skulle det være til at blive lidt klogere på området.

20-11-2012 00:09 #18| 0
Claus skrev:
@Proletaren
Det lyder ikke til at det bliver til meget skiløb!!

@Stonie
Lyder lidt lige som mig, er kun 5. sæson men det er su lidt vanedannende.


Enig! Både selve skiløbet, men i høj grad også afterski, vil jeg sige :-)
20-11-2012 00:18 #19| 0
OP

@Stonie
He-he, vi bor jo de der 20 km fra Ischgl så det bliver ikke til så meget af det berømte after-ski, til gengæld så har min kæreste stået på ski med de samme mennesker i 25 år og de er alle fra området omkring Wien så der er flasker nok at gå i gang med når vi er tilbage på pensionatet.
Pro tip: man skal ikke undervudere hvor meget østrigske pensionister kan drikke.

20-11-2012 00:39 #20| 0

Vi snupper en tur til Tignes i uge 8 + Nauders uge 2. Den første med familien. Nauders er med job.

20-11-2012 00:56 #21| 0

@Claus

Ischgl har nogle voldsomme (ja ja, overdrivelse fremmer forståelsen) priser ift. andre skiområder i Østrig, hvorfor du i nogen lavere grad vil møde danskere her.

Jeg har efterhånden haft 16 år med minimum en uges skiferie om året, og har været i Norge, Sverige, Østrig, Frankrig, Italien og Canada (halvt år).
Drømmen er 2-3 uger i Japan, men det er virkelig en dyr tur, så den skal prioriteres på et tidspunkt.

Hvis vi skal blive i Europa, så ville jeg tage Frankrig anyday over de andre, hvis det skulle være for skiløbet. Jeg er helt vild med Val Thorens og har efterhånden også tilbragt sammenlagt 10 ugers tid der. Rookie-tip: Start dagen i den 4. dal, hvis du er glad for solskin og brede røde pister (og færre mennesker). Der er desuden gode offpiste muligheder, hvis du er tidligt oppe på en powder dag.
Nå ja, Cafe Snesko <3

20-11-2012 05:44 #22| 0

Var i Hintertux i uge 42, og tager til Livigno i uge 2.
Livigno i uge 2 plejer at være perfekt. Rimeligt få mennesker på brede velpræparerede pister, og vejret plejer at være super i uge 2 også.

Tux var ret godt - vi fik 50 cm sne på 2. dagen, og havde perfekt vejr resten af ugen. Uden for sæsonen (som uge 42 er) skal man dog være parat på, at der er rigtigt mange i Tux, da folk tager dertil for at træne - det skaber kæmpe kø ved gondolen op til terrænet, og så er det en gletcher, så det er næsten kun t-lifter.
Men det er vilkårene, når man vil stå på ski i Europa uden for sæsonen.

20-11-2012 08:38 #23| 0
WombatInCombat skrev:
stens888 skrev:
Val Thorens med 110 andre fra Aalborg universitet i uge 5!!

Derudover forhåbentlig en lille offpiste tur til Norge, for at pusse formen af!


Hvad læser du på aau? ;)


Læser Idræt på 1. semester
20-11-2012 09:36 #24| 0

Vi tager 3 gutter til Tyrol i julen, vi kører fra Aalborg d 21 December i Nissan Sunnyboy fra '91!!! WIN!!!

20-11-2012 09:43 #25| 0
Miller skrev:
Vi tager 3 gutter til Tyrol i julen, vi kører fra Aalborg d 21 December i Nissan Sunnyboy fra '91!!! WIN!!!


N U T S !!!
20-11-2012 11:42 #26| 0
OP

@Ipmp

Ja, jeg ved godt Ischgl er lidt dyrere end en del af de mindre områder, det er også en af grundene til at vi stort set aldrig køber noget derinde i løbet af dagen.
Vi blev ret hurtigt enige om at jo længere væk man kommer fra Ischgl jo bedre og billigere bliver maden.

Jeg ville også gerne en tur til Frankrig men generalen er ikke den store fan af landet da hun ikke kan sproget og har haft et par kedelige oplevelser på vores sommerferie for et par år siden, så vi bliver nok i Østrig.

Japan har vi også på ønskesedlen, jeg skal bare lige have lært det der med at holde balancen når sneen er dyb.
Jeg har kigget lidt på priser og syntes mest det ser ud som om at det er transporten der ud der er dyr, men som du skriver så må der jo bare prioriteres lidt det år.

@Miller
Lyder til at blive en fed tur, hvorhen og hvor længe?

20-11-2012 14:08 #27| 0

Har købt flybilletter til Geneve fra 23/1 til 6/2 sammen med et par gutter. Vi har ikke lagt os fast på et sted endnu, så er åben for inputs. Der ligger et hav af skisportsteder inden for 2 timers kørsel fra lufthavnen.

Vi er alle pretty skilled og er på jagt efter powder og offpist. Indtil videre overvejer vi bl.a. Chamonix, men har ikke lagt os fast.

Hvis nogen kender til fede steder/god indkvartering i området omkring Geneve, så sig til!

20-11-2012 15:02 #28| 0

Af det jeg har prøvet, så er Ischgl nuts hvad angår pister og afterskiing i Østrig.
Og som nævnt også væsentligt dyrere end mange andre steder i Østrig.
Det eneste Ischgl mangler er små charmerende spisesteder i bjergene, hvor man kan få en portion mad der er "lavet med kærlighed"

Næsten alle spisestederne i Ischgl er nærmest store industrikøkkener med kapacitet til flere hundrede mennesker, hvor det bare handler om at få kørt en masse folk igennem.

Bad Gastein ligger lavt og kræver et godt snefald for at det bliver optimalt.
Derudover er det blevet et dansker-helvede uden lige, og er vel nærmest vinterens svar på Sunny Beach.
Jeg står altså af, når der er en dansk pølsevogn i byen med dansk personale og danske skilte.
Hvis man er i Bad Gastein, så tag en taxa en af dagene til Dorfgastein.
Møg hyggeligt sted.
Vi sluttede der en lørdag aften på bjergets top i Dorfgastein da pisterne lukkede,
og havde en ski-pubcrawl på vej ned af bjerget efter lukketid.

De små spisesteder hold stadig åben for øludskænkning til de lokale,
der alle sad med pandelygter og grinede over os dumme turister der var fulde i bjerget efter lukketid og uden lys på os.

Vi fulgtes med dem ned og havde en helt fantastisk aften i en Østrigsk kneipe i bjerget med de lokale fra byen.
Der lå også et ganse ok diskotek for fode af bjerget, hvor det også primært var Dorfgasteins ungdom der muntrede sig.

Redigeret af Aurvandil d. 20-11-2012 15:04
20-11-2012 15:26 #29| 0
OP

Weeeeeeee

Så er bilen pakket og i løbet af den næste times tid går det sydover!!!!
Glæder mig godt nok til at få brædder under fødderne igen.

Aurvandil

Du har helt ret mht Ischgls manglende charme, men til gengæld må man sige at antal pistekm og generel infra-struktur er svært at hamle op med.
Jeg syntes noget af det bedre mad er i pizzaria'et neden for Palinkopf samt den ene af hytterne i Schweitz der bland andet har nogle super kyllinger.

20-11-2012 15:44 #30| 0

Vi skal bo her:

www.booking.com/hotel/at/garni-rauchenwalderhof.html?aid=304142&label=postbooking_confemail#linkit=MTpObyUyMGNyZWRpdCUyMGNhcmRzJTIwYWNjZXB0ZWQlMjBvbmx5OmNhcmRzJTIwcHJpb3IlMjB0byUyMGFycml2YWw6MTEyOjA=

Så vi fylder bilen godt op med drikkevarer og sørger for at lommelærken er fyldt hver gang vi skal på bjerget!

20-11-2012 17:34 #31| 0

Har lige fået invite af min bedste kammi og hans familie, jeg ved ikke helt hvor vi skal hen endnu, men det bliver vidst uge 7 eller 8. Jeg håber det bliver til noget, for så glæder jeg mig for sygt. Jeg var afsted sidste år på ski for første gang, og jeg er blevet total grebet af det hold kæft det er fedt!

21-11-2012 21:08 #32| 0
OP

Så er vi ankommet i Obergurgl og har overstået den første dag, Dejligt at få brædder under fødderne igen.

Førstehånds indtryk er ret godt, ca 3/4 dele af området er åbent og pisterne er i god stand for så tidligt på sæsonen.
Kæresten klager lidt over at det især er de sorte der ikke er åbne endnu, men for mig er det fint.

Prisniveauet er umiddelbart lidt som i Ischgl Og byen mangler lidt mennesker p.t. der er endda et par restauranter og butikker der ikke har lukket op endnu.

Jeg vil tro at de næste par dage byder på en tur til Sölden for at se hvordan denne "turistmagnet" ser ud.

Nåja forresten, KAISERWETTER

25-11-2012 21:30 #33| 0

Er der nogle der har et forslag til hvor vi kan tage hen til noget nytårsski, det er kun en 4 dage vi snakker om.
Eneste fokuspunkt er umiddelbart prisen og så må der da gerne være lidt liv :)

25-11-2012 23:05 #34| 0

Er der nogen der kender til stedet Lofer i Østrig. Stedet skulle være godt for børnefamilier??

26-11-2012 01:44 #35| 0

@ Matvic

www.skisport.dk/oestrig/lofer/

26-11-2012 08:39 #36| 0

@poks

Takker, men er tænkte nogle kunne fortælle lidt med egne øjne ?

Redigeret af Matvic d. 26-11-2012 10:34
28-11-2012 14:03 #37| 0
OP

Så er det vel på tide at komme med en lille anmeldelse af Obergurgl/Hochgurgl:

Vi var der i 4 dage og havde godt vejr de 3 og overskyet/tåget den ene af dagene så det blev til 3,5 dages skiløb.
Pistene i de 2 områder er generelt pænt varierede men begge steder lider af at mange pister mødes i et fordelings område så der er altså reelt ikke helt det antal kilometer de reklamerer med, samtidig var nogle af yder-pistene lukkede i begge områder så reelt var der vel kun ca 60 km piste ud af 110.
Kvaliteten var god om morgenen, men i løbet af dagen kom flere og flere sten og klipper frem og gjorde især de lavere dele af områderne til en noget blandet fornøjelse.

Vi brugte en enkelt dag i Söelden og jeg må sige at her var der tale om væsentligt bedre pister både på gletcherne og i det lavere liggende område.
Set i bakspejlet havde det væreten bedre ide at bruge 3 dage i Söelden end omvendt.

Prismæssigt syntes jeg ikke der var den store forskel til Ischgl hvor vi plejer at være, men det kan være fordi vi bor meget billigt der.
I alt har vi brugt ca 4000 pr person for 4 dage på ski og det er vel til at leve med, men en anden gang vil jeg nok prøve at finde et område jeg kender hvis vi skal afsted så tidligt på sæsonen.

28-11-2012 14:39 #38| 0

@Pimpefar

Fra Geneve ville jeg helt sikkert smutte til Charmonix og gå efter Vallee Blanche turen! Def er mange andre områder i området som er ret gode offpiste. Har tilbragt to vintre i Les Contamines. Her er offpisten ret god, men mere sikker end de fleste andre steder.

Redigeret af Perro d. 28-11-2012 14:40
12-01-2013 16:42 #39| 0
OP

På tide at få liv i denne her tråd igen!

Fra 28/12 til 6/1 var jeg som planlagt i Tyrol igen, det blev til 8 ud af 9 planlagte dage, sidste dag var det simpelt hen for dårligt vejr.

Det var planen at få set en masse forskellige områder på denne tur og det lykkedes fint med besøg i følgende områder: Iscgl, Kappl, See, Venet, Imst, Fiss-Serfaus, Hochzeiger og Nauders.

De største positive oplevelser var helt sikkert Nauders og Venet.
Nauders har stor variation i pisterne og er stort nok til at det ikke bliver kedeligt selv om man er der et par dage, samtidig var det nok de bedste pister vi prøvede på turen.
Venet er et lille område med blot 3 pister som dog alle har et par varianter så det ikke bliver alt for ensformigt.
Det store plus ved området er at alle pister løber i mellem træer på langt den største del og det er altså lidt federe end et helt bart landskab. Stedet er nok bedst til en formiddag eller en meget afslappet dag med lang frokost i Landeck/Sams.

De to store områder (Ischgl og Fiss) var begge i glimrende stand omend det var tydeligt at Ischgl havde fået mest sne.
Jeg kan generelt bedre lide infrastrukturen i Ischgl, da man hurtigere kan komme fra piste til piste uden at skulle løbe en masse transport, i Fiss skal man nok mere udsøge sig en del af området at løbe i hver dag, da der ellers bliver for meget tid i gondolerne.
For begge områder var der meget lidt ventetid på trods af at det er højsæson, max 4-5 min i Fiss og lidt mindre i Ischgl.

Hochzeiger er første område i Pitztal og var ganske fint, vi havde lidt småkedeligt vejr og jeg havde slået benet et par dage før, så det var ikke den største oplevelse, men meget varieret og helt sikkert et område vi kommer til at besøge igen.

Kappl og See er de to små områder der ligger på vejen ind til Ischgl og især Kappl er et besøg værd med fint varierede pister og gode muligheder for off-piste, det er dog sydvendt så man skal ikke løbe der på varme dage.
See er et lille familie-område som mangler variation, men til gengæld ikke er overrendt.

Imst, eneste skuffelse på turen med kun en piste som stort set er snorlige ned af et bjerg, desuden var denne ikke i særligt god stand pga manglende sne og sydvendt.

Alt i alt en fed tur og jeg glæder mig til påsken hvor det igen går sydover.

12-01-2013 17:04 #40| 0

lækkert at høre.

Smutter til Zillertal og dernæst Saalbach :D

Ipeemypants skrev:
@Claus


Jeg har efterhånden haft 16 år med minimum en uges skiferie om året, og har været i Norge, Sverige, Østrig, Frankrig, Italien og Canada (halvt år).
Drømmen er 2-3 uger i Japan, men det er virkelig en dyr tur, så den skal prioriteres på et tidspunkt.





Hvor og Hvornår var du i Canada. Var selv i Whistler i sæson 08/09.

Japan står også meget højt på min ønskeseddel og planen er at en kammerat og jeg smutter en måned derned i vinteren 15/16.
12-01-2013 20:56 #41| 0

Jeg har fået 4 ski rookies lokket afsted. Bla Ketelsen og LasseN. Så mon ikke der kommer lidt video sjov op på PN :D

Vi tager til canazei 22-27 feb.

13-01-2013 09:17 #42| 0

Har to ledige pladser i bilen til Wagrain d. 25/1. Hvis nogen er interesserede. Vi kører fra Grindsted/Billund fradag aften. Kan samle op langs E45 fra Vejle og sydpå..


Kører retur mod DK fradag d. 1 eller Lørdag d. 2 Februar alt efter hvad vi finder ud af.

Skriv her eller PM..

Redigeret af Roccocab d. 13-01-2013 11:13
16-02-2013 19:52 #43| 0

Mangler lidt idéer til hvilken rygsæk jeg skal have med i år. Har normalt ikke haft brug for at have min egen, da jeg som regel har været omgivet af folk der har ahft alskens grej med, men nu har jeg brug for en selv.

Har en klassisk North Face taske (som jeg brugte som skoletaske) er den for stor, tung, ukomfortabel eller er den udemærket?

16-02-2013 21:16 #44| 0

Tag et kig på Ortovox de laver nogle lækre tasker som sidder godt, eller Dakine er også meget godt.

17-02-2013 00:36 #45| 0

Til dem der ikke har været afsted endnu, hent appen ski tracks.

Fin lille app der tracker din max speed, avg speed, max højde, antal km ned og op, størst heldning i grader, etc etc etc

Den er virkelig et must og kan ikke mindsk skabe god lir til bets, fri bar m.m.

17-02-2013 01:31 #46| 0
Thomsn101 skrev:
lækkert at høre.

Smutter til Zillertal og dernæst Saalbach :D

Ipeemypants skrev:
@Claus


Jeg har efterhånden haft 16 år med minimum en uges skiferie om året, og har været i Norge, Sverige, Østrig, Frankrig, Italien og Canada (halvt år).
Drømmen er 2-3 uger i Japan, men det er virkelig en dyr tur, så den skal prioriteres på et tidspunkt.





Hvor og Hvornår var du i Canada. Var selv i Whistler i sæson 08/09.

Japan står også meget højt på min ønskeseddel og planen er at en kammerat og jeg smutter en måned derned i vinteren 15/16.


Lidt sent svar, men jeg havde lige glemt tråden..

Vi var afsted samtidig. Jeg gætter ud fra dit navn på - hvis det er dit fornavn: Du var med alpeservice? Efternavn: 2120, CREEKSIDE!? :)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar