Dansk i 7. klasse

#1| 2

Hej PN!

Jeg skal forsøge at hjælpe en ung gut, der har lidt udfordringer i dansk.


Jeg gør det frivilligt, og tjener intet, men jeg vil naturligvis gerne optimere hjælpen mest muligt.

Jeg søger derfor information omkring pensum i 6. og 7. klasse, da han er lidt bagud i forhold til hans klassetrin. Jeg er naturligvis med på, at der er vekslende pensa fra skole til skole, men der må være nogle overordnede retningslinjer, som alle klasser skal følge?


På forhånd tak! :

04-05-2016 11:48 #2| 0

du kan se de vejledene fællesmål mv her http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/dansk, ligeledes hvis han har adgang til clio kan det være du kan finde lidt inspiration der. Jeg ved ikke hvordan det ser ud fra elevernes side.


http://www.clioonline.dk/


og her kan du også finde undervisningsforløb


https://dansklf.dk/grundskole/undervisningsforl%C3%B8b

Redigeret af thedummie d. 04-05-2016 11:58
04-05-2016 12:01 #3| 0
thedummie skrev:du kan se de vejledene fællesmål mv her http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/dansk, ligeledes hvis han har adgang til clio kan det være du kan finde lidt inspiration der. Jeg ved ikke hvordan det ser ud fra elevernes side.

http://www.clioonline.dk/

Perfekt, tak.

Mht. clio er det ikke mit udgangspunkt at betale for at undervise. Jeg forestiller mig at tage udgangspunkt i elevens materiale, men jeg ville gerne kende et par sider med gratis opgaver, og evt. supplerende materiale, hvis sådanne ellers eksisterer :)


Så, kan I hjælpe med et par sider?


Edit: Sidste del af det thedummie skrev fik jeg ikke med, men det er en god side. Tak

Redigeret af DarkXoiX d. 04-05-2016 12:02
04-05-2016 12:02 #4| 0
DarkXoiX skrev: Perfekt, tak.

Mht. clio er det ikke mit udgangspunkt at betale for at undervise. Jeg forestiller mig at tage udgangspunkt i elevens materiale, men jeg ville gerne kende et par sider med gratis opgaver, og evt. supplerende materiale, hvis sådanne ellers eksisterer :)

Så, kan I hjælpe med et par sider?

Har også tilføjet et link til dansklærerforeningen. Deres forløb er ganske gratis.

04-05-2016 12:03 #5| 0

Jep, det er opdaget. Tak for det!

04-05-2016 12:13 #6| 0

http://www.danskfaget.dk/


Eleven har sikkert uni-login. Alternativt kan skolen måske hjælpe?


EDIT: Kan se når jeg logger ind, at det er flyttet til clioonline. Så sikkert det samme som foreslået længere oppe. Roder ikke med dansk til hverdag, hvis jeg kan undgå det ;)

Redigeret af fryden d. 04-05-2016 12:17
04-05-2016 12:20 #7| 1
fryden skrev:http://www.danskfaget.dk/


Eleven har sikkert uni-login. Alternativt kan skolen måske hjælpe?

EDIT: Kan se når jeg logger ind, at det er flyttet til clioonline. Så sikkert det samme som foreslået længere oppe. Roder ikke med dansk til hverdag, hvis jeg kan undgå det ;)

det er det samme som clio :-).

04-05-2016 13:28 #8| 0

Du er sku en dejlig mand Dark
Jeg havde selv store problemer dengang, hvor jeg fik ekstra undervisning 2 gange om ugen, for at komme med igen. Så jeg ved hvor meget det betyder for sådan en ung fyr :)

04-05-2016 13:40 #9| 1

@thedummie


Det er nok en fejl 40, men jeg kan ikke finde noget i de undervisningsforløb med fokus på grammatik. Ved du om den slags er tilgængeligt på siden?
Jeg tænker eksempelvis på sætningsanalyse, tegnsætning, ordklasser og lign., da jeg er meget i tvivl om, hvad eleverne egentlig lærer i den alder.

Eksempel: Lærer man kun om verballed og subjekt i forbindelse med sætningsanalyse, eller er eksempelvis direkte objekt, subjektsprædikat og lign. inkluderet? Taler man overhovedet om verballed/subjekt eller bruger man kun betegnelserne udsagnsled og grundled?

Jeg kan til gengæld finde meget andet godt :)


@Nitrrrrrram


Tak.
Det var egentlig tilfældigt, da min kæreste underviser drengen i matematik, og da moren ikke har råd til at betale for dansk,
så tilbød jeg min hjælp.
Jeg regner med, at det er givende at hjælpe blot for hjælpens skyld, og så håber jeg, at han vil tænke tilbage på det i fremtiden på samme måde som dig.

04-05-2016 13:55 #10| 3

Lykke til, god stil. Mit råd er:

Ikke nødvendigvis følg pensum for meget. Pensum er et forældet begreb. Få drengen til at nyd faget og det danske sprog. Gør det spændende. Find en spændende novelle eller kortfilm. Snak om symbolik, fortolkninger osv, men gør det sjovt. Lad ham være med til at bestemme hvad I laver.

Sry for meget kortfattet indlæg, men er i kæmpe tidspres

04-05-2016 14:02 #11| 0

I folkeskolen gælder det imo om, at kunne argumentere for sin sag, og sige at den her tekst jeg lige har læst, f.eks. er samfundskritisk. Kan man så perspektivere til noget andet man har læst om, som læreren har opgivet. Så sidder sensor og klapper i sine hænder og du er sikker på et fint resultat. :)
Obv til den mundtlige.

04-05-2016 14:12 #12| 0
Shadowwarrior skrev:Lykke til, god stil. Mit råd er:

Ikke nødvendigvis følg pensum for meget. Pensum er et forældet begreb. Få drengen til at nyd faget og det danske sprog. Gør det spændende. Find en spændende novelle eller kortfilm. Snak om symbolik, fortolkninger osv, men gør det sjovt. Lad ham være med til at bestemme hvad I laver.

Sry for meget kortfattet indlæg, men er i kæmpe tidspres

Ved ikke hvorfor pensum er et forældet begreb? Umiddelbart har censor/lærer vel en forventning om, at eleven kan hvad der forventes af ham og ikke alt muligt andet? Jeg tænker, at det er "spild af tid" at lære ham om litteraturen i guldalderen, hvis dansklæreren har valgt at beskæftige sig med det moderne gennembrud og romantikken?


Resten er jeg enig i. Det skal være sjovt for ham, og noveller/kortfilm/whatever er aldrig spild af tid at analysere. Det er til gengæld relevant at jeg vælger materiale fra en periode, som han bliver undervist i(?).

04-05-2016 15:58 #13| 0
gratisskole.dk/?mod=page
Meget blandet kvalitet, men ok side.
04-05-2016 20:30 #14| 0
DarkXoiX skrev:@thedummie

Det er nok en fejl 40, men jeg kan ikke finde noget i de undervisningsforløb med fokus på grammatik. Ved du om den slags er tilgængeligt på siden?
Jeg tænker eksempelvis på sætningsanalyse, tegnsætning, ordklasser og lign., da jeg er meget i tvivl om, hvad eleverne egentlig lærer i den alder.

Eksempel: Lærer man kun om verballed og subjekt i forbindelse med sætningsanalyse, eller er eksempelvis direkte objekt, subjektsprædikat og lign. inkluderet? Taler man overhovedet om verballed/subjekt eller bruger man kun betegnelserne udsagnsled og grundled?


Jeg kan til gengæld finde meget andet godt :)

@Nitrrrrrram

Tak.
Det var egentlig tilfældigt, da min kæreste underviser drengen i matematik, og da moren ikke har råd til at betale for dansk,
så tilbød jeg min hjælp.
Jeg regner med, at det er givende at hjælpe blot for hjælpens skyld, og så håber jeg, at han vil tænke tilbage på det i fremtiden på samme måde som dig.

Hey.


Det er forskelligt fra skole til skole (lærer til lærer) om man bruger latinske eller danske betegnelser (Jeg bruger latin - Det eneste der giver mening i forhold til sprogfagene) men niveauet er meget godt ramt med den basale sætningskonstruktion (verballed, subjekt, objekt og slutkommatering). Hvis han syntes grammatik er for fedt kan du jo bare give den gas men ellers burde det være alt rigeligt til at bringe ham igennem 7 klasse uden sved på panden.


Derudover bør du (og alle andre imo) fokusere langt mere på genrekendskab og analyse end på grammatik og stavning FORUDSAT NATURLIGVIS AT HAN ER NOGENLUNDE PÅ ALDERSSVARENDE NIVEAU.


Det er klart på de punkter og i egen skriftlighed der generelt er problemer når de bliver lidt ældre. Det er, groft sagt, markant lettere at indhente lidt basic grammar end at få analyseværktøjerne ordenligt ind hvis de ikke er på plads.


Hvis du finder materiale bag en portals "lukkede døre" du gerne vil have fingre i så skriv. Jeg har stort set adgang til det hele.


Hilsner og god arbejdslyst, Third.


Ps. kan også sagtens hjælpe med andet hvis du har spørgsmål. Har undervist i dansk i 11 år.

04-05-2016 20:42 #15| 1

Først og fremmest er han bagud i forhold til sit klassetrin ;)


Prøv at indsætte dig selv i sætningen .. "jeg er bagud i forhold til .......... " hvis du vil vælge "mit", så skal der stå sit i sætningen .... hvis du vil vælge "hans/ hendes" så skal der også stå hans/hendes i sætningen...


Der er noget, der hedder en vejledende læseplan for de enkelte fag MEN den er ikke så specifik, at den går ind og anbefaler specifikke værker/ grundbøger.


Der er nogle mål for de enkelte trin - og efter 6. klassetrin skal man have nået alle slutmålene for mellemtrinnet.


Hvad drengen skal arbejde med og hvordan handler i høj grad om HVOR hans svage sider ligger og hvor hans interesser er.


Er det ren grammatik?

Er det læsning, som i afkodning/ automatisering og hastighedstræning eller er det genrelæsning, inferens og fortolkning?

Er det retstavning, fabulering, genreskrivning og processorienteret skrivning?


UNDERSØG om hans skole benytter de latinske betegnelser for grammatikken eller om de benytter de danske.


Find ud af, om drengen er tilmeldt NOTA , så alle hans fagbøger kan hentes som e-bøger.


Find Fandango for 7.klasse som I-bog -- (Du kan selv få et gratis 30 dages prøveabonnement) og Fandangomaterialet gennemarbejder "7. klasses pensum" inden for genrelæsning, analyse og fortolkning.


Her er nogle af de links, som min læsevejleder har lagt ud til os på lærerintra gennem året -- så kan du jo kigge på, om der er noget brugbart for dig og drengen. Nogle apps og sider er betalingssider, men det kan sagtens være drengen har adgang til dem gennem sit UNI-login fra skolen. Det er forskelligt fra kommune til kommune hvad de køber adgang til, men meget ofte er "de fleste kommuner på de samme aftaler" :)


http://www.lytogstav.dk/ Denne side anbefales af læsevejledere og læsekonsulenter - den er god til træning af både stavning og grammatik


http://www.skole.korsoer.skoleintra.dk/Faelles/NytFra/895/apps-til-smartphones-og-tablets%20pdf.pdf Beskrivelse af forskellige apps til læse-skrivehjælp


http://www.nota.nu/bliv-medlem Nota, hvor alle fagbøger ligger digitalt


https://www.youtube.com/watch?v=GEvrlIKXN0U Grammatik for dummies (forklaret for Thomas Skov fra TV - der er flere små film i serien)


http://www.videnomlaesning.dk/soegning/?s=tekstforst%C3%A5else Viden om læsning - en af de største portaler for viden om læseindlæring og tekstlæsning.


http://sprogoggenre.dk/ Kender den ikke selv, men den blev anbefalet af læsevejlederen med ordene "Her er en hjemmeside med forklaringer om genrepædagogik og færdige forløb, man kan snuppe"


http://www.dingo.gyldendal.dk/For%20foraeldrene/Redskaber/Textbox3/Laesning%20i%20praksis.aspx Gode råd og idéer til forældre og andre, der hjælper børn med at lære at læse hvad enten det er i indskoling, på mellemtrinnet eller i udskolingen.


Redigeret af tuznelda d. 04-05-2016 20:46
04-05-2016 20:55 #16| 0

Svarer lige senere, er mucho træt, men jeg er godt med på det er "sit" og ikke "hans" :D

Tak for hjælpen, skal nok lige vende tilbage :)

04-05-2016 20:59 #17| 0

Kan lige indskyde, at han tydeligvis bevæger sig på et niveau langt under sit klassetrin. Hjalp ham første gang i dag, og det er virkelig langt under forventeligt niveau.

04-05-2016 21:02 #18| 0
DarkXoiX skrev:Kan lige indskyde, at han tydeligvis bevæger sig på et niveau langt under sit klassetrin. Hjalp ham første gang i dag, og det er virkelig langt under forventeligt niveau.

Han er langt under forventeligt niveau i dansk (hans modersmål?) og får også hjælp/ ekstraundervisning i matematik...


Det er måske et tegn på, at drengen i virkeligheden har generelle indlæringsvanskeligheder (den pæne betegnelse for "lidt lav IQ uden dog at være hjerneskadet") og derfor er ved at have nået en "for stejl" læringskurve -- det bliver simpelthen for svært for ham at forstå størstedelen af materialet og der skal arbejdes mere med fundamentet før der bygges ovenpå?

Redigeret af tuznelda d. 04-05-2016 21:08
04-05-2016 21:56 #19| 0

Du må starte med at afklare, hvad der er galt. Hvad fortæller lærerne? Motivation? Diagnose? Dårligt undervisningsmiljø? Mobning? 2-sproget? Det lyder ikke som om, det bare er lidt ekstra-træning, som skal til. På den anden side er det set før, at en time roligt og koncentreret en-til-en har mere værdi end ugevis med dalren rundt i projektuger. Jeg ville læse noget niveau-svarende og arbejde i en relativt nem gramatik-bog, som kan give lidt succesfølelse og noget at arbejde ud fra.


Start med at tale med hans mor.

05-05-2016 12:56 #20| 0

@ThirdTA
@Tuznelda
@mokta


Så fik jeg sovet :)


Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke har den store ide om, hvad man skal forvente fra en elev i 7. klasse.

Jeg prøvede at undersøge hans niveau, ved at bede ham skrive ti sætninger, som jeg læste op for ham. Sætningerne var selvopfundne, men jeg havde prøvet at tage fat i de gængse fejl, som jeg forestiller mig folkeskoleelever laver. Sætningerne bestod bl.a. af ord som "hvis", "lærer" og lign., og desuden fik jeg indflettet sætninger med nutids-r, sammensatte ord, egennavne osv..


Hvad der mødte mig, da jeg efterfølgende kiggede på hans sætninger, var en stor stavefejl. Han var faldet i samtlige fælder, men samtlige andre ord (overdrivelse fremmer forståelsen) var forkerte, og det undrer mig i høj grad at moren står og siger, at han ikke er ordblind (det sagde hun, da han blev afleveret. I øvrigt noget de havde valgt ikke at få testet af ukendte årsager). De få svære ord jeg havde taget med (eksempelvis museum), var fuldstændigt ulæselige, og jeg tvivler på, at jeg havde gættet hvad der stod, hvis jeg ikke selv havde dikteret for ham.

Han hakker sig desuden igennem en oplæsning. Det er svært at forklare, men han lyder slet ikke dansk, når han læser op og læser mange ord forkert.


Han har desuden enorme koncentrationsvanskeligheder, og dajeg spurgte ind til, om der er meget larm fra bagerste række i klassen, indrømmede han , at han nok var en af de største kilder til uroen.


Han aner ikke hvordan man finder grundled og udsagnsled i en sætning, men fangede det trods alt delvist, da jeg forsøgte at lære ham det. Kommateringen efterfølgende var dog helt håbløs. Det er lidt her, jeg står af og kan mærke min manglende lærererfaring. For det første føler jeg slet ikke, at vi bør koncentrere os om kommatering, når han på ingen måder kan stave. For det andet ved jeg ikke, hvordan jeg skal forklare ham, hvor et komma skal være, når han ikke kan høre det selv. Jeg kan sagtens fortælle ham lidt generelt, eksempelvis at komma ofte optræder foran diverse bindeord, men når sætningen mangler bindeord, føler jeg mig lidt blank.

Et andet eksempel på min manglende evne til at formidle:

Han skal sætte komma i følgende sætning: "Læreren underviste og eleven tegnede fem streger på tavlen". Det er uden for mit kapacitetsområde at forklare ham, at "streger" ikke er et udsagnsled/verballed. Jeg forsøger at forklare, et udsagnsled skal være et udsagnsord, hvilket han ikke ved hvad er. Når jeg så har forklaret, at et udsagnsord er dem, man sætter at/jeg foran, og navneord er dem med en/et foran, og desuden på forskellig vis sat det i kontekst til selve sætningen der skal analyseres, og han stadig ikke forstår det, så sidder jeg og er lidt pas. Jeg forsøger at forklare, at når man laver en handling, så er det et udsagnsord, og lavede så nogle streger for at forklare hvad jeg mente "nu laver jeg stregerne, hvilket vil sige at "jeg streger", hvilket betyder, det er et udsagnsord". Derefter peger jeg på papiret og siger "det er EN streg og derfor et navneord". Han siger han forstår det lidt, men jeg kan godt mærke han ikke helt har fanget pointen. Når jeg så har forklaret udsagnsord/navneord med andre ord, der ikke er tvetydige som "streger", og han stadig ikke helt forstår det, så er det jeg må melde pas.


Jeg vil meget gerne hjælpe ham, og jeg kunne da også mærke, han fik fint fat i ideen omkring nutids-r og x/o, så det er ikke helt umuligt, men at drengen ikke har fået mere professionel hjælp (gennemtvunget af skolen) er mig en gåde.


I øvrigt tak for jeres svar.

05-05-2016 13:28 #21| 0

Et godt råd er ikke at give for meget ny viden på samme tid.


Opsæt nogle enkelte mål før jeres "time" sammen. Forklar målene godt til drengen.

Efter jeres time kan i så evaluere de mål og drengen kan forhåbentlig forstå og sågar forklare hvert af disse mål.


Næste gang I mødes så bruger I en et lille kvarters tid på at genopfriske det fra sidst inden I opsætter nogle nye mål der gerne må bruge nogle af delene fra de gamle mål.



05-05-2016 13:39 #22| 2

05-05-2016 18:13 #23| 0

Drop kommatering lige nu og her.


Gør i stedet meget ud af at skrive korte, korrekte sætninger. Man kan nå ret langt skriftligt ved at bruge korte sætninger. Kommatering hjælper når man skal skrive lange sætninger, men det lyder ikke til, at det er drengens primære problem lige nu og her.


Forstil dig, at drengen skal op på toppen af et bjerg og der er en trappe med små trin hele vejen op. DU kan IKKE starte turen midt på trappen, hvis han står for foden af bjerget.

Men ved at tage hvert enkelt lille trin stille og roligt, så skal han nok nå toppen - og på et tidspunkt kan han måske begynde at tage flere trin ad gangen.


http://www.danskfaget.dk/mellemtrin/sprog/styr-paa-ordklasser/ordklasser/traen-ordklasser-online/?logintime=1462464268 Online træning af ordklasser - hvis drengens kommune har købt adgang til clio online/ danskfaget.dk ... og ellers kan man igen lave en gratis prøveperiode.



http://www.duda.dk/opgaver/dansk/dansk-b/dansk-b.html gratis online opgaver af svingende kvalitet.



Lav noget læse-/ skrivetræning med ham. Læs nogle kortere tekster/ tekstafsnit og stil forståelsesspørgsmål til teksten. Det må ikke være muligt at svare ja eller nej. Der skal skrives en fuld sætning - men gerne en kort sætning - med grundled og udsagnsled.


Jeg har muligvis nogle eksemplarer af didacticas bøger til træning af ordklasser på 5-7. klassetrin liggende på skolen .. det undersøger jeg lige og så kan jeg evt. sende dig en af hver, hvis du er interesseret?



05-05-2016 18:31 #24| 0

Har ikke så meget at tilføje udover sygt props for at gøre det her! Har du evt. Overvejet at gribe fat i hans lærer og indgå et samarbejde? Tænker at medmindre læreren er helt tabt, må han/hun kunne give dig noget materiale ud fra hvor drengens niveau ligger

05-05-2016 18:52 #25| 0

@Tuznelda

Tak Tuz - jeg tager gerne alt materiale du kan undvære. Jeg har ikke fået kigget på, alle, de forskellige sider endnu, men jeg håber at finde noget brugbart :-). Han har et UNI-login, men han aner ikke, hvilke sider han har adgang til, men det er nok de sider, I henviser til.


@Djoffer

Det er ufatteligt svært at få noget som helst brugbart ud af drengen. Det eneste han egentlig fortæller er, at de hele tiden har vikar, og man får opfattelsen af, de står uden en egentlig lærer for tiden. Jeg kan evt. spørge hans mor, kan være hun gør mig klogere.

05-05-2016 19:19 #26| 0

Har smidt dig en PM...

05-05-2016 20:16 #27| 0

Hvis det er rigtigt, at der er meget uro i timerne - og drengen har erkendt, at en stor del af uroen "starter hos ham" - så kan der være stor forskel på hvad der er undervist i og hvad drengen har deltaget i.


Dét føler jeg mig lige kollegialt forpligtet til at påpege.


Ofte siger de svageste elever, at "det har lærerne aldrig lært os noget om" ... men virkeligheden er snarere, at "der gad jeg heller ikke lige gøre dét jeg blev bedt om".


Den bedste lærer i verden kan ikke tvinge nogen til at lære noget de ikke gider ... og omvendt kan den dårligste lærer i verden ikke forhindre, at en motiveret, aktivt deltagende elev lærer noget fornuftigt...

05-05-2016 21:20 #28| 1
tuznelda skrev:Hvis det er rigtigt, at der er meget uro i timerne - og drengen har erkendt, at en stor del af uroen "starter hos ham" - så kan der være stor forskel på hvad der er undervist i og hvad drengen har deltaget i.

Dét føler jeg mig lige kollegialt forpligtet til at påpege.

Ofte siger de svageste elever, at "det har lærerne aldrig lært os noget om" ... men virkeligheden er snarere, at "der gad jeg heller ikke lige gøre dét jeg blev bedt om".

Den bedste lærer i verden kan ikke tvinge nogen til at lære noget de ikke gider ... og omvendt kan den dårligste lærer i verden ikke forhindre, at en motiveret, aktivt deltagende elev lærer noget fornuftigt...

True.


Samtidig føler jeg også trang til at tage afstand fra en del kollegaer. Jeg har haft modtaget en elev midt i 5. klasse, uden at der fulgte et eneste papir med hende. Hun kunne ikke klare en mg2 test (2. klasse mat) og vidste bl.a ikke hvor mange dage der er på en uge.


Jeg vil på det kraftigste fortsat foreslå at lave noget rigtig let. Ikke noget "nyt", ikke noget som skal forklares. Noget stavevejen 3 eller en let læselig bog med lav lix. Få lidt succes, kom ind på ham. Så har I et udgangspunkt. Du må få undersøgt, hvor det det går galt for ham i skolen

Redigeret af moktar d. 05-05-2016 21:20
05-05-2016 22:19 #29| 0
tuznelda skrev:Hvis det er rigtigt, at der er meget uro i timerne - og drengen har erkendt, at en stor del af uroen "starter hos ham" - så kan der være stor forskel på hvad der er undervist i og hvad drengen har deltaget i.

Dét føler jeg mig lige kollegialt forpligtet til at påpege.

Ofte siger de svageste elever, at "det har lærerne aldrig lært os noget om" ... men virkeligheden er snarere, at "der gad jeg heller ikke lige gøre dét jeg blev bedt om".

Den bedste lærer i verden kan ikke tvinge nogen til at lære noget de ikke gider ... og omvendt kan den dårligste lærer i verden ikke forhindre, at en motiveret, aktivt deltagende elev lærer noget fornuftigt...

Han ved godt de har lært en masse ting, men han har bare lukket af. Han er ret ærlig omkring sin manglende lyst og deltagelse, men han virker på samme tid hæmmet af den manglende kontinuitet af lærere.


Anyways - jeg har modtaget et hav af hjælp her og i PM, og det takker jeg mange gange for!

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar