Chiptuning

#1| 0

Pokernet ved alt - derfor dette indlæg!


Jeg overvejer at få min Citroen DS3 chiptunet. Det er en 1,6 diesel med 90hk/ 230Nm.


Jeg kan selv læse mig til følgende: Kører længere på literen - hurtigere i optræk - mere på toppen.


Er der noget jeg skal tænke på mht. forsikring, bilens holdbarhed eller andet?






03-05-2016 19:39 #2| 0
OP

Bump

03-05-2016 20:15 #3| 0

Hvis den er ny så ryger garantien.

03-05-2016 20:31 #4| 0
OP
philip22 skrev:Hvis den er ny så ryger garantien.

Den er ikke ny, men fra 12 eller 13.

03-05-2016 21:17 #5| 0

Ved ikke hvor meget du kan bruge det. Men chip tuning er ikke så brugt som det var engang da flere firmaer er blevet lukket af "staten".

Generelt skal en bil omsynes når man piller ved software. (CO2 udledning og lign) Forsikringen skal også vide det, og den er jo lidt svær hvis det ikke er en fabriksgodkendt chiptuning.

03-05-2016 22:29 #6| 0

Ved chiptuning skaber du en miljøkatastrofe på størrelse med Brian fra Herning i hans gamle Golf turbodiesel fra 1988 med skørter.

04-05-2016 01:10 #7| 0

landberg.dk gogogogo

04-05-2016 11:08 #8| 0

https://www.facebook.com/WDTuningS


Arbejder vidst sammen med landberg hvis du ikke er fra jylland, fik selv min bil chippet og målt der, kan anbefales, der gik dog kun en månedstid så smed den gearkassen...hehe, men efter den blev fixet så spiller det :)

04-05-2016 11:17 #9| 0
OP
nephew76 skrev:Ved ikke hvor meget du kan bruge det. Men chip tuning er ikke så brugt som det var engang da flere firmaer er blevet lukket af "staten".
Generelt skal en bil omsynes når man piller ved software. (CO2 udledning og lign) Forsikringen skal også vide det, og den er jo lidt svær hvis det ikke er en fabriksgodkendt chiptuning.

Okay, så forsikringen skal vide det. Du skriver den skal omsynes - bilen er fra 13 og har endnu ikke været synet, da den først skal det når den er 4 år gammel, men skal den så synes før, hvis den bliver chiptunet?

04-05-2016 11:20 #10| 0
OP
TiltThis skrev:https://www.facebook.com/WDTuningS

Arbejder vidst sammen med landberg hvis du ikke er fra jylland, fik selv min bil chippet og målt der, kan anbefales, der gik dog kun en månedstid så smed den gearkassen...hehe, men efter den blev fixet så spiller det :)

Jeg er fra Jylland, men tak for dit råd :)

Mht. den gearkasse du beskriver, da er det lidt sådan noget jeg frygter. Men da det er en nyere bil fra 13, med blot 65.000 km kørt, skal jeg så umiddelbart have det med i overvejelserne?


04-05-2016 11:21 #11| 0
MrFrei skrev: Okay, så forsikringen skal vide det. Du skriver den skal omsynes - bilen er fra 13 og har endnu ikke været synet, da den først skal det når den er 4 år gammel, men skal den så synes før, hvis den bliver chiptunet?


Hvis du holder dig under 20% effekt forøgelse så skal den ikke synes igen, nu vil du vel heller ikke pumpe livet ud af bilen men vil blot som alle andre have lidt bedre benzin økonomi. Så tag den mindste forøgelse og glæd dig over du for 10-15% længere på litteren, pengene er jo hurtigt tjent hjem igen hvis man kører meget.


Og ja det stresser bilen lidt mere obv, men min gearkasse havde det heller ikke godt, så jeg var godt klar over det var en mulighed at det ville ske. Det var også automat gear hvilket jeg tror er lidt mere udsat.

04-05-2016 11:30 #12| 0
TiltThis skrev: Hvis du holder dig under 20% effekt forøgelse så skal den ikke synes igen, nu vil du vel heller ikke pumpe livet ud af bilen men vil blot som alle andre have lidt bedre benzin økonomi. Så tag den mindste forøgelse og glæd dig over du for 10-15% længere på litteren, pengene er jo hurtigt tjent hjem igen hvis man kører meget.

Og ja det stresser bilen lidt mere obv, men min gearkasse havde det heller ikke godt, så jeg var godt klar over det var en mulighed at det ville ske. Det var også automat gear hvilket jeg tror er lidt mere udsat.



Det er efter min bedste overbevisning forkert.

Fra trafikstyrelsens hjemmeside.

"Når du foretaget konstruktive ændringer (motorskift, tunet eller chiptunet), skal bilen altid synes bagefter. I den forbindelse skal du oplyse synsvirksomheden om ændringerne. Det vil så fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer.


Ved 20 pct effektforøgelse er der så noget støj man skal dokumentere yderligere.


04-05-2016 11:34 #13| 0
OP
TiltThis skrev: Hvis du holder dig under 20% effekt forøgelse så skal den ikke synes igen, nu vil du vel heller ikke pumpe livet ud af bilen men vil blot som alle andre have lidt bedre benzin økonomi. Så tag den mindste forøgelse og glæd dig over du for 10-15% længere på litteren, pengene er jo hurtigt tjent hjem igen hvis man kører meget.

Og ja det stresser bilen lidt mere obv, men min gearkasse havde det heller ikke godt, så jeg var godt klar over det var en mulighed at det ville ske. Det var også automat gear hvilket jeg tror er lidt mere udsat.


Det var også min tanke, mange tak for dit svar!

nephew76 skrev:
Det er efter min bedste overbevisning forkert.
Fra trafikstyrelsens hjemmeside.
"Når du foretaget konstruktive ændringer (motorskift, tunet eller chiptunet), skal bilen altid synes bagefter. I den forbindelse skal du oplyse synsvirksomheden om ændringerne. Det vil så fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer.

Ved 20 pct effektforøgelse er der så noget støj man skal dokumentere yderligere.

Om den skal synes eller ej, det må jeg kunne få at vide det pågældende sted jeg får det lavet. Nu er jeg blevet lidt klogere inden jeg kontakter dem. Tak for dit svar!


04-05-2016 11:37 #14| 0
nephew76 skrev:
Det er efter min bedste overbevisning forkert.
Fra trafikstyrelsens hjemmeside.
"Når du foretaget konstruktive ændringer (motorskift, tunet eller chiptunet), skal bilen altid synes bagefter. I den forbindelse skal du oplyse synsvirksomheden om ændringerne. Det vil så fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer.

Ved 20 pct effektforøgelse er der så noget støj man skal dokumentere yderligere.

Kunne meget vel være forkert, så ja undersøg det lige :)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar