Call med AA preflop 100 NL (6 max)

#1| 0

Jeg forsøger at omstille mit spil til 6 max NL efter at være begyndt på full ring fix limit (spillet i et godt par år), og senere skiftet til full ring NL (spillet i knap et par år).

Jeg har dermed spillet en pæn del abc poker. Jeg er i forbindelse med mit skifte til NL 6 max begyndt at modtage coaching (som jeg værdsætterm meget!) fra Thyssen som jeg kender i forvejen.

I en samtale tidligere idag, talte vi om AA og lign hænder i spil mod "Nits". Jeg har hidtil altid raised dem i et spot som det nedenfor viste... sikkert ud fra min gamle fixed limit lærebøger, der altid vil cappe dem preflop.

Via samtalen med Thyssen blev jeg opmærksom på at der er en del ekstra at hente ved at flatcalle preflop mod de modstandere som man forventer vil folde mange hænder til et raise.

Jeg skal dog stadig lære at finde den optimale måde at gribe det an på, så derfor håber jeg at I vil give feedback på følgende:

Villians stats: 26/18/2,8 (140 hænder)
Jeg tror mine stats på bordet var i retning af 33/31/5

Som mine stats måske antyder har jeg ikke tidligere slowplayed noget. Der er ikke nogen bemærkelsesværdig history mellem Villian og jeg selv.

Full Tilt No-Limit Hold'em, $1 BB (6 handed)

Villian ($127.90)
Hero ($100)
CO ($171.45)
Button ($140.85)
SB ($131.40)
BB ($38)

Preflop:/ Hero is MP with A, A.
Villian raises to $3.5/, Hero calls $3.50, 2 folds//, SB calls $3, BB calls $2.50.

Flop:/ ($14) 6, Q, 8 (4 players)/
SB checks, BB checks, Villian bets $10/, Hero calls $10, SB folds, BB folds.

Turn:/ ($34) 3 (2 players)/
Villian bets $22/, Hero calls $22.

River:/ ($78) 9 (2 players)/
Villian bets $42/, Hero raises to $64.5 (All-In)/, Villian calls $22.50.

Final Pot:/ $207

Da jeg spillede hånden havde jeg ikke noget problem med at sætte villian på eksempelvis AQ eller KK og var villig til at risikere eksempelvis QQ. Jeg overvejede ikke på noget tidspunkt at folde i situationen men nævnte den for Thyssen, for at høre om jeg burde have raised undervejs .... han foreslog jeg postede for at få jeres feedback her.

Hvis I går med til at calle preflop .. hvordan spiller i så her på senere streets?

11-07-2008 00:53 #2| 0

Spiller den lige sådan hvis jeg vælger at flatte preflop. Men mener det er en fejl at få potten 4 vejs til floppet medmindre du gladeligt ligger den til alt for vild action.

11-07-2008 01:04 #3| 0
OP

@Incrazy
Tak for dit input

At potten blev 4 vejs bebrejder jeg de to herrer i blinds ... en af dem kunne da godt forsøgt med et squeeze! :)

Jeg var naturligvis opmærksom om en af de to i blinds rammer set. Det gjorde beslutningen om at nøjes med call på floppet lettere. Hvis en af de to i blinds de havde rørt ret meget på sig, efter preflop raiseren havde bettet ud var min AA røget i mucken. Mod preflop raiseren var jeg dog klar.

Måske for klar?

11-07-2008 01:07 #4| 0

i dont think so, preflop Kan self sagtens ramme set. Men AQ KQ KK spiller han på samme måde og der får du også betaling hele vejen som du ikke havde fået ved et preflop raise fra andet end KK Evt AQ som han presser den med og folder til et AI

11-07-2008 01:13 #5| 0

Hei KlausL...
Før det første kanoon pot...

Jeg tror hvis nu han have AQ ville han nok call ikk``

Men ellers se det meget rigtig ud sådan som du spille hånd og tlk

11-07-2008 01:18 #6| 0

Jeg er dog lidt i den tro at du er bagud. Kan ikke se KQ / AQ byde for value på river. Hvad forventer han betaler af ud over samme hånd ? Alt andet der betaler slår ham. Self kan du betale med KQ mod feks AQ. Men mon ikke du havde testet vandet på floppet og set om den var god ?

Tror ikke han byder river for andet end value med et set.

River kan du jo ikke rigtigt betale med noget han slår ud over som sagt det ene scenarie

Hvis vi antager han har KK kan han dog slå en del flere hænder. Så river er i mine øjne kun skudt hvis han har KK, set eller AA. Hvilket er most unlikely

11-07-2008 01:33 #7| 0
OP

Tak for de hidtigie indlæg!

Jeg var ikke engang opmærksom på at resultatet var skjult ... det behøver det vist ikke være for at hånden kan diskuteres.

Du har ret Incrazy. Han har et set (i ottere)

Om jeg caller eller raiser for de sidste 22ish på river gør nok ikke den store forskel. Hvis han har budt for value med AQ eller KK lægger han den næppe på grund af den ekstra slat. Da jeg i situationen tror på at jeg han ofte vil vise AQ og KK, vælger jeg at skubbe de sidste uden de store betænkeligheder.

Ud fra de hænder han har set mig spille sætter han mig næppe på AA (i det omfang han forsøger at sætte mig på noget(?). Han er jo ikke ligefrem passiv, så jeg var overbevist om, at han ville byde AQ (og KK) på river, især når jeg ikke har vist styrke på tidligere streets. Jeg er dog ikke længere helt sikker og har startet tråden, netop for at høre flere meninger herom.

11-07-2008 02:40 #8| 0

Preflop kommer til at være uprofitabelt i længden vil jeg tro. Der er rigtig mange sjove spots at flatcalle AA i, men UTG+1 til en UTG raiser er ikke godt. Det kræver et aggressivt bord, og nogle gode reads på buttons og blinds, før det bliver profitabelt, så der ofte nok bliver squeezet. Det finder jeg ikke er tilfældet på NL100.

Som spillet, tror jeg du mod en smule mere tænkende regulars, egentlig bare mister value ved at tage så passiv en linje som du gør. Der ligger et flushdraw og et straightdraw, og jeg vil hellere raise floppet. Checker gerne bagved en blank turn, og raiser alle rivers eller valuebetter selv. Umiddelbart giver den mindre credit, og vil betale sig bedre hvis du nu vælger at spille den sådan.

11-07-2008 11:10 #9| 0
OP

@joonas
Tak for din kommentar.

Preflop vil jeg ikke kommentere ud over mit første indlæg i tråden.

På floppet vælger jeg at calle, eftersom SB og BB skal have lov at vise deres interesse, såfremt en af dem er limpet ind med et par og har ramt set. Potten er trods alt 4 vejs på dette tidspunkt, så jeg vil gerne lige afklare, hvor blinds står før jeg pumper alt for mange $ ind. Det er korrekt at 97 og 75 har openended straightdraws. Skulle en af drengene i blinds calle, må man tage disse hænder med i betragtning på senere streets.

Det er dog primært UTG jeg gerne vil spille en stor pot med og jeg anser ikke 97 eller 75 for være blandt hans sandsynlige hænder, her. Det flushdraw du nævner, kommer først på turn, så det er jeg heller ikke særligt nervøs for på floppet.

På turn better han 22. Det vil vise stor styrke, hvis jeg raiser det bet og sandsynligvis skubbe ham af en hel del af de hænder jeg slår?

Min umiddelbare tvivl da jeg havde spillet hånden gik på om jeg burde have raised flop eller turn, men efter at have tænkt og talt den igennem, går min tvivl mere på om det er rimeligt at antage han vil bette AQ, KK og måske KQ for value på river, hvilket vil berretige et call ... og dermed også et skub for de få ekstra dollars.

Jeg er stadig tilbøjelig til at mene, at han i den givne situation sagtens kan finde på at bette den for value, men jeg er stadig interesseret i at høre jeres mening om hvorvidt det sker ofte nok, til at forblive i hånden.

11-07-2008 11:13 #10| 0

Hvis jeg skal calle AA preflop ville jeg foretrække at gøre det på button efter at co eller hijack har åbnet, utg har typisk strammere range hvilket vil gøre resten af bordet mere tilbøjelige til at calle end raise plus der er mange flere der kan flatcalle efter dig. (og min egen range er bredere når jeg caller button)

Resten er fint

11-07-2008 12:02 #11| 0

Angående pre, har jeg det på samme måde som Yskhyr, skal den flattes skal det helst være fra knappen. Ellers skal jeg have et meget solidt read på knappen/blinds om at de meget ofte squeezer.

Men for det meste raiser jeg den alligevel.

Angående post, jeg synes dit flop call er fint, turn er også udemærket, men når han nu igen skyder ud i dig på river, rimeligt solidt, så tror jeg meget sjældent han viser de hænder op vi gerne vil se. Tror meget sjældent vi ser AQ/KQ her, vi ser nogle gange KK, men tror oftest at vi ser et set.

Jeg tror ikke han valuebetter KQ/AQ, af den simple grund at det ret meget er det vi ligner med vores linje, enten dem, eller også straight drawet.

11-07-2008 12:40 #12| 0

Jeg kan bedre lide at flatcalle hele vejen hvis du endelig vil spille den sådan her. Når alt kommer til alt har du kun et par.

Diskussionen om hvorvidt man skal flatte eller rr preflop er interessant. Som udgangspunkt er jeg skeptisk over for flatcall, og jeg synes faktisk denne tråd illustrerer problemet ganske godt.

Jeg foretrækker at både bluff-rr og rr med superholdings som QQ KK og AA. På den måde får man faktisk villains til at folde relativt stærke holdings - på trods af en tight utg range er der relativt få holdings der kan klare the heat("han reraiser mig på trods af at jeg er UTG, det viser enorm styrke, jeg smider AJs"). Hvis der samtidig går op for Villains at du er i stand til at bluff-rr, får du ofte betaling med de høje par.

11-07-2008 12:47 #13| 0

dette her er nok ik så relevant for selve diskusionen om hvorhvidt man skal flatte eller repoppe aa pre.

Men jeg mener selt ik man behøver at være så fancy på nl100. Bare få nogen $$ til midden når du har stærke hænder.

11-07-2008 12:51 #14| 0

Det er helt standard at flatte gode hænder UTG+1 i middle/highstakes spil.

Fordelene er:

(1) i aggressive spil "trapper" vi en squeezer
(2) ved at 3-bette folder UTG alle de hænder vi gerne vil spille i mod (AQ,KQ,TT,etc)

Ulemperne er:
(3) potten kan blive multiway og vi har dårlig absolut position
(4) man skal kunne folde AA postflop

Pkt (3) kan være et problem i lowstakes spil, da der er flere dårlige spillere som ofte bare kalder preflop.

Pkt (1) optræder selvfølgelig heller ikke så ofte i lowstakes spil, men det ses dog. Jeg har selv spillet og set en del NL100 de sidste par uger.

Pkt (2) er endnu mere udtalt på lowstakes, da 3-bets ofte får meget mere respekt end på middle/highstakes.

Jeg tror nu stadig at det er mest profitabelt at flatte gode hænder UTG+1 og så spille postflop poker i stedet for blot at vinde 5 bb preflop ved at 3-bette.


Jeg havde faktisk selv følgende hånd i går:

UTG raiser til $66 (blinds 10/20)
Jeg flatter UTG+1 med AA
Cutoff kalder
Button squeezer til $320
Blinds folder
UTG 4-better til $800

mums mums :)


I den aktuelle hånd som Klaus poster, så kunne jeg ikke li' at preflop raiseren c-better ind i 3 callers og derefter skyder turn igen. Da han skyder river igen ser det grimt ud -- han har trods alt skudt 3 gange på et dry board.

Jeg tror han har KK+ og måske en gang i mellem AQ, så jeg overvejer at folde river, men ender nok op med at lave et tyrekald.

Jørn

11-07-2008 12:52 #15| 0

Jeg er sgu nok en forsigtig-per, men kan bedst lide at lade høre fra mig på turn med et raise... vælger han rr er det et (relativt) let muck. Med dine stats tror jeg, at han her vil vælge at rr AI - og det gør mucket lettere..

11-07-2008 13:30 #16| 0
OP

Tak for alle indlæg - jeg er især glad for kommentarerne der vedrører postflop spillet, da det er dette jeg personligt ønsker at få belyst gennem tråden.

@Jørn
At bordet er tørt giver vel netop AQ større tro på at han er foran? Og, at jeg har været en aggro fætter giver ham vel endnu større tro på, at jeg nok skulle sige til hvis jeg havde hans AQ slået?

Jeg er dog langsomt ved at lade mig overbevise om at riverbettet burde få mig til at overveje et fold her ... men jeg tvivler på at jeg formår det endnu ... især mod en aggro spiller. Jeg tror stadig jeg caller - selvom det nu er gået fra at være et glad og tilfreds kald til at være et tyrekald.

@Opro
Han better 22 ind i 34 på turn ... et reraise bliver vel så dyrt, at der ikke er meget vundet ved det, især ikke hvis vi antager at han smider en del af de hænder jeg kan slå?

11-07-2008 15:27 #17| 0

turn reraise er imo en meget skidt idé, alle bluffs og de fleste hænder han kan valuebette/check caller river med som vi har slået, folder.

Jeg caller river, jeg syns hans stats indikerer at han er ret aggro, og dine indikerer at du er ret løs så jeg kunne sagens se ham valuebette/ikke vide hvad han ellers skulle gøre, med AQKQKK og luft

11-07-2008 15:34 #18| 0

PF spillet kan jeg godt lide i aggressive spil (medmindre det er aggressivt nok til at UTG kalder et reraise i dette spot med 66-99,AQ,AJs og lign.)

Hvis jeg kommer HU til floppet raiser jeg oftest, men jeg tror kald er fint i en multiway pot.

På turn er et call drivende, da din modstander sjældent er på et træk med mere end 5 outs, og du risikerer at skræmme JQ/KQ/AQ væk med et raise. Hvis jeg var OOP kunne jeg nok bedre lide at raise, da de samme hænder får muligheder for at checke river bag. Afhænger dog af modstander.

Jeg mener dog aldrig at river er et fold. Og det er ikke engang i nærheden. Mod en meget (læs: rigtig rigtig meget) stram range for villian med 66,88,QQ+ har du 40,6% og du behøver 42/162 = 25,9%.

Her er det altså en monster fejl at folde. Mod rigtigt mange spillere er rangen endda endnu bredere og fold bliver helt skævt. (Jeg vb'er AQ her i villians spot mod en del modstandere)

Jeg mener også at raise er bedre end call, da meget få mennesker folder med tæt på 1 til 10 odds på river hvis de har noget der ligner et par. Dette gælder nok specielt NL100 i forhold til større spil.

SteenV

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar