Bytte pris for gammel bil

#1| 0

Hejsa PN.

Vi står og skal af med vores nr. 1 bil pga vi gerne vil have en lidt større bil. Vi overvejer at købe en suberb da den dækker vores behov, og samtidigt har super lækker comfort.

Jeg vil høre pn hvad jeg ca. kan forvente at få for vores gamle bil i bytte hos en forhandler?

Bilen vi har er en audi A4 identisk med denne: www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/20-tdi-143-avant-multitr/1860493

Vores er bare et par måneder ældre og har kørt 215.000 km, og så har vores aftageligt træk.

Vi har været ude ved to forhandlere som uden overhovedet at have set den snakkede om byttepris på 150-160.000, de suberb vi har kigget på ligger på omkring 300.000 prismæssigt og er brugte.

Vi har haft audien i 1.5 år, og jeg betalte 275.000 for den dengang, og der havde den kørt 180.000 km.

Kan den virkelig passe at vi ikke kan få mere for den efter 1.5 år, eller prøver forhandlerne bare at tjene stort på os?

Redigeret af Polen d. 12-06-2014 17:24
12-06-2014 18:58 #2| 0

De første godt 50000 er faldet i udsalgspris på bilen i løbet af 1,5 år. De næste 50-60000 er den avance forhandleren beregner sig - så skal du gøre noget, skal du ud og sælge Audien privat til ca. 200k.

Med al respekt for din fine Audi er den altså ikke så pokkers attraktiv som brugt bil - den er på 200000+ km, den koster niveau 200 k. Det kan man altså få nye lige så store biler til bare ikke med 4 ringe ;-)

Og du vil købe hit nr. 1 på markedet pt. Octavia er så populær, så du bliver røvet ved at købe den. Lev med Audien et par år mere - så bliver afskrivningen pr. km nok lidt mindre - men et billigt bekendtskab bliver den aldrig.

12-06-2014 19:09 #3| 0

@Polen.

For at give et seriøst bud på din bil, er det ret afgørende om de "par" måneder den er ældre, betyder at den er indregistreret i 08?


Redigeret af GrimGladGris d. 12-06-2014 19:15
12-06-2014 19:10 #4| 0
OP

Det er heller ikke med min gode vilje at jeg vil af med den, men vi skal snart have en lille polak, og der er bare for lidt plads i den til børn plus barnevogn.

Ved godt det trækker lidt ned at den har rundet 200.000 km, men syns nu stadig at et tab på 120.000 på under to år er helt vanvittigt for en brugt bil.

btw så er det en superb vi kigger på og ikke en Octavia ;-)

Det er en 09 model, men desværre er den indregistreret i dec 08 :-(

Redigeret af Polen d. 12-06-2014 19:11
12-06-2014 19:15 #5| 0

@Polen

Er udstyrsniveauet identisk, er farven den samme??? Er alle service overholdt? Hvor mange ejere, har den haft før dig? Er det en tidligere leasingbil?? Er det mere end 6 mdr siden, den sidst er synet??

Det er altsammen ret afgørende parametre for at kunne give et konkret bud.

Er du seriøs, kan jeg handle bilen for dig inden weekenden!

12-06-2014 19:24 #6| 0
OP

Udstyret og farven er identisk og alle service er overholdt, sidste service var 210.000 km. Der har været 1 ejer før mig og det har ikke været en leasing bil. Jeg kan ikke huske om den blev leveret ny synet da jeg fik den, men den er ikke blevet indkaldt til syn i den tid jeg har haft den.

Jeg er skam seriøs, er rimelig hooked på en suberb vi har set, men forhandleren ville kun give omkring 160.000 for min, vi sagde til ham at vi ikke ville af med den med så stort et tab på så kort tid. Han sagde så han lige ville undersøge hvor meget han vil kunne give for den i bytte mere præcist og vende tilbage til os, men jeg tvivler på han kommer med en pris som vi kan acceptere :(

12-06-2014 19:26 #7| 0

@Polen.

Her kan du se, hvad de handles til.. www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/20-tdi-143-avant/2159406

Altså, mit bud er ikke meget højere end 160k.

Dertil kommer jo så, at det er en byttepris du taler om, ikke den reelle pris på din bil. Det skal jo sammenholdes med, hvad han skal sælge til dig, hvor meget han kan rykke på tallene, til hans egen fordel. (moms) ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 12-06-2014 19:29
12-06-2014 19:37 #8| 0
OP

Mon dog :)

Dit link er uden automatgear, og det fremgår ikke om det er 09 modellen...

Ved godt han også skal tjene på den, men sammenligner jeg med dem der minder om min i udstyr så ligger de omkring 250-290.000 kr, dog har de kørt lidt mindre, men still...

Redigeret af Polen d. 12-06-2014 19:38
12-06-2014 19:45 #9| 0

@Polen.

Det er korrekt, men der er jo heller ikke givet 160k i indbytning for den 08-model?

Altså, hvad skriver du "Mon dog :)" til??

Her er et andet eksempel, som er noget bedre udstyret end din. Alene fælgene er de første 25k og så kommer lige hele S-line udstyret:

S line designpakke:

∙ Xenon plus forlygter og LED-baglygter
∙ Forlygtevaskere
∙ Fjernlysassistent og automatisk nedblændeligt bakspejl
∙ Forstærkede stødfangere for og bag og panellister i siderne
∙ S line logoer og alu-indstigningslister
∙ diffusorindsats i platingrå og forkromede afgangsrør
∙ S line tagkantspoiler (A4 Avant)

Værdi: 68.300 kr.

www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/20-tdi-143-avant/2107514

Redigeret af GrimGladGris d. 12-06-2014 19:54
12-06-2014 20:01 #10| 0
OP

Den har også kørt mere end min og er uden automat gear:)

Jeg skrev mon dog til at det var det de handles til, da den du linkede til først ikke kan sammenlignes med min da det højst sansynligt er en ældre model.

Da jeg gav 275.000 for min for 1.5 år siden var den jo også indregistreret i 08 dengang, og dengang var det en fin pris for den hvis man sammenlignede de tilsvarende audier der var til salg på det tidspunkt.

Nu er jeg ikke bil handler og har ikke den store viden om bil salg osv, men kigger jeg på tilsvarende modeller med tilsvarende udstyr, så ligger de altså på omkring 250-290.000 kr i salgspriser, så jeg ville selv vurdere min til at ligge på 220-240.000 kr ved en forhandler.

Jeg kan godt se at forhandleren også skal tjene lidt, men jeg kan ikke se hvorfor han skal tjene mellem 60-80.000 på det :)

De tre øverste ting fra din liste har min bil også :)




Redigeret af Polen d. 12-06-2014 20:03
12-06-2014 20:11 #11| 0

@Polen.

Jamen, forhandlerne er jo tvunget til at gardere sig mod, at der kommer kunder med gamle Audi A4'ere, der har kørt solen sort, som skal til syn så snart den ejerskiftes. Og altså, en udsalgspris på 250-290k er jo ikke det samme som en salgspris?

Jeg skal også have ca 290k for en brugt som din, hvis jeg skal give 220k for den brugt. Alene omkostningerne til synet, kilometertallet og ikke mindst garantistiftelsen er mindst 50k.

Men et opslag siger mig, at du skal kunne få mellem 175000 og 190000 for din bil, i fald du bytter den ind, med en anden brugt bil. Som de Skodaer du kigger på. Men, det er jo heller ikke relevant, da vi ikke kender prisen på den variabel, du skal købe. Altså er en byttepris jo komplet umulig at bruge til noget. Du skal jo have både købs- og salgsbil med i det regnstykke. Hvis du giver 300k for en brugt Skoda, der er 60k i avance på, så kan jeg også godt give dig en god indbytningspris for din Audi. ;)

12-06-2014 20:12 #12| 0

Om du havde købt nyt eller din fine Audi for 1,5 år siden koster nok det samme. Og det er nok niveau 100 k for 1,5 år. Det koster mindst 30000 at køre den ud fra forhandleren når man nyder sin fine nye/eller knap så nye bil. Samtidig skal forhandleren have den ind i rækken og med 215000 på uret er den ikke så nem at sælge længere. Godt nok er Audi en fin bil, men det er liebhaveri. Og med mange km kan den komme til at stå der nogen tid - hvem skal betale for den risiko? (ifølge forhandleren dig!)

Så hvis du kan, så prøv selv at sælge den til 220-240 k som du er inde på. Jeg tror du ender nærmere 180 k for at komme af med den. Evt. smid den op på autocom.dk med minimumspris.

Og så vil jeg stadig anbefale lige at kigge på alternativer til Superb - de er simpelt hen for dyre, lever på familieskabet med Audi/VW og var som nye ganske fine biler til prisen. Tror du skal se på Avensis, Mondeo mfl. (så har jeg ikke foreslået franske, hvor du nok ville kunne spare 100 k i indkøb ;-))

12-06-2014 20:26 #13| 0

@Polen

imp_1957 er spot-on mht at det er rent liebhaveri. Bekræftes yderligere af, at forskellen på om den er indregistreret i 09 eller 08, betyder at bilen kun kan finansieres i 5 år, i stedet for 7 år. Det betyder rigtig meget, for en evt. køber af en st.car i 200k-klassen.

Du nævner også dit multitronic-gear, som om det er en fordel. Det kan jeg roligt fortælle dig, at det er det ikke, når bilen har kørt så mange km. En evt køber tænker jo i, at det er voldsomt dyrt at vedligeholde. Dertil, kører bilen 1,6km kortere pr liter diesel, og er dermed dyrere i ejerafgift. Ligesom der er ret mange mennesker, der bare ikke vil have en bil med automatgear = Rent liebhaveri.

Det er altså ikke en SÅ varm vare du har dig der. Og jeg har lige tjekket, du kan finde 2011-modeller med ca 120000km på tælleren, til de 250-300k du taler om.

Men, du vil ikke ud med, hvilken bil du har i kikkerten, ergo er du ikke interesseret i at få svar på dit spørgsmål i OP. Ingen kan svare dig på, om bytteprisen på 150-160k er en god eller dårlig pris.

Redigeret af GrimGladGris d. 12-06-2014 20:30
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar