Bridgespalten Marts 2024

#1| 3
MESTERBLOGGER

Meldeforløb:

 

Syd Vest Nord Øst

1 1  2NT 4

6 Alle pas

 

 

 

A K 2

10 9 7 6 4

Q 5

K 5 4

 

 

 

-

A K Q J 3

K 6 3

A 7 6 3 2

 

Udspil: Q

Spilleplan?

15-03-2024 08:04 #2| 0

OK jeg forsøger.

 

Efter indmeldingen sætter jeg ruder E hos Vest og lægger spar 2 i på bordet og trumfer hjemme. Jeg trækker trumf. Derefter spiller jeg ruder mod damen. Vest kan ikke gå på ruder es for så kan jeg lægge en klør på bordet på ruder K.  Hvis han lægger lavt får ruder D stik og jeg kan nu lægge mine ruder på spar EK og trumfe min sidste ruder.

15-03-2024 08:10 #3| 0

"Mortons Fork" er opkaldt efter en skatteopkræver som syntes, at hvis købmændene havde en udsvævende livsstil, måtte de jo have råd til at betale skatterne. Hvis de havde en spartansk livsstil, måtte de jo have sparet nok op til at betale skatterne!

 

Så Vest problem med at uanset om han stikker eller ej er det forkert er kendt som "Mortons Fork" i bridge.

Redigeret af KimN d. 15-03-2024 08:12
15-03-2024 09:24 #4| 0

damned if you do, damned if you don't!

 

Den situation kender jeg så udmærket fra whist :)

 

Jeg forstår ingenting af bridge, kender man sin makkers kort siden vi kan sidde og lægge så præcise planer på forhånd?

15-03-2024 09:36 #5| 0
telum skrev:

damned if you do, damned if you don't!

 

Den situation kender jeg så udmærket fra whist :)

 

Jeg forstår ingenting af bridge, kender man sin makkers kort siden vi kan sidde og lægge så præcise planer på forhånd?

 

 Ja, i bridge er Nord/Syd og Øst/Vest altid makkere. Og spilfører bliver den der nævner farven/ut først hos dem der vinder kontrakten. Og når man har kontrakten bliver makkerens kort lagt ned på bordet. Så Nords kort ligger på bordet i spillet. Så han er den "blinde" eller "dummy".

 

Modspillet har så den fordel at de altid spiller ud. Udspillet har ofte meget stor indflydelse på en kontrakts skæbne. Især fordi dummys kort først bliver lagt ned på bordet efter udspillet. 

Redigeret af KimN d. 15-03-2024 09:38
15-03-2024 11:50 #6| 0

AHA! Det afklarer rigtigt meget! Så dit spilforslag gør, at enten får modstanderen på ruder ES eller en enkelt klør, men ikke begge? Som modstander med ruder ES vil jeg stort set vide, at du har kongen. Havde det været 3-mands whist med blind makker havde jeg vil nok alligevel spille esset fordi jeg så er sikret et stik og næppe får på både Esset og en klør.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar