Bolig finansiering

#1| 0

Ved at være gamle tråde om emnet, så vi prøver en ny tråd.

 

Et hurtigt spørgsmål til alle de kloge folk herinde. Spurgte engang for mange år siden, men fik sgu lidt kolde fødder eftersom jeg stort set aldrig opholdt mig i Danmark.Står overfor et boligkøb, prisen og overtagelsesdato er aftalt. Mangler tilstand og EL rapport på huset, før købsaftale bliver færdiggjort.


Advokat er også fundet.

Pris 3,6million jeg vil lave en udbetaling på 1,2million.

Er pt. kunde hos Lån og spar bank, der benytte Totalkredit. Men overvejer at se hvad Jyskebank siger til tingene også, måske deres Jyske Prioritet+ lån?


Hvad boliglån vil folk vælge, hvis man ofte vil lave ekstra indbetaling på lånet ? En anden mulighed jeg overvejer fremfor ekstra indbetalinger på lån, ville være at fører pengene ind på en månedsopsparing hos Nordnet, for så at lade lånet løbe tiden ud i 20 eller 30 år.

13-05-2026 18:35 #2| 1

Er svært at sige særligt meget fornuftigt uden at kende din økonomiske situation… som udgangspunkt ville jeg klart anbefale et priotetslån hvis din økonomi kan klare lidt varians, der kan du også sagtens indbetale ekstra løbende, da det i modsætning til de andre lån, ikke er et realkreditlån

13-05-2026 19:58 #3| 1

Hvorfor vil du lægge 33% i udbetaling? Mit bud er at 20% eller 40% giver mere mening. 

Hvis du tager 20%, og investerer de 13% i et index, så kan du vel opnå højere forventet afkast end renten?

Der er nogle der er klogere end mig på det her, men hvis du vil gå med 33%, så ville jeg nok tage 7% i en eller anden form for Cibor-lån og 60% i f-kort.


jeg mindes at hvis man rammer 60% i belåning, så kommer man ned i bidragssats. 

13-05-2026 20:14 #4| 0
OP
djoffer skrev:

Er svært at sige særligt meget fornuftigt uden at kende din økonomiske situation… som udgangspunkt ville jeg klart anbefale et priotetslån hvis din økonomi kan klare lidt varians, der kan du også sagtens indbetale ekstra løbende, da det i modsætning til de andre lån, ikke er et realkreditlån

 

 Økonomien er ingen problem, blev uden problem godkendt til F-kort lån i dag af min egen bank. Fik en fin snak omkring F-kort og Prioritetslån, men min bank tilbyder desværre ikke denne løsning. Samt prisen for at indbetale ekstra, hvis jeg ikke gjorde det hvert 3 år.

 

Har lavet en søgning på Mybanker idag for at få lidt andre tilbud. Mener dog ikke Jyskebank er med i den omgang, så planen var at tage fat i dem også.

 

Har bare svært ved at forstå, hvad de negative sider er i forbindelse med et Prioritetslån.

13-05-2026 20:44 #5| 0
OP
hermod skrev:

Hvorfor vil du lægge 33% i udbetaling? Mit bud er at 20% eller 40% giver mere mening. 

Hvis du tager 20%, og investerer de 13% i et index, så kan du vel opnå højere forventet afkast end renten?

Der er nogle der er klogere end mig på det her, men hvis du vil gå med 33%, så ville jeg nok tage 7% i en eller anden form for Cibor-lån og 60% i f-kort.

 

jeg mindes at hvis man rammer 60% i belåning, så kommer man ned i bidragssats. 

 Beløbet var tilfældigt valgt uden at tænke så meget over det. Eneste to grunde var for at komme langt nok i ydelse til at kunne dække beløbet hvis jeg valgte at skifte job, og stadigvæk have godt med luft i budgettet til forbrug. Samt benytte opsparingen til renovering indenfor de første 2-3 år.

 Prøvede for sjov skyld lige at smide det ind i totalkredit beregner


33%
Bidragssats pr. år 0,78%
ÅOP5 3,50%
Rente og bidrag i lånets løbetid 1.372.312 kr.

40%
Bidragssats pr. år 0,70%
ÅOP5 3,41%
Rente og bidrag i lånets løbetid 1.207.675 kr.

Men hvor meget skyldes den ændrede sats kontra det ekstra beløb jeg ligger i udbetaling?

Næste spørgsmål er så, ændres Bidragssatsen aldrig efter man har lavet lånet? Tænker hvis jeg senere skyder 500.000 ekstra ind på lånet og kommer over de 40% ?
13-05-2026 22:53 #6| 1
aLETman skrev:

 

 Økonomien er ingen problem, blev uden problem godkendt til F-kort lån i dag af min egen bank. Fik en fin snak omkring F-kort og Prioritetslån, men min bank tilbyder desværre ikke denne løsning. Samt prisen for at indbetale ekstra, hvis jeg ikke gjorde det hvert 3 år.

 

Har lavet en søgning på Mybanker idag for at få lidt andre tilbud. Mener dog ikke Jyskebank er med i den omgang, så planen var at tage fat i dem også.

 

Har bare svært ved at forstå, hvad de negative sider er i forbindelse med et Prioritetslån.

 

 Bliver rente tilpasser hver 3. eller 6. Måned, som en der har oplevet sit lån gå fra 0 til 3% ( plus minus) inden for et år eller to, kan det godt give lidt pres hver gang man får brev fra banken om at nu er det lige blevet x antal tusind kroner dyre:) 

14-05-2026 07:28 #7| 0
OP
djoffer skrev:

 

 Bliver rente tilpasser hver 3. eller 6. Måned, som en der har oplevet sit lån gå fra 0 til 3% ( plus minus) inden for et år eller to, kan det godt give lidt pres hver gang man får brev fra banken om at nu er det lige blevet x antal tusind kroner dyre:) 


 Har lige set beregningen fra banken igennem.


 Fik banken til at sætte min nuværende indkomst lavt. Der har jeg omkring 38.000kr. i rådighedsbeløb efter faste udgifter. Så tænker det går med lidt stigning.

14-05-2026 14:43 #8| 1

Hvis du har stort overskud i din månedlige økonomi, og kan tåle udsving i renten, så synes jeg som udgangspunkt, at Jyske Priritet+ er en no-brainer:


https://www.jyskebank.dk/bolig/boliglaan/jyske-prioritetplus

Dog synes jeg det er lidt interessant hvor din bolig ligger. Er det i/omkring de store byer København, Århus eller Odense, så forstår jeg ikke behovet for at afdrage så tungt på boligen …

Så ville jeg hellere holde likviditeten (hvis du ikke har tendens til at snolde overskuds økonomien væk). Her er Prioritet+ lånet ret genialt.

Du kan dog som andre er inde på spekulere i, at bringe din belåning ned omkring 60% for at få det dyre bidrags område 60%-80% barberet væk.


Men personligt (og afhængig af hvor din bolig ligger) ville jeg nok hellere gå efter at spare op via prioritet+ enten til forbedringer - eller til en omlægning om X år hvor du  på samme tid reducerer restgæld via et indskud og får en ny vurdering af din bolig … det er den nemme vej til at opnå en lavere bidrags sats.

14-05-2026 19:18 #9| 0

Jeg ville tage et kortrentelån med afdrag (f-kort eller et banklån afhængig af bedste rente), og så køre al opsparing over på investeringer på Nordnet.

Fleksibiliteten kan sikres med en porteføljekredit på Nordnet, der er en gratis kassekredit med lav rente på den udnyttede kredit (pt 3,75%). Det giver bl.a.  mulighed for at trække penge ud straks, uden at skulle sælge sine investeringer eller være kontant. 

15-05-2026 08:51 #10| 0

Hvis alle muligheder er åbne ville jeg overveje at kontakte Danske Bank og høre om Danske Bolig Fri som er også er anbefalet af Forbrugerrådet Tænk. Minder om prioritetslån dog uden fleksibiliteten til at have en modkonto der modregner renten men du kan indbetale ekstra til kurs 100. Jeg vil tro det er det billigste lån du kan få markedet pt. med en kort rente.

Redigeret af Kongs d. 15-05-2026 08:52
15-05-2026 11:06 #11| 0
Kongs skrev:

Hvis alle muligheder er åbne ville jeg overveje at kontakte Danske Bank og høre om Danske Bolig Fri som er også er anbefalet af Forbrugerrådet Tænk. Minder om prioritetslån dog uden fleksibiliteten til at have en modkonto der modregner renten men du kan indbetale ekstra til kurs 100. Jeg vil tro det er det billigste lån du kan få markedet pt. med en kort rente.

I Danske Bank kan du få en konto, der modregner renten -0,5% op til 300.000. Så man kan faktisk få lidt af begge dele. 

Jeg kan se Jyske Bank har lanceret et nyt lån, der er i samme kasse som Danske Bolig Fri og Nordea BoligPuls. Det er dog enormt kompetitivt på “bidragssatsen”, og især ved afdragsfrie lån op til 60%, er det markant billigere end de to førnævnte. 

Hvis jeg skulle kigge på et afdragsfrit kortrentelån, ville jeg absolut undersøge det nærmere. 

 

15-05-2026 12:57 #12| 0
Wind skrev:

Jeg kan se Jyske Bank har lanceret et nyt lån, der er i samme kasse som Danske Bolig Fri og Nordea BoligPuls. Det er dog enormt kompetitivt på “bidragssatsen”, og især ved afdragsfrie lån op til 60%, er det markant billigere end de to førnævnte. 

Hvis jeg skulle kigge på et afdragsfrit kortrentelån, ville jeg absolut undersøge det nærmere. 

 

 

Vi er i Jyske og har indtil nu haft et afdragsfrit Priorotet+ lån på hele hovedstolen (lidt under 40% belåning). Rentetilægget har for det har været 0,75%

Vi har lige lagt om, da vi skulle bruge noget provenue til køb af en lejlighed. Jeg kan tilslutte mig den meget konkurrence dygtige bidrags sats.

 

Vi ender med (tror vi, for vi har svært ved at lure prioritets rækkefølgen):

 

Inderst: 1 mio. Prioritet+ (0% - 14,28%), rentetillæg på 0,75%, følger 3m Cibor, afdragsfrit 


Yderst: 2,6 mio. Jyske Frihed (14.28% - 51,42%), bidrag på 0,55%, følger 3m Cibor, afdragsfrit


Jyske frihed har mulighed for fast ydelse uafhængig af renten, låse renten i en periode og ekstra ordinære afdrag … ikke at vi regner med at benytte den fleksibilitet lige foreløbig.

Redigeret af rickrick d. 15-05-2026 13:14
15-05-2026 13:09 #13| 0

Spændende tråd! 

 

Hvis man vælger Jyske Prioriteret+ og låner 1.5 mio til et sommerhus f.eks. og samtidig har en halv million i likvider, så betaler man kun renter af en million? 

 

 

15-05-2026 13:14 #14| 0
Majaline skrev:

Spændende tråd! 

 

Hvis man vælger Jyske Prioriteret+ og låner 1.5 mio til et sommerhus f.eks. og samtidig har en halv million i likvider, så betaler man kun renter af en million? 

 

 


Ikke helt, du betaler 3m Cibor plus et individuelt rentetillæg på hele hovedstolen. 


Og får 3m Cibor rent på dit indestående.

15-05-2026 13:22 #15| 0
rickrick skrev:


Ikke helt, du betaler 3m Cibor plus et individuelt rentetillæg på hele hovedstolen. 

 

Og får 3m Cibor rent på dit indestående.

 

 Tak, det lyder stadig interessant 😊 

15-05-2026 21:40 #16| 0
henry skrev:

Jeg ville tage et kortrentelån med afdrag (f-kort eller et banklån afhængig af bedste rente), og så køre al opsparing over på investeringer på Nordnet.

 

Personligt så kan min risiko appetit ikke klare denne strategi.


For kortere horisonter (1-3 år) med likviditet som skal bruges til ombygning/forbedringer, så foretrækker jeg den direkte modregning på prioriteten til renten på 3m Cibor.


For lange horisonter (ASK, Pension, frie midler der ikke skal benyttes foreløbig), så er vi nok mere enige om at få pengene ind i noget aktier med høj risiko.


Men i sidste ende, er det jo bare et spørgsmål om risiko appetit

16-05-2026 15:00 #17| 0
rickrick skrev:

 

Personligt så kan min risiko appetit ikke klare denne strategi.

 

For kortere horisonter (1-3 år) med likviditet som skal bruges til ombygning/forbedringer, så foretrækker jeg den direkte modregning på prioriteten til renten på 3m Cibor.

 

For lange horisonter (ASK, Pension, frie midler der ikke skal benyttes foreløbig), så er vi nok mere enige om at få pengene ind i noget aktier med høj risiko.


Men i sidste ende, er det jo bare et spørgsmål om risiko appetit

 

 Ja, enig i at man må se på sin risiko appetit. Prioritetslånsløsningen er ok, men ikke for mig, og jeg er ikke enig i, at det er en no-brainer.

 

Jeg er ikke 100 meter-mester i jyske bank-produkter, men som jeg læser det, betaler I cibor3 + 0,75 for prioritetslånet, hvor I kunne have betalt cibor3 + 0,375 for et jyske frihed, dvs. det koster 3.750 kr. om året ekstra i rente at få åbnet en sådan indlånskonto. På denne indlånskonto får man så en lavere rente, end hvis man bare indskød pengene på selve boliglånet. Dvs. man betaler samlet en god slat for fleksibiliteten.


Denne fleksibilitet kan man få med automatisk, hvis man har en god luns af sin friværdi stående som investering i stedet. 

Med et porteføljelån kan man trække penge ud fra dag til dag, uden at være tvunget til at sælge ud.

 

Dertil kommer selvfølgelig så det grundlæggende, at man kan håbe på højere afkast over tid end man betaler for det højere boliglån.


Tidshorisont er vigtig, men man skal ikke skubbe en kort tidshorisont foran sig ved at antage, at man skal bruge pengene lige om lidt, hvis ikke det passer.

 

Mit forslag til OP er ikke høj-risiko. Jeg foreslår et boliglån med afdrag, og at al opsparing herudover placeres i investeringer.

 

 

18-05-2026 12:50 #18| 0

jeg ved ikke om denne artikel kan bruges til noget. Men jeg kom bare i tanke om denne tråd da jeg læste overskriften

/nuller

 

https://www.dr.dk/nyheder/penge/skidt-nyt-boligejere-markante-rentestigninger-i-sigte

18-05-2026 14:39 #19| 0
Kongs skrev:

Hvis alle muligheder er åbne ville jeg overveje at kontakte Danske Bank og høre om Danske Bolig Fri som er også er anbefalet af Forbrugerrådet Tænk. Minder om prioritetslån dog uden fleksibiliteten til at have en modkonto der modregner renten men du kan indbetale ekstra til kurs 100. Jeg vil tro det er det billigste lån du kan få markedet pt. med en kort rente.

 Indlånskontoen koster 1.500 som er ufravigeligt, så ret stor omkostning givet hvor lille er beløb man reelt kan have på den.

 

18-05-2026 20:26 #20| 0
OP

Tak for alle de gode inputs af inspiration  Syntes det er en jungle af finde rundt i. Nok heller ikke hjulpet af man sidder i udlandet og tingene går så stærkt.


Huset ligger i Nørresundby. 10-15min fra Aalborg centrum på cykel. Om det er en god eller dårlig ide at afbetale kraftigt på sådan en bolig ved jeg ikke. Men personligt har jeg det bedst med at vide regningerne altid kan betales. Har et godt betalt job ligenu med gode fordele. Håber inderligt at lysten eller kroppen bliver ved med at være der, men har også set mange gange at pludselig slår det klik og folk vender hjem til 37timers ugen.

Mangler at få fat på Jyske bank, ellers er jeg nået godt rundt. Mangler bare at se den samlede pakke. Fra Arbejdernes Landsbank samt Jyske bank. Her tænker jeg prisen på visa Dankort samt Mastercard platinium kreditkort. Dertil om der er rente på lønkontoen, hvilket jeg har nu som kan dække prisen på Mastercard samt lidt ekstra.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar