Bil til motorvejskørsel

#1| 0

Kære PN´s autohoveder


Jeg har fået nyt arbejde og med det er afstanden til arbejde blevet øget fra 170m til 70.000 m. Total kører jeg 120 km om dagen på motorvej. Min nuværende bil er en Suzuki Grand Vitara 1,9 disel fra 2006 (gule plader) og ved motorvejskørsel præsterer den omkring 10 km pr. liter. Lige tørstigt nok efter min smag.


Jeg overvejer derfor at udskifte den med en anden brugt bil. Budgetet er op til 100k, men jeg ville foretrække at finde noget omkring de 40-50k (som jeg forventer at kunne få for min nuværende).


Mine kriterier er som følger:

- God brændstof økonomi ved motorvejskørsel

- God plads bag i. Jeg er åben for at købe på gule plader igen.

- Billige reservedele. Nye såvel som brugte. Jeg er klar over at en gammel bil der skal yde så mange kilometer kan være en lidt ustabil oplevelse, men jeg har adgang til mekanikerassistance til en meget rimelig pris.


Hvilke modeler bør jeg kigge efter og er det overhovedet realistisk at opnå en brændstofbesparelse der retfærdiggør et bilskifte?


Pft!

22-11-2016 18:54 #2| 0

Kører selv en skoda Fabia Combi 1,4 diesel fra 2010. ved ren motorvej kørsel ca. 135 kmt kører den vel 18-19 km pr liter. Har et ok stort bagage rum men er ikke så bred og heller ikke specielt køn.

22-11-2016 21:48 #3| 0

Med 40-50 k i lommen ville jeg købe en nedvejet Seat Altea fra 06' eller 07', med 1,9 TDI maskine i. Du får en efter min mening smart og velkørende bil med brændstof økonomi omkring de 18-19 pr liter. Der er masser af udstyr og 1,9 TDI motoren er bundsolid. Jeg ville personligt dog holde mig fra 2.0 TDI og de 170 hk FR modeller, samt dem med DSG gear, da de umiddelbart er mere fejlbehæftede. Undgå i øvrigt en chiptunet, det skulle motoren ikke bryde sig om.

Et par bud fra Dba.

www.dba.dk/seat-altea-19-tdi-105/id-1028646248/ (skal dog nedvejes efter køb)

www.dba.dk/seat-altea-19-tdi-105/id-504429838/

Jeg ønskede mig selv en SEAT Altea, da jeg for 14 dage siden købte ny brugt, men jeg endte med en Ford Focus C-MAX 2.0 Diesel. Syntes den har et mere regulært varerum. C-MAXen kører også fantastisk, men har knap så god brændstof økonomi som Alteaen.

God jagt.

23-11-2016 20:37 #4| 0


Gunslinger skrev:Med 40-50 k i lommen ville jeg købe en nedvejet Seat Altea fra 06' eller 07', med 1,9 TDI maskine i. Du får en efter min mening smart og velkørende bil med brændstof økonomi omkring de 18-19 pr liter. Der er masser af udstyr og 1,9 TDI motoren er bundsolid. Jeg ville personligt dog holde mig fra 2.0 TDI og de 170 hk FR modeller, samt dem med DSG gear, da de umiddelbart er mere fejlbehæftede. Undgå i øvrigt en chiptunet, det skulle motoren ikke bryde sig om.

Et par bud fra Dba.

http://www.dba.dk/seat-altea-19-tdi-105/id-1028646248/ (skal dog nedvejes efter køb)

http://www.dba.dk/seat-altea-19-tdi-105/id-504429838/

Jeg ønskede mig selv en SEAT Altea, da jeg for 14 dage siden købte ny brugt, men jeg endte med en Ford Focus C-MAX 2.0 Diesel. Syntes den har et mere regulært varerum. C-MAXen kører også fantastisk, men har knap så god brændstof økonomi som Alteaen.

God jagt.

Altea er et rigtigt fornuftigt bud, som jeg også har fået anbefalet fra anden side. Nu skriver du at den kører 18-19 km pr. L, men jeg går ud fra at der er tale om et EU-mix. Ved du noget hvordan den klarer sig på motorvej?

23-11-2016 20:47 #5| 0
Rsmadsen skrev:

Altea er et rigtigt fornuftigt bud, som jeg også har fået anbefalet fra anden side. Nu skriver du at den kører 18-19 km pr. L, men jeg går ud fra at der er tale om et EU-mix. Ved du noget hvordan den klarer sig på motorvej?




Det er jo farligt at love, siden jeg ikke selv har ejet en, men jeg tror faktisk ikke de 18 på literen er helt skævt, hvis du ikke kører som et svin. Men som nævnt ovenfor skal du efter min mening gå efter 1,9 TDI og holde dig fra øvrige. Jeg kender dog ikke noget til motorprogram i de nyere modeller.
23-11-2016 20:55 #6| 0

Alle biler klarer sig forskelligt på motorvej! Afhængig af hvor travlt man har og især hvor hurtigt farten skal generhverves. Kan du køre konstant 130 er 18 nok muligt - men der skal ikke meget op og ned i fart før tallet daler. Hvis du satser på 110 er 20 måske opnåeligt - og endnu mere hvis du finder en lastbil at følges med. Det føles bare så uendeligt langsomt ;-) Har afprøvet det og fik en Punto 1.9 JTD lige over 25 km/l. En tur gennem Tyskland i en Xsara 2.0 HDi gav som resultat ca. 17 km/l - og den er nok hverken værre eller bedre end de øvrige omkring 110 HK i den alder. (2004) Vi kørte ca. 130.

Budgettet er jo ikke til de nyeste selv på gule skilte - for i en FB-gruppe har en fører fortalt, at en MB C220 Bluetec går omkring 20 km/l ved 130.


23-11-2016 23:12 #7| 0
ipm_1957 skrev:Alle biler klarer sig forskelligt på motorvej! Afhængig af hvor travlt man har og især hvor hurtigt farten skal generhverves. Kan du køre konstant 130 er 18 nok muligt - men der skal ikke meget op og ned i fart før tallet daler. Hvis du satser på 110 er 20 måske opnåeligt - og endnu mere hvis du finder en lastbil at følges med. Det føles bare så uendeligt langsomt ;-) Har afprøvet det og fik en Punto 1.9 JTD lige over 25 km/l. En tur gennem Tyskland i en Xsara 2.0 HDi gav som resultat ca. 17 km/l - og den er nok hverken værre eller bedre end de øvrige omkring 110 HK i den alder. (2004) Vi kørte ca. 130.
Budgettet er jo ikke til de nyeste selv på gule skilte - for i en FB-gruppe har en fører fortalt, at en MB C220 Bluetec går omkring 20 km/l ved 130.

Hehe, jeg er det "heldige" svin, at ha' fået mig en spritny E-klases E220d med det nye 9 trins automatgear. Den går, hold nu fast.. 22.8 km/l i snit, her over de første 2 tankfulde diesel, og den er end ikke kørt til endnu :D


@Rsmadsen

Men, for at svare på dit spørgsmål, så ville jeg gøre mig klart at brændstoføkonomien i en bil til 50.000 kroner, der skal bruges til den slags "professionel" kørsel, næppe bliver den største omkostning og i hvert fald ikke den afgørende. Her kommer mange andre parametre i spil, så som bilens specifikke stand, hvordan ser det ud med serviceeftersyn: Er det for hvert 10.000 km eller er det ved hvert 30.000 km? Er der en tandrem, som lige er skiftes eller som skal skiftes hellere i dag end i morgen? Egr-ventil, dyser, turboladere og hvad med partikelfiltret? Er bilen blevet kørt med eller uden motorvarmer, er bilen blevet kørt med den rigtige motorolie osv.. Det er med andre ord, standen på bilen fremfor hvor meget den kører på literen, som er fundamentalt afgørende her. Om bilen går 16 eller 18 på literen, betyder med 70k om året, blot 350 kroner/måneden i forskel.. Nogen af de ovennævnte udskiftninger/reperationer, koster VÆSENTLIGT mere end de knapt 4200 om året du evt kunne spare ved at vælge den ene fremfor den anden..


Specifikke bud er som en anden nævner, vag-gruppens biler med den gamle konventionelle 1.9 tdi motor. Den støjer, trækker over et bredt område, og er forholdsvis billig i drift. Men, der er SÅ mange andre faktorer som spilder ind, de kan også let være "splittet" ad, af forkert brug og vedligehold allerede efter blot 200tkm.. Ellers er nogen af de ældre Mercedes'er fra 90'erne også gode bud på en driftsikker bil.. En gammel Volvo (både benzin og diesel), kan være glimrende bud.. Som sagt, så er standen afgørende. Pas i øvrigt på, hvis økonomien er SÅ afgørende, at du ikke køber dig fattig i biler uden partikelfilter, og/eller biler på hvide plader, som stadig kører på gammeldags vægtafgift. De koster ca 10k om året alene i vægtafgift: Derfor de er til at finde til meget lave priser... -Dog, kan de totaløkonomisk godt vise sig at være et bedre køb, alene fordi de koster mindre at holde "rullende". Kort sagt: Køb så simpelt som muligt, ikke noget med gamle Audi A6'ere på gule plader osv.. De kan let ruinere et bilbudget som dit. For ellers ville min klare anbefaling være, at købe så nyt som muligt, evt bruge udbetalingen til en helt ny/næsten ny bil.. Leasing med det kørselsmønster, bliver VOLDSOMT dyrt. :)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar