Bil (Leasing eller brugtvogn)?

#1| 0

Jeg ved intet om biler!

Jeg kan se der har været et par enkelte tråde om lignende, men synes ikke helt jeg har fundet et svar.


Jeg skal dog have anskaffet mig et pålidelig køretøj, hvorfor jeg håber PN kan hjælpe.

Jeg er blevet lidt hook på leasing modellen, da jeg som nævnt tidligere intet ved om biler, og derfor finder det ganske betryggende, at hvis der er noget galt med bilen, eller en mærkelig lyd kan jeg køre den på værksted og få den fikset uden at skulle være nervøs for en 10K - 20K regning.

Ligeledes synes jeg det er en dejlig tanke at man kan få en ny bil uden at skulle lægge +300K.

Jeg har for eksempel fundet noget ala:

https://www.findleasing.nu/renault-leasing/renault-clio-sport-tourer-energy-dci-zen-90-hk/31835/


Men, hvad er alternativet, og er alternativet markant billigere/bedre skal det selvfølgelig også overvejes. Findes der beregninger, der ser på hvad den forventede forskel i pris over en given periode er, eller har PN nogle fornuftige input som jeg skal inkludere i mine overvejelser?


Info:

- Periode er minimum 24 måneder

- Må gerne være en større bil (ikke en UP eller lignende)

- Primært bykørsel, men med de månedlige ture til Jylland

- Forventet kørselsforbrug er nok omkring 25.000 - 30.000 kilometer om året


Hvad ville PN gøre, gode forslag eller blot nogle gode input?

På forhånd tak!

Redigeret af MrFrank d. 21-05-2018 11:31
21-05-2018 11:57 #2| 0

Har ovenstående som pendler bil, absolut intet plads i den, semi meget larm i kabinen, bliver ganske hurtigt varm om vinteren, men på varme dage bliver man kogt i den, meget billig plastik interiør, og ringe spejle, den ligger omkring de 23 km/l.


Udover det har den vist sig ganske stabil og vi har ingen problemer haft med den de første 70.000 km.


Men ville aldrig vælge den igen, en Skoda Octavia lyder som et langt bedre valg for dig, selv hatchback har væsentligt mere plads end renaulten, der bliver du vist heller ikke straffet alt for hårdt for at skulle op på 30k km PR år


Redigeret af Live d. 21-05-2018 12:06
21-05-2018 21:12 #3| 0

Jeg synes man får meget hos Opel, der lige har sat deres leasingpriser ned. Sammenlignet med Clioen, som jeg også har haft - god bil, får du en større bil, mere sikkerhedsudstyr med en Astra. Ekstra km kan tilkøbes for en fair pris, fra 15.000 til 20.000 km om året = 100 kr pr. md. og ja, jeg kører Astra nu.

Astra Sports Tourer - med udbetaling på 4.995 kr. og ydelse fra kun 2.795 kr./md*

Astra Sports Tourer har indtaget de danske gader og er uforskammet luksuriøs.
Du kan privatlease Astra Sports Tourer med ekstra meget udstyr, der bl.a. inkluderer OnStar, to-zonet klimaanlæg og metallak, til en udbetaling på kun 4.995 kr. og en ydelse fra 2.795 kr./md* eller fra 3.195 kr./md.* for Astra Sports Tourer med MTA-gearkasse.
Se flere features på Astra Sports Tourer her.
Opel Leasing


21-05-2018 21:15 #4| 0


Billigere kan den ikke være..

21-05-2018 21:22 #5| 0

PS. du spørger også efter dette her:

FDM Skal jeg købe eller lease

med en masse links til andre af deres artikler med fordele og ulemper

21-05-2018 21:56 #6| 0
Hugging Gun skrev:


Billigere kan den ikke være..

Bananer er også billigere end diamanter. Giver da ikke mening for OP at vælge den kasse i forhold til Astra hvis man kigger pris/komfort.

21-05-2018 22:39 #7| 0
OP
Live skrev:Har ovenstående som pendler bil, absolut intet plads i den, semi meget larm i kabinen, bliver ganske hurtigt varm om vinteren, men på varme dage bliver man kogt i den, meget billig plastik interiør, og ringe spejle, den ligger omkring de 23 km/l.

Udover det har den vist sig ganske stabil og vi har ingen problemer haft med den de første 70.000 km.

Men ville aldrig vælge den igen, en Skoda Octavia lyder som et langt bedre valg for dig, selv hatchback har væsentligt mere plads end renaulten, der bliver du vist heller ikke straffet alt for hårdt for at skulle op på 30k km PR år

Lækker med brugserfaring, vil helt sikkert tjekke Skoda ud. Tak for input.

relojoto skrev:Jeg synes man får meget hos Opel, der lige har sat deres leasingpriser ned. Sammenlignet med Clioen, som jeg også har haft - god bil, får du en større bil, mere sikkerhedsudstyr med en Astra. Ekstra km kan tilkøbes for en fair pris, fra 15.000 til 20.000 km om året = 100 kr pr. md. og ja, jeg kører Astra nu.
Astra Sports Tourer - med udbetaling på 4.995 kr. og ydelse fra kun 2.795 kr./md*

Astra Sports Tourer har indtaget de danske gader og er uforskammet luksuriøs.
Du kan privatlease Astra Sports Tourer med ekstra meget udstyr, der bl.a. inkluderer OnStar, to-zonet klimaanlæg og metallak, til en udbetaling på kun 4.995 kr. og en ydelse fra 2.795 kr./md* eller fra 3.195 kr./md.* for Astra Sports Tourer med MTA-gearkasse.
Se flere features på Astra Sports Tourer her.
Opel Leasing


Ser meget interessant ud med Opel. Min bedre halvdel går en del op i at sikkerheden skal være i orden, så vil helt sikkert tjekke Opel ud.

Mange tak.

Hugging Gun skrev:


Billigere kan den ikke være..

Pris er slet ikke den eneste faktor og ovenstående falder som minimum for et af kravlende i OP, ellers tak for buddet.

relojoto skrev:PS. du spørger også efter dette her:
FDM Skal jeg købe eller lease

med en masse links til andre af deres artikler med fordele og ulemper

Lækkert, vil jeg helt sikkert få gransket igennem

22-05-2018 07:43 #8| 0

Hov, det var Peugeot 208 til 2700 kr. jeg ville vise

22-05-2018 09:03 #9| 0

Som altid så er leasing dyrere, undtaget hvis du er typen der gerne vil skifte bil hvert andet eller tredje år og bilen samtidig er dyr.

Leasing er noget man bør gøre for at undgå værditabet, værditabet er primært relevant de første 5 år og klart størst på dyrere biler.

Renault Clio'en fra dit eksempel koster over 3 år 100.000 ved leasing. Du kan altså købe meget bil og stadig have til div. reperationer for 100.000, hvorefter du stadig ejer en bil, som repræsenterer en værdi. Et forsigtigt bud er at du efter 3 år med en købt bil i prisklassen 70-80.000, kan have en værdi mellem 30-50.000.

Eneste årsag til at overveje leasing i dit tilfælde, vil være hvis du værdsætter sikkerheden i at kende dine udgifter hver måned. Overvej om det opvejer at du vil betale 10-15.000 ekstra om året for den sikkerhed.

22-05-2018 11:12 #10| 0

^^ Prisen bliver i øvrigt væsentligt højere, da der i hans valgte eksempel blot er regnet med et km-tal på 10.000 om året. Brugeren skriver selv, at han/hun forventer et årligt km-tal på 25-30.000, så bliver prisen altså en helt helt anden!

En leasingaftale er en lejeaftale. ;)

22-05-2018 11:17 #11| 0

@GrimGladGris

Helt enig, det var blot for at illustrere at regnestykket er ret tydeligt i ejerbilens favør i den nævnte prisklasse. Det bliver endnu bedre med nævnte km begrænsning.

22-05-2018 12:46 #12| 0

Håber det er iorden jeg lige hi jacker tråden.


Vi står og skal ud at købe ny/brugt familie bil.


Har et rigtigt godt øje til Skoda Octavia Combi 1.4TSI.


De står ca til 280000kr ny.


Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal købe en brugt fra 14 der har gået de 100000KM til 160000kr~ eller om jeg skal købe en ny?


Regner med bilen skal beholdes 10år+


Hvad giver mest mening?


Redigeret af PkrNwB d. 22-05-2018 14:27
22-05-2018 12:57 #13| 0

^^ En 04'er til 160.000 kroner, er det en V8-BiTurbo Cabriolet 4x4 eller en Audi A8?

22-05-2018 13:00 #14| 0
GrimGladGris skrev:^^ En 04'er til 160.000 kroner, er det en V8-BiTurbo Cabriolet 4x4 eller en Audi A8?

stadig en skoda Octavia TSI 1.4 :-)

22-05-2018 13:18 #15| 0
PkrNwB skrev: stadig en skoda Octavia TSI 1.4 :-)

Det er alt, alt, alt for dyrt. Hvis den er fra 14, giver det noget mere mening.

Redigeret af Borsa-Boy d. 22-05-2018 13:19
22-05-2018 13:20 #16| 0
Borsa-Boy skrev:
Det er alt, alt, alt for dyrt. Hvis den er fra 14, giver det noget mere mening.

gik udfra han mente en 2014 - ikke en 04.


ahh - du fik eddited til det samme : O)

Redigeret af Live d. 22-05-2018 13:21
22-05-2018 14:28 #17| 0

mente selvfølgelig 2014.


22-05-2018 18:06 #18| 0

Hvornår i 14 er den fra?
Jeg ville umiddelbart mene den skal ned i 140-150 stykker.

22-05-2018 18:32 #19| 0

^^ Og er det en udgave med DSG-gear, så få en professionel til at gå den efter. Den må ikke skurre eller "hakke" mellem gearene, sige klonk-lyde eller "fedte" i koblingen og hænge i omdrejningerne. Og nej fejlene er ikke kun begrænset til de kinesiske udgaver af DQ200 og DQ250-gearkasserne, uanset hvad en glad bilsælger forsøger at bilde dig ind. Kort sagt, få den og særligt Mechatronic-enheden efterset af en professionel gearkasse-specialist. -En ny, renoveret gearkasse løber let op i 45.000 kroner. Få eventuelt noget 12-24 mdr's. garanti med på bilen, men husk det er stadig utroligt irriterende fejl, som ofte viser sig periodisk, hvilket er noget skidt på vej op over Brennerpasset med bilen fyldt med unger og en tung campingvogn på slæb. Læg dertil, at bilen kan være utrolig svær at sælge igen, hvilket måske i dit tilfælde, kan være lidt ligemeget, hvis du skal holde bilen i 10 år og 3 gearkassers levetid. -Det kan godt blive et dyrt og voldsomt irriterende ejerskab.


Noget andet er, så mangler der rigtig mange oplysninger, både om bil, om hvad du skal bruge bilen til og hvordan den skal finansieres, før man kan give noget som helst seriøst svar på om det ene eller det andet, er det bedste eller klogeste køb. ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 22-05-2018 18:43
23-05-2018 08:11 #20| 0
OP
lolAI skrev:Som altid så er leasing dyrere, undtaget hvis du er typen der gerne vil skifte bil hvert andet eller tredje år og bilen samtidig er dyr.
Leasing er noget man bør gøre for at undgå værditabet, værditabet er primært relevant de første 5 år og klart størst på dyrere biler.
Renault Clio'en fra dit eksempel koster over 3 år 100.000 ved leasing. Du kan altså købe meget bil og stadig have til div. reperationer for 100.000, hvorefter du stadig ejer en bil, som repræsenterer en værdi. Et forsigtigt bud er at du efter 3 år med en købt bil i prisklassen 70-80.000, kan have en værdi mellem 30-50.000.

Eneste årsag til at overveje leasing i dit tilfælde, vil være hvis du værdsætter sikkerheden i at kende dine udgifter hver måned. Overvej om det opvejer at du vil betale 10-15.000 ekstra om året for den sikkerhed.

GrimGladGris skrev:^^ Prisen bliver i øvrigt væsentligt højere, da der i hans valgte eksempel blot er regnet med et km-tal på 10.000 om året. Brugeren skriver selv, at han/hun forventer et årligt km-tal på 25-30.000, så bliver prisen altså en helt helt anden!
En leasingaftale er en lejeaftale. ;)

Hmm okay.

Jeg må indrømmme jeg er lidt lun på leasing, da jeg så bare kan aflevere bilen hvis når er galt - kan man købe lignende forsikring hvis man køber en brugtbil?


Hvis jeg skal ud og finde en bil der passer godt til 20 - 30 tusind kilometer om året, og gerne må være en større bil, og som ikke kryller alt og alle sammen i kabinen skulle uheldet være, hvad ville så være gode optioner?

23-05-2018 16:22 #21| 0

Nej du kan ikke bare aflevere en ejerbil hvis noget går galt uden at skulle hoste op. Jeg kender ihvertfald ikke til sådanne aftaler og hvis det findes vil det nok være urimeligt meget dyrere end at afholde udgifterne selv.


Tænk igen over at du altså sparer mange penge samlet set, så en uforudset reparation til 20.000 den er tjent hjem i løbet af et års tid. Du ramler ikke ind i den slags hvert år.


Nu er større bil et vidt begreb, men hvis du betragter clio'en som større bil, så skal du kigge efter B eller C segmentet.


B segment: VW Polo, Skoda Fabia, Opel Corsa, Ford Fiesta, Renault Clio, Hyundai I20, Kia Rio, Peugeot 208 osv osv.


C segment: VW Golf, Skoda Octavia, Opel Astra, Ford Focus, Renault Megane, Hyundai I30, Kia Ceed, Peugeot 308 osv osv.


Så er det bare at travle bilbasen igennem efter 3-5 år gamle biler der har gået omkring de 100.000 km +-

Bilerne der taber mest værdi er de modeller som ikke er så populære, så hvis din plan er at købe bilen og beholde den indtil den ikke kan mere, så køb en model som ikke er så populær, der er prisen forholdsmæssigt lavere og det vil ikke betyde det store for din gensalgsværdi, da du ikke skal af med den igen. Hvis du derimod tænker at du vil af med den igen om du år, så spiller gensalgsværdi en større rolle.


Gør op med dig selv hvordan du forestiller dig dit ejerskab skal se ud og også som GGG påpeger, hvordan den skal finansieres.

Har du haft bil før, forsikring for unge uden erfaring er ofte helt horribelt og der vil det i visse tilfælde kunne betale sig at købe en ny bil fordi der samtidig tilbydes billig forsikring.?


24-05-2018 10:54 #22| 0
OP
lolAI skrev:Nej du kan ikke bare aflevere en ejerbil hvis noget går galt uden at skulle hoste op. Jeg kender ihvertfald ikke til sådanne aftaler og hvis det findes vil det nok være urimeligt meget dyrere end at afholde udgifterne selv.

Tænk igen over at du altså sparer mange penge samlet set, så en uforudset reparation til 20.000 den er tjent hjem i løbet af et års tid. Du ramler ikke ind i den slags hvert år.

Nu er større bil et vidt begreb, men hvis du betragter clio'en som større bil, så skal du kigge efter B eller C segmentet.

B segment: VW Polo, Skoda Fabia, Opel Corsa, Ford Fiesta, Renault Clio, Hyundai I20, Kia Rio, Peugeot 208 osv osv.

C segment: VW Golf, Skoda Octavia, Opel Astra, Ford Focus, Renault Megane, Hyundai I30, Kia Ceed, Peugeot 308 osv osv.

Så er det bare at travle bilbasen igennem efter 3-5 år gamle biler der har gået omkring de 100.000 km +-
Bilerne der taber mest værdi er de modeller som ikke er så populære, så hvis din plan er at købe bilen og beholde den indtil den ikke kan mere, så køb en model som ikke er så populær, der er prisen forholdsmæssigt lavere og det vil ikke betyde det store for din gensalgsværdi, da du ikke skal af med den igen. Hvis du derimod tænker at du vil af med den igen om du år, så spiller gensalgsværdi en større rolle.

Gør op med dig selv hvordan du forestiller dig dit ejerskab skal se ud og også som GGG påpeger, hvordan den skal finansieres.
Har du haft bil før, forsikring for unge uden erfaring er ofte helt horribelt og der vil det i visse tilfælde kunne betale sig at købe en ny bil fordi der samtidig tilbydes billig forsikring.?

Mange tak for udførlig svar.

Begynder mere og mere at tænke jeg skal anskaffe mig en brugtbil i C segmentet.


I forhold til de ting du lister ovenfor:

- Bilen har kørt omkring de 100K km - hvornår har den kørt for meget?

- Er ca 3 - 5 år gammel - hvornår er den for gammel?

- Er der andre parametre der er væsentlige at inkludere i min søgning?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar