Bil beskadiget under uheld

#1| 0

Hej PN,


Quick one! En gut kom i går blæsende op bag i mig mens jeg holdte for rødt i morgentrafikken. Hans bil var helt game over, men værkstedet hos BMW er pt ved at vurdere, hvad det vil koste at reparere min bil (BMW 120i M-sport fra 2019). Selve rammen/strukturen/chassis er beskadiget, så de skal som minimum skære noget af rammen af og svejse/lime/nitte et nyt stykke på. 

Vil det være muligt at reparere bilen, så den er så “god som ny” i forhold til styrke, rustbeskyttelse etc? Jeg vil helst ikke, at jeg er dårligere stillet end før kollisionen.

10-06-2021 21:39 #2| 0

Bor ikke i danmark så kan ikke hjælpe så meget. 

Her i tyskland får man udover reperatur også en sum penge ved så ny en bil da mindsker værdien af bilen at den har været invilveret i en ulykke.

her i tyskland bliver skader normalt vurderet af en uvildig 3. part og ikke af et værksted medmindre det bare af små skader.

om den er total skadet er self. Første spørgsmål, det kan formodes med de info du skriver men har jeg ingen kompetencer til at udtale mig om.



10-06-2021 22:13 #3| 0

Bør der ikke være en taksator indenover? 
Den normale procedure er vel at taksator vurderer bilens skade rent økonomisk, og er bilen skadet for x-antal % af bilens værdi, vil den anses som totaltskadet.

 

Det var i hvert fald den proces jeg var igennem, da jeg ramte et krondyr på motorvejen. 

Min bil (som nu er solgt), blev ikke anset for totaltskadet så de fiksede den på værksted (intet sikkerhed/bærende var ramt). Men da jeg skulle sælge, til en bilforhandler, blev jeg spurgt om jeg havde været involveret i uheld hvor efterfølgende reparation, var foretaget på den bærende ramme, for det ville have klar indvirkning på pris / om de ville købe den. 

 

Dette grundet det faktum at piller man ved den bærende ramme, piller man også ved den generelle sikkerhed i bilen / den svækkes.


 Disclaimer: Jeg har ikke styr på biler, så ovenstående er kun det jeg har oplevet på værksted / fået fortalt af bilforhandler. 



Redigeret af ktothep d. 10-06-2021 22:15
11-06-2021 08:06 #4| 0

Da jeg var i lære for 10 år siden, der havde vi en kunde i en guldfarvet Renault Clio... Den burde have været totalskadet, men det værksted den blev takseret på holdt den lige under grænsen - så fik de en masse arbejde i stedet for at den blot skulle til skrot.

Den var synligt skæv i karrosseriet efterfølgende, og dens problemer stoppede aldrig. Jeg havde godt nok ondt af dens ejer.

Vi kaldte den Guldfuglen... 

 

 

Det er btw umuligt at svare på hvor slem din skade er uden at se det med egne øjne. 

Hvis du nu har en vandskade, og oplyser at vandhanen har dryppet og du kan se vand på gulvet, så har du givet os cirka lige så mange informationer :)

Redigeret af RS172 d. 11-06-2021 08:06
11-06-2021 08:09 #5| 0

Jeg tænker også helt sikker der bør være en taksator inde over. De laver så en vurdering af skadesgraden og sammenholder dette med udgifterne til eventuel reparation. Det lyder umiddelbart som en relativ omfattende skade der skal udbedres, og som jeg forstår det, så kan man også godt gå i dialog med taksator om vurderingen og mulighederne.

Her er et link hvor der står lidt mere om det:
quickimport.dk/totalskade-af-bil-10-gode-raad/

11-06-2021 08:10 #6| 0

Det forringer i al fald værdien af din bil i et eventuelt salg, at den har haft sådan en skade (Såfremt det altså oplyses til en køber)

11-06-2021 09:41 #7| 0

Du falder klart indunder værdiforringelse, jeg har selv i 2014 fået udbetalt en mindre sum da en af vores firmabiler fik en skade og modåarten fik 100% af skylden og bilen var næsten ny, og skade var vist 40%


Læs mere her
https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/vaerd-at-vide-om-forsikring/bil-og-motor/skader-paa-bilen/vaerdiforringelse-efter-skade/

11-06-2021 10:47 #8| 0
TightGirl skrev:

Hej PN,

 

Quick one! En gut kom i går blæsende op bag i mig mens jeg holdte for rødt i morgentrafikken. Hans bil var helt game over, men værkstedet hos BMW er pt ved at vurdere, hvad det vil koste at reparere min bil (BMW 120i M-sport fra 2019). Selve rammen/strukturen/chassis er beskadiget, så de skal som minimum skære noget af rammen af og svejse/lime/nitte et nyt stykke på. 

Vil det være muligt at reparere bilen, så den er så “god som ny” i forhold til styrke, rustbeskyttelse etc? Jeg vil helst ikke, at jeg er dårligere stillet end før kollisionen.

 

Siden 1. januar 2020 har reparationsgrænsen været:

- Personbiler, hvor skaden er opgjort til mere end 75 % af handelsværdien, betegnes som totalskadet

- Forsikringsselskaberne skal give ejeren et tilbud om kontanterstatning, hvis skaden på køretøjet opgøres til mellem 65 % og 75 %

- Personbiler skal repareres, hvis skaden gøres op til 65 % af handelsværdien


Det er lidt noget svineri, men hvis din bil bliver repareret efter en større skade, så skal du hos mange forsikringsselskaber selv anmode om udbetaling af værdiforringelse.  

 

 

 

Redigeret af dankjar d. 11-06-2021 10:47
13-06-2021 17:06 #9| 0

Mange tak for svar alle sammen. 


Skader er "indtil videre" vurderet til 112.000 DKK jævnfør mit forsikringsselskab. Jeg har en værditabs-forsikring tegnet, men maks er på 10.000 DKK, hvilket de har tilkendegivet at jeg vil få udbetalt. De fortæller mig dog, at jeg muligvis kan søge lidt ekstra kompensation hos modpartens forsikringsselskab, da modparten er skyld i færdselsuheldet. 

Alt i alt vil jeg dog hellere have undværet uheldet og bibeholdt en bil i tip top stand :-) 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar