Bevar gruppeeksamen

#1| 0

Alle Jer som dette ikke vedkommer: undskyld jeg forstyrer, men dette er så vigtigt for mig at jeg bliver nødt til at bruge enhver mulighed for at udbrede ordet.

Jeg går ud fra at der er en del pokerspillere der som mig selv er under uddannelse, og det er Jer dette indlæg henvender sig til. Som I nok ved Undervisningsministeriet og Videnskabsministeriet i en pressemeddelelse den 29. november 2005 besluttet at afskaffe gruppeprøver på alle landets uddannelsesinstitutioner.

Det er jeg meget stærkt imod, af flere grunde som jeg ikke vil komme ind på her (da I nok mere eller mindre kender dem). Studentersamfundet på AAU og Studenterrådet på RUC har lavet en underskriftsindsamling på www.bevargruppeeksamen.dk som jeg vil bede alle med samme holdning om at gå ind og støtte.

Tak.
- Allan

05-12-2005 13:14 #2| 0

Hermed støttet!! Og videresendt til mange..

05-12-2005 13:20 #3| 0

Hvad nu hvis man er imod gruppe eksamen ?

05-12-2005 13:22 #4| 0

Kina ud af Afrika !!!

05-12-2005 13:26 #5| 0

På 1. årsprøve af jura var min tid nogenlunde sådan fordelt

Kortspil 60 %
Sprut og damer 35%
Studier 5%

Min eneste redning var, at man netop skulle til individuel eksamen og ikke kunne limpe med en anden gruppe.

Det har måske ændret sig, men individuel eksamen reddede altså min eksamen for mange år siden.

05-12-2005 13:34 #6| 0

det ville underminere undervisnings-formen på Aalborg universitet fuldstændigt.

Erhvervslivet har indtil nu været meget tilfredse med den bagage ingeniører fra AAU kommer med netop pga. den måde grupperne fungerer. Det vil i praksis være umuligt at bibeholde grupperne og det samarbejde der er, hvis eksamen skal foretages individuelt på baggrund af det den enkelte har stået for i projektet.

Nogle andre retninger har måske ikke glæde af gruppeeksamener, men ingeniører har stor glæde af det, så hvorfor afskaffe noget som erhvervslivet klapper i hænderne over?

05-12-2005 13:35 #7| 0

Godt initiativ. Hermed støttet.

05-12-2005 13:38 #8| 0

Jeg mener helt klart man bør indføre en inviduel eksamen - ud over gruppeeksamen - såfremt gruppeeksamen skal fortsætte. Hvordan de to eksamener skal vægte indbyrdes, det ved jeg ikke lige.

05-12-2005 13:40 #9| 0
OP

@Bjoernen:

Ja så kan man jo bare lade være. Dog kan jeg ikke se gode argumenter for at afskaffe gruppeeksamen, umiddelbart virker ministeriets initiativ som et rent ideologisk træk, og ikke særlig velovervejet. Hverken uddannelserne eller erhvervslivet støtter op om beslutningen.

05-12-2005 13:41 #10| 0

@Bjoernen fjols

05-12-2005 13:46 #11| 0

@smmfd klap lige hesten ...bare en lille stikker, fordi jeg gerne ville høre nogle argumenter.

05-12-2005 13:50 #12| 0
OP

@Orca:

Der er allerede masser af individuelle eksamener på uddannelserne. Selv har jeg været oppe til 2 gruppe- og 4 individuelle eksamener, hvor der endvidere til den ene gruppeeksamen blev differentieret i karakter.

Gruppeeksamen er ikke ensbetydende med at folk kan limpe videre, der er to ting der gør dette umuligt, den ene er at der simpelthen er individuel bedømmelse allerede. De steder hvor denne ikke foregår i praksis eller ikke er tilstrækkelig er selvfølgelig problemer, men det er individuelle problemer, og ikke som sådan grund nok til at dødsdømme AAU-modellen. Den anden ting er, at grupper internt godt selv kan se hvem der ikke laver noget, og på den måde forekommer der en naturlig udskillelse.

Mit største problem med afgørelsen ligger dog i at man skal være eksplicit omkring hvem der har lavet hvilke dele af rapporten. Nu læser jeg til Software Ingeniør, hvilket betyder at vi hvert semester laver et computerprogam såvel som en rapport. Her bliver de fleste ting lavet i grupper af to mand, og det ville derfor være umuligt at lave en fair opdeling af hvem der har lavet hvad. Derudover kommer så at en sådan fordeling ville ende i at en person fx. var ansvarlig for analyse og design. Denne person ville på ingen måde kunne få en god karakter, da et projekt nødvendigvis involverer meget mere end bare det. Her vil ministeriet begrænse den enkeltes ansvar i forhold til den nuværende model, hvor den enkelte kan stilles til ansvar for hele projektet.

05-12-2005 13:50 #13| 0

Jamen så kunne du jo stille det anderledes op. Hvis du er imod, så er det jo meget enkelt. LAD VÆRE MED OG STEMME. ;-) Kan ikke det det er så svært

05-12-2005 14:28 #14| 0

korrekt allan. Jeg er selv på 7. semester, og min erfaring med gruppeeksamen er god.

Eksamen foregår på den måde at man fremlægger projektet, og bagefter snakker man med censor og vejleder i 2-3 timer. I den tid får alle i gruppen lov til at svare, og nogle gange bliver man spurgt direkte, hvis vejleder eller censor er i tvivl om hvor du ligger.

Det vil være umuligt præcist at angive hvilke dele af en rapport og produkt man har lavet, og der vil desuden komme en konkurrence om hvem der får lov til at lave de mest udfordrene ting så man kan få en god karakter.

Som det foregår nu er alle ansvarlige for hele rapporten, og skal forstå og forklare alle dele heraf. Dette gør at der sagtens kan gives individuelle karakterer, hvilket der er blevet gjort til alle mine gruppeeksamener (også selv om alle i gruppen ved et par lejligheder fik samme karakter).

Hvis dette gennemføres vil det være umuligt at fortsætte Aalborg-modellen da det vil være upraktisk grænsene til det umulige at angive hvem der har lavet hvad af en rapport + evt. tilhørende produkt.

05-12-2005 14:30 #15| 0

Gruppeeksamen...er det ikke noget hvor man står og gemmer sig og smiler sig til et 7tal...? ;-)

05-12-2005 14:33 #16| 0

Der er vel ikke noget entydigt godt svar, men det afhænger vel af det konkrete studie.

F.eks. er jura et langt ego-trip og her duer det ikke imo. Kender ikke til andre studier, så her køber jeg da gerne de udmærkede argumenter for at bevare gruppeeks.

05-12-2005 14:38 #18| 0

Alle mine medstuderende er enige om at gruppeeksamener er en god ting på retninger indenfor ingeniør-faget. It"s the AAU way, og det AAU er blevet berømt på.

Nogle retninger er sikkert ikke egnet som puma også skriver, men der skal være plads til forskelle(som puma også skriver=)), en advokat og en ingeniør ender trods alt med at være på ret forskellige arbejdspladser.

05-12-2005 14:38 #17| 0

Går ikke som sådan ind for gruppeeksamener, men vil da til en hver tid støtte uddannelsesinstitutionernes frie ret til selv at tilrettelægge eksamenerne!

Har i forsøgt at få andre uddannelsesinstitutioner med ind over projektet?

---
Synes dog det lyder som et fair forslag at det skal oplyses på eksamensbeviset om karaktererne er opnået individuelt eller i grupper.

05-12-2005 14:56 #19| 0

Enig med AllanBC og andre.

05-12-2005 16:40 #20| 0

indsendt...

05-12-2005 17:11 #21| 0

Jeg synes det er meget forskelligt om gruppeeksamener er noget værd eller ej.
På vores semester skal vi gå til gruppeeksamen i grupper der er lavet ved lodtrækning. Det bryder jeg mig ikke om - grupper skal laves udfra hvem man mener man kan arbejde sammen med om et emne.
Desuden mener jeg karaktergivningen ved gruppeeksamener er utrolig dårlig. Der bliver meget sjældent givet differentierede karakterer, og hvis der gør svinger de sjældent mere end en enkelt karakter. På den måde vil de i nogle tilfælde hæve bundniveauet, og sænke topniveauet.

Jeg går meget ind for gruppearbejde, men jeg har ikke oplevet en gruppeeksamen endnu, som fungerede ordentligt - men dermed ikke sagt, at de ikke virker nogle steder. Det er noget fis, at regeringen mener den skal diktere eksamensformen. Hvis de studerende ikke er tilfredse med formen, har de masser af mulige klageinstanser - ditto for underviserne.

05-12-2005 17:57 #22| 0

@iskold "Gruppeeksamen...er det ikke noget hvor man står og gemmer sig og smiler sig til et 7tal...? ;-)"

Lige præcis ! Og der for er der så mange latterlige typer, der gerne vil have det bevaret. Gruppeeksamen er bare en måde at sørge for at alle får det samme i karakter: "for det er jo synd hvis der er nogen, der ikke kan klare sig i dette konkurrenprægede samfund !" - Typisk 68"er/kommunistideologi.

Projekter er nødvendige, men det skal klart fremgå hvem i gruppen, der har lavet hvad og man skal selvfølgelig bedømmes individuelt også - alt andet er ansvarsforflygtigelse.

05-12-2005 18:15 #23| 0

Jeg er fuldstændig enig: KINA UD AF AFRIKA!

05-12-2005 18:21 #24| 0

lol

05-12-2005 18:23 #25| 0

@telum

"Alle mine medstuderende er enige om at gruppeeksamener er en god ting på retninger indenfor ingeniør-faget. It"s the AAU way, og det AAU er blevet berømt på.!

Nu er jeg selv nyuddannet civilingeniør fra Aalborg universitet, og jeg kan på ingen måde give dig ret i den påstand, og jeg er og har altid været stor modstander af gruppeeksamener. "The AAU way" er IKKE gruppeeksamener men projektarbejde i grupper.

Gruppeeksamener har udelukkende det formål, at det er LANGT billigere for AAU at få eksamineret de studerende end hvis AAU skulle afholde individuelle eksamener, da AAU modtager penge pr. bestået eksamen for hver elev. Gruppeeksamensformen har til gengæld flere ulemper. Det er UMULIGT at opnå nok indblik i de studerende faglige evner og deres involvering den afleverede rapport til at at foretage en fornuftig differentiering af karaktererne. Karakteren afgives på baggrund af den afleverede rapport og så differentieres der måske en enkelt karakter, hvis der en en der fik sagt noget rigtigt på et godt tidspunkt eller hvis der er en, der censor har set sig lidt ond på. Man kan ALTID smile sig til en karakter lavere end det rapporten er vurderet til. Dette betyder at topniveauet på uddannelsen sænkes (da man ikke får mulighed for at bevise sit værd), og at bundniveauet hæves betydeligt (hvilket AAU naturligvis ikke har noget imod, da man så får flere penge ind til undervisning og forskning). Det er med gruppeeksamensformen (i hvert fald den på AAU) altid muligt for enhver at sove sig igennem samtlige projekter og bestå alle eksamener. Jeg har personligt været til gruppeeksamener hvor enkelte personer burde have fået 10-11 taller og andre personer burde have dumpet, hvor det endte med at alle eksaminanter modtog samme karakter (nemlig den karakter rapporten var blevet vurderet til).

Det er dog ikke selve gruppearbejdet, jeg er modstander af, da jeg mener at det er den helt rigtige form for især ingeniøruddannelserne, da vi bagefter altid vil komme til at fungere i et eller andet team på vores arbejdsplads (og AAU ingeniører har jo i en årrække været eftertragtede i industrien hvilket naturligvis også vidner om at man med arbjedsformen på AAU har ramt rigtigt).

Jeg er dog enig i, at det ikke bør være regeringen der skal diktere eksamesformen, men jeg synes faktisk det er et ganske udmærket tiltag, da AAU aldrig ville gå bort fra gruppeeksamener af egen fri vilje lige meget hvor elendige de er, da det simpelthen er den økonomisk mest rentable form for universitetet at afholde eksamener på. Til gengæld bør regeringen nu yde en vis økonomisk støtte hvis det skal kunne lade sig gøre for AAU at afholde individuelle eksamener for samtlige studerende uden at der skal gå ud over niveauet at undervisningen og forskningen...

05-12-2005 19:25 #26| 0

@Halabalousa

Jeg er meget enig i dine betragtninger og oplever præcis samme fænomen på DTU. Vi bliver i stigende grad udsat for gruppe eksaminationer, som er nærmest latterligt kvalitetetsløse - Hvor i på AAU har 2 timers fremlæggelse, diskussion karaktergivning osv. - har vi 30 minutter... Mener bestemt ikke det er optimalt. Men vil dog sige at anskuet udfra "fællesskabets bedste" kan gruppe eksaminationer være med til at trække de dårligstes niveau op, mens andres kan niveau bliver trukket ned fordi det er for nemt at springe over...

05-12-2005 19:41 #27| 0

@MortenW

"Projekter er nødvendige, men det skal klart fremgå hvem i gruppen, der har lavet hvad og man skal selvfølgelig bedømmes individuelt også - alt andet er ansvarsforflygtigelse."

Problemet i dine betragtninger er at eksamensformen er styrende for studieforløbet. Det vil således være umuligt at skabe et sandt gruppearbejde, hvis det skal bedømmes på dine vilkår. Gruppemedlemmerne vil være motiveret til at tilkæmpe sig de meste interesante aspekter af projektet, og der er incitament til at tilbageholde informationer fra andre gruppemedlemmer for at kunne brillere til eksamen.

Gruppearbejde styrke er at man lærer samarbejde, at organisere arbejdet og udvikler sig ved gensidig inspiration. En individual eksamensform vil modarbejde disse elementer.

Af samme grunde har jeg altid været imod individuelle karakterer til gruppeeksaminer. Det bliver jo blot en konkurrence om hvem der kommer til orde til eksamen.

Man kan jo bare løse det ,som man gør på nogen uddannelser, ved at have en projektbaseret gruppeeksamen og en individuel eksamen i pensum.

05-12-2005 20:22 #28| 0

Jeg vil gi halabalousa ret. Gruppe eksamen fungerer ikke optimalt, i hvert fald ikke på det samf. videnskabelige fakultet. Har dog altid haft det indtryk at ingenørerne havde en fordel i det, men ikke i følge Halabalousa som har oplevet de samme problemer mht til gruppeeksamen som jeg har. Men jeg vil dog tilføje at jeg har oplevet en gruppeeksamen hvor karaktererne faldt således: 7,8,10 og 11.

05-12-2005 21:44 #29| 0

...husk på:

"Eksamen er den velforberedtes fest"

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar