Anbefal en dokumentar 2018

#1| 0

Hej PN!

Jeg har kigget ældre tråde igennem og omend der er mange gode bud er de ved at være lidt out of date.


Kan i anbefale noget i har set fornyligt? Jeg har mange interesser som entreprenørskab (løvens hule, Dragons den, etc), politik indland som internationalt, historie, den finansielle sektor, rejseprogrammer (Størst, No reservations, etc)


Jeg har HBO Nordic og Netflix, men anbefal gerne andre streamtjenester med gode dokumentarer.

Redigeret af iskov d. 04-03-2018 16:28
04-03-2018 16:38 #2| 0

Boksekongerne lige nu på DR2.

04-03-2018 16:39 #3| 4

Ikaros har jeg lige set. Den får 9/10 fordi den er vildt bred tematisk og aktuel både nu og tidshistorisk (jf. Orwell referencer m.m.) - samtidig en spændende personlig beretning og interessant hvordan formålet med dokumentaren tog en uventet, kompleks og mere højpolitisk drejning.

I den mere bløde afdeling kan jeg anbefale "Chef's table" dokumentar-serien på Netflix - jeg går ikke op i gourmet mad men de her fortællinger fra hver individuel chefkoks perspektiv er både medrivende og inspirerende, samt meget flot illustrativt udført

04-03-2018 16:39 #4| 0

Kan også ses på DR TV appen.

04-03-2018 16:46 #5| 2
msm89dk skrev:Ikaros har jeg lige set. Den får 9/10 fordi den er vildt bred tematisk og aktuel både nu og tidshistorisk (jf. Orwell referencer m.m.) - samtidig en spændende personlig beretning og interessant hvordan formålet med dokumentaren tog en uventet, kompleks og mere højpolitisk drejning.

I den mere bløde afdeling kan jeg anbefale "Chef's table" dokumentar-serien på Netflix - jeg går ikke op i gourmet mad men de her fortællinger fra hver individuel chefkoks perspektiv er både medrivende og inspirerende, samt meget flot illustrativt udført


Enig i begge.

Så "chasing ice"her den anden dag. Omkring hvordan en biolog får ideeen til at sætte kameraer op og tage billeder af gletchere og det ender som dokumentation for klimaforandringer.

"Peru" handler om naturen i Peru - fik virkelig lyst til at booke en billet med det samme, vildt fascinerende!

04-03-2018 17:11 #6| 3

jeg har lige set en dokumentar om Bjarke ingela som ligger på DR. Den hedder: BIG times mener jeg.


Handler meget om hvordan han ser på de ting han designer. Måske meget spændende når du interesserer dig for entreprenørskab

04-03-2018 17:44 #7| 1
msm89dk skrev:Ikaros har jeg lige set. Den får 9/10 fordi den er vildt bred tematisk og aktuel både nu og tidshistorisk (jf. Orwell referencer m.m.) - samtidig en spændende personlig beretning og interessant hvordan formålet med dokumentaren tog en uventet, kompleks og mere højpolitisk drejning.

I den mere bløde afdeling kan jeg anbefale "Chef's table" dokumentar-serien på Netflix - jeg går ikke op i gourmet mad men de her fortællinger fra hver individuel chefkoks perspektiv er både medrivende og inspirerende, samt meget flot illustrativt udført


+1 til Ikaros på netflix... 9/10 her også, gennemført !

04-03-2018 18:16 #8| 2

Superrrig i slummen på DR - I sær episode 2.

04-03-2018 18:52 #9| 5

Den vildeste dokumentar jeg har set, var de to svenske søstre, der først blev opdaget på de engelske motorveje hvor de løb rundt blandt bilerne. Tilfældigvis, har en patrulje et kameragold med - og det er helt sygt som det udvikler sig.

04-03-2018 18:57 #10| 0
OP

Fedt med en masse anbefalinger, tak skal i have allesammen! Jeg synes tit man støder på en omgang makværk, som er præget af et politisk bias, så det kan være lidt af en jungle.

04-03-2018 19:29 #11| 1
iskov skrev:Fedt med en masse anbefalinger, tak skal i have allesammen! Jeg synes tit man støder på en omgang makværk, som er præget af et politisk bias, så det kan være lidt af en jungle.

Hvis du er imod politisk bias, så vil jeg lige supplere; at Ikaros er primært kritisk overfor Rusland, hvorimod anden kritik i dokumentaren er mere personlig eller rettet imod “sporten” - der er fx ingen konkret kritik af USA eller andre lande som stat ift. doping, selvom mange lande naturligvis har en politisk interesse i at displaye styrke indenfor sport som fx under OL.

Men de grove beviser er der jo også kun imod Rusland

04-03-2018 19:34 #12| 0

National Geographics dokumentarserie "Ansigt til ansigt med..." kan jeg godt lide. Folk som har været tæt på fremtrædende personligheder som bl.a. Donald Trump, Saddam Hussein, Arnold Schwarzenegger, Vladimir Putin med flere,giver nærgående beretninger om deres bekendtskab på godt og ondt.

Redigeret af BimBam d. 04-03-2018 19:35
04-03-2018 20:18 #13| 0
mr-nurse skrev:Den vildeste dokumentar jeg har set, var de to svenske søstre, der først blev opdaget på de engelske motorveje hvor de løb rundt blandt bilerne. Tilfældigvis, har en patrulje et kameragold med - og det er helt sygt som det udvikler sig.

Har lige set den på YouTube - der må komme en 2er næste gang det siger klik..

04-03-2018 20:22 #14| 0
Jigra skrev:

Har lige set den på YouTube - der må komme en 2er næste gang det siger klik..




Det kommer jo nok til at ske, at det siger klik igen. Kan ikke lige huske, om den ene søster er blevet løsladt.
04-03-2018 20:46 #15| 1

"Inequality for all" er fremragende og giver god forståelse for hvorfor "trickle down economics" er et falsum.

08-03-2018 21:38 #16| 1

Saving Capitalism er en af de bedre jeg har set.

09-03-2018 11:16 #17| 0

The fear of 13


Redigeret af Fisken d. 09-03-2018 11:16
09-03-2018 11:21 #18| 0

The Crash Reel, ligger på netflix

09-03-2018 11:49 #19| 0
OP
jens31 skrev:Saving Capitalism er en af de bedre jeg har set.

Den har jeg også set og synes var rigtig god. Selvfølgelig også med et vist bias, men alligevel skræmmende hvor påvirket politikerne er af erhvervslivet i USA.

09-03-2018 11:50 #20| 0

Den her om Glistrup er faktisk ret god, giver et god,t nuanceret billede på en noget særpræget personlighed.


https://www.youtube.com/watch?v=e_b-Zg5S7Tk

09-03-2018 11:52 #21| 0
OP
msm89dk skrev: Hvis du er imod politisk bias, så vil jeg lige supplere; at Ikaros er primært kritisk overfor Rusland, hvorimod anden kritik i dokumentaren er mere personlig eller rettet imod “sporten” - der er fx ingen konkret kritik af USA eller andre lande som stat ift. doping, selvom mange lande naturligvis har en politisk interesse i at displaye styrke indenfor sport som fx under OL.
Men de grove beviser er der jo også kun imod Rusland

Tak for heads--up! Det er dog til at gennemskue, så det kan jeg se mellem fingrene med. Der er dog utroligt mange dokumentar, som eksempelvis tager udgangspunkt i finanskrisen eller hvad ved jeg og kigger MEGET ensidigt på det, der kan det nogen gange være sværere at spotte den politiske bias med det samme hvis man ikke er godt inde i tallene, synes jeg.

09-03-2018 11:55 #22| 0
OP
pedrinho skrev:Den her om Glistrup er faktisk ret god, giver et god,t nuanceret billede på en noget særpræget personlighed.

https://www.youtube.com/watch?v=e_b-Zg5S7Tk

Tak! Kan allerede se på anbefalingerne til højre det bliver en binge-watch! Der er både Thorvald Stauning, Jens Otto Krag, Per Hækkerup, m.fl.


Jeg er rigtig glad for politiske portrætter, så hvis folk har flere bud hører jeg glædeligt med.

09-03-2018 12:40 #23| 1

En lille bøn til dem der foreslår en doku. Kunne i skrive et par ord om hvad den handler om, ville det være super fedt 😉 PFT.

09-03-2018 13:06 #24| 1

Jeg husker desværre ikke instruktørens navn. Men dokumentaren - 2 afsnit a 90 minutter - handler om det såkaldte staircase murder, som forfatteren og krigsveteranen Michael Peterson blev anklaget for. Altså for angiveligt at have skubbet konen ned ad trapperne med dødelig udgang


Det særlige og helt unikke er, at instruktøren er med under hele processen i en sag, der tager overraskende drejninger. Jeg så den på DR 2 cirka 2005..... Det skulle være nok blot at skrive “Michael Peterson” på YouTube. Har for nyligt genset den der.

09-03-2018 13:22 #25| 0

Er man historisk interesseret, er dokumentarfilmen - gik i biografere way back - “Hitler - Eine Kariere” noget nær det bedste, der er lavet. Mener også at have set den på flix

15-04-2018 16:28 #26| 5

Jeg har fået set Cosmos på Netflix. En serie på 13 afsnit om astronomi og naturvidenskabens historie. En follow-up/remake af den originale Cosmos fra 1980.


5/5 stjerner herfra.

15-04-2018 20:53 #27| 0

Iceman, Kuklinski som er en hitman for mafiaen. Ægte dokumentar, dog et par år gammel, han er pæn hård.... er på Youtube 2 time og 20 minutter.

Redigeret af nafudoma d. 15-04-2018 20:57
15-04-2018 21:41 #28| 0
nafudoma skrev:Iceman, Kuklinski som er en hitman for mafiaen. Ægte dokumentar, dog et par år gammel, han er pæn hård.... er på Youtube 2 time og 20 minutter.

Voldsom fyr og virkelig spændende dokumentar!

15-04-2018 21:49 #29| 0

Operation Odessa på Netflix

16-04-2018 18:26 #30| 0

Hvis nogen har tid, så giv mig gerne lidt feedback på denne poker dokumentar: Underground Poker Gamble - New York.


https://www.youtube.com/watch?v=7_vui9d248o&t=1286s


Er det bare mig, eller er der noget der virker underligt i den?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar