Amsterdam - Atlanta

#1| 0

PN, jeg er på livstilt indtil jeg får svar på dette spørgsmål:

Når man flyver Amsterdam - Atlanta, hvorfor flyver man over Grønland??

30-01-2010 12:11 #2| 0

Har du aldrig set en Globus ?

www.earthbrowser.com/

30-01-2010 12:21 #3| 0

Mht hvorfor man skal flyve en bestemt vej, så er der mange ting at tage hensyn til. Den mest nærliggende er den korteste vej, og hvis man synes det er mærkeligt, så se på en globus i stedet for et almindeligt kort. Hvis man ser på en globus er det indlysende at flyvninger fra f.eks. Nordeuropa til Nordamerika går ca hen over det sydlige Grønland.

Ud over den korteste vej (storcirkelkursen) er der andre ting at tage hensyn til, f.eks.

Luftrum - enrouteafgifter eller mulighed for overhovedet at få overflyvningstilladelse (f.eks. USSR)

Airways - Rusland, Kina og andre lande med et aktivt og dominerende militær, har kun begrænset plads til civil flyvning. For alle de fly der krydser Kina, koster det uanede mængder brændstof hver eneste dag i omveje (i forhold til den direkte vej, samt højder som ikke er optimum), bare fordi militæret styrer det meste af luftrummet. Det samme gør sig gældende i Europa, sådan set, fordi hvert land har sine egne ATC systemer, og de fleste stater vil styre deres luftrum suverænt ...

Jetstrømme (der udarbejdes specielle ruter hver dag over f.eks. Atlanten og Stillehavet som indrettes efter placeringen af dagens jetstrømme)

SÅ, den korteste vej mellem to punkter på jordens overflade er ikke altid en storcirkel!

30-01-2010 12:29 #4| 0
OP

@Andy

Tak for dit indlæg, men vi er enige om at Atlanta ligger syd for Amsterdam, hvorfor så flyve mod nord? Hvad er jetstrømme helt præcist?

30-01-2010 12:34 #5| 0

@PlsFold

Kan ikke forklare det yderligere end ovenstående uden at det bliver alt for teknisk.


Jetstrømmen er en kraftig (østgående) vind, der ofte blæser i 6-15 kilometers højde. Jetstrømmen kan f.eks. være 100-200 km bred og nogle få kilometer høj.

Der er to hovedjetstrømme ved polarbreddegrader, én på hver halvkugle og to mindre tættere ved ækvator. På den nordlige halvkugle forekommer den polare jetstrøm oftest mellem breddegraderne 30 og 70 og mellem 20 og 50 grader for den andens vedkommende

Vindhastighederne varierer afhængig af temperaturgradienten med middelhastigheder på 55 km/t om sommeren og 120 km/t om vinteren, dog er hastigheder på op til 400 km/t målt. Vindhastigheden skal være højere end 90 km/t for at kunne blive kaldt en jetstrøm.



30-01-2010 13:55 #6| 0

Jeg mener det er noget helt andet, kan dog ikke finde en kilde der bekræfter det, men mindes at have læst det i et blad netop på vej til USA:

Grunden skulle være at der er en regel for at et rutefly skal kunne lande i en nødsituation i en lufthavn inden for X tid.

Dette kan kun opfyldes ved at flyve over grønland da man kan lande deroppe..

Der skulle efter sigende spilles meget brændstof på denne metode, og derfor vil nye fly der kan flyve lidt hurtigere kunne tage den direkte over atlanten.

Den hurtigste rute til Las vegas er dog altid over gørnland

30-01-2010 14:07 #7| 0

Det er ikke noget helt andet.....det er som jeg har beskrevet.

30-01-2010 19:21 #8| 0

@Andy

Jeg betviler dig egentligt ikke, men hvad med lidt kilder.

Og er det ikke korrekt at et rutefly altid skal kunne nå en lufthavn inden for 60 minutter i tilfælde af nødstilfælde, og at man derfor på en del ruter flyver en omvej for at overholde dette ?

30-01-2010 20:35 #9| 0

@pantherdk

en.wikipedia.org/wiki/ETOPS

Arbejder selv indenfor luftfart.

30-01-2010 22:10 #10| 0

@Andy

Den havde jeg også fundet, den bekræfter vel at man af og til ikke kan tage den optimale rute da man derved er for langt væk frfa en lufthavn.

f.eks. så ville London Miami vel være hurtigere i direkte linie end den linie man mig bekendt tager idag ?

30-01-2010 22:44 #11| 0
OP

Jeg mener helt bestemt der er Paris - Rio de Janiero flyvninger - der er man også et godt stykke fra en lufthavn, så det kan vel ikke være forklaringen?

30-01-2010 23:03 #12| 0

@Pantherdk

Nej London-Miami vil ikke være hurtigere i en direkte linie. Den hurtigste linie er den der bliver taget i dag som "kurver" mod nord. (se hvorfor længere oppe)

Lad os i teorien sige at den hurtigste linie var direkte over atlanten, så er det korrekt at der var nogle 2 motorers fly som ikke ville kunne flyve denne linie, da de var nødsaget til at være i nærheden af en alternate lufthavn hvor de kunne lande i tilfælde af nød.

30-01-2010 23:05 #13| 0

@andy

Takker

Så giver det menning, så har jeg nok blandet nogle artikler sammen.

30-01-2010 23:07 #14| 0

@panther

Så lidt:)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar