Aktier 2018 - hvilke aktier skal man købe?

#1| 0

Hvilke aktier skal man købe?


Hvilke aktier har i fidus til i 2018?


Hvilke "sikre"?


Hvilke "outsidere"?


BYD ind

13-12-2017 19:27 #2| 5
gucciboyman skrev:Hvilke aktier skal man købe?

Hvilke aktier har i fidus til i 2018?

Hvilke "sikre"?

Hvilke "outsidere"?

BYD ind

Jeg har aldrig forstået disse indlæg, da jeg tvivler meget på der sidder profesionelle børshandler herinde og drysser guldkorn ud over PN. Mener du virkelig at du ville handle ud efter hvad PN vil anbefale dig? Et sjovt sted at starte ville være at høre radio24syv hver formiddag, hvor de har 3 proffer inden som skal have deres penge til at yngle gennem et år. Der kan du virkelig samle noget let tilgængelig viden op


PS - bitcoin skulle være det nye sort, dog tvivler jeg på de kan holde med så markante stigninger, så det bliver som en tur på Bakken, det går op og neeeeed. 😀

Redigeret af nafudoma d. 13-12-2017 19:33
13-12-2017 19:37 #3| 0

1) Det vigtigste er at investere langsigtet, og ikke bruge penge på at lave kortsigtede handler, du kan ikke slå markedet.
2) Med de kommende rentestigninger fra FED og opbremsning af ECB's obligationsopkøb ville jeg nok se efter langsigtede "defensive aktier" med en stabil indtjening, der er billig ift. EPS.

14-12-2017 15:10 #4| 0

Hvis man har rigtigt mange penge at investere, skal man også kigge lidt udenlands. Der er mange danskere, der ligger for tungt i danske aktier. For man kender jo de danske firmaer osv.


De største amerikanske firmaer er listet i DJIA. Var det noget med lidt McDonald's eller Coca-Cola?


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dow_Jones_Industrial_Average (under components)

14-12-2017 15:14 #5| 1

Jeg ved godt nedenstående ikke helt er det du efterspørger, men det er med stor sandsynlighed det bedste for dig.

Du bør købe en passiv investeringsforening, der tracker et index. Så vil du opnå et større afkast end de fleste.

14-12-2017 15:51 #6| 1

Nordic nanovector er lidt en aktie med risiko, men også en der kan give godt hvis deres behandling bliver godkendt.

14-12-2017 17:31 #7| 1

jeg har handlet aktier de sidste par år med succes- harn dog ikke været svært da aktierne bare er steget markant. siden i sommers har aktierne været lettere ustabile og det har været et skridt frem og så et tilbage. jeg oervejer derfor at sælge alle mine aktier og så bare lade dem stå i banken til 0.5 % i rente- heller det end tabe massivt grundet korrektion eller det der er være


jeg tror man skal passe på aktier i 2018

14-12-2017 18:09 #8| 6
moniulven skrev:jeg har handlet aktier de sidste par år med succes- harn dog ikke været svært da aktierne bare er steget markant. siden i sommers har aktierne været lettere ustabile og det har været et skridt frem og så et tilbage. jeg oervejer derfor at sælge alle mine aktier og så bare lade dem stå i banken til 0.5 % i rente- heller det end tabe massivt grundet korrektion eller det der er være

jeg tror man skal passe på aktier i 2018

Du har ikke overvejet eventuelt at købe udlejningsejendomme i stedet?

14-12-2017 18:27 #9| 0
Leopatra87 skrev:

Du har ikke overvejet eventuelt at købe udlejningsejendomme i stedet?




:-)
14-12-2017 20:19 #10| 0

Hvis du kan lide lidt risiko så kan du købe op i de store danske aktier der har taget nogle gevaldige hug:


Pandora - spændende q4 hvor det bliver ret klart hvordan det er lykkedes med julestrategieni USA og så en generel amerikansk temperaturmåling


Vestas - har rettet sig noget i dag efter forlydender om hvad den amerikanske skattereform kommer til at indeholde. Hvis beatskatten bliver fjernet fra vindindustrien er der er et mindre kurshop. Stadig udfordret på prispres men mindre end mange andre.


Genmab - faldet 30 pct de sidste 3 måneder uden nogle egentligt nyheder der retfærdiggør det. Dog har salgstal for Darzalex ikke været helt så høje som markedet havde forventet og så har der (måske) været lidt uheldig kommunikation.


Normalt bliver man advaret mod at købe "faldende" knive men faktisk har det de senere år været en god forretning for de danske investorer. Eksemplificeret bedst ved Novo Nordisk der efter et rædselsfuldt 2016 er steget mere end 30 pct i år (udlandet er stadig nettosælger dog).


Jeg har ikke selv nogen af aktierne og ville heller aldrig købe efter ovenstående strategi.

14-12-2017 21:14 #11| 0
SirThomas skrev:Jeg ved godt nedenstående ikke helt er det du efterspørger, men det er med stor sandsynlighed det bedste for dig.

Du bør købe en passiv investeringsforening, der tracker et index. Så vil du opnå et større afkast end de fleste.

Har du nogle anbefalinger her? Eller er der en oversigt et sted, hvor man kan se en sammenligning af nogle passive EFT’er?

14-12-2017 21:23 #12| 0
KeysorSoze skrev:
Har du nogle anbefalinger her? Eller er der en oversigt et sted, hvor man kan se en sammenligning af nogle passive EFT’er?

Der er som sådan ikke noget at anbefale andet end at holde det op mod benchmark - hvis der er for store afvigelser så skal man holde sig væk fra den. Der er ETF´ere som faktisk ikke følger det markedet man køber sig ind specielt godt.


Nordnet har en oversigt over de ETF´ere de udbyder og vil tro Saxo Bank har det samme. Ellers kan man altid kigge på Morningstar.


Du skal være opmærksom på at passiv er et rigtigt dårligt ord i og med det antyder at der ikke bliver handlet. Det gør der. Aktier bliver noteret og afnoteret - porteføljen skal balanceres etc.. Samtidig skal man også gøre sig klart at køber man en ETF som tracker DK så er det meget vægtet mod medico/biotek og hvis du køber det norske indeks er det meget vægtet mod olie. Så en ETF´er ikke automatisk et balanceret produkt.

14-12-2017 21:29 #13| 0
KeysorSoze skrev:
Har du nogle anbefalinger her? Eller er der en oversigt et sted, hvor man kan se en sammenligning af nogle passive EFT’er?

Hvis det er frie midler ville jeg se på Sparinvest indeks foreningerne, da de har nogle af de laveste omk. Jeg ville starte med at se på de afdelinger som tracker verdensmarkedet, fordi du dermed ikke "satser" på at et specifikt område/verdensdel outperformer de andre.
ETF'er skal med de nuværende skatteregler primært bruges til pension. Der findes en lang række, som er billige og som ligeledes tracker fx verdensmarkedet.

Redigeret af SirThomas d. 14-12-2017 21:33
18-12-2017 09:51 #14| 0

nordea mener 8-12 % afkast på aktier i 2018 https://investor.nordea.dk/oetoi/noi/bookmark?time=1513586971158&view=OPEN_MARKET_GLOBAL_VIEW&locale=da_DK&GENID=63f22a3f868048739c21bb29706560ed


har de ret er det vel bare at vælge 7-8 aktier i C25 indekset og så læne sig tilbage

18-12-2017 20:02 #15| 0
Leopatra87 skrev:

Du har ikke overvejet eventuelt at købe udlejningsejendomme i stedet?




Forholdsvist stor risiko at placere sine midler i udlejningsejendomme. Dog alt efter placering på ejendommen og samlet porteføljestørrelse.

9/10 gange er det bedst at få indskudt max på sin pensionsopsparing, evt oprette en livrente og benytte et stort skattefradrag her, samtidig med at pengene selvfølgelig forvaltes professionelt.

Aktier giver i snit 5% om året jf. forsikringsselskabernes (pension) prognoser, og det er lidt lavt sat. Det kan være svært at opretholde på ejendomsinvestering over tid.

Ovenstående er ikke ens betydende med at det ene er mere rigtigt end det andet, der spiller mange faktorer ind.
Det er blot et andet forslag, og nok også en af de mere kedelige forslag ;-)
18-12-2017 20:19 #16| 0

@MoPe


Jeg tror, Leopatras indlæg var ment som en en joke. moniulven huserer også inde på boligdebatten.dk, hvor han/hun skriver en del om udlejningsejendomme i Ikast.


http://www.boligdebatten.dk/generelt/28553-totalmodernisere-udlejningsbolig-saette-husleje-fri.html

18-12-2017 23:12 #17| 0
fedesen skrev:@MoPe

Jeg tror, Leopatras indlæg var ment som en en joke. moniulven huserer også inde på boligdebatten.dk, hvor han/hun skriver en del om udlejningsejendomme i Ikast.

http://www.boligdebatten.dk/generelt/28553-totalmodernisere-udlejningsbolig-saette-husleje-fri.html

Ohhh shit, sorry! :)

19-12-2017 09:21 #18| 0

når i nu selv trækker boligudlejning på banen så er det faktisk ikke så attraktivt som aktier, da mit overskud ved udlejning skal beskattes med topskat altså 55 % af overskudet mens udbytte og evt aktiegevinster kun beskattes med 27 % så brutto overskudet skal være markant højere ved boligudlejning end med aktier bare for at man får det samme på bundlinien

08-02-2018 08:17 #19| 0

Hvis nu man ønsker at investere i aktier inden for solenergi, hvordan finder jeg så bedst en liste over børsnoterede firmaer?


Har googlet, men kan ikke finde nogle (hvilket nok skyldes at aktiehandel for mig er relativt nyt)

08-02-2018 09:21 #20| 0

@ktothep

Måske misforstår jeg, men hvis du bare søger på 'solar energy stocks' dukker der masser op? Det vil dog næppe være alle der efterfølgende kan findes på f.eks Nordnet eller hvor du nu handler.

08-02-2018 10:55 #21| 0
Don_T skrev:@ktothep
Måske misforstår jeg, men hvis du bare søger på 'solar energy stocks' dukker der masser op? Det vil dog næppe være alle der efterfølgende kan findes på f.eks Nordnet eller hvor du nu handler.

Og det var Ligepræcis på Nordnet jeg vil købe :)

08-02-2018 11:03 #22| 3

Når vennerne der aldrig har interesseret sig for investering pludseligt begynder at snakke om aktier, når man hører folk snakke om aktier på gaden eller når man er i fitnesscentret og når tråde på pokernet pludselig handler om aktier.... Så er det vidst på tide at man sælger ud ;)

08-02-2018 11:03 #23| 0

Køb i investeringsforening med stor andel af USD-noterede aktier, hvor der ikke er valutarisikoafdækning, således at der er upside på stigende dollarkurs (og downside på faldende dollarkurs).

Det kan være nødvendigt at ringe til udbyderen af investeringsforeningen for at få at vide om der foretages valutarisikoafdækning eller ej, da det ikke altid oplyses i faktaark.


Et alternativ til aktier kan være en investeringsforening i virksomhedsobligationer, hvor der foretages renterisikoafdækning, således prisen på obligationen i det store og hele afhænger af virksomhedens evne til at tjene penge, da renterisikoen er fjernet.

Det kan være nødvendigt at ringe til udbyderen af investeringsforeningen for at få at vide om der foretages renterisikoafdækning eller ej, da det ikke altid oplyses i faktaark.


Morningstar har et glimrende site til at finde danske investeringsforeninger med:

http://www.morningstar.dk/dk/fundquickrank/default.aspx

08-02-2018 14:40 #24| 2
moniulven skrev:når i nu selv trækker boligudlejning på banen så er det faktisk ikke så attraktivt som aktier, da mit overskud ved udlejning skal beskattes med topskat altså 55 % af overskudet mens udbytte og evt aktiegevinster kun beskattes med 27 % så brutto overskudet skal være markant højere ved boligudlejning end med aktier bare for at man får det samme på bundlinien

Det er vist et it depends spørgsmål du trækker ud her.


Med brug af virksomhedsordningen kan du for eksempel trække renteudgifter fra inden du beregner skat af resultatet, det vil sige de får en fradragsværdi der overstiger de normale ca. 33% - ligeledes kan du undlade at udbetale overskuddet som personlig indkomst - men lade det blive i virksomheden og dermed alene betale 22% skat. Og herefter trække overskud i år, hvor du ikke betaler topskat.


Tjener du mere end (ca. 50.000) på aktier så beskattes de også højere end de 27%, nemlig med 42%

09-02-2018 10:09 #25| 0

hvis du vil bruge aktie vejen skal du være beredt på store udsving og det skal være for penge du ikke skal bruge de næste 2-3 år


tilbage i februar 2017 købte jeg for 300.000 kroner aktier fordelt i 6 aktier af 50.000 hver



det var mere defensive/konservative aktier som dog også give fint udbytte omkring 5 % af købt kursen i snit



på trods af de 5 % i udbytte er min forrentning grundet de store kursfald det senste halve år i dk nu et rundt 0



det skal dog siges at i august 2017 var aktier 320.000 værd så først 7 % op på et halvt år og så godt 10 % ned det næste halve år





09-02-2018 11:43 #26| 1

Udsving er naturligvis ikke sjove, men det er at forvente. De sidste mange år er aktiemarkedet steget ganske fornuftigt og udsvingene har ikke været store og de har ikke været der ofte. Derfor er det nok meget sundt at der er kommet noget volatilitet Der er jo risici forbundet med det afkast som fx aktier gennemsnitligt giver.

Undersøgelser viser at mange private investorer ikke er gode til at håndtere udsving og dermed panikker en smule. Dog burde pokerspillere have en naturlig fordel, da de har været vant til at opleve volatilitet på daglig basis.


Mit bedste råd til folk der vil investere langsigtet i aktiemarkedet er at købe det de ønske og derefter kun se på kursen en gang årligt. Der er ingen grund til at udsætte sige selv for at se udsving på daglig basis, hvis man alligevel ikke skal sælge foreløbigt. Hvis man gør det, risikere man at man går i panik og fraviger sin planlagte strategi. Dette vil ofte have negative konsekvenser for det endelige afkast.

09-02-2018 20:38 #27| 0
MuckMe skrev:

Når vennerne der aldrig har interesseret sig for investering pludseligt begynder at snakke om aktier, når man hører folk snakke om aktier på gaden eller når man er i fitnesscentret og når tråde på pokernet pludselig handler om aktier.... Så er det vidst på tide at man sælger ud ;)




Hvis der er mange amatører på markedet så må en stor kanon som dig da have lette vilkår til st slå markedet.

Vil du også helst spille poker imod professionelle?
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar