Adwords eksperter?

#1| 0

Hej PN

Der må være et par adwords eksperter blandt brugerne på PN. Sagen er den, at jeg er ved at oprette en adwords kampagne for et internetfirma. Jeg har tjek på alt det basale med opsætning, målgruppe, splittest osv. Men jeg mangler hjælp til, hvordan det er optimalt at strukturere sin kampagne.

Jeg har læst flere steder på nettet, at man bør oprette flere "kampagner" i stedet for en enkelt "kampagne" med flere "annoncegrupper". Hvad er fordelen ved dette ud over at det bliver nemmere at måle ROI?


Lad os tage et eksempel så det måske er nemmere at give et bud på strukturen. Vi antager at jeg skal oprette en kampagne for en fiktiv skobutik. Skobutikken sælger følgende (i tilfældig rækkefølge):

Nike sport
Nike fritid
Nike fest
Adidas sport
Adidas fritid
Adidas fest
Puma sport
Skosværte 1
Skosværte 2
Dørmåtte

Hvor mange kampagner og annoncegrupper bør jeg oprette så jeg får den bedste struktur (og deraf den bedste mulighed for at måle ROI)?

Sig endelig til, hvis I ikke forstår spørgsmålet :)

14-05-2012 14:58 #2| 0
Administrator

Håber du kan finde hjælp herinde - ellers er amino.dk et perfekt sted til denne slags spm.

14-05-2012 15:00 #3| 0

Jep, det har du nok ret i. Har allerede søgt rundt på Amino og fundet en del brugbare tråde, men opretter nok et lignende indlæg der også.

14-05-2012 15:18 #4| 0

Nu er jeg ikke ekspert, men umiddelbart er det vel ikke en fordel at dele det op i forskellige kampagner, såfremt du har velfungerende annoncegrupper.

Hvis det var mig, ville jeg starte dem alle op under en konto. Såfremt du så har annoncegrupper som ikke performer ordentligt og som trækker den overordnede kvalitetsscore ned, kan du så trække disse ud af kontoen og starte dem op individuelt for ikke at påvirke den velfungerende del af kampagnen.

Du skal jo selvfølgelig tilknytte analytics konverteringssporing og e-commerce til din kampagne så du kan spore alt.

Men klart nemmere at være behjælpelig med en læseadgang :-)

14-05-2012 15:19 #5| 0

Pas meget på med at oprette annoncer med trademarks! Du bliver sagsøgt ind i helvede hvis du laver adwords på fx "nike produkt" "adidas produkt"

14-05-2012 15:20 #6| 0

Du kan jo bare ansøge om lov til det? :-)

14-05-2012 15:32 #7| 0

Tak for svar. Problemet med at lave en enkelt kampagne med en masse annoncegrupper er også, at der ikke kan sættes et enkelt budgetloft for hver annoncegruppe så vidt jeg kan se. Det kan kun indstilles på kampagneniveau. Således vil det være svært at profitmaksimere på produktniveau.

Analytics konverteringssporing er tilknyttet og det er faktisk på grund af dette, at jeg er i gang med at omstrukturere kampagnen.

De få trademarks jeg bruger er i orden og virksomheden har fået grønt lys til at bruge dem. Skobutikken var blot et fiktivt eksempel og den virksomhed jeg arbejder for har intet med sko at gøre :)

Flere input modtages med glæde!

14-05-2012 15:34 #8| 0

Som du selv skriver er der ikke optimalt at lægge alle annoncegrupper
I en kampagne.

Jeg kommer lige med et forslag til struktur senere.

14-05-2012 15:42 #9| 0
Thoter skrev:
Som du selv skriver er der ikke optimalt at lægge alle annoncegrupper
I en kampagne.

Jeg kommer lige med et forslag til struktur senere.


Det lyder fornemt. Har du måske også et bud på, hvorfor det ikke er optimalt at lægge alle annoncegrupperne i en kampagne? Jeg har nævnt et par bud men næppe dem alle.
14-05-2012 22:22 #10| 2

Hey,

Med udgangspunkt i dit eksempel ville jeg som foreslå at lave 7 kampagner:

Brand


- Firmanan/navn på website etc.

Synlighed

- Her har du alle vigtige søgeord hvor det er vigtigt for dig med en topplacering. Det kan være søgeord som du allerede ved konverterer godt og helt brede søgeord som f.eks. Nike/Nike sko osv. Denne kampagne kommer også til at give dig vigtige informationer omkring hvilke søgeord du kan tilføje. Kampagnen er opdelt i annoncegrupper efter brands.

Nike
Puma
Adidas
Skosværte
Dørmåtte


- Disse kampagner benyttes til alle andre søgeord.

Vil gerne understrege at dette er et forslag til hvordan det kan gøres, der er ikke et facit når det kommer til struktur fordi strategi, budget m.m. selvfølgelig varierer. Efterhånden som kampagnerne får noget historik kan der også sagtens være behov for yderligere kampagner.

Som andre har nævnt vil du nok få en del flere kvalificerede svar på Amino, der skal helt sikkert nok være en del kompetente folk, Også mere kompetente end jeg selv :)

Redigeret af Thoter d. 14-05-2012 22:24
14-05-2012 23:25 #11| 0

Mange tak for et godt svar. Jeg kan ud fra dit indlæg konstatere, at jeg ikke er helt ved siden af. Jeg har selv oprettet en kampagne for brand og en kampagne for synlighed. Der hvor min løsning afviger er, at jeg har lavet en kampagne for Nike Sport, en for Nike fritid og en for Nike fest. Under disse tre kampagner har jeg så oprettet annoncegrupper for de enkelte modelnumre. Det er meget muligt at det er for specifikt. Jeg har gjort det samme for de resterende mærker.

Jeg tror lige jeg vil høre, hvad de mener på Amino, men dit forslag lyder fornuftigt :)

14-05-2012 23:25 #12| 0

@ OP
Jeg er ik sikker på jeg forstår din problemstilling helt og vil gerne se om jeg ka hjælpe. Søger du hjælp til kampagneopbyggelse, indhold, media-kanaler, strategien overordnet set osv osv, eller kun forslag til adwords?

Fx. hvis jeg forstår dig korrekt så:
"Jeg har læst flere steder på nettet, at man bør oprette flere "kampagner" i stedet for en enkelt "kampagne" med flere "annoncegrupper". Hvad er fordelen ved dette ud over at det bliver nemmere at måle ROI".
Der er for/imod dette, kommer an på målet med virksomhedens salg, strategi og ønske for kampagnen.
Det kunne lyde som et problem om frekvens og dækning. Dækning er hvor langt du kommer ud. Hvor mange ser reklamen i den ønskede målgruppe? afhængig af strategi skal den være så høj som muligt. Frekvens er hvor mange gange reklamen ses pr person i målgruppen i snit over kampagnes løbetid. Igen, dette skal tilrettelægges efter strategi. Skal awereness øges? Er køb fra forbrugeren målet? Er dit produkt et kvalitetsprodukt eller discount? Er det et høj- eller lavinvolveringsprodukt.

Jeg kunne blive ved. Men aner ik om jeg hjælper overhoved?

// KD

Redigeret af -KD- d. 14-05-2012 23:28
14-05-2012 23:31 #13| 0

@KD

Jeg er med på alle fagtermerne og har også lavet en strategisk analyse der begrunder, hvordan kampagnen skal udformes og afvikles.

Jeg er blot i tvivl om, hvorfor det er en fordel at oprette flere "kampagner" i adwords i stedet for blot en enkelt "kampagne" med en masse underliggende "annoncegrupper". Thoter besvarer mit spørgsmål ret godt, men hvis du har andre forslag er du mere end velkommen :)

Så mit spørgsmål drejer sig vel egentlig om den tekniske kampagneopbyggelse i adwords og fordele/ulemper ved de forskellige fremgangsmåder.

14-05-2012 23:35 #14| 0

Ok, så jeg nok ik til meget hjælp. Men i forhold til SEM er der vel den fordel at flere kampagner kan få tilknyttet flere adwords mod kun en kampagne? På den måde kan du over flere gange aktivere brugeren til at søge på de ord der er knyttet til hvert enkelt kampagne. Bedste bud - tag det med et gran salt. GL med det :)

Off-topic
Hva er din stilling og hvor? Lyder meget marketing agtigt? Læser selv til Cand Merc EMF nemlig...

14-05-2012 23:48 #15| 0

Tak for svar.

Jeg vil helst ikke ud med virksomhedsnavn, og af den grund har jeg kamufleret selve problemstillingen til at omhandle sko :)
Jeg er også selv EMF'er og blev færdig i september. Stillingen er desværre kun midlertidig og kan vel bedst betegnes "marketingkonsulent". Der er tale om en forholdsvis lille virksomhed og jeg er derfor med til selv at præge en stor del af jobbet. Derfor løber jeg sommetider ind i problemstillinger som denne, hvor jeg ikke er helt skarp. Men det er super fedt at få udvidet kompetencerne. Øvrige ansvarsområder er "Social media marketing" hvor jeg blandt andet står for kommunikationen på Twitter, Facebook og Youtube, online marketing samt strategiudvikling generelt.

14-05-2012 23:55 #16| 0

ok np. Og fedt fedt! Årgangen over mig I guess :) GL med det hele!

14-05-2012 23:59 #17| 0
-KD- skrev:
ok np. Og fedt fedt! Årgangen over mig I guess :) GL med det hele!


Det lyder sådan. Måske to årgange over (startede på EMF i 2008). Specialet trak lidt ud. Tak og i lige måde - går ud fra du er i fuld gang med det dejlige speciale? :)
15-05-2012 00:37 #18| 0

Lige lidt off topic..

@Kanelsneglen

Hvis du står for online markedsføring strategien, så sørg for at oprette Google+ for virksomheden, tror sateme "Search Plus Your World" bliver rimelig stort og jo før du på, jo mindre tid behøver virksomheden at bruge på SEO fremadrettet.

15-05-2012 21:54 #19| 0

Tak for det gode råd Lillie. Google+ er med i strategien men dog ikke som førsteprioritet. Det må jeg hellere lige opprioritere lidt.

Skal i øvrigt beklage at jeg aldrig fik svaret på din PM ift. specialet. Har bare ikke haft tid, men det burde jeg selvfølgelig have skrevet. Beklager. Håber det går fremad med det.

15-05-2012 22:36 #20| 0

Google er kun et medie. Du burde benytte andre medier også. Krak, DGS osv. De har over 1,8 millioner søgninger per måned via Internet + 1,2 millioner via mobil, iPad osv.

Lad mig vide om det har interesse, så skal jeg forklare dig, hvorledes det hænger sammen.


Redigeret af SpisOp d. 15-05-2012 22:39
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar