ADVARSEL SCAM: ring aldrig tilbage!

#1| 0

Hej

Sad til en 60års fødselsdag i går og det var temmeligt kedeligt. Min tlf ringede kl 18 og jeg kunne ikke tage den. Fordi man lige kunne se sit snit til 5 mins pause uden snak om kaffe og kager, gik jeg ud og ringede tilbage til dette nummer. Jeg er vant til at diverse pokersider ringer mig op og giver mig alverdens tilbud ugentligt, derfor følte jeg mig ikke utryk ved at ringe tilbage til nummeret som havde ringet til mig - hvilket jeg normalt ellers aldrig gør.

+88213030025 var nummeret og da min kæreste lidt senere - vi har i øvrigt begge hemmeligt nummer - er blevet ringet op af et tilsvarende nummer beslutter vi os for at tjekke nummeret på nettet. Dette gør vi kl 23.30 og finder frem til følgende sider :

whocallsme.com/Phone-Number.aspx/88213030025

wwww.comon.dk/news/lusket.telefon-fup.sporet.til.belitze_37322.html

Disse sider forklarer at det er et spam tlf nummer som har været kendt i over et år af de danske teleselskaber og i øvrigt har et selskab som Telia lukket helt for +88 numre. Ringer man tilbage til disse numre koster det 50kr i minuttet til du får din telefon lukket. Dette nummer skal ifgl. ovenstående sider have ringet til millioner af europæere.
Jeg har imidlertidig sonofon som teleudbyder og jeg ringer til dem kl 23.30 for at få lukket min telefon. Operatøren kan ikke fortælle mig om min telefon er blevet misbrugt, det eneste han kan gøre er at lukke den og bede mig ringe til kundeservice i morgen lørdag. Han får også fortalt mig at han mente at eftersom at jeg har lavet en aktiv, handling ved at ringe tilbage formoder han at jeg selv står tilbage med regningen. Dette ved jeg dog ikke endnu eftersom jeg ikke kan snakke med dem før i morgen.

Men hvis det passer står jeg tilbage med en regning til en tlf udbyder på ca. 17.000kr for at have ringet til et nummer som først havde ringet til mig.

Er der nogen jurister herinde som har et overblik over hvem som står med ansvaret i sidste ende? - jeg mener at det kan vel ikke være rigtigt at jeg som end user af et produkt hos sonofon kan stå tilbage med et ansvar for at de bruger sonofons netværk til at scamme deres egne kunder(sonofon har i øvrigt ikke sendt advarsler ud om dette scam nummer og det er over 1 år gammelt)? Hvad nu hvis de ringer til ældre som måske ikke tænker over at de kan slå nummeret op på nettet og så lukket den forholdsvis hurtigt?

Håber i kan give mig et par råd.

08-05-2009 11:16 #2| 0

En regning på 25000kr og det koster 50kr i minuttet. Har du ringet til dem i 8 timer?

08-05-2009 11:20 #3| 0
OP

fik vidst forregnet mig lidt

08-05-2009 11:22 #4| 0

Altså påstår du at det også koster 50 kr i minuttet efter du har lagt på?

How?

08-05-2009 11:28 #5| 0
OP

Da jeg ringede tilbage fik jeg svaret : nummeret eksisterer ikke. Da det måske tog sammelagt 1 sekund forudsætter jeg at de vel må have en åben linie til dig siden de kan charge dig 50kr i minuttet ifgl. common.dk.

Men jeg er hverken teleekspert og jeg kender heller ikke omfanget af scammet endnu eftersom deres kundeservice har lukket.

Jeg er bare vant til at forudsætte det værste efter at have været i pokerverdenen længe.

08-05-2009 11:33 #6| 0
En del mennesker har straks ringet tilbage for at høre, hvad det lige drejede sig om. Det fik deres telefonregning til at vokse med 50 kroner i minuttet - eksklusive moms.

Jeg kan nu ikke læse noget om at det forsætter efter man har lagt på, men hvis du har en grund til at mistænkte det, så er det self. meget fornuftigt at tage action.

08-05-2009 11:41 #7| 0

Puke. :-( GL med det.

08-05-2009 12:37 #8| 0

hvorfor skulle det dog koste noget efter du har lagt på?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar