230V i amerikansk motorhome

#1| 0

Så er der igen brug for det altvidende PN.

@morfarnissen - tillader mig også at tagge dig da du jo både har US og DK kendskab :-)

 

Her til sommer skal familien på roadtrip til USA i 3 uger og der er lejer et stor motorhome.

 

Når man overnatter på en campingplads eller lignende, så bliver motorhome typisk tilsluttet ekstern strøm, som dermed giver strøm i beboelsesafdelingen. 

 

Hvis man derimod overnatter off-grid, så er der kun strøm i beboelsesafdelingen hvis man har generatoren kørende. Der er normalt en begrænsning så man ikke bør have generatoren kørende mere end 4 timer pr. dag, hvilket heller ikke er noget stort problem, da det jo typisk kun er om aftenen der er behov.

 

Nu kommer vi til spørgsmålet.

Vi skal køre nogle lange strækninger og dette motorhome har 5 fjernsyn og musikanlæg, hvilket de unge mennesker gerne vil benytte under kørslen.

For at bruge f.eks fjernsyn under kørslen skal jeg således også have generatoren kørende, hvilket ikke er ideelt da vi så ender med at bruge generatoren alt for meget.

 

Jeg tænkte derfor at købe nedenstående inverter der omformer 12V til 230V. Så er det bare at tilslutte inverteren til bilens cigarettænder og dermed have power til fjernsyn og DVD afspiller.

 

https://www.batteribyen.dk/green-cell-inverter-til-bil-12v-med-ups-300w-ren-sinus-4?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

 

Jeg er dog kommet i tvivl om, hvorvidt det vil fungere at tilslutte et amerikansk fjernsyn og DVD afspiller til 230V da man jo kun bruger 110V i USA?


Redigeret af dankjar d. 23-05-2022 13:51
23-05-2022 13:55 #2| 0
OP

TL;DR


En inverter kan omformer en bils 12V til 230V. S


Kan man tilslutte et amerikansk TV og DVD afspiller til en inverters 230V udgang, da der jo kun bruger 110V i USA?

23-05-2022 16:13 #3| 1

Hvis Tvet kan klare at få 230 så det NP.

Men hvorfor køber du ikke en 110 volt inverter.

 

Btw. IPADS. Så dit problem løst.

23-05-2022 17:03 #4| 0
OP
pantherdk skrev:

Hvis Tvet kan klare at få 230 så det NP.

Men hvorfor køber du ikke en 110 volt inverter.

 

Btw. IPADS. Så dit problem løst.

 

Der er selvfølgelig ikke noget problem hvis TV'et kan klare 230V :-)


Spørgsmålet gik mere på om et amerikansk TV, der jo må formodes normalt kun er tilsluttet 110V, kan tåle at blive tilsluttet 230V og vil fungere korrekt?


Vi har iPads med, men når der nu er 2 sofaer og et stort fjernsyn, så kunne det være hyggeligt at de kunne se en film sammen på det store fjernsyn, mens jeg kører bilen. Naturligvis primært når vi skal køre om aftenen hvor der ikke er noget at se udenfor.

 

Kunne naturligvis købe en 110V inverter - har faktisk ikke undersøgt om man kan få dem i DK, men selvom dette var muligt vil jeg jo bagefter stå med 2 invertere jeg ikke efterfølgende kan bruge i DK.

23-05-2022 17:32 #5| 1

Spørgsmålet er vel hvor mange watt fjernsynet trækker. Og om du overhovedet kan komme til strømstikket til det ?

 

Hvorfor er der begrænsning på generatoren ?

Da vi havde både havde vi tit en 3Kw generator kørende hele tiden, og masser gange natten over for at holde liv i aircon

23-05-2022 18:29 #6| 0
OP

Jeg ved ikke hvor mange watt fjernsynet og DVD afspiller kræver og ved heller ikke om det er monteret så man kan komme til strømstikket.


Jeg synes også det er mærkeligt at der er begrænsninger på anvendelse af generatoren - den kører jo bare på brændstoffet fra tanken, men måske er det fordi de ellers vil blive slidt op for hurtigt???

 

Under alle omstændigheder inkluderer lejen af en RV i USA typisk kun 4 timers anvendelse af generatoren pr. døgn og hvis man bruger generatoren udover dette koster det 4-5 USD i timen. Det kan hurtigt løbe op på en 3 ugers tur.

 

Endvidere havde jeg tænkt mig at tage en 3 mobil router med for at have wifi i hele bilen under turen. Denne vil jo også kræve at der er 230V strøm tilgængeligt.

23-05-2022 18:48 #7| 1
dankjar skrev:

Jeg ved ikke hvor mange watt fjernsynet og DVD afspiller kræver og ved heller ikke om det er monteret så man kan komme til strømstikket.

 

Jeg synes også det er mærkeligt at der er begrænsninger på anvendelse af generatoren - den kører jo bare på brændstoffet fra tanken, men måske er det fordi de ellers vil blive slidt op for hurtigt???

 

Under alle omstændigheder inkluderer lejen af en RV i USA typisk kun 4 timers anvendelse af generatoren pr. døgn og hvis man bruger generatoren udover dette koster det 4-5 USD i timen. Det kan hurtigt løbe op på en 3 ugers tur.

 

Endvidere havde jeg tænkt mig at tage en 3 mobil router med for at have wifi i hele bilen under turen. Denne vil jo også kræve at der er 230V strøm tilgængeligt.

 

 En af jer har da en telefon i kan share internet via ?

Ellers lej en dongle wifi som køre på alm usd stik så lader du powerbank og har den i den

23-05-2022 18:58 #8| 0
OP

Tak for de mange forslag Pantherdk og enig I at det meste kan løses på alternative måder, men ville sgu være rart at kunne tænde for fjernsyn og afspille en DVD :-)

23-05-2022 19:26 #9| 2

Du er ved at optimere din udgift, ud fra at en generator koster 4 usd timen :)

 

Jeg kunne simpelthen skrive så meget :)

delphin mosaik f.eks. ;)

23-05-2022 19:41 #10| 0
OP
pantherdk skrev:

Du er ved at optimere din udgift, ud fra at en generator koster 4 usd timen :)

 

Jeg kunne simpelthen skrive så meget :)

delphin mosaik f.eks. ;)

 

He he - så blev man lige kaldt en fedterøv ;-)

 

Pigerne i mit liv er simpelthen så dyre i drift, at jeg må spare enhver $ jeg kan finde 

23-05-2022 20:03 #11| 1
www.walmart.com/ip/VEVOR-Power-Inverter-1250W-Modified-Sine-Wave-DC12V-AC120V-Car-Converter-USB-Port-LCD-Display-Remote-Controller-LED-Indicator-AC-Outlets-RV-Truck-Boa/483392431?athbdg=L1700

En 500 mand i walmart - tænker 1250w burde være alt rigeligt (alt efter fjernsyn) et billigt lg 55” bruger max 130 watt. En ps4 bruger 130 watt i gaming mode, så tænker ikke det bliver et problem med 2 tv og 2 dvd afspillere.

23-05-2022 20:19 #12| 0
OP

Tusind tak for dit forslag Fjelle123.

 

Super fin pris, men der er dog nogle ulemper ved at vælge denne inverter.

 

1)

Jeg står bagefter med en 120V inverter jeg ikke kan bruge til noget, hvor jeg ved en dansk inverter vil have noget jeg også kan bruge efterfølgende.

 

2)

Jeg er gået udenom de helt store invertere da de kræver tilslutning direkte til bilens batteri, hvilket vil kræve at jeg skat trække ledninger helt ude fra motorrummet. Ved den inverter på max 600W er det muligt bare at tilslutte den til en cigarettænder-stik.

 

3)

Jeg vil egentlig gerne have 230V i bilen for at tilslutte min 3-mobil wifi router, så det ville spille optimalt hvis bare det amerikanske TV og DVD afspiller også kan fungere med 230V

23-05-2022 20:56 #13| 1
dankjar skrev:

Tusind tak for dit forslag Fjelle123.

 

Super fin pris, men der er dog nogle ulemper ved at vælge denne inverter.

 

1)

Jeg står bagefter med en 120V inverter jeg ikke kan bruge til noget, hvor jeg ved en dansk inverter vil have noget jeg også kan bruge efterfølgende.

 

2)

Jeg er gået udenom de helt store invertere da de kræver tilslutning direkte til bilens batteri, hvilket vil kræve at jeg skat trække ledninger helt ude fra motorrummet. Ved den inverter på max 600W er det muligt bare at tilslutte den til en cigarettænder-stik.

 

3)

Jeg vil egentlig gerne have 230V i bilen for at tilslutte min 3-mobil wifi router, så det ville spille optimalt hvis bare det amerikanske TV og DVD afspiller også kan fungere med 230V

 

 Dann som IT mand har du så glemt at det meste IT udstyr faktisk kan lade på både 110 og 230 :)

 

Din 3 router kan helt sikkert lade både 110 og 230 

23-05-2022 21:12 #14| 0
OP
pantherdk skrev:

 

 Dann som IT mand har du så glemt at det meste IT udstyr faktisk kan lade på både 110 og 230 :)

 

Din 3 router kan helt sikkert lade både 110 og 230 

 

Det er jo rigtigt Pantherdk, men vil jo gerne ende med en 230V inverter - det er jo faktisk en handy lille ting at kunne have 230V med sig i bilen også i DK :-)

 

Hvis fjernsynes ikke kan køre på 110V så køber jeg bare den amerikansk inverter for det er stadig langt billigere at købe en inverter selvom den ikke kan bruges efterfølgende, end at køre med generatoren i 3 uger.

23-05-2022 21:22 #15| 0
dankjar skrev:

Tusind tak for dit forslag Fjelle123.

 

Super fin pris, men der er dog nogle ulemper ved at vælge denne inverter.

 

1)

Jeg står bagefter med en 120V inverter jeg ikke kan bruge til noget, hvor jeg ved en dansk inverter vil have noget jeg også kan bruge efterfølgende.

 

2)

Jeg er gået udenom de helt store invertere da de kræver tilslutning direkte til bilens batteri, hvilket vil kræve at jeg skat trække ledninger helt ude fra motorrummet. Ved den inverter på max 600W er det muligt bare at tilslutte den til en cigarettænder-stik.

 

3)

Jeg vil egentlig gerne have 230V i bilen for at tilslutte min 3-mobil wifi router, så det ville spille optimalt hvis bare det amerikanske TV og DVD afspiller også kan fungere med 230V




Den havde jeg ikke lige set.

Er du sikker på det er 12 v og ikke 24v? Det ved jeg mange lastbiler køre med i Dk.

Nu tog jeg lige et random lg 55” på walmart www.lg.com/us/tvs/lg-55un6955zuf-uhd-4k-tv slog modelnummeret op på lg hjemmeside og der står der input 110 -230v

Power Supply (Voltage, Hz) AC 100~240V 50-60Hz

Om det gælder alle moderne tv ved jeg ikke, måske dumkan lokke modelnummeret ud af udlejer?
23-05-2022 21:23 #16| 1
dankjar skrev:

 

Det er jo rigtigt Pantherdk, men vil jo gerne ende med en 230V inverter - det er jo faktisk en handy lille ting at kunne have 230V med sig i bilen også i DK :-)

 

Hvis fjernsynes ikke kan køre på 110V så køber jeg bare den amerikansk inverter for det er stadig langt billigere at købe en inverter selvom den ikke kan bruges efterfølgende, end at køre med generatoren i 3 uger.

 

 Jeg mener snart det på tide med billede eller link til det monster du har lejet

23-05-2022 22:41 #17| 0
OP
fjelle123 skrev:

Den havde jeg ikke lige set.

Er du sikker på det er 12 v og ikke 24v? Det ved jeg mange lastbiler køre med i Dk.

Nu tog jeg lige et random lg 55” på walmart www.lg.com/us/tvs/lg-55un6955zuf-uhd-4k-tv slog modelnummeret op på lg hjemmeside og der står der input 110 -230v

Power Supply (Voltage, Hz) AC 100~240V 50-60Hz

Om det gælder alle moderne tv ved jeg ikke, måske dumkan lokke modelnummeret ud af udlejer?

 

Tak Fjelle123 - godt tænkt og det burde jeg bare selv have tænkt på at tjekke.

 

Jeg køber bare en dansk 230V inverter og hvis den så ikke kan spille med det udstyr der er i bilen så køber jeg også en amerikansk inverter - problem solved :-) 

23-05-2022 22:59 #18| 1
dankjar skrev:

 

Tak Fjelle123 - godt tænkt og det burde jeg bare selv have tænkt på at tjekke.

 

Jeg køber bare en dansk 230V inverter og hvis den så ikke kan spille med det udstyr der er i bilen så køber jeg også en amerikansk inverter - problem solved :-) 

 

 Husk forlængerkabler og konvertere til US stik.

 

24-05-2022 01:00 #19| 0
OP
pantherdk skrev:

 

 Jeg mener snart det på tide med billede eller link til det monster du har lejet

 

Det er denne lille fætter jeg har lejet. Vi er kun 5 personer, men for ikke at skulle bo alt for trangt har jeg lejet et motorhome, der har 10 sovepladser så vi ikke skal bo alt for gnidret :-)

 

Den har en længde på 32.0 ft og højde på 13.0 ft samt en Gross weight på 14.500 lbs.

Motoren er en 6.8L V-10 der nok max kører 5 km/l.

På det sidste billede ser du det fjernsyn jeg regner med kan svinges ud og dermed vil være ideelt at bruge under kørslen til at underholde de unge mennesker.

Der er faktisk 5 fjernsyn i hele bilen, men håber da de også vil bruge lidt tid på at kigge ud af vinduerne mens vi kører :-) 


 

 


 

pantherdk skrev:

 

 Husk forlængerkabler og konvertere til US stik.

 

 

Jeps, har allerede på pakkelisten en håndfuld af begge dele, men tak for tippet :-) 

24-05-2022 07:34 #20| 0

Lige rent lavprakrisk, og måske er der noget jeg har overset. 

 


Du vil gerne undgå at køre med generatoren, og vælger derfor at sætte en inverter I cigaretstikket. Når du så begynder at bruge strøm, dræner du batteriet, og ville alligevel skulle starte en generator, når batteriet er ved at være drænet. Hvori ligger forskellen? 


24-05-2022 12:15 #21| 0
OP

Hej peller

Jeg vil kun bruge inverteren mens vi kører hvor jeg håber at bilen egen generator løbende kan oplade batteriet så inverteren ikke tømmer det. 

Når vi holder stille skal der naturligvis enten bruges den eksterne generator der er tilsluttet brændstoftanken eller kobles op ril almindelig el-forsyning. 

24-05-2022 13:18 #22| 1
peller skrev:

Lige rent lavprakrisk, og måske er der noget jeg har overset. 

 

 

Du vil gerne undgå at køre med generatoren, og vælger derfor at sætte en inverter I cigaretstikket. Når du så begynder at bruge strøm, dræner du batteriet, og ville alligevel skulle starte en generator, når batteriet er ved at være drænet. Hvori ligger forskellen? 

 

 

 Man dræner ikke batteriet ved at bruge en inverter mens der køres.

Så skal man ihvertfald have et par stykker på

25-05-2022 11:37 #23| 0
pantherdk skrev:

 

 Man dræner ikke batteriet ved at bruge en inverter mens der køres.

Så skal man ihvertfald have et par stykker på

 

 Det er jeg helt med på. Ellers ville det da være bøvlet at køre bil 😂. 


Det er bare først nu, der nævnes at det er under kørsel det skal bruges. 


Så det er for at undgå at den eksterne generator kører under kørsel, og kun bruges når der holdes stille? 

25-05-2022 11:40 #24| 0

Jeg formoder der er 2 batterisystemer

25-05-2022 12:29 #25| 0
OP
peller skrev:

 

 Det er jeg helt med på. Ellers ville det da være bøvlet at køre bil


Det er bare først nu, der nævnes at det er under kørsel det skal bruges. 

Så det er for at undgå at den eksterne generator kører under kørsel, og kun bruges når der holdes stille? 

 

dankjar skrev:


Når man overnatter på en campingplads eller lignende, så bliver motorhome typisk tilsluttet ekstern strøm, som dermed giver strøm i beboelsesafdelingen. 

 

Hvis man derimod overnatter off-grid, så er der kun strøm i beboelsesafdelingen hvis man har generatoren kørende. Der er normalt en begrænsning så man ikke bør have generatoren kørende mere end 4 timer pr. dag, hvilket heller ikke er noget stort problem, da det jo typisk kun er om aftenen der er behov.

 

Nu kommer vi til spørgsmålet.

Vi skal køre nogle lange strækninger og dette motorhome har 5 fjernsyn og musikanlæg, hvilket de unge mennesker gerne vil benytte under kørslen.

For at bruge f.eks fjernsyn under kørslen skal jeg således også have generatoren kørende, hvilket ikke er ideelt da vi så ender med at bruge generatoren alt for meget.


 

Jeg skrev faktisk i det oprindelige indlæg, at det var for at undgå at have generatoren kørende under kørslen :-) 


25-05-2022 12:34 #26| 0

Ok, fair nok, my bad😊

 


Men det er for at undgå at den eksterne generator starter under kørslen så? 

 

25-05-2022 12:45 #27| 0
OP
peller skrev:

Ok, fair nok, my bad

Men det er for at undgå at den eksterne generator starter under kørslen så?


Korrekt, under kørslen er der kun strøm i beboelsesafdelingen hvis man tænder for en generator. Hvis generatoren kører mere end 4 timer dagligt så koster det 4-5 USD i timen, samt det brændstof den bruger (hvilket nok er begrænset)


Når man overnatter på en campingplads har man typisk mulighed for at blive tilsluttet el-nettet, således at man har strøm på beboelsesafdelingen uden at bruge generatoren. 

Vi skal dog overnatte ganske mange steder i naturparker, hvor man ikke kan tilsluttes el-nettet, så der vil generatoren blive brugt heftigt, hvorfor jeg gerne vil slippe for at bruge generatoren når man kører. Dette kan jeg opnå ved at bruge en inverter, som kan skabe strøm fra motoren til beboelsesafdelingen.

 

25-05-2022 16:06 #28| 0
peller skrev:

Jeg formoder der er 2 batterisystemer

 

 Det ville jeg også tro, men lader til der ikke er.

ligeledes ville jeg sgu da tro en sådan kæmpe truck havde Solceller på taget også.

27-05-2022 20:59 #29| 0

Dette billede er fra en YT kanal fra England., jeg følger.  med en mand der har solceller. på hans båd. men resten af de Bokse som er på billedet. er.... invertere, convertere, introvertere., osv. 

 

og han skal ikke engang konvertere fra 110 til 220.  

jeg er ikke god til regning. men jeg ved at han har sagt MEGET om at der ikke må gå direkte strøm igennem.

 fra båd, (opsparing,( via hans diselmotor) ., til båd-batteri. og dernest til det, som han skal bruge på båden. (køleskab, lys evt.) 

det er vidst nævnt i tråden . !!! . men det er altså ikke lige til.!  jeg håber du finder ud af det. og får en DEJLIG tur :). /nuller

 

 

27-05-2022 23:19 #30| 1
OP

Tak for input og de varme ønsker nuller :-)

28-05-2022 00:10 #31| 0
dankjar skrev:

Tak for input og de varme ønsker nuller :-)

 

 Selv tak  og god tur i jeres RV.  ;).  ( jeg er meget misuendlig, men bare i har jeres strøm osv. på plads. så skal det nok gå ) ;) /nuller

 

ps. og hvis alt er godt,  så kunne man måske få en lille blog/vlog her på pn., hvis det var ??  skønne billeder osv. er jo også fint. hvis det er ;)


 det behøver jo ikke at handle om poker alt sammen !!! ;) 

 

Redigeret af nuller d. 28-05-2022 00:17
28-05-2022 00:33 #32| 0
OP

Tak for det venlige indlæg og vil prøve at få taget mig sammen med lidt blog :-)

28-05-2022 00:47 #33| 1
dankjar skrev:

Tak for det venlige indlæg og vil prøve at få taget mig sammen med lidt blog :-)

 

 selv. tak :). og jeg tror at vi er mange der gerne vil se en Blog. fra dig..!! 


 

30-05-2022 19:23 #34| 0
dankjar skrev:

 

Korrekt, under kørslen er der kun strøm i beboelsesafdelingen hvis man tænder for en generator. Hvis generatoren kører mere end 4 timer dagligt så koster det 4-5 USD i timen, samt det brændstof den bruger (hvilket nok er begrænset)

 

Når man overnatter på en campingplads har man typisk mulighed for at blive tilsluttet el-nettet, således at man har strøm på beboelsesafdelingen uden at bruge generatoren. 

Vi skal dog overnatte ganske mange steder i naturparker, hvor man ikke kan tilsluttes el-nettet, så der vil generatoren blive brugt heftigt, hvorfor jeg gerne vil slippe for at bruge generatoren når man kører. Dette kan jeg opnå ved at bruge en inverter, som kan skabe strøm fra motoren til beboelsesafdelingen.

 

 

 Jeg har selv camper, så kender godt til det med tilslutning til elnettet, når man holder på pladser, der tilbyder det. Jeg er også helt med på hvordan det eltekniske generelt fungerer. 

Det der snød mig er de 2 separate generatorsystemer, og tilsyneladende også batterisystemer. Min camper lader både bilbatteriet og batteriet til beboelsesafdelingen på generatoren, der snorer imens bilen kører. Når bilen så er slukket kan jeg kun aflade beboelsesbatteriet, da der sidder et skillerelæ imellem batterierne. Det troede jeg var generel praksis, så havde svært ved at se hvad du vandt ved at reroute strømmen, som du beskriver. 


Med den eksterne generator du beskriver, giver det selvfølgelig god mening.   

30-05-2022 22:03 #35| 0
OP
peller skrev:

 

 Jeg har selv camper, så kender godt til det med tilslutning til elnettet, når man holder på pladser, der tilbyder det. Jeg er også helt med på hvordan det eltekniske generelt fungerer. 

Det der snød mig er de 2 separate generatorsystemer, og tilsyneladende også batterisystemer. Min camper lader både bilbatteriet og batteriet til beboelsesafdelingen på generatoren, der snorer imens bilen kører. Når bilen så er slukket kan jeg kun aflade beboelsesbatteriet, da der sidder et skillerelæ imellem batterierne. Det troede jeg var generel praksis, så havde svært ved at se hvad du vandt ved at reroute strømmen, som du beskriver. 

 

Med den eksterne generator du beskriver, giver det selvfølgelig god mening.   

 

 Jeg har selv tidligere ejet en campingvogn og der kørte vi med et setup i stil med det du beskriver, men tror det med denne RV ikke har været tilstrækkeligt pga. den større mængde strømkrævende udstyr denne relativt store vogn er udstyret med, hvorfor der et etableret en decideret strømgenerator der er drevet af bilens brændstofstank og dermed kan levere tilstrækkeligt strøm når beboelsesvognen ikke er tilsluttet elnettet.

 

31-05-2022 08:43 #36| 0

Må man køre sådan en med almindeligt dansk kørekort til bil, eller har du stort kørekort?

 

God tur. Er kun en smule misundelig.

31-05-2022 10:48 #37| 1
OP
Ohep1 skrev:

Må man køre sådan en med almindeligt dansk kørekort til bil, eller har du stort kørekort?

 

God tur. Er kun en smule misundelig.

 

 Jeg har kun almindeligt kørekort men det skulle være tilstrækkeligt til at køre sådan en fætter i USA. 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar