12-tallet er alt for nemt at få?!

#1| 23

Synes lige jeg har brug for at komme ud med mine frustrationer over den "nye" karakterskala!!!!

Er jeg virkelig den eneste der sidder og tænker WTF som det flyver rundt med 12-taller på facebook osv??!

Jeg er selv fra den gamle skala og jeg fik da også presset nogle 11-taller ind samt et 13-tal, men der var meget langt mellem de gode karakterer hos de fleste. Altså at få 13 var totalt uhørt og noget der skete et par gange om året :O Jeg husker endda da man i nyhederne nævnte en person der fik 13 og alle var oppe og køre!

Det jo helt sick imo som folk får 12 idag. Jeg siger ikke de ikke er dygtige, men come on.. Synes det har taget total overhånd med den karakterskala og virker som om bare man laver en opgave over middel så er der insta dømt 12?

Kald mig bare bitter eller gammelsur men synes fandme der er noget om snakken!

Jeg kunne godt tænke mig at se en statistik over antal 13- taller fra det sidste år via gammel skala kontra antal 12-taller i år feks??

Der bliver slået den ene karakterrekord efter den anden og nu med gennemsnit på 13,6. I "gamle" dage var det jo en mega præstation at komme ud med et snit over 10! Idag er det nærmest standard føler jeg !

Det klart at dem der får dårlige karakterer ikke promovere sig selv på facebook osv osv, men helt ærligt min facebook er spammet til med de første 15-20 personer der skriver noget i stil med: " jubiiii fik 12 i min afsluttende eksamen" osv osv !! Havde endda en der skrev " JAHHH, fik 12 i alle mine mundtlige eksamener" Jeg tænker bare... Det kan sku ik passe !

Jeg tilter faktisk MEGET over den "nye skala" da jeg mener den gamle var meget bedre og mere præcis!

Hvad synes PN?


/Doolce

26-06-2013 15:43 #2| 0

Jeg mener jeg fik af vide at grunden til at det er så meget nemmere med 12-tals skalaen er, at man starter på et 12 og så dumpes ned alt efter fejlene man begår. Det er lige omvendt af 13-skalaen hvor du startede på et 00 og så skulle kæmpe dig op til et 13 tal! Det skaber alligevel en meget stor forskel, som er dybt uretfærdigt for dem som brugte 13-skalaen.

26-06-2013 15:43 #3| 0

har selv tænkt over det et par gange ;)

Om det passer...NO clue

26-06-2013 15:44 #4| 1

Efter den forhenværende skala skulle eleverne arbejde sig op fra 00. I den nye skal de fastholde 12.

26-06-2013 15:45 #5| 2
Pokernets ME vinder !

Jeg mener, at en af mine tidligere lærere engang sagde, at 12-tallet var tættere på et 11 tal end et 13 tal.

26-06-2013 15:47 #6| 0
Det er blevet lettere at score topkarakter
26-06-2013 15:48 #7| 2

Jeg er lige søgt ind på den samme uddannelse, som jeg gav et skud for 15 år siden...

Dengang havde jeg rigeligt gode nok karakterer til at komme ind på den... Jeg lå et solidt stykke over gennemsnittet og ikke i nærheden af at kunne blive afvist...

Jeg droppede senere ud af personlige årsager... I år har jeg så søgt ind igen, men min karakter skal omregnes til 12-skalaen og der er den intet værd... Jeg ligger langt nede på skalaen og det bliver på grænsen om jeg kommer ind...

Se desuden på karakterbeskrivelsen:

"Den fremragende præstation Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler."

I færdighedsregning havde jeg i løbet af et HELT år 0 fejl og fik karakteren 10 = den 3.bedste karakter på 13-skalaen. Jeg fik en indrømmelse om, at det burde have været 11, men den blev ikke rettet. Det burde dog aldrig have været 13, da 13 er mere end det, der kræves. Man skulle lave noget udover bare have det hele rigtigt. Dvs når det kun var noget som retstavning eller færdighedsregning, så var 13 ikke en mulighed...

På 12-skalaen kan man få 12, ikke blot ved at have alle rigtige, men selvom man har mangler... Så ja, det er BESTEMT lettere med 12-skalaen og jeg finder det værende et enormt unfair beregningsgrundlag, de benytter til at sammenligne med... Jeg gik fra at lægge et rigtig godt stykke over average til at være average... Selvom mine karakterer ikke har ændret sig...

Det sagt, så er jeg optimist og regner med at komme ind... Men ja, det er MEGET lettere nu end dengang!

Redigeret af ZorroDk d. 26-06-2013 15:51
26-06-2013 15:48 #8| 1
walth skrev:
Jeg mener, at en af mine tidligere lærere engang sagde, at 12-tallet var tættere på et 11 tal end et 13 tal.


Det passer nok meget godt. 12-tallet er en sammentrækning af 11 og 13, lavet for at gøre det "nemmere" at få topkarakter.

Sakset fra en bruger på et andet site hvor den samme diskussion kørte:

"Formålet med 7-trins-skalaen er at den skal svare til ECTS-skalaen, således at danske elever nemmere kan sammenligne sig med internationale studerende. ECTS-skalaen bygger på en normrelateret karakterfordeling inden for bestå-området. Dette betyder, at karaktererne 02, 4, 7, 10 og 12 skal normalfordeles, således at 10% får 12, 25% får 10, 35% får 7, 25% får 4 og 10% får 2.

Det vil altså også sige, at der ved hver karaktergivning principelt set skal gives karakterer, der svarer til den fordeling.

www.denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/P%C3%A6dagogik_og_uddannelse/Skole_og_SFO/ECTS-skalaen
da.wikipedia.org/wiki/7-trins-skalaen"
Redigeret af MartinHolmes d. 26-06-2013 15:58
26-06-2013 15:50 #9| 1
Administrator

Jeg fatter heller ikke den finte med, at de kan gange deres snit med 1,0X ift antallet af fag på A-niveau

26-06-2013 15:51 #10| 0

Jeg synes, det giver fint mening, at et 12-tal svarer til, at man har opfyldt alle læringsmålene for det kursus, man er til eksamen i. Den eneste umiddelbare ulempe må være, at folk der har sat sig ind i yderligere stof om emnet, ikke får nogen belønning for det, hvorfor det måske i mindre grad er noget studerende gør.

Tilføjelse:
Endnu en downside: Omregningen fra den gamle skala er obv. helt i vejret :)

Redigeret af HansPeter d. 26-06-2013 15:55
26-06-2013 15:53 #11| 0

Sidespørgsmål: Nogen der ved hvad et amerikansk B omregnet til den danske skala er? Er det et 10 tal?

26-06-2013 15:54 #12| 2

Det der tidligere gav karakteren 11 giver i dag 12, så på den led er det blevet lettere.
Hovedargumentet for den nye skala var som jeg husker det at det var for svært at få topkarakter på den gamle skala, hvilket gik ud over omregningen når studerende ville søge studiepladser i udlandet.
Bortset fra at det er et slag for de der får konverteret fra gammel til ny skala, kan jeg dog ikke se noget kritisk i måden den nye skala fungerer.

26-06-2013 15:54 #13| 0
Guldmageren skrev:
Sidespørgsmål: Nogen der ved hvad et amerikansk B omregnet til den danske skala er? Er det et 10 tal?


Jeps :-)
26-06-2013 15:55 #15| 0
MartinHolmes skrev:
Guldmageren skrev:
Sidespørgsmål: Nogen der ved hvad et amerikansk B omregnet til den danske skala er? Er det et 10 tal?


Jeps :-)


Succes. Så har jeg fire 10-taller fra USA, selvom det er en middelmådig karakter derovre!
26-06-2013 15:56 #16| 0
OP

Jeg synes det er helt i hegnet at man starter ud med 12! Man skal jo forhelvede bevise hvad man er værd og ikke bare minimere sine fejl.

IMO burde man starte på 7 og så kunne det bevæge sige op eller ned afhængigt at præstationen.

Derudover savner jeg virkelig en del flere karakter på den skala. Det virker som om at når man præstere over middel så er det enten 10 eller 12 og ofte 12. Jeg griner hver gang jeg hører nogen får 12. Jeg vil vædde min bare røv på at dem der får 12 idag ikke ville være i nærheden af at få 13, måske med undtagelse er et par enkelte.!!

26-06-2013 15:56 #17| 0

Som jeg har forstået det blev det lavet om så man kunne bruge sine karaktere bedre til og studere i udlandet i og med der er mange steder der kræver at man skal have "A" i det meste hvilket var nærmest umuligt på den gamle skala da det svare til 13. Så ja det er nemmere og få 12 end 13 men der burde være lige så mange 12 taller som der var 11 og 13 taller på den gamle skala ved dog ikke om det så er sådan det ser ud

26-06-2013 15:58 #18| 0
OP

Jeg tvivler stadig på der var ligeså mange 11 og 13 taller som der er 12-taller i dag.

Kan man få det oplyst nogen steder ?

26-06-2013 15:58 #19| 2

Det er ikke nemmere at få højere gennemsnit end før.
Med undtagelse af, hvis du er typen, der ville score mange 11-taller på den gamle skala.
Mener der blev snakket om at problemet med 13-tallet var, at det var en karakter for at klare sig ekstra godt, men det gav problemer når det skulle sammenlignes på international plan. Da den internationale A-karakter mere mindet om 11 end 13.

26-06-2013 15:58 #20| 0

Det er også helt til grin. Jeg regnede mit GPA ud da jeg var i USA og jeg er en æresstudent efter deres standarder (over 3.6/4), hvilket er ret sygt når jeg ikke er den med det bedste gennemsnit på min årgang.

26-06-2013 16:05 #21| 7

Stop nu med at være så bange for forandring.

26-06-2013 16:07 #22| 0

Den nye skala kan sikkert være lige så god (eller måske bedre) end den gamle... Føler mig bare snydt i omregningsprocessen... Temmelig meget endda... Men så længe jeg kommer ind om en måneds tid, så er det jo helt ligegyldigt... Så får jeg karakterer på lige fod med de andre fremover :)

26-06-2013 16:07 #23| 0

Det skal afspejle ECTS-skalaen som der allerede er nævnt. Et land som Danmark kan da kun være interesserede i at vores unge får de bedste muligheder hvis de vil tage noget uddannelse i andre lande.
Dette var ikke muligt med den gamle skala.

26-06-2013 16:13 #24| 1

Enig. Man ser jo næsten ikke andet på FB om, at folk har fået 12.

26-06-2013 16:13 #25| 1
OP

@peller

Giver dig helt ret, men mener du at dem der får 12 idag er på samme niveau som dem der fik 13 i den gamle skala?

Ja som land har vi interesse i at skabe muligheder for videreuddannelse i udlandet og på den måde giver skalaen logik.

Jeg mener bare den "nye" skala overvurdere de studenter som får 12, da de selv mener de kan et hele pga deres 12-tal. Jeg frygter det giver bagslag på arbejdsmarkedet på et senere tidspunkt.

Jeg synes der mangler mangle flere trin på skalaen for at give et realistisk billede af det danske samfund uddannelsesområde? Som sagt så hvis du laver en stikprøve fra den gamle skala og til den nye skala vil du få helt forskellige svar. Synes det er ret misvisende.



26-06-2013 16:14 #26| 2

Skal så også lige siges at hvis man er pige skal man bare smile lidt ekstra for at få 12. Ligestilling har ikke slået helt igennem der.

26-06-2013 16:15 #27| 2
doolce skrev:
@peller

Giver dig helt ret, men mener du at dem der får 12 idag er på samme niveau som dem der fik 13 i den gamle skala?


Det er jo for helvede ikke meningen, at de skal være det.
26-06-2013 16:21 #28| 0
doolce skrev:
Jeg tvivler stadig på der var ligeså mange 11 og 13 taller som der er 12-taller i dag.

Kan man få det oplyst nogen steder ?


Tjek artiklen i post 6 så finder man hurtigt ud af at det nok nærmere er 10, 11 og 13 der giver et 12 tal i dag. Desværre er konventeringen fra 13-skalaen bare ikke ligesådan :(
Redigeret af blunder d. 26-06-2013 16:23
26-06-2013 16:21 #29| 2
doolce skrev:
@peller

Giver dig helt ret, men mener du at dem der får 12 idag er på samme niveau som dem der fik 13 i den gamle skala?

Ja som land har vi interesse i at skabe muligheder for videreuddannelse i udlandet og på den måde giver skalaen logik.

Jeg mener bare den "nye" skala overvurdere de studenter som får 12, da de selv mener de kan et hele pga deres 12-tal. Jeg frygter det giver bagslag på arbejdsmarkedet på et senere tidspunkt.

Jeg synes der mangler mangle flere trin på skalaen for at give et realistisk billede af det danske samfund uddannelsesområde? Som sagt så hvis du laver en stikprøve fra den gamle skala og til den nye skala vil du få helt forskellige svar. Synes det er ret misvisende.





12 tallet er ikke det nye 13 tal. 12 tallet skal afspejle den højeste karakter på ECTS skalaen. 12 tallet afspejler ikke det gamle 13 tal, og det har aldrig været meningen at det skulle det.

11 tallet blev før givet som en topkarakter, og 13 for noget helt exceptionelt. Problemet er at 13 tallet blev regnet med når karakteren skulle regnes om i ECTS skalaen, og derfor gav en skævvridning i forhold til det egentlige gennemsnit.
26-06-2013 16:33 #30| 10

Det er vel forhelvede ligegyldigt om 12-tallet kan sammenlignes med det gamle 13-tal?!?!

Det er jo slet ikke pointen. Ideén er at skalaen skal være nemmere at sammenligne internationalt - og til det formål bliver der stadig givet for få 12-taller, i hvertfald på universitets-niveau, der er simpelthen for mange straight-A students i USA (bla) sammenlignet med rene 10-12 tals studerende på de danske universiteter.

Jeg synes virkelig det latterligt og at skyde fuldstændig forbi målet når man lukker galde ud over at det er blevet meget nemmere at score topkarakter end det var i gamle dage (det er obv meget lettere at få 12 end det var at få 13, men det er forhelvede også pointen).

/end surt opstød over surt opstød

:-)

26-06-2013 16:36 #31| 2
MichaelFabiano skrev:
Det er vel forhelvede ligegyldigt om 12-tallet kan sammenlignes med det gamle 13-tal?!?!

Det er jo slet ikke pointen. Ideén er at skalaen skal være nemmere at sammenligne internationalt - og til det formål bliver der stadig givet for få 12-taller, i hvertfald på universitets-niveau, der er simpelthen for mange straight-A students i USA (bla) sammenlignet med rene 10-12 tals studerende på de danske universiteter.

Jeg synes virkelig det latterligt og at skyde fuldstændig forbi målet når man lukker galde ud over at det er blevet meget nemmere at score topkarakter end det var i gamle dage (det er obv meget lettere at få 12 end det var at få 13, men det er forhelvede også pointen).

/end surt opstød over surt opstød

:-)


Tja jeg synes da det er vigtigt at en der skal ind på et studie og har fået karaktere efter 13-skalaen kæmper på fair vilkår med en der har fået efter 12-skalaen. Selvfølgelig er det også vigtigt at det er på fair vilkår med udlandet.
26-06-2013 16:42 #32| 1
walth skrev:
Jeg mener, at en af mine tidligere lærere engang sagde, at 12-tallet var tættere på et 11 tal end et 13 tal.


Der er flere der får 12 end der fik 11 og 13 på den gamle "har jeg hørt"..

26-06-2013 16:46 #33| 0

Det var tværtimod for let for svenskerne at få 13 når de ville til DK at studere. De omregnede deres topkarakter til 13 i DK for de havde jo topkarakter og 13 er jo det højeste. Udlændinge forstod ikke rigtigt nuanceringen af vores karaktersystem. Dvs. de skulle kun have haft 11.

Jeg forstår ikke rigtigt procentfordelingen i #8. For det første får jeg det ikke til 100% og for det andet: Er der slet ingen der dumper?

Redigeret af fedesen d. 26-06-2013 16:46
26-06-2013 16:50 #34| 0

@blunder

Den problemstilling kan jeg godt følge - og det bør der selvfølgelig findes en løsning på - men det burde ikke være noget stort problem da begge skalaer jo altså er vores opfindelse :-)

26-06-2013 16:58 #35| 0
fedesen skrev:
Jeg forstår ikke rigtigt procentfordelingen i #8. For det første får jeg det ikke til 100% og for det andet: Er der slet ingen der dumper?


Det er fordi det er en guide til hvordan fordelingen skal være overall, hvilket er en idiotisk ting det vil nemlig betyde at hvis man er på en svag årgang burde det være nemmere og få tal end hvis du er på i god årgang.

Håber at det er en guide der skal beskrive hvad undervisningen eleverne har modtaget burde give af fordeling og der vil det da være ret lavt og sætte det som okay at der er nogle der dumper. Men forstår ikke lige helt meningen af sådan en tabel da den ikke er baseret på nogle konkrete karaktere
26-06-2013 17:00 #36| 3

Det nye 12-tal burde vel svare til 11 på den gamle skala.
Problemet er bare at det gør den ikke...

Aldrig har jeg, med den gamle skala, oplevet at kunne lave små fejl til en eksamination og få 11.
Havde man bare havde en enkelt fejl røg man ned på 10.

Et 12-tal nu svarer vel nærmere til 10 på den gamle skala. Det vil ingen, der er under den nye skala og scorer topkarakter, dog give mig ret i.


Det skal lige siges, at jeg intet har imod den nye skala. Jeg har selv haft fornøjelsen af denne på videregående uddannelser, og jeg kan sagtens se pointen i at man ændrede skalaen. Omregningen fra den gamle til den nye er dog helt i hegnet, og topkarakterer kan slet ikke sammenlignes længere.

Redigeret af lassefunky d. 26-06-2013 17:06
26-06-2013 18:03 #37| 1
lassefunky skrev:
Det nye 12-tal burde vel svare til 11 på den gamle skala.
Problemet er bare at det gør den ikke...

Et 12-tal nu svarer vel nærmere til 10 på den gamle skala. Det vil ingen, der er under den nye skala og scorer topkarakter, dog give mig ret i.



Samme forklaring fik jeg af min brors kone, som er censor på KU.

Nyt 12 svarer til 10, 11 og 13 på den gamle skala
26-06-2013 18:07 #38| 1

Øget digitalisering --> stigende selviscenesættelse på eksempelvis facebook og dermed mere eksponering af de gode karakterer der bliver givet.

26-06-2013 18:54 #39| 2

Altså herregud om de får lidt flere 12 taller på gym, end tidligere..
Jeg fik selv gode karakterer i gymnasiet, men gymnasiet er jo bare et step op til uni.
Jeg kan forsikre jer om, at det ikke er nemt at få tolv på universitetet.

26-06-2013 19:16 #40| 0

12 på den nye skala svarer til 11 og 13 på den gamle, at nogle så har misforstået skalaen og kaster om sig med 12 taller, når folk bør havde 10, det er så en anden problemstilling

da.wikipedia.org/wiki/Karakter_%28bed%C3%B8mmelse%29


At vi hele taget har karakterskalaer som springer tal over er ikke logisk, men skyldes i den seneste "karakterreform" at det flød med svenske og norske studerende på eksempelvis medecinstudiet.

Bertel Haarder lavede så katakterskalaen om, således at danske studerende var konkurrence dygtige med de nordiske studerende på især lægestudiet.

Nu er jeg ikke den store EU tilhænger, men EU burde nok lave et fælles karaktersystem for hele området. Gerne en 10 trins skal fra 1-10. Det vil alle kunne forholde sig til og se logikken i.

Hele talproblematikken som Op starter, anser egentlig for meget relevant. Mundtlig karaktergivning er en subjektiv vurdering, hvor der tidligere ikke var så stort et incitament i at skulle give højere karakterer, så er der nu en øget mediemæssig, samt politisk fokus på karakterer.

Gode karakterer til eleverne giver altså større jobsikkerhed hos lærerne. Bedre rekrutteringsgrundlag for skolerne, set ud fra et ledelsessynspunkt og dermed flere kroner i kassen.

Det kan selvfølgelig også spille ind, men gør det ikke hos alle skoler og lærere.

26-06-2013 19:28 #41| 0

@allmin

Du vil i hvert fald ikke få 12 for din forståelse af hvad 12-tallet kan oversættes til på den gamle skala.

12 svarer til: 13+11+toppen af det gamle 10-tal. Omtrent 1/3 af de gamle 10 taller bør idag udløse et 10 på den nye skala.

10 idag består af: den resterende del af det gamle 10-tal+ca. den øverste halvdel af 9-tallet.

26-06-2013 19:36 #42| 0

@Tklauridsen

www.hvordan.dk/hvordan-er-den-nye-karakterskala-7-trin

26-06-2013 19:58 #43| 0

@allmin

Siden er bare ikke korrekt. Kig på post 6 hvis du vil have et billede af hvordan man kan "oversætte" karakterer. Det er en officiel forklaring imodsætning til folks hjemmestrikkede teori om hvad karaktererne svarer det.

26-06-2013 20:03 #44| 0

Den nye skala er for at stille os bedre internationalt. Det hjælper jo ikke at det er noget nær umuligt at få et A (12) I Danmark, når det ikke er en uhørt karakter f.eks. i USA.

Redigeret af NKMadsen d. 26-06-2013 20:04
26-06-2013 20:07 #45| 0

Jeg er glad for den nye skala :-)

26-06-2013 20:21 #46| 0

Nææ hvor folk tuder.

Folk bliver bedømt efter den samme skala, og derfor er der intet uretfærdigt i det.

Den nye skala er jo blot en konsekvens af den elendige gamle skala, der gjorde at vi aldrig ville se en dansk student på et godt udenlandsk universitet, da den var helt latterlig, sammenlignet med den udenlandske.

Det kan godt være, at vi gamle fjolser synes det er uretfærdigt det var nærmest umuligt at få 13, mens de unge nu kan kaste om sig med 12-taller, men det ændrer altså ikke på at skalaen er retfærdig.

26-06-2013 20:35 #47| 2

12 skalaen blev jo netop lavet for at der var flere der skulle opnå topkarakter.

26-06-2013 21:00 #48| 3

MartinHolmes er inde på noget af det rigtige i post 8.. Da 12-skalaen blev indført forventede undervisningsministeriet at det fremadrettet var 10% af alle afgivne karakterer der var et 12-tal, da dette ca. er/var det niveau af afgivne topkarakterer i andre lande med sammenlignelige systemer.

Så den nye skala kan på ingen måde sammenlignes med den gamle, hvor chancen for at få 13 vel reelt var mindre end Brøndbys chance for at vinde guld i den kommende sæson (læs: ikke særlig stor).

At de nye studenter så tror at deres 12-taller er lige så fantastiske som det gamle 13-tal må vi gamle rotter så bare accepterer og være småbitre over :)

Og ja, der burde være en faktor personer med karakterer fra den gamle skala kunne gange med for at blive siddestillet med folk med karakterer fra den nye, så der ikke opstår problemer som f.eks. ZorroDK også nævner i tråden..

26-06-2013 22:31 #49| 0

Synes nu ikke det ser så slemt ud når man kigger på statistikken:
www.uvm.dk/Service/Statistik/Statistik-om-gymnasiale-uddannelser/~/media/UVM/Filer/Stat/PDF13/130118%20Bilag%20til%20de%20gymnasiale%20eksamensresultater2012.ashx

Og hvis i kigger på side 5 her kan i se at gennemsnittet er steget ca. 0,3 procent fra 2005 og frem til 2012. Så tror ikke der er så stor forskel igen, som nogle får det til at lyde som om.
www.uvm.dk/Service/Statistik/Statistik-om-gymnasiale-uddannelser/~/media/UVM/Filer/Stat/PDF13/130118%20De%20gymnasiale%20eksamensresultater%202012.ashx

Redigeret af GusSdk d. 26-06-2013 22:31
26-06-2013 22:49 #50| 0

Det var aldrig meningen at de 2 skalaer skulle kunne sammenlignes direkte. Så kunne vi jo lige så godt have beholdt den gamle jo. Grunden til at folk vil sammenligne er, at vi altid har været, og altid vil være udprægede konkurrencemennesker, og vil kunne måle os op imod hinanden.

26-06-2013 23:43 #51| 0

Jeg er fra det sidste år med den gamle reform, og jeg synes, den nye skala er uendelig meget bedre end den gamle skala.

Dels fordi karakterer efter den ny skala kan sammenlignes med udenlandske karakterer, dels fordi vi endelig får afskaffet 13-tallet, som virkelig var rigged. Reelt kunne karakteren ikke gives i fag, hvor det var umuligt at udføre opgaven ud over det forventede med høj grad af selvstændighed, eller hvordan formuleringen nu var.

Min største kritik af den ny reform er, at overgangen skulle være tænkt laaaaaaaaaaaangt bedre igennem. Alle os fra den gamle reform får et hak over fingrene, fordi ministeriet ikke har gjort deres arbejde godt nok. Kender rigtig mange, der er/har været fanget i reform-fælden. Altså, at uddannelsernes adgangssnit stiger voldsomt i takt med, at der kommer flere og flere ansøgere fra den ny reform.

Sidder man som mig efter 6 år og skal til at søge ind nu her til sommer, kommer man hurtigt i problemer, hvis ikke ens snit var tårnhøjt efter den gamle skala. Fx var Lægevidenskab på KU på 9,7 i 2005, men i 2012 var den på 10,8. Det er efter mit bud <1% af en årgang fra den gamle reform, der kunne mønstre et snit på 10,8, og det er endda flinkt sat. Har på fornemmelsen, at 10,8 opnås af en god sjat mere end 1% efter den ny reform. Og ellers ganger de jo bare op lol.

Redigeret af lallez0r d. 26-06-2013 23:47
27-06-2013 00:47 #52| 0

Nu skal du huske at 12 er langt fra det samme som 13.... 12 er mellem 11 og 13 og nærmere 11... du kan godt få 12 med få mangler..

27-06-2013 16:35 #53| 0

Jeg er enig i, at den nye karakter skala er nemmere og her taler jeg af egen erfaring. jeg har både oplevet den gamle skala og den nye. og jeg havde svært ved, at få 10 hos den gamle skala men siden den nye har jeg oplevet en del 10-taller og et enkelt 12-tal.

27-06-2013 16:42 #54| 0

@GusSDk

Nej, karakteren i den nye skala er ikke ændret nævneværdigt... Men det ændrer ikke på, at den karakter, man fik på den gamle skala fra før 2005 (som ovenikøbet var sværere at få) bliver devalueret, når man prøver at komme ind i systemet igen...

Heldigvis var min karakter god nok til, at den stadig kan få mig ind... Men det er på grænsen, hvor den før lå langt over det krævede... Så dvs andre, der måske har haft en karakter, der lå 1 karakter over det krævede, kan jo så ikke komme ind nu...

Jeg ved godt, at det ikke varer længe, før folk med det gamle karaktersystem er faset ud, og så er det ikke et problem... Jeg håber (og tror) som sagt heller ikke, at det bliver et problem for mig... Det ændrer dog ikke på, at karakteren er massivt devalueret og for nogle må det bestemt være et problem.

Redigeret af ZorroDk d. 27-06-2013 16:46
27-06-2013 18:35 #55| 0
ekstrabladet.dk/nationen/article2024646.ece
27-06-2013 19:17 #56| 1

Jeg ved godt, at det ikke varer længe, før folk med det gamle karaktersystem er faset ud, og så er det ikke et problem...


Hov hov

Synes egentlig vores gamle skala var bedre til at vurdere folks niveau ud fra.
Er helt med på, at det var et problem, at sammeligne med udlandet, men så kunne man vel have fundet på en anden omregning til at sammenligne med.

Er selv forundret over alle de "topkarakterer" der bliver smidt omkring, når man nu selv er flasket op med den gamle skala, og ved hvad en topkarakter krævede.

Man kan jo fristes til at tro, at vores uddannelsessystem er blevet bedre, blot fordi der er kommet ny karakterskala...

Edit: men stadig tillykke til dem der laver 12'ere
Redigeret af Crespo d. 27-06-2013 19:19
27-06-2013 19:21 #57| 0

Nej, karakteren i den nye skala er ikke ændret nævneværdigt... Men det ændrer ikke på, at den karakter, man fik på den gamle skala fra før 2005 (som ovenikøbet var sværere at få) bliver devalueret, når man prøver at komme ind i systemet igen...

Heldigvis var min karakter god nok til, at den stadig kan få mig ind... Men det er på grænsen, hvor den før lå langt over det krævede... Så dvs andre, der måske har haft en karakter, der lå 1 karakter over det krævede, kan jo så ikke komme ind nu...


Det er noget skidt, hvis omregningen har den effekt
27-06-2013 19:21 #58| 1

Havde fundet en anden omregning?

Hvordan vil du overbevise udenlandske uddannelsesinstitutioner om, at den næsthøjeste karakter skam altså svarer til deres den højeste?

Det giver ingen mening i hele verden, at have en karakter, der kun gives ud, hvis man kan mere, end nogen kan forvente. Hvis du kan dit pensum helt, hvorfor skal du så ikke have topkarakter?

27-06-2013 20:50 #59| 0

Synes den nye skala er langt bedre end dem gamle, da vi i fremtiden skal konkurrere om jobs med folk fra hele verden. Det er jo svært at være med, når man får top-karakter så let som ingenting i USA, mens det nærmest er umuligt i Danmark. Derfor god løsning med den nye (havde dog valgt at bruge bogstaver eller 1-7 i stedet for de mærkelige tal).

Til gengæld surt for os der har en række beviser med de gamle karakterer..

27-06-2013 21:16 #60| 1

Tag nu at undersøg tingene inden i kommer med irriterende, sure opstød som denne tråd er fyldt med. Skalaen er lavet således at det er muligt at sammenligne karakterer internationalt. Omregningen fra gammel til ny skala er 100p i orden. Alle nye tiltag kræver tilvænning, men uden dem kom vi aldrig nogen steder hen.

Har svært ved at forstå hvorfor så mange har så ondt i røven over at det er blevet lettere at få 12 fremfor det gamle 13 tal. Karaktererne er ikke ens. Citater som "det er blevet for nemt at score topkarakterer" er ren idioti, udtalt af folk der hverken har clue, eller lysten til at få det - det er selve formålet med den nye karakter skala.

Nu endte jeg med selv at lave et surt opstød. gg.

27-06-2013 21:16 #61| 0
nothing878 skrev:
Havde fundet en anden omregning?

Hvordan vil du overbevise udenlandske uddannelsesinstitutioner om, at den næsthøjeste karakter skam altså svarer til deres den højeste?

Det giver ingen mening i hele verden, at have en karakter, der kun gives ud, hvis man kan mere, end nogen kan forvente. Hvis du kan dit pensum helt, hvorfor skal du så ikke have topkarakter?


Dunno med omregning ifht udlandet, synes bare nogle af de tidligere karakterer bliver klumpet sammen, så det kan være sværere at definere det reelle niveau kontra tidligere. Som f.eks. at man nu kan lave topkarakter selv med fejl/mangler/huller whatever. Er du over middel eller middel, same shit.

Men fint hvis det virker bedre i konkurrence eller sammenligning med udlandet. Så set fra den vinkel, kan det sagtens være, at den nye skala er bedre for os, men synes som sagt ikke, at den definerer os så klart som den tidligere.

27-06-2013 23:09 #62| 0

Jeg undrer mig over, at folk ofte ensidigt postulerer, at det er nemmere at få højere karakterer end tidligere; dygtige elever belønnes ikke længere på samme måde som tidligere, da der reelt ikke er nogen topkarakter, hvorfor en yderligere karakter som f.eks. 14 eller 15 er nødvendig for at kompensere for den gamle 13-karakter.

28-06-2013 02:24 #63| 0

Nu er jeg efterhånden en semi gammmel mand, og da jeg omkring årtusindeskiftet gik på HTX sluttede jeg med et snit på ca 9 efter 13 skalaen.
Nu har jeg så lige været til næstsidste eksamen på min Bachelor efter den nye skala, og jeg har 10,2 i snit.
Man kan vel så argumentere for at man burde få højere karakterer på Uni end Gym, da fagene forhåbenlig er nogle man interesserer sig mere for?

Så hvis jeg skal kigge på mig selv, så vil jeg mene at skalaen passer meget godt - i forhold til en middel/overmiddel studerende. Problemet kommer først når man kommer op i dem som efter den gamle skala høvlede 13 taller ind, de bliver så grueligt snydt efter den nye skala

Redigeret af ZuluKurt d. 28-06-2013 02:27
28-06-2013 02:29 #64| 0

Hvis man tager et eksempel på den nye og gamle skala.

Superstuderende der efter 13 skalen fx fik: 13,13,13,13,11,11,11,11,11 i 8 eksamener. Ville obv få 8 x 12 efter den nye.

En "Top" studerende efter 13 skalen der fx fik: 11,11,11,11,10,10,9,9 i 8 eksamener. Ville øjensynligt også få 2 x 12.

02-07-2013 11:10 #66| 0

Der er i hvert fald nogle steder, hvor 12-taller uddeles rundhåndet... Måske er eleverne dygtige, men at ALLE elever i hele klassen får 12 i BÅDE mundtlig og skriftlig tysk... Det er sgu flot...

www.dr.dk/P4/Syd/Nyheder/Aabenraa/2013/07/02/065717.htm

02-07-2013 11:20 #67| 0
ZuluKurt skrev:
Hvis man tager et eksempel på den nye og gamle skala.

Superstuderende der efter 13 skalen fx fik: 13,13,13,13,11,11,11,11,11 i 8 eksamener. Ville obv få 8 x 12 efter den nye.

En "Top" studerende efter 13 skalen der fx fik: 11,11,11,11,10,10,9,9 i 8 eksamener. Ville øjensynligt også få 2 x 12.


Please explain? Person nr. 2 ville most likely få 5 x 12.
02-07-2013 11:28 #68| 0

@ Zulu og TKLauridsen

Altså hvis man nu skal gå i detaljer, så har person 1 i Zulus eksempel altså 9 katakterer i 8 eksamener.

Og i TKs svar, der er der altså kun 4 x 11 taller som vil give 12.

Bare lige så I snakker om det samme.

02-07-2013 11:31 #69| 0

Noget der næsten er endnu værre, er det at ALLE får huer nu når de er færdige… Hvad sker der for det?

Det synes jeg er latterligt.

02-07-2013 11:34 #70| 0
krabbefar skrev:
@ Zulu og TKLauridsen

Altså hvis man nu skal gå i detaljer, så har person 1 i Zulus eksempel altså 9 katakterer i 8 eksamener.

Og i TKs svar, der er der altså kun 4 x 11 taller som vil give 12.

Bare lige så I snakker om det samme.


Nej. 12-tallet svarer til det gamle 13,11,+bedste halvdel af 10-tallet.
02-07-2013 11:48 #71| 0

Tror måske VUC i hvert fald giver gode karakterer ud.

Jeg sløsede vildt på HF og fik 00 og 2 i mat (var dog uden lommeregner i skriftlig eller noter i mundtlig), tog det igen (selvvalgt, så klart mere vilje og lyst), og fik 2x12.

Mener selv jeg er dygtig, men jeg er ikke ekstraordinær.

Redigeret af kentkay d. 02-07-2013 11:50
02-07-2013 14:40 #72| 0

Nu arbejder jeg selv i Ministeriet for Børn og Undervisning, og det er mit indtryk, at der er rimelig bred konsensus omkring, at 7-trins-skalaen generelt er mere hensigtsmæssig end den gamle. Der var vist ret store problemer med at konvertere 13-skalaen internationalt, hvis jeg ikke husker forkert. Se evt. den nylige evaluering:

uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Folke/2013/Jun/130612-7-trins-skalaen-faar-gode-karakterer-i-evaluering

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar