Juridisk spørgsmål vedr. køb.

#1| 1

Goddag kloge PokerNettere.

Lang historie kort: 

 

23/4-2021

Jeg køber et produkt, på produktet er der desværre fejl, og jeg modtager en mail hvor der stå følgende:

Vi kan tilbyde dig afslag på xxxxx kr.

Eller du kan få et gavekort på xxxxx kr.

 

På givende tidspunkt, har de ikke nogle produkter jeg ønsker at købe, men de får løbende produkter jeg kunne være interreseret i at købe. Så jeg vælger at vente.


Her svarer jeg; Tak for tilbud om afslag, ville der være mulighed for at købe dette produkt af jer til et prisforslag jeg laver. Det kan de desværre ikke, hvor hun skriver; Du er velkommen til at benytte gavekortet i en bestilling af produktet. 


Her stopper korrespondancen.

 

28/2-2024

Jeg ser tilfældigt et produkt jeg gerne vil købe hos sælgeren, og kommer i tanke om jeg har den ovenstående mail.

Jeg ringer til sælger (hos et større selskab), og nævner jeg har denne mail, hvor de tilbød afslag eller gavekort. Hvortil de nævner "Du har ikke sagt du om du vil gavekort eller afslag, så det er selvfølgelig udløbet, det kan du ikke bruge til noget nu".


Er dette korrekt, eller har jeg en sag?

28-02-2024 14:40 #2| 4
R4MB0 skrev:

Goddag kloge PokerNettere.

Lang historie kort: 

 

23/4-2021

Jeg køber et produkt, på produktet er der desværre fejl, og jeg modtager en mail hvor der stå følgende:

Vi kan tilbyde dig afslag på xxxxx kr.

Eller du kan få et gavekort på xxxxx kr.

 

På givende tidspunkt, har de ikke nogle produkter jeg ønsker at købe, men de får løbende produkter jeg kunne være interreseret i at købe. Så jeg vælger at vente.

 

Her svarer jeg; Tak for tilbud om afslag, ville der være mulighed for at købe dette produkt af jer til et prisforslag jeg laver. Det kan de desværre ikke, hvor hun skriver; Du er velkommen til at benytte gavekortet i en bestilling af produktet. 

 

Her stopper korrespondancen.

 

28/2-2024

Jeg ser tilfældigt et produkt jeg gerne vil købe hos sælgeren, og kommer i tanke om jeg har den ovenstående mail.

Jeg ringer til sælger (hos et større selskab), og nævner jeg har denne mail, hvor de tilbød afslag eller gavekort. Hvortil de nævner "Du har ikke sagt du om du vil gavekort eller afslag, så det er selvfølgelig udløbet, det kan du ikke bruge til noget nu".

 

Er dette korrekt, eller har jeg en sag?

 

Så du kommer 2.5 år efter den oprindelige dialog og vil benytte dig af et af de tilbud de nævner ?


28-02-2024 14:45 #3| 0

Et tilbud står ikke i tre år, så rent juridisk har du nok ikke en sag, hvis ikke du klart har sagt ja til gavekortet.

 

Men når butikken nu kan se hele din historik, vil jeg mene det vil være god kundeservice, at lade dig få en rabat svarende til gavekortet.


Er der ikke andre du kan komme i kontakt med?

Sælgere er notorisk et kortsigtet og simpelt folkefærd, der ikke bør have med kundeservice at gøre.

28-02-2024 15:47 #4| 0
OP
pantherdk skrev:

 

Så du kommer 2.5 år efter den oprindelige dialog og vil benytte dig af et af de tilbud de nævner ?


 Det korrekt. 
hun svarer i den tidligere mail: Du er velkommen til at benytte gavekortet i en bestilling af produktet.

Hun formoder vel jeg vil have et gavekort fordi det har været min interesse - men fordi jeg ikke har på skrift jeg vil have gavekort, eller penge retur, så det forfaldet? 

Redigeret af R4MB0 d. 28-02-2024 15:51
28-02-2024 16:11 #5| 0

Selv hvis du havde fået gavekortet for 2,5 år siden ville det jo være udløbet nu og kunne ikke anvendes alligevel?

28-02-2024 16:18 #6| 0
OP
NoNoNo skrev:

Selv hvis du havde fået gavekortet for 2,5 år siden ville det jo være udløbet nu og kunne ikke anvendes alligevel?

 Ifølge ‘forbrug.dk’:


“Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år efter, at de er udstedt, medmindre andet er aftalt

 

28-02-2024 16:35 #7| 0
R4MB0 skrev:

 Ifølge ‘forbrug.dk’:

 

“Gavekort og tilgodebeviser forældes 3 år efter, at de er udstedt, medmindre andet er aftalt

 

  Ofte er andet aftalt.

 

Mange steder udløber det efter 2 år. 

 

I min butik allerede efter 1 år.

 

Hvornår udløber deres gavekort som du blev tilbudt?

 

I min verden har du aldrig sagt ja til noget, og din sag er forældet. Dog havde vi nok hos os, givet dig rabatten nu når du kunne fremvise gammel korrespondance og sagt at vi pr. kulance gør det den ene gang, selvom vi er i vores gode ret til ikke at gøre det.

 

Du skulle have taget imod et afslag i pris / ombytning af produkt. 

 

Gavekort er det værste for en forbruger at tage i mod, og det bedste for firmaet.(Ofte glemmer folk at bruge et gavekort, og andre gange så er gavekortet faktisk mindre værd, da firmaets avance på det du så bruger gavekortet på er bedre.)

 

 

Husk at holde en god og venlig tone, når i skal diskutere videre. Det kommer man ALTID længst med, især når man ikke har loven på sin side.


Redigeret af zonki d. 28-02-2024 16:37
28-02-2024 16:57 #8| 1
OP
zonki skrev:

  Ofte er andet aftalt.

 

Mange steder udløber det efter 2 år. 

 

I min butik allerede efter 1 år.

 

Hvornår udløber deres gavekort som du blev tilbudt?

 

I min verden har du aldrig sagt ja til noget, og din sag er forældet. Dog havde vi nok hos os, givet dig rabatten nu når du kunne fremvise gammel korrespondance og sagt at vi pr. kulance gør det den ene gang, selvom vi er i vores gode ret til ikke at gøre det.

 

Du skulle have taget imod et afslag i pris / ombytning af produkt. 

 

Gavekort er det værste for en forbruger at tage i mod, og det bedste for firmaet.(Ofte glemmer folk at bruge et gavekort, og andre gange så er gavekortet faktisk mindre værd, da firmaets avance på det du så bruger gavekortet på er bedre.)

 

 

Husk at holde en god og venlig tone, når i skal diskutere videre. Det kommer man ALTID længst med, især når man ikke har loven på sin side.

 

 

Jeg kan umiddelbart slet ikke finde nogen gavekorts politik på deres hjemmeside. 

 

Jeg tror desværre filmen knækket lidt for mig, da jeg tog kontakt til deres kundeservice. Der var ikke så meget service, tværtimod en arrogance som jeg prøvede at æde i mig. Jeg forhørte mig pænt om der var mulighed for at tage brug af gavekortet, nu hvor jeg brugte ~25.000,- hos dem (Og hvor de vel og mærke havde fucket up i nogle ting). Hvor hendes svar var. "Tror du selv på du kunne gå ind i en butik, og bare bede om et gavekort efter 2 år?". Hvis hun havde svaret "Nej, desværre, det er udløbet, det vi kede af", så havde jeg tolket det lidt anderledes. Så bliver jeg sgu en sur gammel mand, selvom jeg burde lave en ctrl+alt+delete og komme videre. 

 

 

28-02-2024 17:31 #9| 12

Jeg synes ikke, det er så oplagt. Måske kan man stadig få afslaget, men ikke gavekortet. Deres mail kan læses sådan, at de erkender deres forpligtelse til afslag (der jo er en normal køberetlig forpligtelse ved mangler) og tilbyder et gavekort i stedet. Tilbuddet om gavekort er ikke accepteret og er derfor bortfaldet efter så lang tid. Men hvad med afslaget?

 

Erkendelsen af en forpligtelse aktiverer en 3-årig forældelsesfrist efter forældelseslovens paragraf 15 og 19, stk. 2.


Måske er det sådan, at forbrugerklagenævnet vil vurdere sagen. Jeg ville forsøge at kræve afslaget udbetalt og oplyse, at sagen ellers indklages før den 23/4 2024 (3 år efter mailen).

 

 

28-02-2024 18:03 #10| 0
henry skrev:

Jeg synes ikke, det er så oplagt. Måske kan man stadig få afslaget, men ikke gavekortet. Deres mail kan læses sådan, at de erkender deres forpligtelse til afslag (der jo er en normal køberetlig forpligtelse ved mangler) og tilbyder et gavekort i stedet. Tilbuddet om gavekort er ikke accepteret og er derfor bortfaldet efter så lang tid. Men hvad med afslaget?

 

Erkendelsen af en forpligtelse aktiverer en 3-årig forældelsesfrist efter forældelseslovens paragraf 15 og 19, stk. 2.

 

Måske er det sådan, at forbrugerklagenævnet vil vurdere sagen. Jeg ville forsøge at kræve afslaget udbetalt og oplyse, at sagen ellers indklages før den 23/4 2024 (3 år efter mailen).

 

 

 

 Det er sgu skønt at man næsten altid kan få kyndig vejledning på PN 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar