Virksomhedsform? (hjælp til min bedre halvdel)

#1| 0

Hej alle.

Sagen er den at min bedre halvdel skal til at starte virksomhed med to andre.
I korte træk er de alle 3 igang med en sangundervisningsuddannelse, og skal således også igang med at undervise ved siden af uddannelsen.

De har fundet lokale - ca. 5400 inkl moms pr. måned.

De har vel startudgifter for en 20.000kr or so, måske lidt mindre.

Deres indtjening kommer til at være delt mellem "fælles" aktiviteter såsom undervisningsforløb for hold hvor de alle 3 skal spille en aktiv rolle, og så individuel sangundervisning hvor det er meningen at hver enkelt er på "egen" hånd - skal skaffe elever etc.

De er ret hooked på at lave virksomhed sammen, med fælles hjemmeside, navn etc.

Da dette er en 3 årig udd (de er igang med 2. år) er timeprisen ikke i nærheden af at være som den bliver når de er færdige, og deres ambitioner pt. er primært at få erfaring, så deres umiddelbare forhåbninger er at deres fællesaktiviteter skal bære udgifterne, og evt. indtjening kommer så fra enkeltundervisning.

Har forsøgt at læse op på virksomhedsformer, og fordele og ulemper, og blandt andet brugt en del tid i dag på at læse om det nye Iværksætterselskab man kan oprette pr. 1/1 2014 (formentligt).

Jeg har dog svært ved at finde ud af hvad jeg evt. kan anbefale dem, og de er langt mere lost en jeg er på dette område. Og her kommer PN naturligvis ind i billedet - I plejer sgu at være så skide skarpe!

Så lidt hurtige cliffs:

- De har lokale som de skal til at betale nu (måske en hindring i forhold til IVS?)
- De er 3 sammen om lokale+fællesundervisning
- Udgifter for under 100.000 første år hvor langt størstedelen er husleje etc.

Mine egne tanker er at de måske kunne stifte 3 enkeltmandsvirksomheder hvor den ene så lejer lokalet og udlejer til de andre(?), men ser nogle problemer i forhold til hæftelse. Hvis 2 pludselig smutter/ikke har penge etc., kan det blive noget rod, ik? :)
En fordel ved denne model er også at hvis det deles "rigtigt" ud kan de måske holde sig under 50k om året og slipper således for momsregnskab etc.

IVS - tja, virker noget omstændigt når deres ønske blot er at omsætte for f.eks. 120.000kr tilsammen på årsbasis her i starten.
Derudover er der tidsperspektivet hvor de allerede har lokale nu, og skal igang nu, og det vist end ikke er helt sikkert at staten er klar 1/1.

Jeg misser sikkert nogle vigtige pointer, og går det muligvis mere besværligt end det er. Men så må I bære over med mig :)

Hvis der mangler info supplerer jeg naturligvis.

På forhånd tusind tak for hjælp!!

- Rasmus

20-09-2013 20:27 #2| 0

I og med der ikke er de store chancer for betydelige hæftelser, så kunne man måske overveje et I/S, eller som alternativ, et K/S.

Prøv at læs om I/S, og overvej disse muligheder.

20-09-2013 20:28 #3| 0

Vil som Kunz også anbefale et I/S. Ikke behov for indskud, derudover hæfter alle medlemmerne solidarisk for forpligtelserne i firmaet.

20-09-2013 20:29 #4| 0

I/S? Er vel det mest normale i dette tilfælde, hvis ikke jeg misforstår teksten.?

20-09-2013 20:30 #5| 0

Som de andre, i dette tilfælde ligger I/S lige til højrebenet.

20-09-2013 20:33 #6| 1

Merci bu fucking ko eller noget :)

Med så stor konsensus er det vist bare at dykke ned i det i morgen! Ty!

20-09-2013 20:34 #7| 1

mmmm is

20-09-2013 22:36 #8| 0

Spørg din overbo. Han må vide det, eller i det mindste vide hvem han kan spørge ;-)

20-09-2013 22:45 #9| 0
PN MESTER 2019

Hey Rasmus

De behøver faktisk ikke registrere sig som virksomhed. Som musiker kan man være honorarmodtager, og som honorarmodtager kan man trække ufatteligt mange udgifter til sit virke, fra i skat.

Og ellers er der det alternativ at de starter en musikforening, så kan de også få støtte fra kommunen (det er markant lettere i mange kommuner, end man umiddelbart skulle tro). Med støtte til forening, kan man sænke prisen på brugerbetalingen, og stadig få en rigtig fin timeløn (den kommer vist til at ligge på 290 kr ca. hvis jeg ikke husker helt galt) -og med lavere brugerbetaling er det lettere at få kunder i butikken :-)

Du kan eventuelt fange mig på skype, så kan jeg fortælle lidt mere om mine erfaringer ..har trods alt levet af at undervise/spille koncerter i 10 år :-)

20-09-2013 23:03 #10| 0

Et I/S vil jeg foreslå da IVS først kommer til Jan 2014 (forventet) Et SMBA er et dårligt valg da det forbindes med svindlere.

De skal være opmærksom på lejekontraktens vilkår.
Hvis der står at man binder sig for 5 år- så skal man betale selv om firmaet er gået konkurs efter 1 år.
Det skal man ikke med fx et APS selskab/ IVS der hæfter du fx med 80K eller 1 kr;)
Få en advokat til at se på lejekontrakten inden underskriften sættes.

21-09-2013 00:24 #11| 0

+1 til basschek.

Der skal være jo konkrete indtægter før firmadannelse giver mening.

21-09-2013 00:46 #12| 0

Vil klart foreslå en virksomhedsform med begrænset hæfte som f.eks. ApS

21-09-2013 04:48 #13| 0

Nu kender jeg ikke lige til de ting vedrørende musikere der bliver nævnt. På sigt ville jeg mene at ApS ville være den bedste løsning, fordelen her er at ingen hæfter for hinanden.
På sigt hvis det skulle blive en god forretning, kunne de stifte hvert et holding selskab, da der tit er forskellig holdning til hvad der skal udloddes i udbytte. Her slipper personen der ikke har brug for udbyttet, da det blot ryger op i holdingselskabet.
Beklager hvis jeg tænker i for store baner.
Ulempen er selvfølgelig lidt mere administration i form af regnskab mm.

I forhold til det du skriver om momsen. Så mener jeg at sangundervisning er momsfritaget, så de kan slet ikke blive momsregistreret.

Redigeret af krabbefar d. 21-09-2013 04:49
21-09-2013 08:16 #14| 0
PN MESTER 2019
krabbefar skrev:
Nu kender jeg ikke lige til de ting vedrørende musikere der bliver nævnt. På sigt ville jeg mene at ApS ville være den bedste løsning, fordelen her er at ingen hæfter for hinanden.
På sigt hvis det skulle blive en god forretning, kunne de stifte hvert et holding selskab, da der tit er forskellig holdning til hvad der skal udloddes i udbytte. Her slipper personen der ikke har brug for udbyttet, da det blot ryger op i holdingselskabet.
Beklager hvis jeg tænker i for store baner.
Ulempen er selvfølgelig lidt mere administration i form af regnskab mm.

I forhold til det du skriver om momsen. Så mener jeg at sangundervisning er momsfritaget, så de kan slet ikke blive momsregistreret.


Jeg er ret sikker på man skal betale moms, hvis man registrere sig som et firma. Men ja, som musik/sangunderviser (honorarmodtager) er man i hvert fald fritaget fra moms. Så i tilfælde af man hænger på momsen hvis man stifter et firma, så er det endnu en grund til at lade være, da det bare ender med at gøre brugerbetalingen dyrere, og derved færre kunder.

Det skal siges jeg selv snakkede med Københavns kommunes service center da jeg startede, og fordi jeg troede jeg skulle registreres som selvstændig. Men de sagde at det var der ingen grund til. Der kunne være nogle skattefordele når man tjener over et vist beløb, men også meget mere papirarbejde (besvær). Nogle år efter henvendte SKAT sig, og endte med at sige jeg skulle registreres som firma. Jeg sagde at det havde jeg fået at vide at jeg ikke skulle, og så sagde de "ok, men så er du honorarmodtager, så er alt fint"...kegler. Men det er så fordi de gerne vil presse folk til at registrere sig som selvstændige, for så har de nogle klare regler at holde sig til. Med musikere/honorarmodtagerer kender de ikke rigtigt selv reglerne.

Sidst jeg snakkede med dem for et par år siden, da nogle regler var blevet ændret, gik snakken i korte træk sådan her:
-"hvordan skal jeg gøre x?"
-"hvad er din situation"
-"blabla"
-"ok men så skal du registreres som selvstændig erhvervsdrivende"
-"..jamen det har I jo to gange slået fast at jeg ikke skal.."
-"ok, jamen så skal du gøre sådan her"
-"fint, men hvad så med x?"
-"det kan du ikke"
-"ok, men det har jeg jo tidligere godt kunne?"
-"ok ja, men så skal du gøre sådan her"

...ah men nogle ugler der sidder i SKAT altså..
21-09-2013 08:55 #15| 0
BassCheck skrev:
krabbefar skrev:
Nu kender jeg ikke lige til de ting vedrørende musikere der bliver nævnt. På sigt ville jeg mene at ApS ville være den bedste løsning, fordelen her er at ingen hæfter for hinanden.
På sigt hvis det skulle blive en god forretning, kunne de stifte hvert et holding selskab, da der tit er forskellig holdning til hvad der skal udloddes i udbytte. Her slipper personen der ikke har brug for udbyttet, da det blot ryger op i holdingselskabet.
Beklager hvis jeg tænker i for store baner.
Ulempen er selvfølgelig lidt mere administration i form af regnskab mm.

I forhold til det du skriver om momsen. Så mener jeg at sangundervisning er momsfritaget, så de kan slet ikke blive momsregistreret.


Jeg er ret sikker på man skal betale moms, hvis man registrere sig som et firma. Men ja, som musik/sangunderviser (honorarmodtager) er man i hvert fald fritaget fra moms. Så i tilfælde af man hænger på momsen hvis man stifter et firma, så er det endnu en grund til at lade være, da det bare ender med at gøre brugerbetalingen dyrere, og derved færre kunder.

Det skal siges jeg selv snakkede med Københavns kommunes service center da jeg startede, og fordi jeg troede jeg skulle registreres som selvstændig. Men de sagde at det var der ingen grund til. Der kunne være nogle skattefordele når man tjener over et vist beløb, men også meget mere papirarbejde (besvær). Nogle år efter henvendte SKAT sig, og endte med at sige jeg skulle registreres som firma. Jeg sagde at det havde jeg fået at vide at jeg ikke skulle, og så sagde de "ok, men så er du honorarmodtager, så er alt fint"...kegler. Men det er så fordi de gerne vil presse folk til at registrere sig som selvstændige, for så har de nogle klare regler at holde sig til. Med musikere/honorarmodtagerer kender de ikke rigtigt selv reglerne.

Sidst jeg snakkede med dem for et par år siden, da nogle regler var blevet ændret, gik snakken i korte træk sådan her:
-"hvordan skal jeg gøre x?"
-"hvad er din situation"
-"blabla"
-"ok men så skal du registreres som selvstændig erhvervsdrivende"
-"..jamen det har I jo to gange slået fast at jeg ikke skal.."
-"ok, jamen så skal du gøre sådan her"
-"fint, men hvad så med x?"
-"det kan du ikke"
-"ok, men det har jeg jo tidligere godt kunne?"
-"ok ja, men så skal du gøre sådan her"

...ah men nogle ugler der sidder i SKAT altså..


Altså det kan godt være, at jeg er forkert på den i forhold til at jeg sagde, at sangundervisning er momsfritaget. Jeg mener bare at have hørt det.
Men hvis det er korrekt, er det i hvert fald ligegyldigt om du har en selvstændig virksomhed eller et selskab. Momsen "følger" jo ikke med selskabet, men med den ydelse der sælges.
Man kan ikke bare sige at der skal betales moms fordi det er et selskab.
21-09-2013 09:12 #16| 0
PN MESTER 2019
krabbefar skrev:
BassCheck skrev:
krabbefar skrev:
Nu kender jeg ikke lige til de ting vedrørende musikere der bliver nævnt. På sigt ville jeg mene at ApS ville være den bedste løsning, fordelen her er at ingen hæfter for hinanden.
På sigt hvis det skulle blive en god forretning, kunne de stifte hvert et holding selskab, da der tit er forskellig holdning til hvad der skal udloddes i udbytte. Her slipper personen der ikke har brug for udbyttet, da det blot ryger op i holdingselskabet.
Beklager hvis jeg tænker i for store baner.
Ulempen er selvfølgelig lidt mere administration i form af regnskab mm.

I forhold til det du skriver om momsen. Så mener jeg at sangundervisning er momsfritaget, så de kan slet ikke blive momsregistreret.


Jeg er ret sikker på man skal betale moms, hvis man registrere sig som et firma. Men ja, som musik/sangunderviser (honorarmodtager) er man i hvert fald fritaget fra moms. Så i tilfælde af man hænger på momsen hvis man stifter et firma, så er det endnu en grund til at lade være, da det bare ender med at gøre brugerbetalingen dyrere, og derved færre kunder.

Det skal siges jeg selv snakkede med Københavns kommunes service center da jeg startede, og fordi jeg troede jeg skulle registreres som selvstændig. Men de sagde at det var der ingen grund til. Der kunne være nogle skattefordele når man tjener over et vist beløb, men også meget mere papirarbejde (besvær). Nogle år efter henvendte SKAT sig, og endte med at sige jeg skulle registreres som firma. Jeg sagde at det havde jeg fået at vide at jeg ikke skulle, og så sagde de "ok, men så er du honorarmodtager, så er alt fint"...kegler. Men det er så fordi de gerne vil presse folk til at registrere sig som selvstændige, for så har de nogle klare regler at holde sig til. Med musikere/honorarmodtagerer kender de ikke rigtigt selv reglerne.

Sidst jeg snakkede med dem for et par år siden, da nogle regler var blevet ændret, gik snakken i korte træk sådan her:
-"hvordan skal jeg gøre x?"
-"hvad er din situation"
-"blabla"
-"ok men så skal du registreres som selvstændig erhvervsdrivende"
-"..jamen det har I jo to gange slået fast at jeg ikke skal.."
-"ok, jamen så skal du gøre sådan her"
-"fint, men hvad så med x?"
-"det kan du ikke"
-"ok, men det har jeg jo tidligere godt kunne?"
-"ok ja, men så skal du gøre sådan her"

...ah men nogle ugler der sidder i SKAT altså..


Altså det kan godt være, at jeg er forkert på den i forhold til at jeg sagde, at sangundervisning er momsfritaget. Jeg mener bare at have hørt det.
Men hvis det er korrekt, er det i hvert fald ligegyldigt om du har en selvstændig virksomhed eller et selskab. Momsen "følger" jo ikke med selskabet, men med den ydelse der sælges.
Man kan ikke bare sige at der skal betales moms fordi det er et selskab.


Ok. Det har jeg ikke forstand på, så det har du sikkert ret i. Kender kun reglerne for mig selv/min egen situation.

Det skal i øvrigt lige siges at som honorarmodtager kan man trække alverdens udgifter fra i skat. Jeg er stærkt overbevist om at man kan trække leje af lokaler fra også. Og som musikforening kan man få støtte til lokaler man bruger (hvilket er rét mange penge man kan få i støtte). Lokalerne skal så først godkendes til brug, men det bør ikke være det store problem. Jeg ved ikke om reglerne for foreninger, og den støtte man kan få, er forskellig fra hvilken kommune man bor i, eller om det er samme regler landet rundt.
21-09-2013 11:02 #17| 0

Jeg vil helt sikkert anbefale dem at starte et ApS - da de her vil stå sikrest i tilfælde af at forretningen ikke er så god som forventet.

Den eneste ulempe ved at lave et ApS, er at der vil komme lidt ekstra udgifter i form af revisor.

21-09-2013 14:01 #18| 0

Kan se der er kommet flere bud og mere guf på diskussionen.

Mht moms - det er sgu lidt en jungle imo. Læste f.eks. disse to links:
www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=70157&vId=0
www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2090487

Det virker til at de vigtigste argumenter i den henseende er hvorvidt man primært henvender sig mod virksomheder og institutioner (det gør de obv ikke), og om det er med gevinst for øje - det er vel unægteligt svært at argumentere imod at man gerne vil tjene en skilling på det.

Kan se at musikere er nævnt under "Kunstnerisk virksomhed", men min fortolkning er der primært menes koncerter etc., og ikke undervisning som vel mere er under "kursusvirksomhed" or so.
Her kan det muligvis være momsfritaget, men så skal der betales lønsumsafgift i stedet.

Det skal sgu da heller ikke være let at starte lidt "mini-business" op i DK...

Og ja, kan naturligvis ringe til skat, men hvis link nummer 2 er fortalt korrekt, hvor vedkommende netop 3 gange har fået at vide at det er momsfritaget, sammenholdt med mine egne ringe oplevelser med skat, virker det sgu ikke som den fedeste option og håbede nok der sad en advokat or so der ved det herinde. Vel trods alt hverken første eller sidste gang nogle ønsker at udbyde undervisning indenfor musikkens verden :)


21-09-2013 18:45 #19| 0

Hvis det var så let med moms og skat, så har revisorer og bogholdere, økonomikonsulenter mm. jo ingen berettigelse. Advokater ved, som hovedregel, overhovedet intet om det og gider ikke beskæftige sig med det.

Jeg foreslår, du køber 1-2 timers rådgivning - det vil give dig svar på de fleste spørgsmål. Jeg stiller mig gerne til rådighed men kender ikke svaret som paratviden. Kan dog finde ud af det for dig.

ApS skal ikke længere revideres men foreslår, at I får en økonomikonsulent til at lave regnskabet. Det behøver ikke at være vanvittigt dyrt men vil afhænge af antal bilag mm. Også her kan jeg tilbyde min assistance. Det er det, som jeg lever af.

Mht. valg af virksomheds-/selskabsform, så er det nemmeste et I/S eller et s.m.b.a. Det sikreste "seriøse" (jf. -ST-) er et ApS. Et K/S kræver en komplementar, der hæfter ubegrænset - det vil være uhensigtsmæssigt, fordi det vil give en skævvridning imellem de tre, alternativt skulle man have et ApS til at være komplementar.

Jeg har set rigtig mange, som har startet ud med en personligt ejet virksomhed men som har overset de ofte hastige ændringer i en virksomheds risikoprofil, som gør ApS'et langt overlegen. Det kan være alt fra underskrivelse af lejekontrakt med lang bindingsperiode til ansættelseskontrakter til folk, der bliver langtidssyge eller skal på barsel. Det kan også være en anden erstatningssag og fx for et landbrug kan det være ændringer i miljø- eller bygningslovgivning.

Så har man de 80.000 det kræver i 2013, så ville jeg klart gå efter et ApS. Og den kendte misforståelse kan vi tage med det samme. De 80.000 kan bruges til husleje, lønninger og andre udgifter. De skal altså ikke stå på en spærret konto, som mange desværre tror. Fra 2014 ser det pt ud til at blive sænket til 50.000, og da forventes IVS'erne med kapital på en krone også at blive mulige.

Gl til jer.

Redigeret af Ohep1 d. 21-09-2013 18:46
21-09-2013 21:46 #20| 0

Hvad sker der PN? Pics af kæresten er obviously et must før et svar!

21-09-2013 23:47 #21| 0

@ohep
Hvis der kommer en ændring i kapitalkravet til ApS ved du så om det også kommer til at gælde for allerede stiftede selskaber?

On topic:
Jeg syntes umiddelbart et ApS virker som overkill ift. hvor meget det beskrevne selskab kan komme til at skylde ved leverandører og lign. men det er muligt jeg tager fejl

Edit: Der går vel brok i den på et tidspunkt med selskabsstyrelsen hvis anpartskapitalen er væk over en årrække?

Redigeret af Rsmadsen d. 21-09-2013 23:51
22-09-2013 08:03 #22| 0

@rsmadsen
Nej, det ved jeg ikke - heller ikke den skattemæssige behandling heraf. Der har tidligere ved andre ændringer i kapitalkravet været forskellige modeller herfor.

Det er præciseret, at det er ledelsens ansvar for alle selskabstyper at sikre, at stiftelsen sker med et forsvarligt kapitalberedskab. I min vurdering vil det betyde, at hvis du allerede nu kan se, at du kommer til at mangle likvider, så har du et ledelsesansvar og kan dermed dømmes på det grundlag. Men starter du fx et selskab hjemmefra og uden medarbejdere hvor fx eneste udgift er til webhotel og domæne (kunne fx være sådan pn var startet), så kan du godt starte et IVS med en krone (forudsat du låner selskabet de måske 500 kr til første års drift) eller et ApS med 50.000 fra nytår.

Rsmadsen skrev:
@ohep
Jeg syntes umiddelbart et ApS virker som overkill ift. hvor meget det beskrevne selskab kan komme til at skylde ved leverandører og lign. men det er muligt jeg tager fejl


Hvori ligger overkill? Med bortfald af revision er prisen for et årsregnskab stort set ens. Tilbage ligger et krav om en vis kapital og de gebyrer Erhvervsstyrelsen for nylig er begyndt at tage for ændringer i selskaber. Du kan vel få stiftet et selskab for under 5.000 til rådgiver og 2.150 til Erhvervsstyrelsen. Det er engangsudgifter. Jeg synes, det er en lille pris for evig sikring mod potentielle krav fra en udlejer, medarbejder, bank eller anden kreditor.

Jeg har set lejekontrakter på 8 år. Hvem kan overskue situationen 8 år frem. Fx er 8 år med 5.000 pr. md lig 480.000, hvoraf de 400.000 kunne spares ved selskabsstiftelse. Så simpel en ting som stifters sygdom kan jo ødelægge privatøkonomien.




Redigeret af Ohep1 d. 22-09-2013 08:12
22-09-2013 08:53 #23| 0

@ Ohep1

Som jeg også selv har skrevet tidligere er jeg enig i, at et ApS vil være at foretrække.

Men Rsmadsen har også en pointe. Hvis nu lejekontrakten har en opsigelsesfrist på almindelige 3 mdr. Så er det måske overkill. For det er vel egentlig ret begrænset hvad en virksomhed som sangundervisning, har af kreditorer.

22-09-2013 09:08 #24| 0

Jungle
Ser ud til basscheck vil kunne hjælpe ret meget så inden du forvirre dig selv for meget. Fang ham og hør om hans erfaringer ikke er noget i kan bruge.

22-09-2013 09:36 #25| 0
krabbefar skrev:
@ Ohep1

Som jeg også selv har skrevet tidligere er jeg enig i, at et ApS vil være at foretrække.

Men Rsmadsen har også en pointe. Hvis nu lejekontrakten har en opsigelsesfrist på almindelige 3 mdr. Så er det måske overkill. For det er vel egentlig ret begrænset hvad en virksomhed som sangundervisning, har af kreditorer.


Ja, enig. Men tingene har det med at udvikle sig. Pointen er, at man i dag ikke nødvendigvis kan forestille sig, hvor det ender. Og almindelig opsigelsesfrist i erhvervslejemål er IKKE tre måneder.
22-09-2013 09:52 #26| 0

Man kan jo altid starte med et I/S, og skulle aktiviteten blive stigende, så kan man jo bare omdanne det til et ApS.

Der er alt andet lige en del flere administrative ulemper ved at have et ApS:
Kapitalejerlån, der fører til direkte lønangivelse (eller bøde)
Udarbejdelse af årsrapport der overholder årsregnskabsloven (ellers bøde)
Fravælg af revisor (evt. ved stiftelsen)
osv.

Et ApS kan godt være en fordel, men det kræver en større regnskabsforståelse at drive et selskab.

Med et I/S napper de også selv de eventuelle skattemæssige underskud første år, direkte i deres anden indkomst.

Jeg ville stadigt anbefale et I/S, men vælger I et ApS, så er der ingen skade sket :)

22-09-2013 10:08 #27| 1

@ Rasmus

Jeg ville personligt vælge et I/S. Men der er jo ikke noget enegyldigt svar på spørgsmålet.

Umiddelbart er der en så begrænset risiko ved sangundervisning, at risikobetragtningen efter min vurdering i sig selv ikke bør motivere et ApS.

Jeg vil derfor vægte de skattemæssige forhold over risikoafgrænsningen. Ved et I/S kan de individuelt styre deres egne skatteforhold, herunder om nogle af dem vil vælge virksomhedsordningen. Endvidere vil driftstab kunne fradrages direkte i anden indkomst og i øvrigt fremføres.

Angående huslejeaftalen bør man - ApS eller ej - være meget påpasselig med at binde sig, når de tre personer muligvis bryder op om ét år, jf. de er på andet af tre år. Når uddannelsen er afsluttet, får de individuelt nye muligheder. En meget begrænset levetid er derfor sandsynlig. Måske så begrænset, at hele projektet skal revurderes, jf. at der er investeringer for 100.000 kr., som skal tjenes hjem. I øvrigt har en udlejer en tabsbegrænsningspligt som medfører, at han skal bestræbe sig på at genudleje ejendommen, hvis lejerne udtræder før tid.

Angående momsen tror jeg det bliver afgørende, om deres undervisning er kompetencegivende eller ej. Er den direkte rettet mod privatpersoner uden noget kompetencegivende formål, tror jeg den bliver momspligtig. Er den kompetencegivende i forhold til deres uddannelse, er det muligt, at det er momsfrit.

Min noget firkantede holdning til projektet er, at de ikke skal gennemføre det som beskrevet. Om 1 til 2 år ser deres verden helt anderledes ud, og det er grænsende til sikkert, at én eller to vil noget helt andet et helt andet sted. 100.000 virker som en ret betydelig investering i det lys.

Overvej, om ikke man kan korttidsleje lokaler på undervisningsstedet eller andre steder. Leje lokale pr. kursusforløb + nogle enkelte timer om ugen, hvor man forhåbentligt skal eneundervise.

Overvej, om de ikke skal adskille fællesundervisning og enetimer.

Hvis fællesundervisningen er kompetencegivende, vil der som udgangspunkt ikke skulle opkræves moms. Dvs. de kan konkurrere med aftenskoler prismæssigt. Det laver de i et I/S. Eller endnu bedre - får en aftale med en aftenskole/undervisningssted og modtag honorar. Simpelt, uproblematisk og tidsmæssigt begrænset.

Eneundervisningen kører de individuelt i enmandsvirksomhed. Kan de holde det under 50.000, bør det være momsfrit. "Bør" hænger sammen med, om de to aktiviteter (fællesundervisning og eneundervisning) momsretlig lader sig adskille, eller vil blive vurderet under ét. Hvis én eller flere ikke vil eneundervise om nogle år, stopper de bare uden forpligtigelse til at bidrage til fælleslokaler mv.

Beklager min lidt negative indstilling, men investeringen er for stor, de individuelle forhold for usikre, tidsrammen for kort og brok-sandsynligheden meget høj. Omvendt kender jeg ikke sagen ud over det beskrevne, men just saying..

22-09-2013 10:18 #28| 0
Hin_Spage skrev:
@ Rasmus

Jeg ville personligt vælge et I/S. Men der er jo ikke noget enegyldigt svar på spørgsmålet.

Umiddelbart er der en så begrænset risiko ved sangundervisning, at risikobetragtningen efter min vurdering i sig selv ikke bør motivere et ApS.

Jeg vil derfor vægte de skattemæssige forhold over risikoafgrænsningen. Ved et I/S kan de individuelt styre deres egne skatteforhold, herunder om nogle af dem vil vælge virksomhedsordningen. Endvidere vil driftstab kunne fradrages direkte i anden indkomst og i øvrigt fremføres.


Glemmer du ikke den direkte, personlige og solidariske hæftelse for dispositioner foretaget i selskabets navn af en af interessenterne?

Uanset dispositionens eventuelle ugyldighed kan jeg se mange muligheder for tvister, som man bare ikke gider i det setup, der er beskrevet.

Helt enig i dine sidste linjer og det meste af det resterende:


Beklager min lidt negative indstilling, men investeringen er for stor, de individuelle forhold for usikre, tidsrammen for kort og brok-sandsynligheden meget høj. Omvendt kender jeg ikke sagen ud over det beskrevne, men just saying..




22-09-2013 11:15 #29| 0

@ Champ
Yes, skal have fat bas-spilleren, men udover personlige erfaringer sætter jeg også stor pris på de lidt mere paragraf stærke indspark som kommer i en sådan tråd, da det - uden at forklejne Bas - nok ikke er der han er stærkest ;)
Og som du evt. kan se i mit link til en dom hos Skat, har random medarbejdere på Skat MASSER af gange taget fejl.

@ HinSpage
Jeg er meget på linje med dig. Jeg har også anbefalet AOF, opdeling, mindre lokale med mindre husleje etc. Problemstillingen her er at de først kan komme med hos AOF til februar or so, og at de i så fald anyways skal have lokale til enkeltundervisning som tilsyneladende er rigtig rigtig svært at få fat i i kbh.

Så for at komme igang nu har de valgt denne løsning med et lidt dyrt lokale, men som til gengæld har fine krav i forhold til depositum etc. og f.eks. kun har 3 månederes opsigelse.

Netop de 3 måneders opsigelse, og de forholdsvis få investeringer gør også at jeg mener at deres samlede risikoprofil er relativ lav, og der deraf bør undgåes så meget administartivt bøvl som muligt, dog med en lille form for sikring.

Hvad menes med kompetencegivende? Altså, det er jo uden tvivl kompetencegivende indenfor det felt - de er igang med en af de mest respekterede privatbetalte uddannelser indenfor feltet, men de elever de skal undervise kommer med en meget forskellig baggrund, så hvis kompetencegivende handler om at de f.eks. skal skabe værdi til sig selv er det vel diskutabelt, men handler det "blot" om kompetencer er sagen, imo, rimelig klar til deres fordel.

Og ja, kan det adskilles, som det nok bliver uanset (fælles aktiviteter skal dække virksomhedens omkostninger og enkelt elever går til deres egen økonomi da de i perioder nok har ret foskellige antal elever igang) så det kan holdes under de 50k giver det naturligvis nogle muligheder for hobby virksomhed.

Jeg tænker bare at Skat kunne brokke sig lidt over en model der hedder:

Betal 50k om året i 3 år for uddannelse. Undervis undervejs, blandt andet hold med elever, leje erhverslokaler etc. Og udnervise individuelt ved siden af. Dele de to sidste ting op. Og så kalde det en hobbyvirksomhed.

Mon ikke skat vil mene at ret meget tyder på at det ikke er med hobby virksomhed for øje, og at de dermed ikke må dele det op (hvis skat overhovedet må tolke så meget).

@ Rsmadsen
Prøv at se på f.eks. ditselskab.dk - ihvertfald nogle ganske fine artikler til forklaring af det nye IVS, så måske også noget om det emne.

@ Alle
Tusind tusind tak! Jeg værdsætter meget jeres hjælp og min kone ligeså!!

22-09-2013 11:17 #30| 0

@ Ohep
Sætter også meget pris på din hjælp, og skal ihvertfald helt sikkert have læst deres kontrakt godt igennem, så jeg er sikker på de ikke har misset noget, men skulle det kun være 3 månederes opsigelse, og de kun investerer få penge hælder du også mere mod IS ik?

22-09-2013 11:56 #31| 0

Hey,

Først og fremmest: Jeg elsker det faktum, at de ikke bare leder efter et job, men allerede tænker i at skabe deres eget. Det er sindssygt fedt.

Men jeg synes, de tænker i for stor skala for tidligt. Deres potentielle indtjening som studerende er simpelthen for lille i forhold til de forholdsvis store faste udgifter, de er ved at etablere. Markedet er mættet af uddannede sangere, som presser markedsprisen ned blandt andet ved at tilbyde deres ydelser sort.

Jeg tror, de ville få mere ud af at kombinere idéen. Det vil sige, de starter en forening, hvor de kan få tilskud, hvor de prøver virksomhedskonceptet af og får en masse erfaringer. Samtidig kører de så solo-undervisning helt low key, hvor de enten kommer hjem til eleverne, eleverne kommer til dem, eller de måske booker et klaver på deres studie(kan man vist både på kons og MI).

22-09-2013 12:05 #32| 0

@ Rasmus #29

Problemet er lidt, at området er noget mudret. Stort set alle, der har købt et staffeli, en spansk guitar på tilbud i Føtex eller har optrådt i X-Factor mener, at de skal kunne trække pensler, guitarer, TV-licens og stuehuset (der jo tjener til galleri for billederne) fra i skat. Hertil kommer, at "kunstnerne" ikke vil opkræve moms, men gerne trække den fra. Måske lidt skarpt sat op; men SKAT har set det meste. Modtrækket har været komplicerede regler, som er utur for dem, som mener det.

Kompetencegivende: Jeg kan ikke beskrive det bedre end denne afgørelse. Afgørelsen er egentlig meget god på denne situation.

Jeg er lidt uklar på denne fællesundervisning. Er det så tæt knyttet til uddannelsen, at der kan tales om et form for afledt forhold/afhængighedsforhold til udbyderen af uddannelsen?

Er det andre studerende på samme uddannelse, som de skal undervise, eller er det nogle, som intet har med uddannelsen at gøre?

22-09-2013 12:16 #33| 0
Jungleras skrev:
@ Ohep
Sætter også meget pris på din hjælp, og skal ihvertfald helt sikkert have læst deres kontrakt godt igennem, så jeg er sikker på de ikke har misset noget, men skulle det kun være 3 månederes opsigelse, og de kun investerer få penge hælder du også mere mod IS ik?


Enig hvis vi taler personlig ejet virksomhed kontra ApS. Lidt mere loren ved et I/S jf. min kommentar i #28, såfremt man kan forestille sig nogle af interessenterne foretager dispositioner, som alle hæfter personligt og solidarisk for. Kan som minimum give nogle tvister ved domstolene, som jeg personligt ikke gad i det setup.

I det lys var det måske en idé, som du tidligere skrev med tre forskellige personligt ejede virksomheder, som blot samarbejder om leje af lokale og markedsføring og evt. andre ting og så regulerer det ved indbyrdes aftaler. Dermed er hver persons hæftelse begrænset til det, som hver især har indflydelse på.
22-09-2013 14:58 #34| 0
PN MESTER 2019
Jungleras skrev:
@ Champ
Yes, skal have fat bas-spilleren, men udover personlige erfaringer sætter jeg også stor pris på de lidt mere paragraf stærke indspark som kommer i en sådan tråd, da det - uden at forklejne Bas - nok ikke er der han er stærkest ;)
Og som du evt. kan se i mit link til en dom hos Skat, har random medarbejdere på Skat MASSER af gange taget fejl.



Skal du sige jeg er slap, din ugle!!? :-D

Men nej du har ret, jeg er ikke nogen juridisk ekspert. Og kan kun argumentere for mine egne forhold, i forhold til skat. Og min situation har aldrig været helt den samme som din kone skal til at i gang med.

Dog inden du/I/hun/de tager nogen beslutninger. Så skal du/I/dem død og pine have undersøgt det med at lave en forening. Der er nogle kæmpe fordele at hente. Jeg sidder selv i bestyrelsen i en musikforening, så jeg har lidt indsigt i det trods alt :-)
23-09-2013 11:36 #35| 0

@ Hinspage

Jeg er lidt uklar på denne fællesundervisning. Er det så tæt knyttet til uddannelsen, at der kan tales om et form for afledt forhold/afhængighedsforhold til udbyderen af uddannelsen?

Er det andre studerende på samme uddannelse, som de skal undervise, eller er det nogle, som intet har med uddannelsen at gøre?


Til dit første spørgsmål, JA! De køber blandt andet materiale fra skolen til undervisningsbrug, så helt klart et tilhørsforhold!

Og ja, det er to andre fra samme studie (og hold) der skal undervise. Fællesundervisningen er f.eks. 6 tirsdage i træk for 6 personer.
Eller workshops for et kor en weekend.
Etc. etc.

Håbe det forklarer det bedre :)

@ Løp
Tja, tjo. Altså, så er det hellere ikke vildere :) De har faste udgifter for måske 6k om måneden, og er 3 personer (og lejer muligvis en "dag" ud til en freelance underviser) så mon ikke de 6k kan tjenes ind :)

De har ihvertfald allerede, hver især, flere elever klar...
Og de har som sagt en kort opsigelsesfrist så går det galt så får det galt. De bruger i forvejen mange penge på uddannelsen, så skulle det ende med at koste dem 10k hver går det nok...
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar