Tesla - Rækkevide - Aarhus til Kbh.?

#1| 0

Overvejer elbil som ny bil pga. den lave registreringsafgift, da man umiddelbart får “meget bil for pengene”

Tesla S har den længste rækkevidde, så umiddelbart er det min favorit.

Der en en del Tesla-ejere på PN, så håber I kan svare på om man kan køre fra Kastrup lufthavn til Aarhus C uden at skulle tanke el, hvis man kører 140 km/t hele vejen med radio, a/c og sædevarme tændt og temperaturen er minus grader?
Kører ofte sen aften/nat, så færgen kan sjældent bruges.

12-05-2019 16:29 #2| 0

Prøv teslaforum.dk

12-05-2019 20:21 #3| 0
DanM skrev:

Overvejer elbil som ny bil pga. den lave registreringsafgift, da man umiddelbart får “meget bil for pengene”

Tesla S har den længste rækkevidde, så umiddelbart er det min favorit.

Der en en del Tesla-ejere på PN, så håber I kan svare på om man kan køre fra Kastrup lufthavn til Aarhus C uden at skulle tanke el, hvis man kører 140 km/t hele vejen med radio, a/c og sædevarme tændt og temperaturen er minus grader?
Kører ofte sen aften/nat, så færgen kan sjældent bruges.

 

 Det har jeg gjort et pat gange i en 2 åt gammel tesla der havde kørt 30k km i forvejen tænker batteriet ikke er 100 optimalt efter 30k

 

vi holdt generelt en fast farr på 130 km pånær de steder hvor der er vejarbejde.

 

2 gange gav vi den noget mere gas og gav den 10 minutter på den der superlader mener det er ved odense og intet problem med at komme til skæring uden for århus N

12-05-2019 21:02 #4| 0

KØB!


I en long range model s med de nye motorer skulle den næsten kunne køre retur igen uden at lade. Selv i en standard range s vil det ikke være et problem at komme over.

 

jeg har flere gange kørt kbh århus i min x (den mest åndssvage mht rækkevidde og motorkraft p90dl), og det mest irriterende er manglende ladere, der hvor jeg har haft møder, så jeg har supercharged på hjemturen, og der er lidt langt til hedensted, så et par gange har jeg sjatladet på vejen ind, hvis jeg var i god tid.

 

sig til hvis du skal bruge en referal

12-05-2019 21:23 #5| 0

Har en Model S 85, hvis du har spørgsmål. Vil mene den kører knap 300 km på en fuld tank med den hastighed.

12-05-2019 21:46 #6| 0

Enig med Rune. 

Jeg kører en 85D og kører ca 300-350 ved normal hastighed på motorvej. 

Range varierer med temperatur :-)

12-05-2019 22:43 #7| 0
OP

Tak for svar alle.

Jeg antager, at I alle er glade for bilen og vil anbefale den?

Hvad kræver det og koster det, at få lader i carporten? (Vi har allerede kraftstik i garagen)

 

@wzup, hvis referral er en rabatkode, så meget gerne :)


Det ser også ud til, at de nyeste modeller har endnu mere rækkevidde
https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE11366681/tesla-klarer-nu-over-600-km-paa-en-opladning/?fbclid=IwAR0A21ZjvZXDdxevCik_Fl8gKLyn5p3zXc3HdPP-wHwjn3wjNiG_tarLoZA

14-05-2019 11:25 #8| 0

Se priser i garage på eon eller clevers hjemmeside. Det er de 2 udbydere. Jeg mener de nye Model S 75 kører længere på batteriet end min Model S 85 så ja. Ellers kører det bare over elforbruget med kraftstikket i hjemmet.

Det kan anbefales da ladning tager tid. Det er dog vigtigt at sige, at når batteriet er næsten tomt så lader det væsentligt hurtigere. Dvs at du med 15 min opladning med omkring 20 km tilbage på batteri vil give dig ca 150 km kørsel, så du skal ikke være så bange for at skulle oplade en enkelt gang på vejen.

Selvfølgelig anbefaler vi den. Det er en klasse for sig og tror næsten ikke på dig, hvis du ikke er blown away efter en prøvekørsel i bilen :) 

14-05-2019 14:23 #9| 1
DanM skrev:

Tak for svar alle.

Jeg antager, at I alle er glade for bilen og vil anbefale den?

Hvad kræver det og koster det, at få lader i carporten? (Vi har allerede kraftstik i garagen)

 

@wzup, hvis referral er en rabatkode, så meget gerne :)


Det ser også ud til, at de nyeste modeller har endnu mere rækkevidde
https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE11366681/tesla-klarer-nu-over-600-km-paa-en-opladning/?fbclid=IwAR0A21ZjvZXDdxevCik_Fl8gKLyn5p3zXc3HdPP-wHwjn3wjNiG_tarLoZA

 

 referral: PETER5234, det er 7500 gratis supercharger km, jeg får et par lodder i lotteriet om en roadster og en Y.

 

mht lader så er jeg ikke ekspert men man kan få en lader hos tesla til 3900 tror jeg. men jeg ville vælge et eon home all inclusive til ca 600 per måned

14-05-2019 18:38 #10| 0
dankersoe skrev:

Enig med Rune. 

Jeg kører en 85D og kører ca 300-350 ved normal hastighed på motorvej. 

Range varierer med temperatur :-)

 

 

Hov så ikke minusgrader plus aircon. Det vil nok være godt 250 km for min 85er. Men igen, de nye kører væsentligt længere. Hvilken Model S tænker du at købe?
18-07-2019 08:29 #11| 0

Jeg tillader mig lige at bumpe tråden - jeg står selv og overvejer om jeg skal købe en Tesla eller ej, har været vant til leasing førhen.

Hvad er folks tanker ift at købe en brugt S model? fra 2014-2015?

18-07-2019 08:49 #12| 0

Hvad er det årlige tab ca på forskellige Tesla modeller?

18-07-2019 15:40 #13| 0
Unreachable skrev:

Jeg tillader mig lige at bumpe tråden - jeg står selv og overvejer om jeg skal købe en Tesla eller ej, har været vant til leasing førhen.

Hvad er folks tanker ift at købe en brugt S model? fra 2014-2015?

 

Har ikke selv haft en model S men overvejer kraftigt en model 3. I den forbindelse kiggede jeg også lidt på model S og hørte, at byggekvaliteten skulle være forbedret væsentligt fra og med årgang 2015 ift. tidligere. Måske andre kan af- eller bekræfte?

I forhold til mine egne overvejelser omkring model 3 Performance er jeg en smule nervøs for støj i kabinen fra hjul/dæk og vind. Flere får åbenbart lydisoleret døre og hjulkasser mv. Er der mon en model 3P ejer i Holstebro-området (Midt-/Vestjylland), der vil vise sin bil frem, så vil jeg sætte stor pris på det?
18-07-2019 17:01 #14| 0
Unreachable skrev:

Jeg tillader mig lige at bumpe tråden - jeg står selv og overvejer om jeg skal købe en Tesla eller ej, har været vant til leasing førhen.

Hvad er folks tanker ift at købe en brugt S model? fra 2014-2015?

 

Jeg tror jeg ville vælge at købe en brugt s over en ny 3. 


Jeg ville vælge en 15 så der stadig er garanti, og så gå den ordentligt efter og få tesla til at ordne evt småfejl.


det begavede valg er en 70d, selvom en 90d er federe specielt på motorvej. P modellerne er åndssvage, men svære ikke at blive afhængige af.

18-07-2019 17:03 #15| 0
Jensen skrev:

Hvad er det årlige tab ca på forskellige Tesla modeller?

 

 de første år holdt de vildt godt :)

 

efter forårets alvorlige prisnedsættelser har jeg lige taget et tab på 3-400.000 på min x p90d fe :( jeg tror dog aldrig jeg skal af med den, så jeg overlever nok...

18-07-2019 18:48 #16| 0

Jeg har os overvejet en 3'er fra ny, jeg ved bare ikke hvor vild jeg er med den indvendigt efter div. youtube reviews, synes den virker for "billig" indvendig udover skærmen....

Jeg er nok os bare nervøs for at tage springet over i en Tesla, har lige kørt i en kammis S85 model idag, og det er da super lækkert med den hurtige fart og tanken om man kører på strøm, men jeg er ikke helt overbevist endnu - hvad med reparationer, er de ikke dyrere end på en normal bil?  

19-07-2019 07:20 #17| 0
Unreachable skrev:

Jeg har os overvejet en 3'er fra ny, jeg ved bare ikke hvor vild jeg er med den indvendigt efter div. youtube reviews, synes den virker for "billig" indvendig udover skærmen....

Jeg er nok os bare nervøs for at tage springet over i en Tesla, har lige kørt i en kammis S85 model idag, og det er da super lækkert med den hurtige fart og tanken om man kører på strøm, men jeg er ikke helt overbevist endnu - hvad med reparationer, er de ikke dyrere end på en normal bil?  

 

 jeg har haft 3 teslaer, og de eneste rep omkostninger jeg har haft er service... og en baglygtet til 1200... nå ja og dæk, dem kan man godt "komme til" at bruge lidt meget på...

 

ellers er driftsomkostningerne helt i bund, husk også at du ikke længere køber diesel eller benzin, 320 kr i vægtafgift osv.


Skadereparationer på S og X er dyrere end alm biler da de er af aluminium, men det er 3eren jo ikke.

19-07-2019 09:52 #18| 0
wzup skrev:

 

 jeg har haft 3 teslaer, og de eneste rep omkostninger jeg har haft er service... og en baglygtet til 1200... nå ja og dæk, dem kan man godt "komme til" at bruge lidt meget på...

 

ellers er driftsomkostningerne helt i bund, husk også at du ikke længere køber diesel eller benzin, 320 kr i vægtafgift osv.

 

Skadereparationer på S og X er dyrere end alm biler da de er af aluminium, men det er 3eren jo ikke.

 Det kan godt være jeg bliver nødt til at tage ud og kigge på 3'eren, jeg synes bare den virker så lille, skal siges jeg har 2 børn som begge bruger børnesæder.

 

19-07-2019 10:16 #19| 0

Personligt ville jeg ikke købe en 70D, rækkevidden er simpelthen ikke god nok. 

85D og opefter er min anbefaling på Model S. 


Jeg tilbyder gerne en prøvetur i min Model S 85D, jeg har også den populære Eon løsning hvis man vil se sådan en inden man køber. Jeg bor i Esbjerg. 


Husk at bruge en referralkode når i køber, det giver noget gratis charging. Skriv evt en PB til mig eller få fat på en andet steds. 

19-07-2019 19:41 #20| 0
dankersoe skrev:

Personligt ville jeg ikke købe en 70D, rækkevidden er simpelthen ikke god nok. 

85D og opefter er min anbefaling på Model S. 

 

Jeg tilbyder gerne en prøvetur i min Model S 85D, jeg har også den populære Eon løsning hvis man vil se sådan en inden man køber. Jeg bor i Esbjerg. 

 

Husk at bruge en referralkode når i køber, det giver noget gratis charging. Skriv evt en PB til mig eller få fat på en andet steds. 

 

 Hvad er rækkevidden på din 85D ved normale danske hastigheder by, motorvej og landevej sommer/vinter? :-)

 

Er det 2015 model?

 

Hvis du skulle handle ny vogn idag, vil du så vælge en ny model 3 log range eller en model S 85D 2015?

19-07-2019 21:59 #21| 0
sloth skrev:

 

 Hvad er rækkevidden på din 85D ved normale danske hastigheder by, motorvej og landevej sommer/vinter? :-)

 

Er det 2015 model?

 

Hvis du skulle handle ny vogn idag, vil du så vælge en ny model 3 log range eller en model S 85D 2015?

 

 

Jo langsommere du kører, jo længere. Min erfaring er, det også gælder i byen. Jeg har en Model S 85 2015 model. Den siger ca. 335 km når den er ladet 90 % op (det anbefales til dagligt brug, da det slider mindre på batteriet ikke at være i yderområderne). Jeg kører så ca. 335 km når jeg kører ca. 95 km/t på lige vej.)
Jeg ville prøve dem begge 2. Har aldrig selv kørt i en 3er, men synes de har fedt design. De har dog en del mindre plads i både kabine og bagagerum. Hvis ikke det har betydning ville jeg nok vælge en ny 3er. Ellers er en S'er nok bedst. Husk at hovedreglen er, at dem fra 2014 (før oktober) Ikke har selvkørende funktion. Det ville jeg absolut ikke undvære. 
19-07-2019 22:00 #22| 0
Unreachable skrev:

 Det kan godt være jeg bliver nødt til at tage ud og kigge på 3'eren, jeg synes bare den virker så lille, skal siges jeg har 2 børn som begge bruger børnesæder.

 

 

 

Enig, og derfor jeg tænker model S er bedst.

Folk der er skeptiske skal prøvekøre en først. Jeg var blown away efter første prøvekørsel i en Model S 60.

Redigeret af rune0714 d. 19-07-2019 22:02
19-07-2019 22:15 #23| 0
rune0714 skrev:

 

 

Enig, og derfor jeg tænker model S er bedst.

Folk der er skeptiske skal prøvekøre en først. Jeg var blown away efter første prøvekørsel i en Model S 60.

 Jamen jeg var ude og køre i en S85 igår, og ja det er lækkert med smæk på om fin comfort, men der var stadigvæk et eller andet der fik mig til at føle "meh"

 

19-07-2019 22:19 #24| 0
Unreachable skrev:

 Jamen jeg var ude og køre i en S85 igår, og ja det er lækkert med smæk på om fin comfort, men der var stadigvæk et eller andet der fik mig til at føle "meh"

 

 

 Helt fair, det var accelerationen der fik mig, men ja den er samlet lidt sjovt og håndtagene er bedre i model 3. Bare så god komfort i at ligge cruise med 140 i timen på motorvejen og føle du kører 80. 

Jeg kom også direkte fra en Chevrolet Spark :) 

Redigeret af rune0714 d. 19-07-2019 22:20
19-07-2019 22:38 #25| 3
rune0714 skrev:

 

 Helt fair, det var accelerationen der fik mig, men ja den er samlet lidt sjovt og håndtagene er bedre i model 3. Bare så god komfort i at ligge cruise med 140 i timen på motorvejen og føle du kører 80. 

Jeg kom også direkte fra en Chevrolet Spark :) 

 

 Du kunne vel nærmest også være hoppet i en gokart og fået en bedre oplevelse ;) 

19-07-2019 23:07 #26| 0

Glemte en væsentlig ting ved value for model S kontra model 3. Ved model 3 skal du betale for at lade ved Tesla superchargers. Ved model S og X før årgang (mener det er før 2017) der er de gratis i hele Europa. 

19-07-2019 23:38 #27| 0
sloth skrev:

 

 Hvad er rækkevidden på din 85D ved normale danske hastigheder by, motorvej og landevej sommer/vinter? :-)

 

Er det 2015 model?

 

Hvis du skulle handle ny vogn idag, vil du så vælge en ny model 3 log range eller en model S 85D 2015?

 

 Jeg har pendlet til Hamborg fra Esbjerg, ca 300 km. 

På motorvej med ca 140 km/t kunne jeg få ca 350 km ud af batteriet, om vinteren ca 300 km. 

 

Landevej giver en del mere, der er kæmpe forskel på at køre 80 km/t og 140 km/t. Ved dog ikke hvor meget jeg ville kunne køre, har aldrig kørt så langt på landevej. 

 

Jeg ville vælge en model S og så finde en fin brugt. 

De er jo bygget til at kunne køre 1,6 mil km (!) så det betyder ikke det store hvis de har kørt lidt. 


20-07-2019 08:19 #28| 0
dankersoe skrev:

Personligt ville jeg ikke købe en 70D, rækkevidden er simpelthen ikke god nok. 

85D og opefter er min anbefaling på Model S. 

 

Jeg tilbyder gerne en prøvetur i min Model S 85D, jeg har også den populære Eon løsning hvis man vil se sådan en inden man køber. Jeg bor i Esbjerg. 

 

Husk at bruge en referralkode når i køber, det giver noget gratis charging. Skriv evt en PB til mig eller få fat på en andet steds. 

 

Min erfaring er at der er ca 5 procent længere rækkevidde i 85 i forhold til 70, og så 3-4% procent mere i 90 i forhold til 85. og igen 5-7 procent mere i en 100. Det er småting, men selvfølgelig altid de sidste km man mangler. Jeg har kørt en 70d mere end 400 km på motorvej med 115 (på en opladning selvfølgelig), jeg kunne gøre det samme med 90'eren men med 130, hvilket gjorde hele forskellen for mig. Det er ikke rækkevidden, men motorkraften specielt på motorvej i en 85/90 der ville få mig den vej....

23-07-2019 17:03 #29| 0

Nå.. 
så har jeg lige været ude at prøve en Tesla model 3. 
Må sgu sige den kører godt, så nu mangler jeg bare at overbevise fruen om at lægge lån om i huset og hive penge ud til en ny bil :-)

Jeg har kigget lidt på brugt model S vs. Ny model 3 (ca. Samme pris)

Men efter som man ikke kan få anhængertræk på en model S er den skudt til hjørne pt. (ja, jeg er fra Jylland, så den kan man ikke undvære).

Jeg kan dog ikke helt vurdere om den fuld selvkørende funktion er pengene vær. Det koster 50k men prisen stiger 65k i pris beregneren, det er vel fordi man skal betale afgift af de 50k?


er der nogen der har erfaring med den fuld selvkørende funktion?
Er det lir som der er sjovt i 14 dage og så er det ikke rigtig noget man får brugt mere?


Alm. Autopilot (accelerere /bremse) er inkluderet uden fuld selvkørende funktion.

Det er lidt det samme med fælgene, de koster 12.500kr for 19" men prisen stiger til 16.500kr. det kan vel godt gøres billigere ved at købe 19" fælge bag efter og så smide vinterdæk på de medfølgende 18" hjul.


Fordele ved model 3 vs. brugt model S 85D 
Rækkeviden 560km. vs. 350km. (560km er nok ikke realistisk med motorvejskørsel osv.)

ny bil (Garanti)

Anhængertræk

Dashcam, også ved parkering/hærværk på bilen

 

Ulemper ved model 3 vs. brugt model S 85D 

Størrelsen (S er bare flottere og har bedre plads i kabinen)

dårligere bagage rum.

ingen gratis supercharge

 

der er nok flere for og imod, med det er hvad jeg lige kan komme på.

 

Hvordan er det med opladning i alm. stikkontakt i huset, kan det gå an eller skal man have en lade boks?

Vi kører ikke så meget, så det abonnement halløj koster mere end vi bruger på diesel nu.

 

Findes der en form for beregner hvor man kan lave en sammenligning mellem økonomi med den bil man kører i idag og en elbil ved at indtaste de faktuelle udgifter?

 

 

 

 

 

 

 

Redigeret af sloth d. 23-07-2019 17:05
23-07-2019 17:36 #30| 0

Jeg elsker stadig den selvkørende funktion efter 2 år, men jeg er også meget doven. 

23-07-2019 22:12 #31| 1

Hvilket forsikringsselskab og hvad giver i for forsikring af jeres Tesla?

24-07-2019 00:28 #32| 1

GF ca. 7000. Men de er vist gået op i pris. FDM, Bauta, LB skulle også være ok. 

24-07-2019 08:23 #33| 1

du kan sagtens lade på en alm stikkontakt, dog vil jeg anbefale et 16 amp stik(3x400v), da mormorladning (230V) går temmelig langsomt. Der følger stik med i bilen og man behøver ikke en ladestander. 

 

en vigtig ting du bør tænke på er garantien, som er ved at udløbe på mange af de brugte S'ere

24-07-2019 16:14 #34| 1

Købte en brugt 85D fra 2015 fra et halvt år siden og har ikke fortrudt en eneste gang.

Får også ca. 300km på en opladning ved motorvejskørsel. Lidt mere når det ikke blæser eller regner.

Har EON unlimited abb. Til 700kr./md. Installation kostede 7.500kr.

Bor i Aalborg hvis nogen har behov for at prøve en inden køb. :)

26-07-2019 17:14 #35| 0

Mon ikke det kan hjælpe med at overbevise furen at vi skal skifte den ud med en Tesla model 3, hmm ved sgu ikke om man skal grine eller græde men det får vi at se næste uge når vi får dommen fra værkstedet🤔

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar