Tæt på boblen i $510 Irish Open sat

#1| 0

I går havde jeg den seneste i en række af lige ved og næsten oplevelser i sats til live tours. På den positive side føler jeg, at jeg for første gang har spillet op til mit bedste i en $300+ turnering, men der er et par spots, jeg godt vil have kigget efter for at se, om det nu også er godt nok til, at jeg stadig kan drømme om at vinde et sæde en gang.

Vi er 5 mand tilbage i Betfairturneringen (34 fra start), der er $7k pakker til 1. og 2. pladsen og $3k cash til 3. pladsen. Jeg går selvfølgelig efter en af pakkerne, men jeg ville heller ikke blive skuffet over at løbe med de $3k, så jeg vil bare gerne maksimere min overordnede $EV.

Indtil videre i turneringen har jeg pot controllet religiøst med made hands post flop og, efter blindsene er blevet betydelige, mest bare forsøgt at tage potterne ned preflop ved at angribe de mellemstore stacks. På finalebordet er min venstremand gået fra shortstack til bigstack ved bl.a. at slå 7. og 6. pladsen ud (callede 10bb BTN-push fra BB med AT), og han har været den mest aktive ved bordet, efter han blev CL, hvor jeg nok var table captain inden. På højresiden har jeg en SNG-grinder, der skubber ind i mig i den ene hånd:

Table Irish Poker Open 14k Qualifier 44 321958 (Real Money)
Seat 4 is the button
Seat 1: pccp1 ( $35542.28 USD )
Seat 2: zadig123 ( $70607.87 USD )
Seat 3: chip007 ( $19312.64 USD )
Seat 4: Flops11 ( $30807.71 USD )
Seat 6: fface ( $13729.50 USD )
pccp1 posts ante of [$75.00 USD].
zadig123 posts ante of [$75.00 USD].
chip007 posts ante of [$75.00 USD].
Flops11 posts ante of [$75.00 USD].
fface posts ante of [$75.00 USD].
fface posts small blind [$800.00 USD].
pccp1 posts big blind [$1600.00 USD].
** Dealing down cards **
Dealt to pccp1 [ A J ]
zadig123 folds
chip007 folds
Flops11 folds
fface raises [$12854.50 USD]

Jeg er jo sandsynligvis et godt stykke foran hans range, men på den anden side skubber han nok noget tightere her end i sine SNGs. Han har skubbet fra knappen et par gange tidligere og lavet et enkelt 3-bet uden at vise op. Jeg går ud fra, at det er et fold, da de vundne chips vil betyde meget mindre end de tabte?

I den næste hånd har jeg besluttet mig for at åbne med any2 ind i Flops11's BB (gjorde det også sidste orbit), da han har den stack, der er bedst at stjæle fra, og der ikke er blevet set et flop udover ved SB openlimps, siden vi sad 7 ved bordet (alle andre pots er gået raise/fold, raise/3-bet(sjældent) eller all-in pf). Desuden virker han som den spiller ved bordet, der vil ud i mindst ballade. zadig123 har 3-bettet mig én gang, siden han blev CL, hvorefter jeg gik lidt ned i tempo. Han callede også et par af mine pfr tidligt på FT.

Table Irish Poker Open 14k Qualifier 44 321958 (Real Money)
Seat 2 is the button
Seat 1: pccp1 ( $38942.28 USD )
Seat 2: zadig123 ( $67332.87 USD )
Seat 3: chip007 ( $22937.64 USD )
Seat 4: Flops11 ( $26157.71 USD )
Seat 6: fface ( $14629.50 USD )
pccp1 posts ante of [$100.00 USD].
zadig123 posts ante of [$100.00 USD].
chip007 posts ante of [$100.00 USD].
Flops11 posts ante of [$100.00 USD].
fface posts ante of [$100.00 USD].
chip007 posts small blind [$1000.00 USD].
Flops11 posts big blind [$2000.00 USD].
** Dealing down cards **
Dealt to pccp1 [ 6 4 ]
fface folds
pccp1 raises [$4500.00 USD]
zadig123 folds
chip007 folds
Flops11 calls [$2500.00 USD]
** Dealing Flop ** [ 7, 5, J ] POT: 10500
Flops11 bets [$3000.00 USD]

Så vidt jeg kan se, har jeg tre muligheder her: call, raise/fold eller skub. Hvilken er bedst? Og er preflop okay, overvejelserne taget i betragtning?

08-02-2010 23:06 #2| 0
OP

Sidder godt med i mid-game i endnu en sat lige nu, så hvis der er nogen, der har en kommentar eller to, kunne det være lækkert :)

09-02-2010 00:57 #3| 0

Det er over mit niveau, og jeg er ikke nogen god sat-spiller, så mig skal man ikke lytte til.

Men jeg er egentligt ret spændt på at høre hvad proerne siger her. Især om hånd 1. Når man har en hånd der chrusher shorties range, og man stadig vil have en del jetoner tilbage hvis man caller og taber, kan man så stadig håbe på at shortstacksene går all in mod hinanden eller at bigstack slår alle ud for en? Jeg ville nok ende med at calle, men jeg er heller ikke ekspert.
I og med at villain (sandsynligvis?) skal skubbe pretty much ATC i det spot med 8 BB, da han i hvert tilfælde ikke kan vente på at andre ryger ud og der foldes til ham i SB, så er det ikke et bedre spot hvis man endeligt skal calle AI preflop. Og det forekommer mig urealistisk at man skal kunne spiller fra 5 til 2 (3) spillere uden et showdown. Eller mangler jeg bare forståelse for highstakes kval-spil?
Ved call -> vind er de 3k næsten hjemme, og et sæde meget sandsynligt
Ved call -> tab har du stadig 21k, hvilket er nok til at du kan skade 3/4 af dine modspillere stort. Naturligvis bliver det sværere at raise/folde preflop, men burde CL ikke begynde at squeeze meget imod dig snart alligevel?
Ved fold lader du Villain forøge sin stack, så det bliver mere usandsynligt at andre tager ham ud for dig næste gang han skubber. Og i øvrigt er det slet ikke usandsynligt at CL kommer til at fordoble Villain eller 19k stakken i den nærmeste fremtid - og så er dine 34k ikke længere så stærkt et kort, selvom du er 2nd chippie nu. Som jeg ser det kræves det at skurkene enten giver hinanden action for et godt ord, eller ikke kender til 3-bet AI squeeze-spillet imod dig før jeg helt forstår foldet.

Igen som disclaimer, satelitter er ikke min stærke side, og slet ikke $500 tours. Men jeg vil gerne fremprovokere lidt svar fra de kloge.

09-02-2010 01:40 #4| 0
OP

$500 tours er bestemt også over mit daglige niveau, så ethvert indlæg med lidt kød på er velkommen :)

"Og det forekommer mig urealistisk at man skal kunne spiller fra 5 til 2 (3) spillere uden et showdown."

Det var nu det, jeg håbede på, eller i det mindste at jeg skulle have en premium hand ved showdown, men det kan da godt være, at det var lidt naivt.

"villain (sandsynligvis?) skal skubbe pretty much ATC i det spot med 8 BB"

Udfra hans spil indtil videre, tror jeg ikke, han skubber med noget, der ligner ATC, dog selvfølgelig med en range, der er bagud til AJ.

"Som jeg ser det kræves det at skurkene enten giver hinanden action for et godt ord, eller ikke kender til 3-bet AI squeeze-spillet imod dig før jeg helt forstår foldet."

Som sagt i OP er der kun sjældent blevet 3-bettet, og jeg er vist kun blevet det én gang. Uheldigvis sidder den flittigste 3-bettor lige til venstre for mig.

Røg igen ud på FT i kvallen i dag :( Når I nu ikke kunne hjælpe mig, mens jeg spillede, håber jeg, at der i det mindste snart kommer nogle indlæg.

09-02-2010 07:10 #5| 0

Har læst den igennem et par gange for at være helt sikker på alle info.

Hånd 1 holder jeg kort : Instant snap call (alt taget i betragtning) . Det er lidt en nobrianer for mig. Dine argumenter for fold holder ikke, specielt den med "da de vundne chips vil betyde meget mindre end de tabte"

Hånd 2: Åbninger er jo ok for at føle bordet af, specielt med prisfordeling

mht 3 muligheder. raisefold er aldrig en mulighed. når du kalder er der 16500 i potten og i har effektivt 20 bagved.

Om det er skub eller call afhænger af mere image info og tolkning af weakness i situationen. skub 2 af 3 gange.


Iøvrigt mange gode overvejelser du laver. Det må godt dig godt med den tankegang

09-02-2010 17:26 #6| 0
OP

Ja, jeg har nok overvurderet, hvor meget det ville skade mig at tabe hånd 1, og undervurderet, hvor meget bedre stillet jeg ville være, ved at vinde den.

Jeg gik også ud fra, at raise/fold var den dårligste mulighed i hånd 2, men det kunne være, at man kunne raise til ~8,5k og folde til et skub, grundet at det var en sat. Jeg syntes selv, hans raise lignede et forsøg på et non-committing (semi)bluff eller et forsøg på at komme billigt til SD ved at blockbette, så jeg skubbede. Regnede med at have en god portion FE, også da han har været ret weak/tight indtil nu.

Tak for rosen, bajawa. Rart med et selvtillidsboost mht. sats efter at have været tæt på så mange gange, senest to dage i træk :)

09-02-2010 18:23 #7| 0

Hånd 1 ligner også et meget let call i mine øjne. Vi har stadig gode chancer hvis vi kalder og taber, og vi ligger rigtig godt hvis vi vinder, og det er stadigvæk langt fra let alternativt bare at fedte os i top 2/3 ved at fodle. Og villians range må tilmed nærme sig ATC uanset dit read. Alene at du overvejer at folde AJ pga. stacks viser jo at villain hvis bare lidt tænkende helt oplagt bør udnytte dette til at pushe ATC

Hånd 2 åbner jeg aldrig preflop da begge blinds har fine stacks til et ganske oplagt repush. Som spillet preflop pusher jeg også mod det lave donkbet der oftest er noget weakt eller testende, med mindre jeg har reads der siger at det i stedet kan være inducerende hvor vi så må kalde i stedet og håbe på at ramme turn.

10-02-2010 00:38 #8| 0
OP

"Alene at du overvejer at folde AJ pga. stacks viser jo at villain hvis bare lidt tænkende helt oplagt bør udnytte dette til at pushe ATC."

Da jeg har været en af de to mest aktive spillere på FT (har næsten 3-doblet min stack uden all-ins), tror jeg næppe, at hans read siger, at jeg folder AJ. Hvis mit read efter at have set ham spille i mindst en time siger, at han ikke skubber ATC, så er det vel et bedre grundlag for en beslutning end "villain hvis bare lidt tænkende helt oplagt bør udnytte dette til at pushe ATC". Dog var det nok alligevel et skidt fold, har jeg indset :)

"Hånd 2 åbner jeg aldrig preflop da begge blinds har fine stacks til et ganske oplagt repush"

Igen, selvom stacks er til det, siger mine reads noget andet. Det er kun CL af de 3 spillere bag mig, der overhovedet har 3-bettet på FT, og han har kun 3-bettet mig én gang, selvom jeg har været hans mest aktive modspiller. Still fold?

10-02-2010 01:55 #9| 0

Hånd 1 må være et snapcall af alle de grunde der allerede er nævnt.

Hånd 2 er alllt for skraldet til at åbne preflop imo, medmindre bordet har været ekstremt stram, især jvf. din stack som gør at du imo ikke behøver åbne så dårlige hænder... Som spillet så tager jeg altså den lidt tighte løsning og caller blot her, har svært ved at se hvor meget fe vi kan skrave op imod en mand der har allerede har investeret 1/3 af sin stack... Ligeledes ville jeg også blot checke bagved, såfremt villian checker til os, da jeg vil hade at få et c/rai i hovedet som vi alligevel aldrig kan folde til med en drawhand i en satelit.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar