Super Bowl menu 2015

#1| 3

Så er det ved at være tid til at få strikket menuen sammen.

Efter Rothlisburgers, pulled pork og flere varianter af spareribs de sidste 8-10, så bliver det denne gang mexikansk. Virker lidt low key i forhold til mine 48 timers fall off the bone spareribs sidste år, men fornyelse må der til.

Derfor bliver menuen noget i denne stil.

Margarithas eller pina coladas til at starte med.

Burritos/tacos med følgende indhold.

Pulled beef
Refried beans
Noget grønt
Salsa
Guacamole
Ost (flydende?)
Creme fraiche

Dertil

Chile sauce
Mexican rice

Derudover laver jeg en chili con carne som en side dish, som nok også bliver smidt over en solid portion nachos.

Desserten (som lander ved kampstart eller måske i pausen alt efter hvor forspiste folk er) bliver det to af følgende:

Snickers bomb
Banana toffee pie
Chocolate merinque pie

Derudover nok standard slik, chips, nachos etc samt drikkevarer.

Jeg mangler at finde en ordentlig opskrift på salsa

Lavede en for et par år siden, som var meget frisk, og god, men husker ikke hvor opskriften var fra. Lavede en anden for en par måneder siden, og den blev alt for sød, så jeg er ret desperat for at finde en opskrift som laver verdens bedst salsa.

Ellers noget jeg mangler?

Redigeret af Jensen d. 20-01-2015 22:59
19-01-2015 23:56 #2| 1

Du mangler bare at sende en invitation :-)

Jeg regner med at vi vender tilbage til Roetlishburgers i år efter et par års fravær. Desserten er ikke bestemt endnu, men Banana toffee pie eller Snickers Bomb kunne bestemt være en mulighed. Derudover hot wings, snacks og andet under kampen.

20-01-2015 00:39 #3| 0
Jensen skrev:

Ellers noget jeg mangler?



Det lyder som en super god menu, altid godt at variere lidt, og Mexi-mad er jo feel-good mad for alle pengene....

Men ja, du mangler noget. Drinks, sjusser, pilsnere, alt efter hvornår i skal møde dagen efter. Jeg er ikke kæmpe Corona/SOL fan, men det hører sig næsten til. Ellers en helt klassisk Margaritha med snavs på glasset og lavet på kander du bare hiver ind. Ellers google Mexican drinks, så er du med.

20-01-2015 00:41 #4| 0

Folk der bruger dåsetomater til salsa skal bare skydes. Jeg ved nogle putter sukker i, gjorde du det ?

20-01-2015 00:55 #5| 0

Enig i den med dåsetomater, altid salsa på friske grøntsager (pånær måske jalapenos).

Men lidt sødme har altid klædt tomater/salsa i min verden...

20-01-2015 01:16 #6| 0

Bruger Balsamico i min friske salsa.

Tror også jeg vil gå efter en killer Buritto i år.

20-01-2015 15:02 #7| 0

På denne tid af året synes jeg godt nok at salsaen bliver bedst med dåsetomater. Køb nogle hele kvalitetstomater på dåse, det synes jeg giver et langt bedre resultat. Jeg bruger som regel også whisky, det giver en god dybde.

20-01-2015 15:14 #8| 0

Chili con carne kan være alt fra elendigt over ligegyldigt til fremragende. Sørg for at få inspiration fra en god opskrift og afsat god tid.

20-01-2015 15:37 #9| 1

Ikke nok du vinder picks, du fejrer det også med maner! Damn en menu!

20-01-2015 15:49 #10| 0

Det hører sig godt nok ikke til klassiske burritos, men jeg ville overveje at tilføje en mole. Hver by har sin version, så Google dig frem. Alternativt ville jeg overveje noget ekstra protein, f.eks. Nogle gode chorizoer som du tømmer og steger af. Og så ville jeg vælge at lave salsa verde og pico de gallo istedet for rød salsa.

20-01-2015 15:58 #11| 1

Jeg satser på at spise mig igennem en dobbelt pakke tudekiks, mens jeg krydser fingre for noget så klamt som en ring mere til Tom og Bill.

Eneste gode ved Packers´ blowup i weekenden er, at McNabbs 4-26 i 2003 og Packers - Cardinals i 2009 skrumper til sammenligning... uadr!

20-01-2015 15:59 #12| 0

Du skal bruge noget sour cream/creme fraiche ogsaa.

20-01-2015 17:07 #13| 0

Packers ødelagde SB for mig :s, dog håber jeg pats vinder fordi jeg hader seahawks mest.

Men skal dog være fuld og spise en masse mad med et på kammerater.

Fin menu OP.

20-01-2015 21:20 #14| 4
Jensen skrev:
Så er det ved at være tid til at få strikket menuen sammen.

Efter Rothlisburgers, pulled pork og flere varianter af spareribs de sidste 8-10, så bliver det denne gang mexikansk. Virker lidt low key i forhold til mine 48 timers fall off the bone spareribs sidste år, men fornyelse må der til.

Derfor bliver menuen noget i denne stil.

Burritos/tacos med følgende indhold.

Pulled beef
Refried beans
Noget grønt
Salsa
Guacamole
Ost (flydende?)

Dertil

Chile sauce
Mexican rice

Derudover laver jeg en chili con carne som en side dish, som nok også bliver smidt over en solid portion nachos.

Desserten (som lander ved kampstart eller måske i pausen alt efter hvor forspiste folk er) bliver det to af følgende:

Snickers bomb
Banana toffee pie
Chocolate merinque pie

Derudover nok standard slik, chips, nachos etc samt drikkevarer.

Jeg mangler at finde en ordentlig opskrift på salsa

Lavede en for et par år siden, som var meget frisk, og god, men husker ikke hvor opskriften var fra. Lavede en anden for en par måneder siden, og den blev alt for sød, så jeg er ret desperat for at finde en opskrift som laver verdens bedst salsa.

Ellers noget jeg mangler?


en hjertestarter?
20-01-2015 21:31 #15| 0

Chilli Cheese Tops :)

20-01-2015 22:58 #16| 0
OP

Jep, der blev helt klart glemt et par ting.

Kickoff var faktisk planlagt til enten margarithas eller pina coladas med fuld fed kokosmælk (ikke helt mexikansk, men vi nærmer os).

Creme fraiche er selvfølgelig er must

Chili con carnen bliver faktisk lidt basic, med denne opskrift

www.charlotterosenstand.dk/chili-con-carne-med-chokolade/

Jeg var ikke vild med den, da jeg læste hvor hurtigt den kunne laves, og jeg synes der mangler som minimum rød/grøn/gul peber i. Men, den spiller faktisk ret godt, og er lavet tre gange (i den store suppegryde til nedfrysning) over de sidste par måneder, så....

Med hensyn til salsa'en er jeg lidt pas. Jeg tror ikke der kan opdrives ordentlige solmodne tomater som rent faktisk smager af noget på denne tid af året, så er indtil videre overbevist om at den skal laves på nogle tomater fra dåse. Den jeg lavede sidst drænede jeg tomaterne (fra dåsen), og kogte væsken ind. Men uden at have tilsat sukker eller andet blev den som nævnt alt for sød.

Jeg der har kommenteret på salsa. Opskrifter please, og hvor køber jeg de ordentlige hele tomater på dåse, med mindre der kan opdrives ordentlige friske tomater?

@ Turbo

Du har ret. Må lige have gennemlæst kogebogen igen, samt googlet lidt.

20-01-2015 23:22 #17| 0

Jeg ville også lave en frisk salsa - her gør det ikke så meget om tomaterne er helt solmodne - men brug san marzano tomater. Det er en omstændig omgang men smager fantastisk til stort set alt.

Friske tomater skoldes i vand. Skind og kerner fjernes og tomater hakkes i små firkanter. Rød peberfrugt skæres i små firkanter. Hvidløg finhakkes. Frisk chili finhakkes. Frisk basilkum finhakkes. Det hele blandes sammen og der bliver presset limejuice over sammen med lidt olie. Smages til med salt og peber.

Det er vigtigt at alt er hakket i så små stykker at det er den samlede smag som er udtrykket. Og så må det ikke være smattet på nogen måde - derfor tomatkernerne skal væk.



20-01-2015 23:34 #18| 0
OP

@ Prangster

Lyder godt. Ved dog ikke om jeg er helt tændt på basilikum. Noget der dog er helt sikkert er et shitload af frisk koriander :-)

San Marzano er også mit bedste bud på tomater der har lidt farve og smag.

Umiddelbart kan jeg godt lide farverne i denne. At de dåser så ikke kan skaffes gør jo bare at der må improviseres.

thepioneerwoman.com/cooking/2010/01/restaurant-style-salsa/

20-01-2015 23:39 #19| 0

Den kan laves med hvad man ønsker. Det vigtigste er faktisk hakningen og sprødhed.

21-01-2015 08:17 #20| 0

@Jensen

Jeg synes faktisk min lokale tyrkers tomater er rigtig gode. De har set lidt runkne ud her til vinter, men til en salsa tror jeg de er fine. Har aldrig købt dem og været skuffet. Ved ikke hvad typen hedder, måske peber tomat. Nørrebrogade, overfor nummer 183. Jeg tjekker gerne en for dig hvis det er :-)

21-01-2015 09:19 #21| 0

Lækker menu!
Jeg synes dog, at det er en skam, at du har valgt en opskrift til chili com carne med hakket oksekød. Jeg kan varmt anbefale følgende opskrift:
www.grillkokkerier.dk/2011/03/03/chili-con-carne/#axzz3PRRTauNd

21-01-2015 13:04 #22| 0

Såfremt man går Mole vejen, er der så nogle der ligger inde med nogle opskrifter, hvor det er realistisk at få fat i diverse chilityper hos diverse grønthandlere?

Hælder selv til en god carne med bønner som opbygning til burritos i denne omgang, da jeg desværre bliver presset på tiden.

21-01-2015 17:25 #23| 0

Synes denne opskrift ser god ud. Dog er jeg blank på hvor man køber chilierne. www.patismexicantable.com/2010/03/mole_poblano_de_los_angeles/

21-01-2015 17:36 #24| 0

Lav pico de gallo i stedet for "alm. Salsa". Bare Google en opskrift og find en der ser spændende ud.

21-01-2015 22:26 #25| 0

Highjacker lige...

Jeg bor i Aarhus og vil høre om der er nogen der har erfaring med en slagter / supermarked der sælger "de rigtige ben" mener de hedder baby back ribs til BBQ ribs. Samtidig vil jeg også gerne høre hvor jeg kan købe en god BBQ sauce/marinade der kan bruges hertil.

Anyone? :)

22-01-2015 00:31 #26| 1
Haxyz skrev:
Highjacker lige...

Samtidig vil jeg også gerne høre hvor jeg kan købe en god BBQ sauce/marinade der kan bruges hertil.

Anyone? :)


Enten laver du din egen, det er ikke så svært, ellers synes jeg Sweet Baby Rays gør det ok til en billig penge. Har ofte set dem i Rema og lign.

Denne gør det ganske fint hvis du har mod på at lave en selv.
27-01-2015 13:18 #27| 0

Hvor finder man den bedste opskrift på Banana toffee pie? :)

27-01-2015 13:42 #28| 0
Dbl_smack skrev:
Hvor finder man den bedste opskrift på Banana toffee pie? :)


Gastromand, hold evt lidt igen med karamellen og flødeskummet
27-01-2015 13:45 #29| 0
BobbyOlsen skrev:
Dbl_smack skrev:
Hvor finder man den bedste opskrift på Banana toffee pie? :)


Gastromand, hold evt lidt igen med karamellen og flødeskummet


Kan se de henviser til man bruger 1-2 dåser kondenseret mælk. Hvor meget er det evt?

Og hvis man skal holde igen med det, hvor meget synes du man skal bruge?
27-01-2015 14:02 #30| 1

en dåse kondenseret mælk er rigeligt til en kage.
Jeg har lavet den en 8-10 gange og brugte to dåser første gang, siden er jeg gået ned til en enkelt.

Men ja, gastromand.dk for banana toffee pie.

Edit:
Du køber bare en dåse?

(Du ved det hvor det kan købes, right?)

Redigeret af Jones d. 27-01-2015 14:04
27-01-2015 14:04 #31| 0

Mange tak Jones for svaret :)

Første gang jeg selv skal lave den, så bliver spændende.

27-01-2015 14:49 #32| 0

Ja en dåse var næsten for meget husker jeg.

Havde en kammerat der skulle lave den, han vidste ikke der var forskel på Becel og Smør, så kiksebunden hang ikke ordentligt sammen :)

27-01-2015 14:54 #33| 0

Holder mig til en dåse så :)

27-01-2015 15:11 #34| 0

Hvad er kondenseret mælk, og hvor kan man få fat i den henne? synes ikke lige at være stødt på det før.

27-01-2015 15:26 #35| 0

Thai butikker plejer at have det

27-01-2015 15:27 #36| 0

Rema 1000 har det også her i Aarhus

27-01-2015 15:31 #37| 0

Hvordan laver folk deres Nachos?

Af årsager jeg ikke er klar over failer hver 3./4. portion nachos jeg laver, så tænkte på hvad i andre bruger af chips/ost/grader? :)

27-01-2015 15:53 #38| 2
Lede skrev:
Af årsager jeg ikke er klar over failer hver 3./4. portion nachos jeg laver, så tænkte på hvad i andre bruger af chips/ost/grader? :)


At du (vi) glemmer dem i ovnen pga Beyoncé optræder, det kan selv PN ikke hjælpe med :D
27-01-2015 15:56 #39| 0
Lede skrev:
Hvordan laver folk deres Nachos?

Af årsager jeg ikke er klar over failer hver 3./4. portion nachos jeg laver, så tænkte på hvad i andre bruger af chips/ost/grader? :)


200grader revet mozzarella eller cheddar. Skal det være godt køber du selv et helt stykke cheddar og river.

Det kan virkelig ikke gå galt.
29-01-2015 18:18 #40| 0

I henhold til gastromand.dk der skal den kondenseret mælk koge i 3 timer.
Skal vandet buldre-koge, eller bare op og koge stille og roligt?

Det er første gang nogensinde jeg har med kondenseret mælk :)

Er dog OPS på at dåsen skal være dækket af vand hele tiden.

Samt hvor længe mener i den skal køle af før man bruger den?

Redigeret af Dbl_smack d. 29-01-2015 18:18
29-01-2015 21:40 #41| 0

Bare koge med lidt bobler

30-01-2015 00:34 #42| 0

Som Bobby, bare lad den småsimre, bare husk at fylde lidt vand på når den trænger. Jeg plejer at lade dem køle af en times tid, men der sker næppe noget ved at du åbner dem før.
Desuden er 2,5 timer i gryden rigeligt.

Til Ledes nachos: Køb en lagret cheddar (den hvide) og riv den selv, langt mere smag end almindelig revet cheddar.

Redigeret af jewr d. 30-01-2015 00:36
30-01-2015 00:39 #43| 0
ThomasBaby skrev:
Hvad er kondenseret mælk, og hvor kan man få fat i den henne? synes ikke lige at være stødt på det før.




Tror de kan findes i næsten samtlige dagligvareforretninger, jeg plejer at købe dem i Rema.
30-01-2015 08:11 #44| 0

Sry for semihijack, men til vores SB-aften er min eneste opgave at have noget dessertagtigt med til frituren. Mars Bar er taget. Hvad kan PN anbefale?

30-01-2015 08:45 #45| 0
Superficious skrev:
Sry for semihijack, men til vores SB-aften er min eneste opgave at have noget dessertagtigt med til frituren. Mars Bar er taget. Hvad kan PN anbefale?


Indbagt friturestegt pære?

Disclaimer: Her ikke selv smagt det, men tror det er ok...
30-01-2015 08:47 #46| 0

Camembert

Ellers er doghnuts eller berlinere oplagt.

30-01-2015 10:34 #47| 0

Verdensklasse, jeg køber pærer og berlinere.

30-01-2015 12:32 #48| 0

Oreos i ønskebrønden skulle være ganske ok. Goggle selv en opskrift.

31-01-2015 22:08 #49| 0
OP

Med mindre jeg luckboxer nogle røde tomater i morgen, så bliver salsaen lavet fra dåse. Alle tomater jeg har set hos grønthandlere og supermarkeder i dag, har været nogle blege banditter.


Med hensyn til Snickers Bomben, så står der at der skal bruges saltede peanuts. Salt og chokolade spiller selvfølgelig fint, men giver ikke rigtigt mening for mig, og virker lidt som en "i mangel af usaltede peanuts, så...." løsning. Nogen der har et indspark til hvilke peanuts der burde være bedst?


http://gastromand.dk/opskrift-snickers-snikkers-ka...



01-02-2015 10:39 #50| 0
OP

Mht salsa, så tror jeg faktisk at jeg faldt over min gamle opskrift. Hvis jeg husker ret, og det var denne, så var den rigtig god. Den skal selvfølgelig have en ordentlig røvfuld frisk koriander.


Fik 4.3kg tykkam hos slagteren, så det pressede lige mit største fad, som faktisk fylder hele ovnen, en del :-)




Nu får den så ca 10 timer i ovnen på 100 grader til at starte med. Nogen der har et bud på om jeg bør smide staniol over, eller alternativt vende et fad på hovedet ovenpå, så det virker mere som en stegeso (ovnen i sig selv er vel bare en forstørret stegeso)?


Første fuckup er forøvrigt indtruffet. Hvordan er det lige man bager sin Snickers Bomb, når ovnen nu er optaget :-) Nå, men den må komme i mens vi spiser, og så flikkes sammen senere.

Redigeret af Jensen d. 01-02-2015 11:47
01-02-2015 10:48 #51| 0

stegeso = yes. Jeg smider i hvertfald min bov i sådan en om et par minutter:)

01-02-2015 15:07 #52| 0

Diare de sidste 36 timer - FML :(

01-02-2015 15:39 #53| 0

Hvad skal folk have og drikke ? Budweisers kun? :d

01-02-2015 19:44 #54| 0

her står den obv på tjekkisk fadøl


hjemmelavede popcorn (første gang jeg har lavet dem lol) kommer nok 3 forskellige

nachos med guacamole og pico de gallo (dont fuck with the classics)

hotwings, hjemmelavede med et trick med bagepulver og om at lave dem i ovnen

hjemmelavet hotsauce (8 forskellige chilier)

7 års cheddarsauce (har en syg ostehandler, men fuck den er vild i cremefraiche med lidt hvidløg og chalotteløg)


mains

spareribs and coleslaw

burgers (supersimpelt diy med grillede bøffer, salat, tomat, mayo o røget pancetta og vesterhavsost)

hjemmelavede fritter


carajillos (espresso med sprut)


intet sødt, da sødt er gay :D vi går bare tilbage til snacks og starter forfra

01-02-2015 22:58 #55| 0

Kan vi ikke få nogle billeder så vi andre i det mindste kan være misundelige ;-)

01-02-2015 23:30 #56| 1

Cheesesteak

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar