Marathon-råd (væddemål)

#1| 0

Hej PN.

Jeg har indgået et væddemål mht. at løbe Copenhagen Marathon næste år, som jeg egentlig troede jeg var godt inde i, men det er nok ikke tilfældet alligevel.

Det går på at slå min brors marathon-tid, som ligger på 3 timer og 15 minutter.

Det oprindelige væddemålet blev egentlig indgået engang i januar, men efterhånden som tiden er gået, er der flere der har stukket ud imod mig.

Jeg starter den 1. juli, og da jeg intet ved om løbetræning, søger jeg lidt råd til, hvordan jeg bedst gør mig klar!

Lidt info:

Alder: Fylder 20 om en måned
Vægt: 75
Højde: 193
Mål: Marathon på 3t 15m (maj 2011)
Tid til projektet: Jeg arbejder ikke udover poker, så der burde være tid til at få løbet, selvom jeg starter studie til september.
Nuværende form: Spiller squash 2 gange om ugen, men er i semi-ringe form
Motivation: Jeg er konkurrence-menneske, og vil for alt i verden gerne vinde. Desuden vil jeg gerne i bedre form, og jeg nyder egentlig at dyrke motion, så længe det har et konkurrencemæssigt formål.


Planen er at træne 2-3 gange om ugen, og efterhånden løbe længere og længere, efterhånden som jeg kan holde gennemsnitsfarten på en længere distance.

4,86 min pr. km. dvs.:

5 km: 24,3 minutter
10 km: 48,6 minutter
20 km: 1 time 37,2 minutter


Hvad bør jeg være opmærksom på mht. løbetræning, og har i nogle gode råd som kan hjælpe mig med at vinde dette væddemål?

På forhånd tak for de konstruktive svar ;)

27-06-2010 17:21 #2| 0

Få lavet en løbetest med det samme så du får lavet den rigtige kile/finder den rette sko med det samme.

27-06-2010 17:32 #3| 0

Sørg for og få de rigtige sko til og starte med ;) Hvilket vil sige, gå ned og tag en test i din sportsforhandler, og vælg sko herudfra.

Spis fornuftigt.. En ting jeg desværre ikke selv holder 100 %, men mit mål er også "kun" halvmarathon til og starte med ;)

Fik en overbelastningsskade sidste sommer i foden, så det ødelagde min løbetræning i knap 3 måneder, og så kom vinteren jo, og der blev motivationen endnu mindre :D

men nu da sneen var væk, begyndte jeg igen. Og mit løbeprogram ser således ud:

Startede med 5 ture af 7 km, så 4 ture af 8 km, så 3 ture af hhv. 9 og 10 km. Og har nu løbet 3 ture af 12 km.. Som jeg pt løber på ca 60 min.

Planen var fra start af, og løbe 5 ture af 7 km, så 5 ture af 8 km, så 5 ture af 9 km osv. Altså hele tiden bygge en km på.
Er dog sprunget let og elegant over noget af det, da jeg følte jeg godt kunne løbe lidt længere.

Tror det er meget godt, og sætte en plan op, for hvordan der skal løbes, og så holde sig efter den.

Desuden tror jeg der er langt vej for næsten igen form til den tid.. Ligesom ham der ville løbe under 3 t, eller hvordan det var..

Men GL da !


27-06-2010 17:34 #4| 0
www.loebesiden.dk

Læs alt om træning derinde - din tilgang er helt forkert. Der er også flere kompetente hoveder der kan hjælpe.

Start med at løbe en 5 km konkurrence, hvor du giver dig 100%. Amager strandpark løb på torsdag kunne være en god ide - et stort løb giver typisk lige 10 % ekstra.

Når du har din tid, lægger du dig fast på et program. Du kan ud fra din 5 km tid, beregne dit træningstempo. Og så justerer dit pace efterhånden som du kommer i form.


Ligesom ham der ville sub3 timer, er du ude i et KÆMPE projekt, hvor risikoen for skader er stor - især med din tilgang.


27-06-2010 20:00 #5| 0

For en førstegangsløber med din højde, vægt og træningsmæssige fundament (som ikke er særligt imponerende, mildest talt) ville et gennemført maraton på omkring fire timer rent være fint.

3:15 har du ikke en chance for at gennemføre det i efter min overbevisning. Så skulle du have haft en basis med mellem- og langdistanceløb eller anden form for udholdenhedsidræt for overhovedet at kunne gå efter det. Og selv dér, ville du få STORE problemer med målsætningen. Squash, fodbold og lignende bøsserier rækker ikke en meter:-)

Fint nok, at du har tid til at træne frem mod din debut. Men udholdenhedsidræt er et langsigtet og metamorfosisk projekt, hvor man år for år sætter "penge i banken" i form af kilometer i benene og dermed indlejrer både fysiologisk og mental erfaring.

Din alder er ikke engang et plus i sig selv. For som jeg tidligere har nævnt, er udholdenhedssport et langsigtet projekt og den fornødne sejhed, vil du akkumulere i de kommende år.

3:15 kunne være målet i 2012 elæler 2013 måske. Men held og lykke med det, om ikke andet.


27-06-2010 22:04 #6| 0

Luckerandy:

Det lyder som en ualmindeligt svært projekt, men selvfølgelig ikke umuligt.
De vigtigste ting er skrevet ovenover.

Og forresten, så vidt jeg husker er distancen liidt længere end 40 km :)

27-06-2010 22:08 #7| 0

GL m8.

Hvis det er, vil jeg også gerne vædde imod dig.

27-06-2010 22:26 #8| 0

GL tror sku ikke du klarer den :)

Hvor meget er på spil ?

28-06-2010 00:43 #9| 0

Årh... hold da lige op...

Han er tynd og 20 år ung.

Med seriøs træning, så burde det ikke være noget fysiologisk problem.

Selvfølgeligt er skader under træning et major concern men i hans alder er kroppen tilgivende, så der burde være gode chancer :-)

Godt råd? Løb-løb-løb.... intervaller og lange ture. Løb nogle halvmarathons på 2:05 og så skal du nok klare din marathon-tid, den dag det gælder.

Mvh.
Eksplicit

28-06-2010 00:47 #10| 0

"Godt råd? Løb-løb-løb.... intervaller og lange ture. Løb nogle halvmarathons på 2:05 og så skal du nok klare din marathon-tid, den dag det gælder"

Altså er 2.05 ikke en semiskidt tid i.f.t. at lave et maraton på 3.15 ?

28-06-2010 01:01 #11| 0

@Kris_rem... Hehe. Jo, sidder lige og tåger.

Det skal nok være halvmarathon på 1:35 ;-)

Der er relativt pæn %-del hvert år som løber under 3:15 i øvrigt.

28-06-2010 08:40 #12| 0

Jeg har løbet halvmarathon på 1:30, men selv derfra er der jævnt langt til marathon på 3:15.

Jeg vil give dig det ene råd, at du er nødt til at leve for projektet. Læg en løbeplan for alle uger frem til løbet næste år og overhold den.

28-06-2010 10:07 #13| 0

AndersK said it.

Hop ind på løbesiden.dk i stedet for at stille dine løberelaterede spørgsmål på et pokerforum. Din tilgang til træningen er som nævnt forkert, og der er mange flere kompetente hoveder derinde.

28-06-2010 12:02 #14| 0

Jeg stikker også gerne ud imod dig... Sorry!



PhreaX

28-06-2010 17:43 #15| 0

Jeg har lige smidt indlægget op på Løbesiden :)

Er min tilgang forkert? Jeg har ikke rigtigt nogen tilgang endnu :) Planen er at læse lidt op på tingene, og løbe stille og roligt i juli, for derefter at tilrettelægge forløbet.

Det er kun godt, at folk ser det som et urealistisk projekt. Det er kun motiverende :)

Når jeg lige får købt sko, og får løbet de første ture, så vil jeg overveje at tage imod flere bets :)

28-06-2010 19:11 #16| 0

Det er meget svært at sige om det er muligt eller umuligt for dig.

For mig ville det være meget svært på trods af at jeg efterhånden har løbet kontinuert i snart 8 måneder og nu løber en halv marathon på 1.49. Derimod ville det klart være muligt for en af mine gode venner. Han har trænet ustruktureret 3 gange om ugen i lidt over to måneder og løb en halv sidste lørdag på 1.42. Hans krop var overbelastet og sener, led og knogler var ikke parat, men han kunne formentlig godt komme under 3.15 på en hel marathon til maj næste år. Han har dog løbet før i tiden og var i alderen 13 - 17 svømmer på et relativt højt plan. Har en anden bekendt der løber en gang årligt - dhl 5 km - og konsekvent kommer ned omkring 21 min hvert år selvom det eneste han laver er, at cykle til og fra arbejde. Det ville også sagtens kunne lade sig gøre for ham.

Ergo, det er meget forskelligt fra krop til krop hvad der kan præsteres!

Det afhænger helt af hvor god din grundform er. Og det er derfor jeg siger meld dig til et motionsløb hurtigst muligt. Og løb 5 km for fuld hammer. Derefter kan vi meget bedre hjælpe dig!

Når jeg siger du griber det forkert an, er det fordi de fleste gængse opfattelser af løbetræning er at starte ud med lange langsomme ture hvor din puls ikke kommer over 70% af maks. Dette for at få km i benene og gøre dem "parate" til den hårdere træning - dvs sener, ledbånd og led skal trænes op.

28-06-2010 20:21 #17| 0
Vægt: 75
Højde: 193


Du lyder da til at have en løbers krop :)

Jeg tror i øvrigt på projektet.
Du har alderen med dig, og du har efter min mening tid nok til at klare målet.
Det kommer dog til at kræve en god portion seriøsitet, og ligeså vigtig - en begrænsning af drukture til et minimum.
28-06-2010 21:30 #18| 0

Har selv lavet nøjagtig samme bet som dig bare om 3 timer, har nu været igang med træningen en måneds tid. Jeg tvivler på min er mulig, og alle erfarne løbere er meget uenige, men nogle mener det er muligt. Så 3.15 er et lidt mere fornuftigt mål, dog har jeg haft en måned længere end dig. Men tror godt du kan, men skal self tages meget seriøst. Men skynd dig ind i marathon sport og køb nogle ordentlige sko. Og pas på med at gå for hårdt til den i starten, jeg er allerede begyndt at få lidt problemer med skinnebenene.
Ved ikke om det er den perfekte marathon kropbygning, er selv rimelig høj et par cm lavere end dig, og alle top marathon løbere er nogle små gutter. Men ved det ikke, er nok andre ting der betyder mere end højden, og nu er det heller ikke verdensrekorden der skal slås :-) GL

28-06-2010 22:39 #19| 0

Jeg vil også vove den påstand at du vil have meget svært ved at vinde bettet, du kan sikkert nemt klare dig igennem et maraton. Men ikke på en tid som hedder 3.15 første gang, med mindre du er meget du fra naturens side er den fødte løber og det tyder dine nuværende tider altså ikke på ;-) Så er København Maraton heller ikke den ideelle rute til at løbe hurtigt på, der er rigtig mange sving, hvor man skal helt ned i fart, det hjælper heller ikke ligefrem.

Lige et tillægsspørgsmål har dig og din bror den samme kropsbygning og været lige aktiv som unge?

/Peter

16-07-2010 15:02 #20| 0

Hej igen.

Nu er skoene købt, og jeg er nu kommet igang med at løbe.

Jeg tog tid på min første 5 km her idag, som anbefalet (jeg løb en 3km igår, og ellers har jeg ikke løbet), og den blev 20m 23s. Det var lidt svært at finde et passende tempo, og der var godt nok krise til sidst :P Men jeg tror egentlig det er et ok udgangspunkt, selvom, jeg godt kan se, der er LANG vej til en Marathon.

men jeg har mod på det :)

16-07-2010 22:11 #22| 0

Kæft du er blevet hustlet..
Du har ikke en chance for at klare den under 03:15:00..
Seriøst, køb dig ud af det bet..

16-07-2010 22:14 #23| 0

Marathon er direkte usundt. Men når nu der er penge involveret, vil man vel altid gøre et forsøg :)

Anyway, det bliver en tuff nød at knække.
Men gl med projektet.

16-07-2010 22:25 #24| 0

Du har ingen chance, mand.

Du lever af frostpizzaer og colaer. Det må væk, hvis det skal lykkes. Evt. skulle du tage en udrensningskur på en 3-4 dage uden mad ligesom din bror.

Held og lykke i hvert fald :P

16-07-2010 22:42 #25| 0

Damn du har langt vej.. Og jeg kender det selv..

Pt er målet for mig "blot" et halvmarathon, og jeg er oppe på 15 km nu, som jeg løber på 1 t og 12 min.. (måske ikke verdens hurtigste tid, men jeg er tilfreds)

Men fra 15 og til halvmarathon, virker der godt nok langt endnu..

Så fra dine 5 til dit endelige mål.. Puha, siger jeg bare..

men et ekstra GL skal der da lyde alligevel, selvom jeg nok er mest på cawbow side, i denne tråd :D

16-07-2010 23:38 #26| 0

Jeg har set dit indlæg på løbesiden og må sige det er en fornem 5km tid du lægger for dagen! Hvis du er 100% dedikeret og gå LANGSOMT frem, er dit mål ikke umuligt.

Jeg er langt mere optimistisk nu, end jeg var lige da du havde postet.

Få et købt dig et løbeur og få lagt dig et program med hjælp fra professionelle, så burde du godt kunne komme under 3.15.

Det sværeste her i starten bliver at undgå overtræning og især at undgå skader.

Held og lykke

16-07-2010 23:57 #27| 0

Haha :D

Well, jeg er nu fortrøstningsfuld, og jeg tror bestemt det er muligt.

Jeg tror mest det handler om selvdisciplin - hvilket bliver rigtig svært. Men pt. har jeg blod på tanden, og jeg tror på det bedste :)

@Bad3xo - Du siger lige til, hvis du vil have et bet op at stå ;)

17-07-2010 11:40 #28| 0

Tager du i mod bets sådan generelt?

17-07-2010 11:54 #29| 0

Der skulle fandme være nogle ordentlige skillinger på spil, før jeg overhovedet ville overveje det :D

17-07-2010 17:02 #30| 0

@Cawbow

Nej, pt. kun folk jeg kender IRL :)

Hvis det skal være med folk jeg ikke kender, så skal vi have en mellemmand til at holde pengene, og det er lidt nederen, når der er næsten et år til der kommer en afgørelse.

18-07-2010 01:35 #31| 0

20 år - hvordan håndteres alkohol-forbruget så i weekenderne??? ;-) Mener det er med til at nedbryde formen en del (af egen erfaring ) hehe

18-07-2010 02:46 #32| 0

Hvis du virkelig vil tror jeg helt sikkert på at det er muligt.

det vigtigste i forbindelse med træningen er at undgå overbelastnings skader. som grund regel bruges ofte at man max må øge sin trænings mængde med 10% om ugen, hvor den 4. uge ikke øges.

Noget som er meget undervurderet er restitution, hvis du ikke giver dig selv pauser, nedbrydes dine muskler og sener, og til sidst bliver du skadet. Er lige ved at sige, hvis du bare få en lidt alvorlig skade, klare du den ikke.
fx. træn i 5 uger, og den 6. uge er restitutions uge, hvor du kun løbe mindre langsomme ture.

Kosten er selvf. vigtigt få at kroppen bliver genopbygget i takt med din trænings mængde øges.


Du skal seriøst overveje at få en prof. til at lave et trænings program til dig. så er der noget større chance for at vinde det bet!

gl
//Poples

18-07-2010 21:33 #33| 0

Brug evt endomondo til at tracke dine løbeture. Det er super motivation i sig selv, og du kan følge din træning ned til mindste detalje.

www.endomondo.com/

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar