Børn og Poker

#1| 0

Hej. Jeg ved ikke om emnet har været oppe og vende før.
Min kammerat har en søn på ni år. og mener det er helt okay at han er begyndt at interessere sig for poker. Så længe det kun er playmoney bla bla bla. Han opfordrer enda selv sin søn til at læse pokerlitteratur. Jeg mener det er helt væk i skoven. næsten absurd. Eller er det bare mig der er gået hen og blevet for gammel? Min holdning er den at man skal vente med at åbne en pokerbog til man er min. 16år. Der er 100.000 andre ting der er vigtigere at læse om når man er 9år, end at lære hvordan man bliver bedre til poker.
Er det normalt at børn spiller poker idag? Og spiller jeres børn?

Mega

24-04-2010 20:01 #2| 0

Kan ikke se noget problem i det. Hvis de kan spille Uno, kan de vel også spille poker ?

24-04-2010 20:03 #3| 0

Altså jeg har selv en sund interesse for kortspil, som jeg har haft meget glæde af i mit liv, og jeg vil da gerne give æren for det til min far og min farfar, fordi de gang på gang har givet mig stryg i diverse kortspil, og derefter fortalt mig hvordan de forskellige ting skulle spilles.

Det har godt nok ikke været poker, men det har også været kortspil, hvor der kan spilles om penge, hvilket vi dog aldrig gjorde.

Men jeg tror ikke det er så skidt, som du tror. I en alder af 9år tænker man slet ikke på pengespil, det er først når man bliver 12-13 år ;)

24-04-2010 20:42 #4| 0

Bare det at han overhovedet læser i en bog er sku da et plus.
det jo sygt så mange unge nu om dage der er dårlige til både at læse og stave.
Tror os han får læst/lært mere når det er noget der har hans interesse. (igen et plus)

Inden for sport og musik, er det jo os bevist at de helt store talenter starter fra helt små.
Så jeg vil helt klart mene din kammmi gør det rigtige, hvis det er noget knægten gider.
Der er sku mange andre ting der er mere usunde for børn.
Manglende omsorg fordi forældrene ik gider deres egne unger f.eks.
I det mindste har de da en fældes interesse nu... ville da ønske min far havde guidet mig på den måde da jeg var barn.
Han ska jo så bare sideløbende lærer ham at håndtere det med BRM selv om det kun er playmoney.
For jeg tror en knægt der blir flasket op på den måde og kan styre playmoneyspil, vil se det på samme måde når det engang blir om penge.
Altså hvis han blir god til det ene, vil han nemt kunne adapte til det andet og blir en af de der uhyggelige internetknægte.
De fleste gode onlineproèr, er jo unge knægte i starten af 20èrne og det tror jeg der er en god grund til :)

24-04-2010 20:54 #5| 0

helt i skoven imo. 16 år mindst..

24-04-2010 21:00 #6| 0

Helt forkert!

24-04-2010 21:05 #7| 0

Det er da så absurd at en 9 årig begynder at læse poker og spille poker. kan godt være de har en fælles interesse men det kan da give helt forfærdelige konsekvenser ved at han tror det er normalt at spille og så kan ende i ludomani. Jeg synes han skal sige han ikke må spille mere og han først skal spille når han er mindst 12 år. ! også skal han starte til fodbold så har de en meget bedre fælles interesse!

24-04-2010 21:06 #8| 0

det jo bare et kortspil som alle andre?
Så hvordan kan det være helt i skoven?
Kommer jo cfølli an på hvor ansvarsfuld man er som forældre.
Problemet kommer kun hvis der ik er en fornuftig voksen med på sidelinien og som sætter nogle klare regler og grænser, som børn af gode grunde ik selv kan sætte.

Ku forstå problemet hvis han lod knægten sidde og spille om penge og uden opsyn.
Men ja...sku han snuse til pengespil på fars konto, ville jeg os sige minimum 16.



24-04-2010 21:14 #9| 0

Det virker helt forkert. Et barn bør bruge sin ungdom på helt andre ting.

24-04-2010 21:20 #10| 0

Jamen for satan altså.

Hvorfor har pokerspillere den samme negative holdning til poker, som uvidende, der tror det er et spil som foregår i skumle baglokaler. Hvad er forskellen på poker og Uno ?

Jeg spiller konstant Uno og andre kortspil med min datter på 6 år. Hvorfor ville det være helt forkert hvis det var poker ?

24-04-2010 21:30 #11| 0
OP

Det virker bare forkert, at man som 9årig skal til at dygtiggøre sig inden for et kortspil.
Han skal som MasterRhode siger spille fodbold og lege.

24-04-2010 21:31 #12| 0

Hvad skulle problemet være, hvis han kun spiller om playmoney? Jeg kan virkelig ikke se det.

24-04-2010 22:00 #13| 0

hvis nu barnets interesse var skibe, og han far også kunne lide skibe.. ville det så være slemt hvis faren lånte en bog om skibe og fik sønnen til at læse den?
man skal da ha lov til at forbedre sig i de ting man interessere sig for.

dog sygt at et barn på 9 år har lyst til at læse pokerbøger

24-04-2010 22:04 #14| 0

Øhhhh hva nu hvis knægten gerne ville blive en dygtig skakspiller ?? Og faderen gik i skakklub og de sammen læste skakbøger om russiske åbninger og afganske dronningeofre ? Og knægten blev danmarksmester i skoleskak ??

De fleste vil synes det er ok, skak er jo en matematisk tankesport, og det er ofte bogligt begavede børn der spiller skak ...

og poker er jo som bekendt hasard ? nej vel ?


Så er der pengenene, men enhver fornuftig forælder kan nok lære knægten noget om økonomi,
money-management og hvilke beløb det er fornuftigt at spille for.

Ligeledes kan enhver fornuftig forælder forklare hvad ludomani er og hvorfor det ikke er fedt, på linie med alt andet misbrug....

Kan tilføje at jeg er far til 3, og ikke ser det som et problem, hvis faderen agerer fornuftigt...


24-04-2010 22:06 #15| 0

helt væk at barnet skal beskæftige sig med at læse litteratur om sandsynlighedsregning o.lign. i så tidlig en alder...de må holde sig til at stene CS og WOW til de er minimum 21

24-04-2010 22:15 #16| 0

@ Lecter

Hvor mange har været til behandling på Center for Ludomani efter at have spillet alle sine egne, sin families og sine venners penge væk i Uno? Spil hvor penge er indblandet er altså noget der skal spilles med omtanke og ansvarlighed. Jeg kan slet ikke se hvordan man kan forvente, at et 9-årigt barn skal kunne spille poker med ansvarlighed og omtanke.

Eller et 15-årigt barn for den sags skyld.

24-04-2010 22:26 #17| 0

Jeg er enig med OP.

Det er helt godnat.

Om det er normalt ved jeg ikke, men der er en del af de børn (drenge) jeg har mødt via min tjans som folkeskolevikar som spiller poker på facebook.

@lecter

Jeg spiller konstant Uno og andre kortspil med min datter på 6 år. Hvorfor ville det være helt forkert hvis det var poker ?

Fordi poker og Uno er to helt forskellige spil.

Uden noget på spil fungerer poker ikke, mens Uno fungerer ganske fremragende.

At sammenligne det med skak er også lidt misvisende efter min mening. Den dybere mening med poker er at vinde penge fra andre, det er hverken skak, Uno, Ludo eller andre spil som børn normalt beskæftiger sig med.

24-04-2010 22:45 #18| 0
Uden noget på spil fungerer poker ikke, mens Uno fungerer ganske fremragende.

what? hvorfor skal poker være om penge? klart at alle her på pokernet ville synes det var steneren at spille et homegame uden noget at stake - men et barn kan da have ligeså meget sjov i at vinde/tabe i poker som i uno.

Synes det er helt fint så længe der ikke er tale om pengespil, så er det jo bare et strategisk kortspil, med lidt held på kort sigt - ligesom så mange andre..
24-04-2010 22:59 #19| 0

Jeg har vist ikke skrevet noget om penge i den sætning du har sakset har jeg ?

Det jeg skrev var "Uden noget på spil fungerer poker ikke" og det er vel korrekt ikke ?

Hvordan vil du spille spillet uden at spille om noget ?


24-04-2010 23:26 #20| 0

med pokerchips? uden noget "på spil"

25-04-2010 01:35 #21| 0

Det lyder vist som om der er en masse herinde der ser spøgelser over alt.
Børn ser sku da ik på penge som os voksene gør.
Hvis knægten (Gud forbyde + Allah) skulle vinde 10kr i poker en dag han spiller mod sin far, tænker han sku da bare på alle de tyggegummier han nu kan købe og så det glemt dagen efter.
Han begynder sku da ik med det samme at se dollartegn og vil rippe faderes sidste skillinger, så kan ka komme ned i kiosken og shippe alle deres skrabelodder, med drømmen om at vinde stort så han som 10årig ka begynde at gi den gas på travbanen.

Nu må i fandme ta jer sammen!!

Jeg så sku os Gyser/splatterfilm da jeg var 10år og nej jeg er ik blevet til en øksemorder.

Jeg var også den stærkeste dreng i klassen gennem alle årene og den bedste til at slås, men er da ik blevet til en voldsforbryder!

Jeg legede da os med ild som barn uden mine forældre vidste det, men er ik blevet pyroman.

Jeg spillede os om penge med min mormor, dengang der kun var tips 13 og klunsede om 1kroner med min morfar og er ik blevet ludoman.

Er der nogen der er ved at fange pointen?? For jeg kan fortsætte længe endnu.


Der er 1000 andre ting der kan gå galt i hans opdragelser og som kan føre til at han begynder at ryge hash og ta stoffer i en ung alder, plus han måske får et alkoholsproblem ved siden og div. ludotendenser, fordi der ik er andet end Danske Spils enarmede nede på den lokale bodega hvor han hænger ud.
Men mon ik det nærmere er op til forældrene om det kommer til at ske??
At gi pokeren skylden, bare fordi han lærer det i en tidlig alder er fandme langt ude.

25-04-2010 04:34 #22| 0

Kan folk der mener det virkelig er helt forkert ikke lige uddybe hvorfor?
Hvad er det der gør Poker værre end whist, mousel, bagammon osv.?

Det handler kraftedderperkeme ikke om ungen skal have lov eller ej, men om HVORDAN ungen skal ha lov.

Jeg er opdraget i en familie, hvor brætspil, kortspil, sport .. U name it, altid har været en helt naturlig del af det sociale samvær, og det kan jeg vitterligt ikke se problemet i. Men det kræver et sæt meget ansvarsfulde forældre, der kan sætte nogle solide rammer her, og barnet skal naturligvis IKKE spille om penge på nettet.
25 øres poker med venner og familie live er fint, men det skal IKKE handle om pengene.

At jeg så ikke tror en normal ni-årig bliver fanget af synderligt mange pokerbøger er så en anden sag, men hvis det virkelig er det ungen vil, så mener jeg sgu man som forældre har ansvaret for at give ungen de bedst mulige værktøjer til den vej møgungen nu vælger. Det kan man f.eks. gøre ved selv at sætte sig ind i lortet, og have læst de bøger, og lade barnet læse dem man mener de kan "tåle" på nuværende tidspunkt.

Poker er altså ikke en dødssynd FFS.

Og hvad sker der forøvrigt for dem der mener man må spille fra sin fars konto som 16-årig, men ikke må læse en bog som 9-årig???
Det må være ret tæt på at være det dummeste jeg nogensinde har hørt.

MVH Skod

25-04-2010 05:41 #23| 0
"Hvad er det der gør Poker værre end whist, mousel, bagammon osv.?"

At poker er meget mere populært, og det er meget nemmere at tabe en masse penge i det, da man kan komme til at spille det på alle tider af døgnet på nettet. Backgammon er lidt i samme dur, men det har slet ikke den samme popularitet som poker har.

Her taler jeg selvfølgelig om, når barnet er blevet en 14-15-16 år. Har lidt svært ved at forestille mig, at en 9-årig vil kunne finde ud af at lave en falsk pokerkonto :) ..

Hvis ungerne kan holde sig til at spille poker med et chipsæt hvor chipsene ingen reél værdi har, så synes jeg det er helt fint. Penge-elementet skal blandes helt udenom imo. Hvis en 9-årig sidder og spiller om 25-ører med sine venner, hvor gammel tror I så hxn er, før hxn åbner sin første online poker konto?

Det er ikke fordi pokerspillet i sig selv er en dødssynd. Men suset ved at vinde penge er.

25-04-2010 05:51 #24| 0

fint nok hvis han spiller lidt med sin far i ny og næ , men ligefrem at læse om det i en alder af 9 år er ret absurd.. Alt for tidligt. Men en hyggestund med faderen kan jeg ikke se noget problem med ?

25-04-2010 05:54 #25| 0

+ 1 til hidsigproppen skod (og tonen i hans indlæg)

Hvis forældrene opstiller nogle klare rammer for, hvordan pokeren skal gribes an, kan jeg ikke se noget problem i det.

25-04-2010 06:03 #26| 0

Jeg kan ikke forstå hvis barnet syntes det er interessant at læse om hvorfor det så ikke er okay? der er da mange facetter af pokerspillet der bruges hverdag som barnet skal lære alligevel.

nogen der har set searching for bobby fisher? imdb.com/title/tt0108065

handler om en knægt der falder over skak og syntes det er vildt interessant og han er åbenbart et naturtalent til det, så han begynder a læse og studere skak spillet. Men det er vel også HELT forkert af forældrene at lade knægten gøre det?

25-04-2010 06:06 #27| 0

skod +2

25-04-2010 06:08 #28| 0

@ Nightwolf

Det er essensielt i poker, at man vinder en genstande fra sine modstandere - oftest penge. Det gør man ikke i skak.

25-04-2010 08:04 #29| 0

@cykelnille så det du siger det er at man ikke vinder penge i skak?

25-04-2010 12:38 #30| 0

Poker kan givet et rush, som en 9 årig ikke er klar til at håndtere.

Der er sgu stor forskel på at vinde en pokal i den lokale skak klub som 9 årig, og så vinde vennernes sparepenge. Der er ikke nogen der spiller pokal-poker så vidt jeg ved.

25-04-2010 13:25 #31| 0

@ Nightwolf

Jeg har aldrig spillet om en øre i skak. Jeg har tl gengæld spillet om mange penge i poker. Så det jeg siger er, at penge er en meget større del af spillet i poker, end det er i skak.

25-04-2010 13:31 #32| 0

Han bliver sgu da en upcoming giga-renser.

25-04-2010 13:39 #33| 0

Jeg går mentalt ned, hvis jeg finder ud af at en 16-tablende 9 årige schooler mig.

>8D

25-04-2010 13:46 #34| 0

"Hvorfor har pokerspillere den samme negative holdning til poker, som uvidende, der tror det er et spil som foregår i skumle baglokaler. Hvad er forskellen på poker og Uno ?

Jeg spiller konstant Uno og andre kortspil med min datter på 6 år. Hvorfor ville det være helt forkert hvis det var poker ?"

Det er fint at spille poker for sjov som 9-årig/6-årig, men at begynde at tage det seriøst og læse bøger allerede i den alder er helt off. Poker kræver et vist mindset og det kan være psykisk hårdt. Derfor er det forkert at beskæftige sig med poker med hensigt på pengespil, 9 år inden man er lovpligtigt bemyndiget til at gøre det. Der er så mange grunde, og jeg kan da sagtens nævne flere, hvis du stadig synes det er helt normalt..

25-04-2010 14:56 #35| 0

Har et lidt ambivalent forhold til det.

Jeg synes, at hvis han skal spille poker, skal han ikke læse om det eller gå op i det, men tage det som et familiehyggespil, hvor ens træk er ligegyldig - og så skal han slet ikke introduceres for pengepokeren.

At spille poker seriøst som under 16 årig er imo hen i skoven :- )

25-04-2010 16:46 #36| 0

@msm89dk

LOL

Det er sku da ik hårdt psykisk når der ikke er penge med i det??
Alle spil handler jo om at vinder og ellers taber du....sådan er livet jo os indrettet i sin helhed.
Mener ik OP skrev noget om at det var med henblik på at knægten sku tjene penge på det.
Så forstår ik hvorfor du blander de to ting sammen.

Man kan da vist alligevel ik klandre regeringen for deres latterlige pokerlovgivning, når der selv på PN sidder en masse med noget nær samme holdninger til hvor farligt poker er.

25-04-2010 18:11 #37| 0

Det er IMO helt væk at tro, det er helt væk fordi et barn gerne vil dygtiggøre sig. Fuck det med at lave noget andet. Hvis barnet bliver motiveret af at blive god til poker, hvilket medfører, at vedkommende skla læse materiale og lære at analysere er det helt fint. Pokeren gør dig ikke ludoman, du er ludoman i forvejen. Og hvis du er ludoman i forvejen, er det sq bedre at spille noget du kan vinde i.

25-04-2010 18:19 #38| 0

@cykelnille

Du kan aldrig sammenligne poker med BG. Poker er endnu ikke bevist som et vidensspil, hvorimod BG er. BG, whist, mousel, whatever. Vil sige lige meget hvilket spil det er, så kan man altid vinde store summer på kort tid

@andre
Om knægten spiller poker eller uno er sq da lige meget. Interessen har skabt det at han gider læse bøger, hvilket ikke mange gider i den alder, der er det sjovere at rende rundt og lave ballade med vennerne eller sidde foran pc'en.

Hvad med alle de familier hvor barnet skal lære at spille whist eller et andet penge spil, hvor de ikke spiller om penge, det er ren og skærn for det sociale og fordi de synes det er en sjovt spil lige som de lige så godt kunne spille Trivial. Når drengen så bliver 12-13år kan han få lov at spille om et par kroner, hvis han synes det er sjovt, for det er stadig der i tror den går gal, men det er det ikke. 2 kroner betyder intet, men det at han har vundet 2kr af far er det sjovest. Det kunne lige så godt have været en pokal som de 2kr. 2kr er bare nemmere at have med at gøre i stedet for at man skal have 25 pokaler liggende i baghaven.

Come on, gennem hans interesse, har han viderudviklet sig til at læse bøger, hvad bliver det næste? Nå ja, centeret for shopaholics of book buyers.. (IRONI)

25-04-2010 18:56 #39| 0

Jeg har problematikken tæt på. Min søn på 8 ved godt jeg spiller poker og er nysgerrig, Jeg spiller kun poker når børnene ikke er der eller sover. Han har egen computer med internet adgang, selvfølgelig sætter jeg grænser for hans tidsforbrug og hvad han laver på internettet.Computeren står i stuen. Der er portaler med spil for børn som f.eks Y8, et sted de også må komme i deres fritidsklub. På f.eks Y8 kan man også finde forskellige former for poker, for legepenge selvfølgelig. En dag han var på Y8 opdagede jeg at han sad og spillede poker.Jeg var lidt skeptisk men tænkte det vel ikke var nogen skade til. Ved nærmere eftertanke, og efter have talt med moren(som jeg ikke bor sammen med) om det, synes jeg egentlig det er ret problematisk, dels at poker fandtes på den portal, og dels at han spillede. Han får ikke lov til at spille poker før han er mindst 16, heller ikke for sjov. Jeg ved godt at poker er et vidensspil.... for nogle, men for mange andre ender det i hasard og store tab..ikke kun i kroner og øre. Så vidt jeg ved er det 10% af spillerne i poker der vinder 90 % af pengene, pokerrumene skal også tjene lidt, Så alt i alt må der jo være en del tabere. Derfor synes jeg det i grunden er umoralsk at leve af at spille. derfor skal børn og unge ikke bruge deres tid på at spille om penge, hverken poker eller nogen andre former for pengespil, vidensspil eller ikke vidensspil.

25-04-2010 19:59 #40| 0

har ikke læst alle post, så ikke flame hvis jeg bare gentager.

min søn på 12 interreserer sig for poker fordi jeg gør det.
de gør jo det samme som os, så hvis jeg bruger tid på poker så gør han det også.

Desværre for ham er hans far en donk, for alt hvad jeg forklarer ham om spillet mens vi spiller, det ryger sku lige ind og sætter sig fast.

mine to tøser på ti spiller også poker ,men kun på gulvet og med et chipsæt.
de fatter brik, men synes det er fedt at spille sammen med bror og far.
så der kunne vi lige så godt lave alt muligt andet.

synes det største problem er, at han har svært ved at håntere når i suger ud på ham.
han spasser helt ud når idioterne caller med J6s og vinder.
så for mig skal jeg have lært ham at donks også vinder.

men jeg må sku også sige, at han bliver helt sikker bedre en sin far, hvis han bliver ved.
børn i den alder husker alt hvad du siger omkring spillet.

vil lige sige at han også går helt vildt op i billard, dog uden det er noget jeg spiller.
men jeg har ikke nogen problemer med det, og det er fedt når jeg skal tisse eller hente kaffe, så overtager han lige bordet imens.

ps: så synes han i alle sammen er weak fisk, og i skal bare raises ud af potten.

26-04-2010 12:38 #41| 0

Har lagt mærke til der har været stor lighed mellem Uno og poker og synes det er en forfærdelig sammenligning.
Poker er hasard (ifølge retten) hvor uno er et spil for familien. Poker handler om at skulle kunne kontrollere ens penge/chips og det mener jeg ikke en 9 årig dreng kan og derfor vil jeg mene det kan få katastrofale følger igennem hans liv. når han begynder at gå i 7 klasse og evt. begynder at læse pokernyheder osv. og høre hvor nemt det er at komme til millionerne hvorfor skulle han så ikke tage chancen?
Det kan være han kommer langt i en enkelt freeroll på nettet og får penge på nettet og selvfølgelig vil interessen blive større når han lige har vundet $20 han kan spille for og vil så mene at det bliver svært både for faderen og sønnen at styre hvormeget han skal spille og evt. begynde at gå bag ryggen på hans far for at få penge til at spille.
Jeg vil så også sige at det er fedt de har en fælles interesse og det er da imponerende at han læser pokerbøger. Men risikoen er bare for stor for at han kan blive ludoman set fra min synsvinkel.

26-04-2010 13:33 #42| 0

Først og fremmest:
POKER ER IKKE HASARD MEDMINDRE DU SPILLER OM PENGE (eller andre værdier)!!!

Dermed er det en lovlig hyggeting, ligesom f.eks. Whist, omend Poker i højere grad er et spil baseret på ufuldstændig viden, og dermed i højere grad indeholder elementer af sandsynlighedsregning.

Jeg har altid været glad for Whist fra jeg var en lille dreng (spillede med mine forældre og min ene storebror, og senere storebror og hans venner), så begyndte jeg på Bridge, og har da også kastet mig over poker.
"Det er ikke sjovt at spille poker medmindre man spiller om noget", nej, det er det vel ikke, ligesom det ikke er sjovt at spille Matador, Derby eller Ludo hvis man ikke spiller om noget, men for nogle (rigtig mange) er æren at have vundet rigeligt at spille om.
Playmoney er en essentiel del af pengeløs poker, ligesom Playmoney er en essentiel del af Matador.
Så må forældrene jo sætte grænsen der hvor pengene bliver involveret - der er forhåbentig heller ingen der ville lade deres børn bruge rigtige penge i et spil matador - så hvorfor overveje om de må i poker?

Hvis nogen begyndte at spille Uno eller 500 om store beløb (f.eks. 1.000,- pr. kort på hånden, eller 10,- pr. point eller hvad det nu kunne være), så er jeg ret sikker på at Uno også ville blive dømt som Hasardspil, så den eneste forskel er det er "normalt" at spille om rigtige penge i poker, det må så være forældrenes job at lære deres børn hvornår man spiller om penge og hvornår man ikke gør!

26-04-2010 13:36 #43| 0

@MasterRohde
Poker om store pengebeløb er Hasard, ikke Poker generelt, det er ikke forbudt at spille poker om Playmoney eller DM i poker uden pengepræmier, derfor KAN poker være et hyggespil for familien.
Samtidig påstår du at Uno ikek er Hasard, prøv du at afholde en Uno-turnering med BuyIn på 10.000,- og se så om du ikke får politiet på nakken ;)
Eller et Uno-Cashagme med 10,- pr. point :)

26-04-2010 13:47 #44| 0

Folk er så blanke i denne tråd, at det er helt absurd.

@Dem der snakker om, at barnet skal ud og lege i stedet

Det er måske det mest påtagede argument i denne debat. Faktum er, at børn i et land som Danmark langt hen af vejen er nødt til også at have indendørs interesser grundet klimaet. Samtidig bruger de fleste børn meget lang tid på at spille bold og dyrke udendørs aktiviteter på fritidshjem mv., så jeg kan sgu godt forstå, hvis nogen af dem får lidt lange løg, når de kommer hjem og farmand som noget af det mest oplagte smider dem ud i haven, så det kan sikres at de runder den fjerde time på dagen med boldspil.

@Dem der snakker om poker som farligt

Børn spiller en masse forskellige spil i dag. Uno, Whist, 500 (rummy), skak, brædtspil af forskellig karakter (inkl. Backgammon) osv.. Rigtig mange af disse spil bliver normalt spillet som pengespil, men det betyder på ingen måde, at spillet er "farligt". At spille poker om point (playmoney) er ikke en daddel anderledes end at spille Backgammon uden penge.

Så længe alle spillerne meget gerne vil vinde spillet, så fungerer poker uden penge præcis ligeså godt som spil, som poker med penge involveret.

Og nej, poker som spil i sig selv er på ingen måde farligt. Det er alene elementet af penge og gevinst/tab, som er farligt og så længe der er streng disciplin omkring denne del spillet (læs: han spiller ikke om penge før han er gammel nok), så er der ingen grund til at tro, at poker skulle være mere farligt end f.eks. Whist eller Gin Rummy som folk meget ofte spiller med børn.

@MasterRohde

"Poker er hasard (ifølge retten) hvor uno er et spil for familien."

Kom nu lige ind i kampen. Poker er kun karakteriseret som hasard, hvis der spilles om penge. Hvis UNO var et normalt spil om penge, så ville der også være domme, som dømte dette spil som hasard.

/Mikael

26-04-2010 13:53 #45| 0

@DTM

Spot fucking on!

26-04-2010 13:58 #46| 0

SVPE +1
Skod +3
Skatkat + 1

Må sige jeg selv har tænkt over det men min 3 årige dreng fatter bare ikke forskellen på potodds og implied odds....endnu...,men han ska fanme´nok lære det inden han er 9 ;-)

God post OP, det er sq et svært emne, men det hele handler om forældrenes ansvarlighed og egne tilgang til spil. Og ja risikoen for poker på et tidspunkt bliver om penge er større end med UNO, men det er jo heller ikke skidt hvis det kommer til rette tid og den unge mand er blevet godt opdraget og håndtere det som det nu skal håndteres..

26-04-2010 13:59 #47| 0

Hvor er det lækkert, at man lige starter med at kalde alle andre holdninger blanke, inden man giver sit eget besyv i debatten. Så er man da sikker på, at folk gider tage en seriøst.

"Og nej, poker som spil i sig selv er på ingen måde farligt. Det er alene elementet af penge og gevinst/tab, som er farligt og så længe der er streng disciplin omkring denne del spillet (læs: han spiller ikke om penge før han er gammel nok), så er der ingen grund til at tro, at poker skulle være mere farligt end f.eks. Whist eller Gin Rummy som folk meget ofte spiller med børn."

Lige præcis det vi andre også siger.

26-04-2010 14:17 #48| 0

Jeg er nok lidt gammeldags og blank.

Men jeg synes sgu at det er et grænseområde. Så længe man sikrer sig at sine børn kun spiller tours for playmoney, så ved jeg ikke hvor meget man kan blande sig. Det er der jo sådan set ikke noget galt i. Problemet er at playmoney hurtigt bliver uinteressant, og så sidder han om et halvt år og spiller for alle lommepengene med klassekammeterne. Eller måske ikke, men jeg tror at alle vil opleve et drive for at få noget på spil. "Så kan han måske få lov at spille om et par kroner om nogle år...". Jeg tror sgu ikke at børn vil finde sig i at få at vide hvad de må spille om eller ej, og hvis de vil skal de skal der sgu nok være nogen der får gamblet med alle lommepengene og næste måneds med, når der ikke er voksne til stede.
Jeg husker som helt lille at gå voldsomt på tilt efter at have tabt alle mine glaskugler (+ nogle jeg måtte ud og købe) i terninger i et frikvarter. I dag er jeg en af de mindst ludomaniske pokerspillere jeg kender. Alder betyder meget for selvkontrol mht. til spil, og hvis der opstår skjulte cashgames på børneværelserne er det en meget skadelig ting imho.

En stor del af poker er held. Man tager nogle beslutninger, og vender så nogle kort og lader heldet råde. Det er et spil hvor man skal basere det meste på sandsynlighedmæssigt korrekte beslutninger - og samtidig skal kunne holde til at se uretfærdigheder forekomme igen og igen, når variansen rammer en. Det kan derfor være et psykisk hårdt spil, som jeg tror kan være svært for børn at forholde sig til. Samtidig er "bluff" elementet tilstede i poker. Da man ikke kan bluffe nogen der ikke har noget at tabe, vil det nok hurtigt blive uinteressant.

Jeg ser ikke som sådan noget galt i at børn ind imellem 500 og hjerterfri spiller turneringspoker uden indskud, men jeg ville bestemt ikke opmuntre børn til at spille det. Og jeg tvivler på at nogen kan begynde at læse bøger om poker, uden at ville spille om penge bagefter.

26-04-2010 14:22 #49| 0

Altså jeg startede med spille poker som 14årig..

26-04-2010 14:22 #50| 0

Altså jeg startede med spille poker som 14årig..

26-04-2010 14:26 #51| 0

@Cykelnille

Men hvor står der at der skal spilles om penge? Knægten interesserer sig for playmoney-spil.

Dit argument er så, at man jo kan spille om penge i poker, og at knægten uvægerligt vil komme til det med tiden (inden han er 18). Ja, men det kan man også i BG, whist, "halv tolv" osv... Skal man så heller ikke lære knægten de spil?

Hvad med at man i stedet lod knægten interessere sig for, hvad der nu engang fanger ham, og så samtidig giver ham en fornuftig tilgang til pengespil? Ikke dermed sagt, at man skal introducere ham til pengespil, men derimod råde ham til, hvordan han skal håndtere det, når han på et tidspunkt støder ind i det... Lidt ligesom med alkoholindtag f.eks.

26-04-2010 14:50 #52| 0

@ _Orty_

Du har måske også helt ret. Jeg er måske bare lidt for disciplinær i mit syn på opdragelse. Jeg kan bare ikke rigtig forestille mig, at knægten kan være helt vild med poker og læse en masse bøger om det som 9-årig, og så vente 9 år til han laver sit første deposit på et online pokersite. Men hvis det er tilfældet, så ser jeg heller ikke noget problem i det. Det er udelukkende penge-aspektet jeg synes er problematisk.

"Hvad med at man i stedet lod knægten interessere sig for, hvad der nu engang fanger ham, og så samtidig giver ham en fornuftig tilgang til pengespil? Ikke dermed sagt, at man skal introducere ham til pengespil, men derimod råde ham til, hvordan han skal håndtere det, når han på et tidspunkt støder ind i det... Lidt ligesom med alkoholindtag f.eks."

Og hvor mange gange har man ikke endt med hovedet på toiletbrættet? ;) .. Det er igen sandsynligt, at du har helt ret. Det skulle helt sikkert også være denne vej jeg ville gå som forælder. Jeg er bare lidt i tvivl om en 9-årig kan skelne godt til, at han får en fornuftig tilgang til pengespil. Jeg synes det er ret svært at komme med et entydigt svar.

26-04-2010 14:59 #53| 0

@Cykelnille

Jeg har ikke selv unger, så kan ikke påstå at jeg på nogen måde er ekspert. Det forekommer mig dog, at det ville give flere problemer med et totalforbud. Hvis drengen virkelig interesserer sig for spillet, kan man ikke holde ham væk - og hvis han oveni købet skal gå og skjule det for de gamle, tror jeg sq der er større risiko for at han ender i noget skidt. Hellere lade ham være åben omkring det - så fanger man sq nok også eventuelle problemer i opløbet.

26-04-2010 15:07 #54| 0

Poker giver IMO bare ikke mening uden at der er penge involveret.
Der er da så mange andre spil som er langt sjovere også for børn.

26-04-2010 15:11 #55| 0

Drengen er 9 år og jeg føler vi behandler ham som en der er ældre. Nu kender jeg ikke så fandens mange 9-årige men dem jeg kender de tror stadig på julemanden og lever i en fantasiverden og stadig kan se sjov i en træpind. Derfor mener jeg det er for tidligt at gå ind i et "voksen" spil. Der er en grund til man skal være 18 for at spille poker! Og ja man kan spille om alt nu til dags. Men nu hvor poker er et spil om penge. og alle der starter ud med playmoney kommer med GARANTI til at spille om penge senere hen og ved at han starter som 9 årig med poker fremskynder han bare processen og begynder måske allerede at spille poker om penge som 13- 14 årig hvis ikke før .

26-04-2010 16:29 #56| 0

"men dem jeg kender de tror stadig på julemanden og lever i en fantasiverden og stadig kan se sjov i en træpind" <- looool

26-04-2010 16:29 #57| 0

Gider ikke lige at læse hele tråden igennem, men BR har pokersæt på deres spil hylde.

I øvrig synes jeg at skod er spot on som så mange gange før

26-04-2010 17:44 #58| 0

@MasterRohde

"Der er en grund til man skal være 18 for at spille poker!"

Nu må du altså holde op med at skrive ting, der er faktuelt forkerte. Man skal være 18 år for at deltage i pengespil. At spille poker uden at spille om penge er ligeså lovligt som at spille alt muligt andet.

Et eksempel: I online casinoer kan man spille "krig" om penge. Skal børn også holde op med at spille krig for sjov, fordi man kan spille spillet om penge? Nej, selvfølgelig ikke og poker er ikke en skid anderledes. Det er et spil ligesom tusindevis af andre spil. Det kan være udfordrende og sjovt, så længe alle tager det seriøst (ligesom alle andre spil) - uanset om der er penge involveret eller ej.

Skal man også sørge for, at ens børn ikke interesserer sig for at gætte på fodboldresultater, fordi det er muligt at spille om dem?

Det er udelukkende fordi, at i har en prædefineret ide om, hvad "poker" indeholder, at i ser det som farligt. Poker deler utroligt mange træk med andre spil, som i på ingen måde ville have problemer med at lade jeres børn spille. Herunder Rummy, Yatzy, Backgammon, Whist osv.. Poker "smager" bare lidt anderledes, fordi der er andre tanker der dukker op i hovedet på jer, når i tænker poker?

Folk er sgu lidt sjove nogle gange. De har ingen problemer med, at deres børn spiller computerspil, som i sin enkelthed handler om at dræbe andre, men spiller de poker for playmoney, så er de da ude på en syg glidebane.

/Mikael

26-04-2010 20:14 #59| 0

Grunch@
Da jeg var 9 år ku' jeg hovedregne bedre end gennemsnittet end den voksne danske befolkning i dag - der skal sgu heller ikke meget til. Men jeg interesserede mig meget for kombinatorik og fik støtte af min farfar som lærte mig systemtips på 13'erkuponen. Min morfar introducerede mig til reducerede systemer.

Jeg fik selvfølgelig 11 i gymnasiet i sandsynlighedsregning og bruger min overlegne talintelligens på mange måder i hverdagen: Kan f. eks. lynhurtigt skimme et regnskab, kasseopgørelse, udregne priser til kunder osv. istedet for at stå og dvæle. Det sparer meget tid og det er lig penge i erhvervlivet.

Så bare lad knægten læse, han lærer jo også hvad + og -ev er. Det lærer man ret hurtigt selv i en alder af 9 hvis man lærer kombinatorik og sandsynlig. Snarere tværtimod kan det blive en beskyttelse af for ham.

Desværre findes der ikke meget dansk litteratur og at lære om poker giver nødvendigvis ikke een indsigt i +-ev gambling.

Giv ham en bog om sandsynlighedsregning og sæt ham til at lære sandsynligheder for terningekast ex.

27-04-2010 03:00 #60| 0

Det der kan være med til at gøre, at hr. og fru jensen mener at poker er uuuh så slemt hænger nok sammen med den omfattende mediedækning, og idolisering af Pokerspillere i forbindelse med penge og lækre skøger på TV, og det kan helt sikkert være med til at sende forkerte signaler, som mange børn ikke forstår af sig selv.

Men det betyder altså på ingen måde, at den rigtige beslutning er at holde børnene fra det. Men det betyder at forældrene har fucking pligt til at bruge tid på at forklare ungen hvordan det hænger sammen. ligesom det gør med sex, druk, og alle andre kontroversielle emner som børn stifter bekendtskab med, og stiller spørgsmål til. Nej bevares. De skal da hverken drikke eller hore som 9-årige, men hvis det virkelig interesserer dem, så skal de sgu da oplyses og guides, så de ikke bare eksperimenterer uden opsyn... Og det ved vi jo de gør! Hellere tilladelse under kontrol end forbud ANY day!

Sæt et hvilket som helst andet spil ind i stedet for poker. Uno, ludo osv. så har DTM fint understreget, at det ikke er selve spillet poker, der er noget i vejen med.

MVH Skod

27-04-2010 03:04 #61| 0

når jeg engang får en søn, blir der ikke læst pixie bøger ved sengen... nej der skal vi igennem supersystems, HOH 1-2-3 osv osv.... :D

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar