Low buy-in SnG tips

#1| 0

Hej Pokernet.

Nu har jeg snart læst en del indlæg der omhandler Low buy-in SnG'er og hver gange der bliver postet en hånd, er der MANGE delte meninger.

Her er nogle tips jeg syns man bør tage ind i sit spil, hvis man vil vinde.

Det er taget fra en engelsk side.

Kom gerne med kritik eller flere punkter :)

1/ Spil TIGHT!.
Hvis du spiller hænder som fx QTs fra CO tidligt i en sng, er du for loose.

2/ Løs lidt mere op, når blinds stiger og spillet bliver shorthanded. I position når der er foldet til dig.
Blind steal er nøgleordet når blinds stiger til cirka 100/200, eller hvis du har cirka 10 BB tilbage.

3/ Spil aggressivt !
Hvis du vil spille en hånd, så RAISE preflop ( hvis fx blinds er 50/100 og du får QJo i SB og BB har spillet tight, så skal du raise og IKKE limpe) De eneste tidspunkter jeg limper preflop er tidligt i en sng, med pocket pairs( spiller for set value ) og med SC i position, hvis der er mange der har limpet ind før mig.

4/ Tidligt i en sng, limp( og kald et raise) med lave-mellem pocket-pairs( 22-10) for set value.
Du har implied odds til at spille for set value hvis du kun skal betale 1/15 af det du kan vinde. Rammer du ikke dit set på floppet, så er du for det meste færdig med hånden... NO SET = NO BET

5/ Raise preflop
Raise til 3xBB når du vil spille en hånd preeflop. +1BB for hver limper. Raise lidt mere i de tidligere levels.

6/ Push eller Fold når du har 10BB tilbage.
Et standart raise er normalt ikke effektivt, når du har 10BB eller under.

7/ Ikke slowplay!.
På det her limit caller folk generelt ALT for meget, så få pengene til midten med en god hånd. ( Lad os sige at du får 55, alle andre limper og du caller fra knappen. På floppet kommer: A85, bet, bet, bet!.. Der er mange der vil calle med A3 på det limit.

8/ modstanderne elsker at calle.
Blinds er 25/50, du sidder på knappen og får KK, 4 har limpet ind før dig. Du raiser til 400, 3 caller og floppe viser: A94. fold! chancen for at en modstander har ramt et A er stor!
Da der er mange modstandere der caller med alle A'er

9/ Kig din hånd igemmen
Efter en session så kig dine hænder igemmen og evt post dem her på pokernet;). Det er den bedste måde for mig at undgå tilt. Kommer du fx all-in med AA preflop og får et call af 10Qs, så er har modstanderen 19.9 % for at vinde og det vil ske mange gange, men hvis du kan kigge din hånd igemmen bagefter og sige til dig selv at du er tilfreds med den måde du spillede den på, så hjælper det som regel altid lidt på det.

10/ Lav ikke fancy plays.
Spil ABC poker.

11/Tænk ikke over dit image
Hver ikke bange for at modstanderne på det limit læser dit spil.

22-09-2009 13:58 #2| 0

STOR hjælp! Tak :)

22-09-2009 15:23 #3| 0

Add:

"skub AI mere løst, call AI mere tight"

22-09-2009 18:10 #4| 0

Svenningensen kommer an på modstander:

loose: shove tighter og call bredere

Tight: shove bredere og call mere tight

mine 5c

22-09-2009 21:36 #5| 0

Tilføjelse til bet sizing:

Som blinds og din aggressivitet stiger, så sæt dit åbnings-raise ned til 2.5xBB som std. Det gør det billigere at stjæle, hvilket er det der holder os i live i endgame.

22-09-2009 21:40 #6| 0

@OP
Er ovenstående baseret på/henvendt til 9/10-max eller 5/6-max?

22-09-2009 22:10 #7| 0

Hvad menes der med low buy-in?
Snakker vi $0,1 - $5 eller? :=)

23-09-2009 09:52 #8| 0

@strange_man
Det er henvendt 10-max :)

@saadander
Vil mene at det gælder fra de helt billigste til 5$ buy-in, eller noget en den stil.
Der er dog nogle af punkterne som bruges på alle limits, for at være vindende. Fx 1/ Spil TIGHT!.

Husk på! en SnG/ tour kan ikke vindes i starten, kun tabes! .. Det gælder om at overleve. ( har jeg engang læst eller hørt i en video :P)

23-09-2009 10:31 #9| 0
"3/ Spil aggressivt !
Hvis du vil spille en hånd, så RAISE preflop ( hvis fx blinds er 50/100 og du får QJo i SB og BB har spillet tight, så skal du raise og IKKE limpe) De eneste tidspunkter jeg limper preflop er tidligt i en sng, med pocket pairs( spiller for set value ) og med SC i position, hvis der er mange der har limpet ind før mig."


Ikk helt korrekt. Der kan sagtens være situationer hvor du vil openlimpe sb. Fx med QJ mod en LPA fisk i bb. Der er det virkelig en dødssynd både at raise og folde. Call, håb på du rammer, profit.

"5/ Raise preflop
Raise til 3xBB når du vil spille en hånd preeflop. +1BB for hver limper. Raise lidt mere i de tidligere levels."


Don't like !
At openraise mere end 3bb på noget stadie af en sng (udover selvfølgelig når det bliver push/fold) synes jeg er spild af chips. Du bør endda ret hurtigt skære ned til 2.5bb (personligt gør jeg det allerede i lvl2, 30/60) og senere gerne endnu længere ned.

Derudover tilføjer jeg ikk en bb pr limper hvis jeg sidder i position. Lad os sige at blinds er 50/100 og CO som er semi-LPA limper og jeg sidder på button med KQ, så raiser jeg kun 3bb. Hvorfor skulle man raise mere ? Du opnår det du gerne vil. Du får fisken med (eller han folder, hvilket os er helt fint), du får initiativ og du har position. Tilgengæld får du mere at arberjde med postflop (større SPR) og det bliver derfor os billigere at cbette.

"7/ Ikke slowplay!.
På det her limit caller folk generelt ALT for meget, så få pengene til midten med en god hånd. ( Lad os sige at du får 55, alle andre limper og du caller fra knappen. På floppet kommer: A85, bet, bet, bet!.. Der er mange der vil calle med A3 på det limit."


Ja, i lige dette eksempel er det korrekt at bette alle streets. Men lad os sige at floppet istedet hedder 522 og du er first to act i en 4way pot. Her vil jeg næsten sige det er skidt at bette. Det eneste du måske kan få value fra er en gutter. Har nogen overpair skal de nok bette for dig. Har nogen en 2'er kommer pengene helt sikkert til midten senere anyway. Har villains derimod random J8, K7 osv får du ingenting. Ved at checke lader du dem enten bluffe (hvilket selvfølgelig er godt) eller du giver dem chance for at improve (hvilket obv er godt, da der nu er en rigtig god chance for du kan stacke dem af.
Det er korrekt at slowplay ofte er skidt men at fjerne det helt fra sit spil kan være et leak.

Ellers så er jeg ret enig med det meste selvom det selvfølgelig ikk er SÅ simpelt.
23-09-2009 11:27 #10| 0
MESTERBLOGGER

Ketelsen +1

Havde gjort præcis de samme tanker/overvejelser da jeg læste tråden igår

Btw, strategien virker også fint til 10$, dog er min erfaring at man skal være et par procenter mere loose post flop, da der bluffes langt mere i forhold til 5$

23-09-2009 12:36 #11| 0

@Ketelsen

Jeg vil mene at hvis jeg sidder i position med fx, AKo eller noget i still, med en masse der har limpet ind bag mig, så vil jeg gerne raise højt for at få de fleste til at folde og spille hånden mod 1 eller 2 modstandere.

Folk på de limits har det med at kalde for meget og jeg er ikke interesseret i at give nogle atf dem odds til calle med der SC, lave og mellem par osv.

Synes dog heller ikke at man skal raise 3 gange BB +1 per limper på de senere levels, men synes det er for tidligt at gøre det på level 2 (30/60).

Men er helt enig i det eksempel du gir i 5'eren

Der er self næsten ingen råd man altid kan følge 100 %, men kom gerne med mere folkens. Lad os få noget mere flæsk på den her tråd ;)

23-09-2009 17:29 #12| 0
MESTERBLOGGER

@ OneEyedJohn

AK er taberhånden i sng. Jeg spiller den meget passivt i early levels. Du skal ud og ramme på floppet med den hver gang, og hvis du har raised preflop, bliver du nød til at skyde på flopept uanset hvad der kommer derude, og hvad gør du i position hvor den anden skyder og du ikke har ramt?. Har lært på den hårde måde det simpelthen ikek kan betale sig at raise med den pre. Du taber i længden du alt for mange chips, hvor det som du selv siger gælder om at overleve i starten. De enste hænder jeg raiser med i early levels er JJ+ uanset hvor mange limbers der er.

23-09-2009 17:37 #13| 0

AK = Anna Kournikova - Looks pretty , but never wins - er vidst meget sigende her

23-09-2009 18:16 #14| 0

Enig med morfar.. Nøjes med et call på de lave levels og limpere. Er leverl højere på 50/100 eller mere, og der er limpet - så SKUB. (med alm. vedligeholdt stack på 1200-1400)

Vil gerne have hvis morfar.. vil uddybe det med at der bluffes mere på $10 end på $5.

23-09-2009 20:19 #15| 0

Okay nu skal det siges at jeg udelukkende er 6max spiller og at jeg aldrig har spillet lavere end $10.

"og hvis du har raised preflop, bliver du nød til at skyde på flopept uanset hvad der kommer derude,"

Stort leak ! Hvis du er imod mere end 1 modstander og du ikke har ramt bør du kun cbette de aller tørreste flops. Er du mod kun en enkelt modstander bør du stadig langt fra cbette hver gang. Fx er det for det meste penge ud af vinduet at cbette AK på J87 flop da deres range rammer det flop rigtig godt. Selv underpair har nogen svært ved at smide på det flop da de netop tænker; "han raisede preflop så han har sikker AK".

"og hvad gør du i position hvor den anden skyder og du ikke har ramt?"

Folder ? Medmindre du har et read der siger anderledes.

Dette er de største grunde til at det er semi-spew altid at raise 3bb+1bb pr limper osse i de første levels. vi har ikk noget imod at der kommer flere med til floppet, så er der bare større sandsynlighed for at nogen betaler os af når vi rammer


23-09-2009 20:34 #16| 0
MESTERBLOGGER

@ Ketelsen

Jeg bluffer stort set aldrig i early levels, og da jeg aldrig raiser med AK pre early kommer jeg aldrig ud for den situation du beskriver. Ja det er et stort leak at skyde på et drawish board og vil mene det er et ligeså stort leak at raise pre som jeg sagde tidligere.

@MRJimmy

"Vil gerne have hvis morfar.. vil uddybe det med at der bluffes mere på $10 end på $5."

Min erfaring er at på 10$ (ivertfald på stars) lugter/udnytter villians weak plays langt mere end på 5$ Dvs. hvis der checkes post flop bliver der skudt langt mere med air og der laves flere bluff moves generelt. Spiller er knap så ærligt som på 5. Derfor caller jeg lidt oftere små bets med midpair eller toppair low kicker.

23-09-2009 20:59 #17| 0

"og vil mene det er et ligeså stort leak at raise pre som jeg sagde tidligere."

Du mener forhåbentlig at raise floppet og ikk at raise AK preflop ?

Du mister sygt meget value ved ikk at raise AK preflop. Du mister jo ikk særlig meget ved at raise preflop når du misser så længe du ikk cbetter de grimme flops. Tilgengæld er der potentiale til en rigtig god pot de gange du rammer A eller K da riigtig mange donks caller raises med any Ax og Kx.

AK er en af de hænder jeg tjener aller mest på og det burde det være for alle. Så kom i gang med at raise den, det andet er godt nok alt for weak :)

23-09-2009 21:07 #18| 0
MESTERBLOGGER

@ Ketelsen

Tror vidst ikke du har grindet low stakes sng særlig meget. Mærk dig mine ord: Det kan IKKE!!!! betale sig at raise med AK preflop i lowstakes sng early levels. Folk caller med alt for meget crap så du skal ramme på et undrawish board stort set hver gang, da alt for mange caller dit 2,5 bet pre. Vil gerne tro det anderledes for 20$ og opefter men det er IKKE tilfældet for low limit. Tro mig

23-09-2009 21:31 #19| 0

@morfar..
Ikke at raise AK pf er sq et seriøst leak!

23-09-2009 22:02 #20| 0

cnedergaard +1

23-09-2009 22:22 #21| 0

Hvad er de store forskelle på SnG og MTT?

23-09-2009 23:16 #22| 0

Jeg spiller udelukkende 20 og 30$ og har aldrig rigtig spillet lavere, men der er altså os mange der caller pf raises med ALT. Men det vil vi jo gerne ha at de gør, for så vinder vi ofte em rigtig god pot når vi rammer TPTK+

Som du kan se er du den eneste der mener det er en fejl at raise AK og cnedergaard er virkelig spot on. Du mister aaalt for meget value ved blot at limpe AK.

24-09-2009 00:41 #23| 0

@morfarnissen
Jeg kan ikke helt følge dig med ikke at raise med AK. Vil det så betyde, at du også folder AK i late pos. med 3-4 limpere, hvis en af blindsne raiser fx. 6xBB? De fleste af limperne vil jo calle iflg. dig.
Men, jeg vil bestemt give dig ret i at AK bliver overvurderet af mange. Normalt skyder jeg et solidt bet af på et lavt flop, men bliver jeg raiset, eller værre endnu, callet, ja så slutter festen.

24-09-2009 01:15 #24| 0

"Normalt skyder jeg et solidt bet af på et lavt flop"

Nu ved jeg ikk hva du mener med solidt, men så længe du er mod en semifisk behøver du ikk bette meget mere end halv pot. Fisk tænker ikk over hvor meget du better. enten caller/raiser de eller os folder de næsten uafhængigt at betsizing.
Derudover bør du aldrig bette unimproved mod mere end 2 modstandere i potten og sjældent med mere end 1

24-09-2009 11:46 #25| 0

I forhold til at raise pf med AK synes jeg det altafgørende er position. Har vi position skal der selvfølgelig raises, og så må man overveje om floppet er værd at cbette på. Jeg cbetter de fleste flop selv, blandt andet også fordi man bliver ret let at spille mod hvis man altid checker a-høj bag. Reads på villains call-tendenser har dog selvfølgelig også betydning her.

Er vi ude af position giver AK let problemer og derfor spiller jeg den som regel ret passivt og raiser sjældent med mindre blinds er blevet høje nok til et push. SNGs handler i høj grad om at undgå problemer på de tidlige levels og det kan let give lige så store problemer ikke at raise AK som det kan at raise den..

24-09-2009 12:28 #26| 0

God liste. Jeg har en ting som jeg syntes jeg løber oftere og oftere ind i (spiller alt mellem $16-$50 SNG's 1-4 bords)

Hvordan håndterer vi klikraiset. Både i BB og reraise-klikket efter en blød åbning som den Ketelsen og andre advokerer.

Det kan være vi åbner fra middle med fx. AJ,AQ,KQ 77-99 med en 2,5 BB raise. Button klikker til 4 BB - hvordan spiller vi derfra ?

Jeg har set sådan et klik være alt fra esser til A6.

Et andet klik jeg ser mange af på de niveauer er anypos-klikket mod min BB. Hvordan spiller vi mod det?

24-09-2009 13:34 #27| 0

@zaphod2000

Som du nævner det er clicks meget langt fra kun monsters. Især gode spillere (ex. -Zoopreme- hos Boss) bruger det meget til at stjæle blinds billigt, enten pf eller med et semilavt cbet på flop.

Min holdning er at man bare skal glemme alt om overparfrygt. Risikoen er der altid men er den samme som mod 3 bb raises og lignende. Og så må man ellers bare defende hvis ens kort er spilbare. Jeg defender selv mere light mod clicks end mod 3 bb-åbninger, kort og godt pga. de bedre potodds, og så må man jo tage den derfra, selvfølgelig også udfra villains vurderede range (udfra hans åbningsfrekvens), og selvfølgelig med forbehold for at have reads på at villain specifikt clicker monsters.

Mht. 3-bet-clicks så afhænger det jo igen af reads, men igen synes jeg bare man skal tage imod de bedre odds hvis man har noget spilbart. Altså fold hvis man har noget problematisk som AJ/AQ, men altså tage imod potodds hvis man har noget der kan ramme floppet som et par eller noget j10s og lignende.

Har vi så reads på at villain kan clicke et raise med a6 fra knappen, så må det jo ellers bare være at rerepushe vores a(høje)x hænder, når stacks passer til det.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar