Færdig med Løvekroen.

#1| 0

Færdig med Løvekroen.



En del af de læsere, som har læst fortællingen ”Hr. Nielsen”, har spurgt, hvad der senere skete i Løvekroen og hvordan vi slap ud af den. Den sluttede jo med Eigils fødselsdag, men ok, jeg skylder jer en forklaring, selvom det ikke rigtigt har noget med Poker at gøre. I må gerne brokke Jer, hvis I synes, den er for meget. Jeg blir jo ikke bedre, hvis jeg ikke får kritik. Her kommer den:

Det blev hverdag igen. Vi åbnede klokken 10, men det var kun Henry og Minna, der var mødt op. Og så selvfølgelig Eigil og mig, sagde hunden. Minna lavede kaffe og Henry hentede rundstykker.

Det blev en trist måned. Der blev i hvert fald ikke spillet poker. Hennery tog Politiken frem og slog op på dødsannoncerne. Efter en kritisk gennemgang blev en af dem indstreget og han fremdrog af sin mappe et slidt eksemplar af Kraks blå bog. ”Åh nej, onkel,” sagde Eigil. Nu har vi lige fået dig løsladt. Skal du så til det plat igen”? Henry så meget alvorlig ud: ”Jørgen Schpielemann er død. Han nåede at blive generalkonsul. Han var min kontubernal på Regensen i 30´erne. Jeg må til begravelse i Fredensborg. Måske ku´ I lige være stille medens jeg telefonerer”?

”Goddag fru Schpielemann, mit navn er Henry Pedersen. Må jeg allerførst kondolere med Jørgens død. De kender mig vist ikke med mindre Jørgen har omtalt mig for Dem. Jeg var hans kontubernal på Regensen i 30´erne. Siden var vi logebrødre i mange år. Jeg ville gerne vise ham den sidste ære og lægge en buket ved hans kiste. Ja tak, frue. Fredensborg Kirke klokken 10. Så ses vi der. For resten, frue. Der er lige en lille ting, de bør vide. Engang i 30´ erne reddede jeg ham ud af en meget pinlig situation. Han havde spillet kort med nogle kammerater og blev blanket af. Han skyldte dem en del penge. Det var en æresgæld, som han var nødt til at betale, og det var der, jeg trådte hjælpende til. Jeg havde lige arvet en større sum, og for mig betød vort venskab mere end penge. Jeg sagde til ham, at det ikke var noget der hastede, og vi talte ikke mere om det. Så skiltes vore veje, og jeg bosatte mig i Paris i mange år. Jeg ved helt sikkert, at hvis jeg havde truffet ham, ville han hilse hjerteligt på mig og straks betale sin æresgæld. Nu er jeg syg og kunne godt bruge pengene til pleje og medicin.” Efter en pause sagde Henry: ”Det drejer sig om 20.000 frue ja tyve tusinde. Tak, det er meget elskværdigt af Dem, frue. Jeg kommer klokken 9, og De kan trygt regne med min diskretion”.

”Så røg der atter en ud af den blå bog. Er der snart flere tilbage i din årgang”? Spurgte Eigil.

”Det er kun ganske få, men nu må du låne mig et par hundrede til arbejdstøjet. Jeg er nødt til at leje et sæt kjole og hvidt”.

Eigil gav ham 205 kroner. ”og husk en nellike til knaphullet”.



Hennery begav sig af sted til begravelsesforberedelserne. I døren var han nær blevet væltet at to højrøstede rockere, der kom brasende ind. ”Hvad Satan, har de åbnet Løven igen. Det skal fejres. Ring lige til Gule Søren og få samlet brødrene”.

Zulu havde talt og hans undersåt gik i gang med opgaven. ”

Det varede ikke længe, før motorcyklerne ankom. Gule Søren, BSA-Bjarne og Hopalong.

”Jeg gi´r en omgang til stuen”, råbte Zulu.

”Det blir lige en hund”, sagde Eigil.

”Jeg har klods her”, sagde Zulu.

”Jamen det har jeg ikke”, sagde Eigil. ”Jeg skal afregne hver dag. For øvrigt er forretningen til salg. I kan jo gi´ et bud på den. Hr. Nielsen gider ikke mere. Det er jo en god beliggenhed uden naboer, og der er god plads til motorcyklerne, og der er bollerum på første sal”.

Det må vi holde et møde om”,sagde Zulu og betalte for omgangen. Det blev til mange omgange og kassen faldt prompte.



*********



Onsdag formiddag kom der en gut, som var iført camouflagetøj og militærstøvler.

”Hej gutter”, sagde han. ” Jeg hedder Jens. Ku´vi få en pot billard”?

”Ja, spil du en pot med Eigil. Jeg er på arbejde”.

”Jamen jeg vil bare ha´ selskab. Jeg har ikke<

03-10-2007 21:52 #2| 0

Hardcore - men som altid en superhistorie, jeg er helt tosset med dem.
Der mangler bare nogle gode gamle sort/hvide fotos til :)

Også fedt at det forgår i et (for mig) kendt område.

03-10-2007 21:53 #4| 0

Tak for endnu en god historie, Leon :o)

03-10-2007 21:53 #3| 0

Altid en fornøjelse at læse historierne!

Et par ting sprang i øjnene undervejs: "en halalslagtet gris" og "nanosekund" virker lidt malplacerede og ude af tråd med resten af skrivestilen - lidt for moderne nok.

Bliv endelig ved med at skrive! :)

03-10-2007 22:06 #5| 0

Very nice. Alle dine historier er gode, men den har må være seriøs kandidat til den bedste. tyvm

03-10-2007 22:12 #6| 0

Smukt som altid!

03-10-2007 22:21 #8| 0

genialt...

03-10-2007 22:21 #7| 0

kongelæsning :)

03-10-2007 22:22 #9| 0

Super super fed! Selvom det ikke har noget med poker at gøre, så er det spændende læsning. Bliv endelig ved med det :)

03-10-2007 22:58 #10| 0

Jo mere jeg tænker på det - desto mere er jeg overbevist om at du SKAL skrive en bog - historierne er simpelthen for gode til at være begrænset til pokernet
Jeg kan forstå at der har være talt om det før, men hvad forhindre det i at ske ??

03-10-2007 23:30 #11| 0

Forhindringen er min kortfattede stil. Jeg skal skrive ca. 100 historier for, at der er nok til en bog. Ellers skal jeg finde en tegner, som kan lave 100illustrationer for at fylde bogen helt. Min gode ven IBER kunne nemt have lavet dem, men han gik desværre hen og døde.

Leon.

03-10-2007 23:48 #12| 0

Meget velskrevet og medrivende - som at være der selv. Første af dine afsnit jeg har læst - ærgerligt det var slutningen. Jeg må tilbage i arkiverne og lære gutterne bedre at kende

Jeg snublede også over nanosekund og halalslagtet som nogle for moderne ord i forhold til det tidspunkt handlingen foregår. Mit billede af et cykelbud skulle også lige justeres fra en nutidig grønklædt kamikaze-cyklist til en gut på en gammel herrecykel, før det passede i setuppet.

Og så var der også lidt med Gule Sørens udbrud, da han får sprættet maven op. "Nåde" og "dræb mig ikke" virker lidt utroværdigt, hvis man tror man skal dø. Led måske efter noget med noget mere frygt/smerte/panik/overraskelse.
Men nu kender jeg jo hverken Gule Søren eller tidens/områdets sprog.

Men virkelig godt og stemningsfuldt miljø du beskriver - ludere, drankere, dope-dealere, bikere, gamblere og andet godtfolk - det' noget vi ka li.

WP Little me

Dr_D

03-10-2007 23:54 #13| 0

@Dr_d

"Og så var der også lidt med Gule Sørens udbrud, da han får sprættet maven op. "Nåde" og "dræb mig ikke" virker lidt utroværdigt, hvis man tror man skal dø."

Jeg tror sgu at både "nåde" og "dræb mig ikke" bliver brugt uanset om det er år 1900 f.kr eller år 3000 e.kr.

@ Leon.

Superfed historie. Man lever sig rigtig godt ind i den. Lav evt. en bog med en masse forskellige historier i. Jeg skal nok købe en i hvert fald.

Keep it up!!!

04-10-2007 00:16 #14| 0

Endnu engang VERDENSKLASSE!

04-10-2007 01:01 #15| 0

@marc

Nu har jeg selfølgelig aldrig stået i sådan en situation, men jeg har aldrig hørt nogen sige "nåde"... og jeg tror ikke, det var det, jeg selv ville skrige, hvis jeg var ved at blive snittet op. Og det' sikkert bare mig, men jeg synes lidt at, "Dræb mig ikke" lyder som "don't kill me" oversat til dansk.
Men jeg tager jo også forbehold, og det er bare en velment kritik, som Little me efterlyser. Så kan han jo bruge det til noget, eller lade være.

@Little me
Mht. din kortfattede stil, så virker den jo super godt. Få velplacerede sætninger til at få alt det essentielle med. Den stil kan du vel godt bibeholde samtidig med at du går dybere ind i de mange scener, du har med i teksten. (hvis du altså overhovedet vil skrive "længere")

Feks. Gert og bordelmutteren. Hva laver de? Er Gert bare i gang med at score en tur (for sin 20'er), er han bagmand for bordellet, skal han stakes til et highstakes billard-shootout af den stenrige mutter, eller er de forelskede? Hvorfor bestiller Gert drikkevarer, han ikke har råd til, og hvorfor drikker hun så meget, at hun vælter, hvis Gert og hende har gang i et eller andet?

Du beskriver hende som nydelig, velklædt og med langt, flot hår. Nogle flere af dine velplacerede sætninger kunne gøre hende endnu mere levende for os. (farver, dufte, rynker, ar, makeup og måden hun fører sig frem) -og måske gøre hendes downfall endnu mere tragisk

Jeg går ud fra, at der er en god portion selvbiografi / selvoplevede personer og handlinger involveret, så hvor meget du har lyst til at opdigte, er jo op til dig, men der er da spændende personer og handlingsforløb nok til at gå mere i detaljer osv.

Se f.eks bare hvor meget jeg pludselig fylder i din tråd

04-10-2007 01:40 #16| 0

Endnu en perle af en historie.

Det er bare SÅ irriterende, at den ikke er længere :) Man har jo lyst til at hver historie skulle være en roman :)

04-10-2007 02:29 #17| 0

Super historie som altid,du skriver sgu godt og spændene!

Glæder mig allerede til næste historie fra de gamle dage:)

snowking

04-10-2007 03:16 #18| 0

Jeg må indrømme, at jeg tænkte: "Mercy. Don´t kill me. Jeg forsøger efter bedste evne at oversætte det hele til Engelsk. Men jeg håber, jeg en dag kan finde en "indfødt" som kan rette de "Bøffer" der måtte komme. Hvad hedder iøvrigt "bøffer" i den betydning på Engelsk. Gert vidste ikke, at han ikke havde flere penge. Han viste sig senere at være en fin fyr, som bare ville slutte en 3 dages druktur med en bajer i Løven. Han tjente masser af penge i Nyhavn hos Henning. (Harry´s livvagt) Men han brugte osse mange. Easy come - easy go. Han købte nok nærmest den flaske Pernod for at dupere hende. På hjemmebane var han en verdensmand, men her var han ukendt. Pernod er jo slet ikke noget, man serverer i flasker, men kun i små glas. Det er stærke varer.
"Nanosekund" har jeg da kendt fra 60'erne, da jeg interesserede mig for fysik. Det er den tid, det tager for lyset at bevæge sig 30 centimeter. OK, det var måske lidt overdrevet, men han var altså hurtig, ham Jens.
"En halalslagtet gris" er en umulighed. Det var en vits, jeg lige fandt på. Men det var jo ikke noget, jeg skrev dengang. Det er noget jeg skriver nu på min pc.

Men selvfølgelig er der nogle småting, der skal justeres. Normalt ville jeg have skrevet "som en stukket gris", men nu fik jeg lige lyst til en lille spøg. Det glæder mig, at der var nogen, der lagde mærke til det. m.v.h. Leon.

04-10-2007 03:53 #19| 0

More more more.....

04-10-2007 04:02 #20| 0

Husk lige, at vi skal ha´ samlet et sjak til en Texasturnering i Logen på søndag kl. 14. Vi spiller hos mig i Brøndby strand. Meld jer til i Logens tråd.

04-10-2007 11:29 #21| 0

Bump

04-10-2007 13:32 #22| 0

Hej super historie.

Jeg ved godt du har en kortfattet stil, men jeg nyder alligevel de fine detaljer såsom den med cykelbudet "han havde taget sin cykel med ind". Det er en rigtig fin detalje, som virkelig er med til at skabe billeder af tiden og scenen (baren).

En anden detalje jeg også rigtig godt kan lide, er at efterhånden som de bliver mere og mere beruset, slår de over i engelsk, super. Dog var der lige den med "i´ll be back", der hos mig bragte andre assosiationer end den øvrige historie ;)

Glæder mig til de næste afsnit. Går ud fra der kommer flere?

Mvh
klejnen

04-10-2007 16:58 #23| 0

Det er idag torsdag kl. 20, at Ekstrabladets 1$ turnering starter. Der er ekstra 2k$ i præmier. See you at the final table. g.l. Leon.

05-10-2007 11:09 #24| 0

haha, jeg vandt 6 $ og 2 cent. Jeg er bare go'

05-10-2007 23:08 #25| 0

Ændringer: En halalslagtet gris blev til en stukket (stukken ?) gris.
Et nanosekund blev til en brøkdel af et sekund.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar