PNVA: Sjov med matematik

#1| 0

Jeg har en ven, som jeg snakkede om det fantastiske show Deal No Deal med. Det fantastiske består selvfølgelig i, at folks idioti virker som et panser mod fornuften, og de derfor tror de har en mulighed for at kunne vurdere, hvilke kufferter, der er bedre at tage end andre. Det er da sjovt!

Han fortalte mig desuden om et quiz-koncept, der måtte stoppe på grund af følgende opsætning;

Deltageren skal vælge mellem 3 døre - bag den ene er der en bil, og bag de to andre intet.

Han vælger en, lad os sige nr. 1 - quizværten åbner derefter en af de 2 andre døre, hvor bilen ikke er, og så får quizdeltageren mulighed for at vælge om blandt den, han har valgt først, og den som quizværten ikke åbnede. For mig virker det som om, at det kan være ligemeget om man bliver på sit eget førstevalg eller om man tager den anden, men min ven forklarede, at matematisk set er der stor forskel (han er ikke matematiker). Forskellen skulle stå mellem dit første valg, hvor du jo havde en tredjedels chance for at gætte døren med bilen, og det nye valg, hvor du har halvtreds procent chance, da der jo kun er to muligheder tilbage.

Kan det passe, og hvordan?
Det skal siges, at min ven er lynende intelligent, og meget sjældent tager fejl i den slags tilfælde, for what it's worth :).

Evt. - kan der være udeladt en lille (men måske afgørende) detalje i opstillingen?

Nogle, der kan gennemskue det?

30-09-2007 12:26 #2| 0

Din ven ser vidst Numb3rs på kanal 5 ;) - et af de første afsnit det eksempel blev brugt i.

Derudover har du 66% chance for at tage fejl med dit førstevalg - så rent statisk vil det klogeste være at skifte valg når der er 2 tilbage

30-09-2007 12:29 #3| 0

Nej det tror jeg ikke han gør faktisk :) sjovt det var deri dog.

Jeg er med på, at det du siger er korrekt. Men jeg forstår det ikke helt alligevel dog! Kan du uddybe det lidt evt.?

30-09-2007 12:33 #4| 0

Det er et meget kendt matematisk "dilemma" kendt som "The Monty Hall problem"

Se wikipedia - eller her f.eks. : mathforum.org/dr.math/faq/faq.monty.hall.html

30-09-2007 12:36 #5| 0

@rockrokok
En klassisk opgave, som har affødt megen debat bl.a. i USA. Det er dog i virkeligheden ikke så kompliceret - hvis du har valgt forkert i første omgang vil du nødvendigvis få den rigtige ved at skifte (da begge de to forkerte jo er ude af spillet). Hvis du har valgt rigtigt får du nødvendigvis den forkerte ved at skifte. Da du vælger forkert til at starte med 2/3 gange vil du altså få den rigtige ved at skifte 2/3 gange.

Det bedste du kan gøre for at overbevise dig selv om at det er rigtigt er faktisk at prøve dig frem: Prøv at lade en ven være quiz master og bestemme at dør 1,2 eller 3 er den rigtige, hvorefter du først vælger en og derefter skiftevis skifter eller ikke skifter valg - gentag ca. 10 gange, så kan du hurtigt se at det er bedre for dig at skifte dit valg.

30-09-2007 12:38 #6| 0

fandt klippet fra serien
www.youtube.com/watch?v=P9WFKmLK0dc&mode=related&search=

30-09-2007 12:39 #7| 0

@zaphod - præcis sådan noget jeg ledte efter! Thx, havde prøvet at google, men uden succes - svært lige at forklare det i få søgeord :)

@ bingobango - det begynder lige så langsomt at dawne på mig, keep going :)

30-09-2007 12:40 #8| 0
da.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall-problemet

Check billederne under "Løsningen".
30-09-2007 13:06 #9| 0

En anden måde logisk set at overbevise sig selv om det er at tænke på at hvis dit princip er at du vælger en dør og holder fast i den er der 1/3 sandsynlighed for at den er rigtig.

Når du står tilbage med 2 døre og frit kan vælge mellem dem er der logisk set 1/2 sandsynlighed for hver af dem (hvis du vælger et coinflip). Ergo er det logisk set -EV at have som princip at man vælger en bestemt dør og holder fast i den.

30-09-2007 13:28 #10| 0

man kunne også have spurgt PN..

its like... 7th time this one appears.

no offense.

30-09-2007 14:47 #11| 0

Den er rigtigtnok gammel.

Det bedste eksempel er dette:

Forestil dig at der i stedet for 3 døre er 100 døre.

Du vælger en, hvorefter quizværten åbner 98 af de andre hvor der ikke er nogen bil.

Vil du skifte til den anden dør eller beholde dit første valg?
Kan det på nogen måde være ligegyldigt?

Der er jo kun to muligheder, enten rammer man eller også rammer man ikke.

Så naturligvis er svaret at den er 50% / 50%...

Edit: Lige for en sikkerheds skyld: De to sidste linjer var ironisk ment...

30-09-2007 14:53 #12| 0

Søgefunktionen virker ikke for mig, men der var engang en kæmpe tråd om dilemmaet som endte i et 5K probbet eller noget i den retning - er der nogen der kan finde den?

30-09-2007 20:51 #13| 0

Jaaa, nu forstår jeg det! :) Tusind tak!

Humlen er jo, at de gange du vælger bilen i dit førstevalg (1/3) får du den ikke, når du vælger om, mens de 2 andre gange, du ikke vælger bilen (2/3) får du den :D!

Easy, tak for hjælpen boys :D!

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar