Al ulovligt spil forbudt.

#1| 0

Er der nogen, der kan huske en kaffebar i København K. med denne inskription over døren ?

18-04-2007 11:31 #2| 0

En søndag i oktober ´58.

”Klubben” stod der på skiltet over indgangsdøren på hjørnet. ”Kaffe, øl og spirituosa. Stod der over vinduerne. Der var malet et billede af 3 billardkugler og et par køer over kors. De falmede skilte bar præg af at have hængt der i mange år. Jeg forestiller mig, at Klubben osse lå der under krigen. Det var i Nansensgade nummer 2. I dag ligger der et køkkenfirma.

Klubben var delt op i 4 lokaler. I 3 af dem var der billard. Over indgangsdøren til det største lokale stod der: AL ULOVLIGT SPIL FORBUDT.

I det forreste rum var ekspeditionen. Her kunne man købe kaffe 40 øre, ekstrakop (i samme kop) 25 øre. – Franskbrød med ost 40 øre – wienerbrød 35 øre.

Jeg købte en kop kaffe og en ostemad og trådte gennem portalen med den berømte inskription og kom ind i det store rum. Alle pladser ved bordene var optaget, så jeg satte min kaffe på kanten af billardet og fandt en taburet. Efter kort tid fik jeg møvet mig ind ved travbordet mellem Thorkild og Minnas Holger. Holger kender vi jo alle sammen, og Thorkild var klubbens største travekspert. Desværre var han altid uheldig og tabte som regel på stregen med et mulehår og forstørret målfoto. I dag var der højt humør ved travbordet. Thorkild havde en transistorradio med, så man kunne følge travresultaterne efterhånden som de indløb. Travbordet havde skillinget sammen til en V5-bon. De havde sendt en stafet af sted med pengene. Indskudsboderne var endnu ikke opfundet. Man måtte selv tage til Charlottenlund med kontanterne, hvis man ville spille.
Indtil nu var det gået fint. De havde ramt de første 3 afdelinger, og nu var der 2 tilbage. Computeren var ikke opfundet, og der var ingen, der vidste, hvad de overlevende bon´er var værd. Mumme kom ind og sluttede sig til selskabet. ”Hvem er stafetten”? Spurgte han. ”Det er Bornholmeren”, oplyste Thorkild. Mumme tog sig til hovedet og hylede af grin. Hahaha, åh nej, ikke ham. Hvor dum kan man være ? Hvis I rammer, ser I ham aldrig mer´ ”.
Det tog de nu ganske roligt. De havde kendt Bornholmeren i mange år. Han var en rigtig guttermand.

4. afdeling sad osse lige i øjet, og nu blev det rigtig spændende. Al anden tale forstummede, og Thorkild holdt et belærende foredrag om travsport og procentregning. Alle lyttede opmærksomt efter. Han var nu en dygtig mand. Ham Thorkild.
De havde to heste på i sidste afdeling. Treeren og syveren.
Det var meget spændende, og der var dødstille i lokalet, da speakeren meddelte at treeren havde vundet.
Thorkild havde købt et glas cognac og en cigar. Han så godt tilpas ud og blæste en flot røgring. ”Det var nu en skam, det blev treeren”, sagde han. ”Syveren havde givet det dobbelte”.

”Hvad er det dobbelte af ingenting”? Spurgte Mumme, men der var ingen, der hørte efter.

Bornholmeren trådte ind af døren et par timer senere. ”Undskyld”,sagde han. ”jeg nåede desværre ikke at spille den bon. Køen var for lang. De lukkede, inden jeg nåede frem”.

De tog det sgu meget pænt. Holger grinede højt, og Thorkild rystede på hovedet. Man kan vel få pengene tilbage så ”? Thorkild var en gammel rystepik på 75. Holger havde kun været oppe at slås med Minna, og hende kunne han ikke klare. Bornholmeren var en stor, stærk bondedreng, men han var sindig og fredsommelig. Han slog beklagende ud med hænderne: ”I skal nok få pengene ved lejlighed, men jeg har dem ikke lige nu. De røg ud i næste løb. Jeg kan ikke gøre for det. Det er en sygdom, jeg

18-04-2007 11:42 #3| 0

Mere :-)

18-04-2007 11:45 #4| 0

Jeg vil ha mere jeg vil ha mere

18-04-2007 11:53 #5| 0

Fortsæt!

18-04-2007 12:12 #6| 0

har savnet dine historier Leon, så kom endelig med flere!

18-04-2007 12:45 #7| 0

Pokernet skulle næsten sætte et Little me forum op :-)

18-04-2007 12:53 #8| 0

Ryst op med svadaen :)

sunek

18-04-2007 13:35 #9| 0

Jatak, mere. Synes ikke der er kommet noget længe? :(

18-04-2007 15:07 #10| 0

ok, den er klar.

18-04-2007 15:12 #11| 0

Leon, du giver os bornholmer et meget tvivlsomt ry med alle de historier :-(


Snoogs ;-)

18-04-2007 15:37 #12| 0

Undskyld, Snoogy. Jeg troede, du var svensker.

lol

18-04-2007 16:47 #13| 0

Det er lysten, der driver værket. Må jeg be om nogle kommentarer ?
Ris eller ros, så jeg kan blive bedre.

18-04-2007 17:00 #14| 0

Var der nogen der sagde klumme i MPN??????????????????Pleeeeeease ;)

18-04-2007 17:04 #15| 0

@Costas

Øhhh.... Ja?

:-)

/Mikael

18-04-2007 17:07 #16| 0

@CostasNoche
Vi har faktisk overvejet det så meget, at han har været fast skribent med en historie i de første tre magasiner, og der er også en historie på vej til nr. 4. Det er dog ikke alle historierne der er nye.

18-04-2007 17:25 #17| 0

Tak, men problemet er, at jeg kun kan skrive i de lyse øjeblikke, hvor jeg kommer i tanker om noget sjovt. Det skal komme af sig selv. Jeg kan ikke tvinge det frem. Men hvad syntes I ellers om den sidste her ?

m.v.h. Pokerbedstefar.

18-04-2007 17:27 #18| 0

Som altid spændende læsning, Little me!

18-04-2007 18:44 #19| 0

@LittleMe:
'Tak, men problemet er, at jeg kun kan skrive i de lyse øjeblikke, hvor jeg kommer i tanker om noget sjovt. Det skal komme af sig selv. Jeg kan ikke tvinge det frem. Men hvad syntes I ellers om den sidste her ?'

Den sidste var god og sædeles fornøjelig. Historien var forudsigelig derhen, at man bare vidste, at bornhomeren ville jokke i spinaten. Så spændingen lå mest i, HVORDAN han jokkede i spinaten.


Jeg håber bare et af nedenstående afsnit kan få dig til at komme i tanke om endnu en god historie:

1.
Tæt ved hvor jeg bor langt ude på landet, ligger der en ruin af et gammelt traktørsted, som brændte ned sidst i 60'erne. Jeg ved, at der blev spillet om heste, køer, jagtret, gårde og meget mere. Måske har du en historie om engang, hvor præmien var noget andet (og mere spændende) end penge.

2.
I en fisker-skurby i en større sjællandsk havneby spilles der stadig den dag i dag hver weekend om pæne beløb og masser af spiritus, - sådan i al venskabelighed forstås. Der er stemning på, når man går rundt fra hytte til hytte, som ligger omhyllet af tunge tobaks- og spirituståge. Der er ikke lige plads til ironiske bemærkninger her, - med mindre man er meget gammel og respekteret. Er man for kæphøj får man ret hurtigt et spark bagi og lidt mere til.

3.
Jeg har kun en eneste gang overværet et spil om store penge. Jeg var 4-5 år gammel og var af en eller anden grund blevet gode venner med en direktør for et omrejsende tivoli, der holdt vinterkvarter overfor min mormors hus. Direktøren var frygtet af alle hans ansatte, men overfor mig var han altid venlig. Engang da jeg bankede på døren til hans skurvogn, kom jeg ind til et bord med ham plus tre andre om bordet, der
hver sad med store stabler af penge foran sig og spillekort på hånden. Jeg blev hurtigt ekspederet ud igen.

4.
Det var samme tivolidirektør, der i den grad fik mig præpareret mod københavnere, at jeg 20 år senere (mens jeg gik på uni) aldrig indlod på kortspil eller billard om penge. Han sagde: 'Hvis du vinder, så får de skide københavnere alligevel pengene fra dig på den ene eller anden måde, inden du har forladt deres kvarter. Men du vinder nok ikke, for de skiderikker kan blande kort og bøje en kø på 27 forskellige måder uden, at du opdager det mindste.'

Så, LittleMe, nu må vi sgu have nogen historier, om dem der kom ind fra provinsen med fire-toget.

18-04-2007 19:39 #20| 0

Tak, der er nu godt nok kommet nogle skrappe spillere ind en gang imellem. Ikke mindst Ostebørge, Røde Poul-Erik og Søren Esbjerg.

18-04-2007 19:45 #21| 0

Har også en kammi der stensikkert ville sige at han ikke havde spillet den selvom han havde... hehe


Men underholdende historie som altid:)

18-04-2007 20:10 #22| 0

Jeg ved intet om hestesport, men er vi enige om, at de har vundet en hulens masse penge da treeren vinder? Hvor er jublen så henne imellem sætningerne:

"Det var meget spændende, og der var dødstille i lokalet, da speakeren meddelte at treeren havde vundet.
Thorkild havde købt et glas cognac og en cigar."

? :)

Men vildt skrevet ellers, du har seriøst talent for at male et miljø op!

"Her kunne man købe kaffe 40 øre, ekstrakop (i samme kop) 25 øre. - Franskbrød med ost 40 øre - wienerbrød 35 øre. "

Det er jo genialt.


Jeg har indtil nu (ud over den lurvede sygeplejerske-sex-historie) haft indtryk af, at historierne var baseret på virkeligheden, er det forkert?

18-04-2007 20:38 #23| 0

anbefalet til vidensbanken!

18-04-2007 20:53 #24| 0

Mange tak. Der er måske noget, der skal omredigeres lidt, inden samlingen skal udgives. Fortællingerne er, stort set, baseret på virkelige hændelser uden at være 100 procent sandfærdige. Det er lidt svært at huske alle enkeltheder efter 50 år. men Mumme havde da drysset så meget malurt i bægeret, at jubelen forstummede. Sjovt nok er historien om strip-poker i Saxogade en af de mest sandfærdige, jeg har skrevet. Jeg synes osse, det er den bedste.
Faktisk synes jeg, det er en smuk fortælling.

Tak for din seriøse kritik. m.v.h. Leon.


18-04-2007 23:49 #25| 0

Leon.

Jeg glæder mig altid til en ny af dine historier.

Jeg håber, du får mange lyse øjeblikke, så du kan få dem alle ned på papir.


19-04-2007 02:23 #26| 0

@ Leon, dine historier, er som en chokolade skilpade, man er kommet til at tage i én bid, den smager helt vildt godt,..men den er alt for hurtigt væk,...... du har en meget "malende" (staveplade) måde at skrive på.
jeg kan se ALT hvad du skriver om, det er som om at du beskriver scenen til en film... Du beskriver de personer, der er med, kulisserne, osv.
og det er derfor at vi alle er så vilde med dine historier, vi kan se det hele foran os. og det er der at du har din styrke HR. Leon,
Du har ikke brug for gode råd, bare skriv....
mvh nuller

19-04-2007 03:11 #27| 0

jeg læser altid dine historier med stor fornøjelse. keep up the good work.

19-04-2007 06:47 #28| 0

Mange tak, jeg har altid brug for gode råd.

19-04-2007 08:55 #29| 0

ny slutning tilføjet.

19-04-2007 11:06 #30| 0

Herligt med endnu en af dine historier Leon :)

/Dafne

19-04-2007 13:51 #31| 0

Tak, Dafne. haveaniceday.

19-04-2007 17:53 #32| 0

Tak for tilføjelsen, - historien har fået et par ekstra dybder. Jeg synes ikke dine historier smager som chokolade skildpadde, snarere som en god vellagret whisky med masser af eftersmag - når du lige får puttet ekstraslutninger på. Godt gået!

19-04-2007 18:34 #33| 0

Mange tak, Holstt.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar