Regning til kommune

#1| 0

Mit firma har sendt en regning til en kommune.

Regningen var til betaling 02.01.14. Da der tidligere har været problemer med denne kommune, gjorde jeg dem opmærksom på rengingen 03.01.14. Dette skete via mail korrespondance, hvor det blev bekræftet at regningen var sat til udbetaling.

Da jeg tjekkede min firmakonto d.d., var regningen ikke betalt endnu og jeg henvendte mig igen og der blev bekræftet at regningen var betalt.

Sidste måned oplevede jeg næsten det samme, bortset fra, at jeg først skrev til selvsamme kommune, da regningen skulle være betalt og ikke var betalt efter 4 bankdage - og ikke som nu, hvor jeg beder dem bekræfte at den er betalt på datoen.

Jeg er udmærket klar over rykker gebyrer, procentsatser ved manglende betalinger osv, men hvordan får jeg en rimelig kommunikation med den kommune uden at skulle true med alverdens små renter ( som de er bedøvende ligeglade med ).

EDIT: Kommunen betaler altid, men også altid for sent. Forrige måned bekræftede de betalingen 05.12.13 og betalingen skete 17.12.13. Kan jeg være ligeglad når pengene bare kommer - nej!

Redigeret af mr-nurse d. 09-01-2014 23:56
10-01-2014 01:11 #2| 0

Jeg tror du skal ha fat i en i regnskabs afd på kommunen. Det lyder som om, at det er "antal dage til overførsel" den er gal med. Har set det før osse hos større private virksomheder.
De har godkendt regningen til betaling, men betalingen er sat til, eks 10 dage efter godkendelse. Der skal en medarbejder manuelt rette de 10 dage til 1-2 dage.

Sådan har jeg i hvert fald set det, om det er tilfældet i din situation, skal jeg obv ikke kunne sige

10-01-2014 01:26 #3| 0

Sender du regningen via edi eller?
Det er noget med at de helst skal have dem elektronisk ikke.
Men altså dansk supermarked betaler også konsekvent for sent. De samler betalingerne for en uge af gangen. Det er der sikkert flere og flere virksomheder der Gør da det jo sparer administrations timer.

10-01-2014 07:25 #4| 0

Kommunerne kan være MEGET langsomme til at betale. Rykkergebyrer er vejen frem.

10-01-2014 07:39 #5| 0

Jeg kan da i hvert fald huske at hvis man ikke betaler min kommune til rette tid, så sender de instant en rykker og et rykkergebyr på syge 250 kroner.

Jeg siger payback i mit navn! :)

11-01-2014 23:24 #6| 0
2018 Champ
ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2192059.ece

Sygt er det det i hvert fald
Redigeret af LoneRangR d. 11-01-2014 23:25
11-01-2014 23:40 #7| 0

Hvilken betalingsfrist kører I med ?
Min erfaring er, at under 30 dage netto er umuligt i kommuner.

12-01-2014 10:23 #8| 0

30 dages betaling er minimum, og regninger til kommuner er blevet betalt til tiden ca. 2/10 gange vi har sendt regninger for udført arbejde.

Så snart jeg kan se pengene ikke er betalt kontakter jeg dem og beder om at få oplyst hvornår pengene betales. De siger så at det bliver de samme dag. Når der er gået to dage og de ikke er betalt kontakter jeg dem igen og siger jeg ikke kan forstå de ikke er gået ind da de skulle være betalt.

Derefter ringer jeg til dem hver dag, når jeg alligevel sidder og skal lave andre småting, så det ikke tager reel arbejdstid.

Det skal siges at vi plejer at få betaling efter en eller to henvendelser.

Redigeret af CostasNoche d. 12-01-2014 10:25
12-01-2014 11:27 #9| 0

En af mine bedste veninder arbejder i regnskabsafdelingen i Slagelse kommune - jeg skal prøve at spørge hende om der er noget specielt du kan gøre anderledes for at få dine penge hurtigere

12-01-2014 12:12 #10| 0

De kommuner jeg fakturerer til, skal altid have den elektronisk og med EAN nummer på.

12-01-2014 13:49 #11| 0

Som alle de andre har skrevet. Men lad for søren være med at rykke skriftligt de første gange. Brug telefonen, så behøver du ofte kun ringe en gang - det er i hvert fald min erfaring, når jeg har hjulpet virksomheder med debitorrykning overfor kommuner.

12-01-2014 17:28 #12| 0
CostasNoche skrev:
30 dages betaling er minimum, og regninger til kommuner er blevet betalt til tiden ca. 2/10 gange vi har sendt regninger for udført arbejde.

Så snart jeg kan se pengene ikke er betalt kontakter jeg dem og beder om at få oplyst hvornår pengene betales. De siger så at det bliver de samme dag. Når der er gået to dage og de ikke er betalt kontakter jeg dem igen og siger jeg ikke kan forstå de ikke er gået ind da de skulle være betalt.

Derefter ringer jeg til dem hver dag, når jeg alligevel sidder og skal lave andre småting, så det ikke tager reel arbejdstid.

Det skal siges at vi plejer at få betaling efter en eller to henvendelser.


Gad vide hvor mange af vores skattekroner, der bruges på den slags fjolleri.
12-01-2014 18:06 #13| 1
henry skrev:
CostasNoche skrev:
30 dages betaling er minimum, og regninger til kommuner er blevet betalt til tiden ca. 2/10 gange vi har sendt regninger for udført arbejde.

Så snart jeg kan se pengene ikke er betalt kontakter jeg dem og beder om at få oplyst hvornår pengene betales. De siger så at det bliver de samme dag. Når der er gået to dage og de ikke er betalt kontakter jeg dem igen og siger jeg ikke kan forstå de ikke er gået ind da de skulle være betalt.

Derefter ringer jeg til dem hver dag, når jeg alligevel sidder og skal lave andre småting, så det ikke tager reel arbejdstid.

Det skal siges at vi plejer at få betaling efter en eller to henvendelser.


Gad vide hvor mange af vores skattekroner, der bruges på den slags fjolleri.


@Henry

Jeg har altid beundret dig for dine saglige og hjælpsomme svar, men her knækker filmen altså. Går der skattekroner spildt for at svare på opringninger fra folk/firmaer som ikke har fået deres penge, ja så er det da vel for pokker et valg fra kommunen.
De fleste firmaer jeg kender til har da en fast procedure om udbetalinger.
Man modtager en regning, den ansvarlige attesterer den, og den går så på udbetaling på datoen.
At en offentlig instans betaler for sent er må da være helt uden for mulighedernes rækkevidde.
Er der tvivl om regningens størrelse eller andet, bør kreditor da underrettes inden betalingsfristens udløb
12-01-2014 19:17 #14| 0

Kunne det tænkes at ekspeditionstiden skyldes de stakke, som medarbejderne har liggende ?

12-01-2014 22:58 #15| 3

@ toesinger

Du lever desværre i en drømmeverden, hvis du tror, at det er uden for mulighedernes rækkevidde, at offentlige instanser er i forsinkelse.

For ganske nylig var der eksempelvis en historie om en region, der var i forsinkelse med over 30.000 regninger pga. tekniske vanskeligheder.

Det er indlysende, at man kan og bør henvende sig, hvis man ikke har fået sine penge. Men det er ikke det samme som at ringe kommunen op hver dag, som forslaget gik på. Det er uproportional/hævnagtig opførsel, medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder angående vigtigheden af betalingen.

Der er kun vores skattekroner til at finansiere håndteringen af overflødige henvendelser. Det var bare det, der var min pointe.

13-01-2014 19:04 #16| 0

@henry

Tak for dit lidt nedladende svar.

I min drømmeverden bliver de offentlige instanser ret hurtigt klar over en evt. teknisk vanskelighed.

I så fald - i min drømmeverden - kommunikeres det ret hurtigt ud til de relevante afdelinger, så de kan give et seriøst og fyldestgørende svar til de berørte der måtte henvende sig.
Eller man kunne, når fejlen blev opdaget, sende en orienterende mail til de kreditorer der kunne være berørte.

"Kære kreditor, vi er blevet gjort opmærksomme på at der kan forekomme forsinkelser på vores betalinger i denne måned/uge/tid. Vi arbejder på højtryk for at betalingen sker hurtigst muligt, og at fejlen ikke skal gentage sig."

Men her i denne sag skriver både OP, og CostasNoche, som dit indlæg refererer til, om gentagende forsinkelser.

2/10 bliver nævnt. Om dette er en overdrivelse skal jeg selvfølgelig ikke kunne garantere for, men det er da på ingen måde acceptabelt.


13-01-2014 19:36 #17| 0

Jeg har oplevelsen gentagne gange, men sjovt nok fra den samme kommune hver gang. Denne her gang, følte jeg mig nødsaget til at kontakte den ansvarlige på dagen for fakturabetalingen for at sikre mig, at den blev betalt til tiden (03.01.14) Her blev der skriftlig meddelt, at betaling var sket som på datoen for retmæssig betalingstid. Den 09.01.14 kontakter jeg igen den ansvarlige, fordi pengene stadig ikke er på min konto og det samme sker 10.01.14. Begge gange bliver der sagt, at betaling har fundet sted og burde være på min konto, hvilket de så bare ikke er. Stadig her 13.01.14 er betalingen ikke mig i hænde. For en mindre virksomhed, er det meget problematisk når den største kunde ikke betaler rettidigt og vildt frustrerende at måtte bruge så megen tid på det. Jeg har ansatte der skal aflønnes, samt andre virksomhedsrelateret udgifter at betale. Hvis det så var en enkelt gang, at den kiksede, ville det være forståeligt - men når vi er så langt henne, at jeg føler mig nødsaget til at ringe på betalingsdagen for at sikre mig at de nu også betaler, så er det sgu for langt ude!!!!

13-01-2014 20:32 #18| 1

@ toesinger

Jeg har ikke forsøgt at forsvare den offentlige administration. Kun påpeget, at forsinkelser forekommer, og at det er urealistisk at opfatte forsinkelser som "uden for mulighedernes rækkevidde".

Forsinkelserne kan vel skyldes dårlig organisation, dårlig ledelse eller underbemanding i det enkelte tilfælde. Eller måske noget fjerde. Det har jeg ikke nærmere forstand på.

Mit indlæg var ikke ment nedladende. Men når du starter dit eget svar til mig med, at "filmen er knækket" for mig, så har du selv valgt en skarp kommunikationsstil.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar