Nytårsmiddagen 2020 - God mad skal der til!

#1| 14

Også i det herrens år 2020 vil nytårsaften opstå - heldigvis.

Rammerne er givetvis anderledes, end de plejer, men det gode måltid kan man jo stadig få lov at nyde.

Som de seneste år opretter jeg også i år en tråd, hvor vi alle kan drage inspiration fra hinanden - og jeg starter selv ud med en temmelig tung liste af opskrifter fra eget medie, som forhåbentligt kan hjælpe dig med at vælge en ret eller to, hvis menuen stadig mangler.

Jeg er selv blot gæst i år, så jeg har ikke planlagt det store, udover vinmenuen, som jeg har fået lov til at stå for med vine fra min egen import.

Hvad består din nytårsmenu af i år? 
Og hvad hældes der i glassene?



Forretter


Hovedretter

Tilbehør


Saucer og dressing



Desserter


22-12-2020 01:02 #2| 2

Det her er IKKE et trist indlæg.

Jeg har valgt at holde nytårsaften alene.

Jeg overvejer at købe en dåse konfiteret and.

Den slags and har jeg aldrig prøvet før, men jeg er glad for and.

 

Nogle gode råd til hvordan den skal tilberedes?

Jeg har styr på tilbehør og sovs.

Forret og dessert er der også styr på.

22-12-2020 01:04 #3| 1
Travkongen skrev:

Det her er IKKE et trist indlæg.

Jeg har valgt at holde nytårsaften alene.

Jeg overvejer at købe en dåse konfiteret and.

Den slags and har jeg aldrig prøvet før, men jeg er glad for and.

 

Nogle gode råd til hvordan den skal tilberedes?

Jeg har styr på tilbehør og sovs.

Forret og dessert er der også styr på.

 

 I varmt vand så fedtet smelter (inden du åbner dåsen). Dup det værste fedt at stykkerne. I ovnen på den foreskevne temperatur, og sæt den så over på grill til sidst for at få skindet sprødt. Det er næste svært at fucke up, omend det er ret vigtigt at få fjernet en god del af fedtet.

 

@xitaah - lækkert indlæg ;-)

22-12-2020 01:06 #4| 0
OP

Til vores middag bliver det ret simpelt, kan jeg forstå. Men som nævnt har jeg fået lov at parre vine til, og jeg tænker følgende:

Hummersalat med spædt grønt
- Chardonnay 2019 fra Benjamin Benoit (egen import) - fed og cremet chardonnay med en god fylde og frugt til at håndtere hummeren.

En kalve- eller oksesteg med pommes anna, sauce på kalvefond og ukendt grønt.
- Oberrotweil Spätburgunder fra Peter Wagner (egen import) - En frugtbombe med en fandens masse friskhed og nerve. Kommer til at ramme kødet lige i røven, og så længe saucen ikke er alt for tung, bliver det et magisk match

Ukendt dessert
- Den må de selv rode med :D

22-12-2020 01:11 #5| 0
OP
Jensen skrev:

 

 I varmt vand så fedtet smelter (inden du åbner dåsen). Dup det værste fedt at stykkerne. I ovnen på den foreskevne temperatur, og sæt den så over på grill til sidst for at få skindet sprødt. Det er næste svært at fucke up, omend det er ret vigtigt at få fjernet en god del af fedtet.

 

@xitaah - lækkert indlæg ;-)

 

 Jensen siger det meget godt her :-)

Og mange tak!

Redigeret af xitaah d. 22-12-2020 01:11
22-12-2020 06:27 #6| 0

Vi er blevet forældre i slutningen af sidste år og vælger derfor for første gang mad udefra. Vi henter ved Mefisto i Aarhus og menuen er som følger:

 

Vores berømte Hummersalat Diable - en himmerigsmundfuld


🦞


Havfrisk fisk, kammuslinger, krebsehaler, rejer og krabbe serveret som kold bouillabaisse


🦞


Røget lakseryg med wasabi, æble og peberrod


🦞


Nytårspighvar, lagt med mild sennepssauce og brøndkarse i brioche


🦞


Gåselever-terrine med sort peber og gewürztraminer-sky


🦞


Carpaccio af Sashi-oksemørbrad som på Harry’s Bar,


med parmesan og pinjekerner


🦞


Kalvemørbrad som små medaljoner med klassisk kartoffelsalat og trøffel


🦞


To Unika-oste med knækbrød og chutney


🦞


Pandekager med appelsin og cognac, hertil bærsalat og vaniljeiscreme


🦞


Petit tærter med valnødder og chokolade lagt med karamel og hindbær


Jeg kunne mægtigt godt bruge forslag til vin i 100-200 kroner klassen :) ved godt det er en utaknemmelig opgave, men tror umiddelbart ikke der ryger mere end tre flasker ned, så de må meget gerne passe lidt på tværs af nogle af retterne ❤️








22-12-2020 07:46 #7| 2
Moderator

Hele menuen i #1 lyder passende. Det kræver måske man starter lidt op dagen før. 😁

22-12-2020 08:04 #8| 0
Jensen skrev:

 

 I varmt vand så fedtet smelter (inden du åbner dåsen). Dup det værste fedt at stykkerne. I ovnen på den foreskevne temperatur, og sæt den så over på grill til sidst for at få skindet sprødt. Det er næste svært at fucke up, omend det er ret vigtigt at få fjernet en god del af fedtet.

 

@xitaah - lækkert indlæg ;-)

 

 Endnu lettere... bare smid dåsen i ovnen på 100 grader i et kvarter :) 

22-12-2020 09:53 #9| 1
OP
mortenkk skrev:

Vi er blevet forældre i slutningen af sidste år og vælger derfor for første gang mad udefra. Vi henter ved Mefisto i Aarhus og menuen er som følger:

 

Vores berømte Hummersalat Diable - en himmerigsmundfuld

 

 

 

 Vi har faktisk fået en forespørgsel på at sammensætte en vinmenu til netop Mefistos mad ud af huset. Når vi har lavet den kan jeg lige dele vores forslag her i tråden - det er dog fra eget sortiment, blot så du er med på det :)

22-12-2020 10:00 #10| 0

Vi bliver kun 3 venner, men vi hopper i køkkenet og får lavet en menu ud fra vores smag:

Vi starter med lidt blinis med cremefraiche og caviar og et glas Vincent Charlot Clos Des Futies champagne. 

Herefter en cremet hummerbisque med Kendall Jacksons basis chardonnay til. 

 

Så ryger vi på en tartar med trøffelmayo, brunet smør og lidt syltede svampe og et glas Willakenzie Pinot Noir Thibaud’s Cuvée. 

Hovedretten bliver tournedos rossini med pommes Anna, smørstegte svampe og bagte løg. Saucen bliver formentlig en rødvinsglace. Vinen bliver ovenstående Pinot Noir eller Montecariano Amarone (de andre er til kraftig rød, jeg er mere til pinot).

 

Desserten bliver en chokoladekage henad Gateau Marcel med hindbærparfait og lidt saltkaramel. Tror vi dropper dessertvinen og ryger direkte på drinkskortet her med en espresso martini. 

Redigeret af jewr d. 22-12-2020 10:01
22-12-2020 10:03 #11| 0
OP
jewr skrev:

Vi bliver kun 3 venner, men vi hopper i køkkenet og får lavet en menu ud fra vores smag:

Vi starter med lidt blinis med cremefraiche og caviar og et glas Vincent Charlot Clos Des Futies champagne. 

Herefter en cremet hummerbisque med Kendall Jacksons basis chardonnay til. 

 

Så ryger vi på en tartar med trøffelmayo, brunet smør og lidt syltede svampe og et glas Willakenzie Pinot Noir Thibaud’s Cuvée. 

Hovedretten bliver tournedos rossini med pommes Anna, smørstegte svampe og bagte løg. Saucen bliver formentlig en rødvinsglace. Vinen bliver ovenstående Pinot Noir eller Montecariano Amarone (de andre er til kraftig rød, jeg er mere til pinot).

 

Desserten bliver en chokoladekage henad Gateau Marcel med hindbærparfait og lidt saltkaramel. Tror vi dropper dessertvinen og ryger direkte på drinkskortet her med en espresso martini. 

 

 Dejlig Champagne I har valgt!

Hvordan inkorporerer I brunet smør i en tatar? - jeg er nysgerrig :)

22-12-2020 10:06 #12| 1
xitaah skrev:

 

 Dejlig Champagne I har valgt!

Hvordan inkorporerer I brunet smør i en tatar? - jeg er nysgerrig :)

 Har endnu ikke smagt den, men hans øvrige champagner smager fantastisk. 

 Jeg må være ærlig og melde pas. Det er en af de andre der har budt ind med den :)

 

Redigeret af jewr d. 22-12-2020 10:06
22-12-2020 10:46 #13| 1

Jeg skal til "sammenskudsgilde", og står for desserten.


Jeg har tænkte mig at prøve med en othello-lagkage. Det lyder måske lidt jysk, men jeg synes den har en masse elementer, der vil fungere godt til en cocktail, hvis bare jeg får valgt en god mørk chokolade. 

22-12-2020 11:01 #14| 0
xitaah skrev:

 

 Vi har faktisk fået en forespørgsel på at sammensætte en vinmenu til netop Mefistos mad ud af huset. Når vi har lavet den kan jeg lige dele vores forslag her i tråden - det er dog fra eget sortiment, blot så du er med på det :)

 

 Meget gerne :) 

22-12-2020 13:27 #15| 0
xitaah skrev:



Jeg er selv blot gæst i år, så jeg har ikke planlagt det store, udover vinmenuen, som jeg har fået lov til at stå for med vine fra min egen import.


Tilbehør



Virkelig mange lækre ting.

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber du vil svare på.

Synes blandt andet din røget kammuslings opskrift lyder super lækker - Jeg har dog ikke røgpistol og syntes ikke det fremgår at de bliver røget i versionen uden gadgets, er det korrekt forstået? Og hvordan er sammenspillet mellem elementerne i retten i så fald? 
Er det ikke svært at skaffe de friske råvare på denne årstid (Hvide asparges) hvad tænker du om det?

Havde tænkt mig en omgang double cooked pommes frites, men kan forstå ud fra din opskrift at det er udnødvendigt.

Giver det mening at få skyllet fritterne en dag i forvejen? eller er 30-40 sekunder som du skriver tilstrækkeligt? 

 

Er din egen import noget du sælger fra?

22-12-2020 20:12 #16| 0
OP
mortenkk skrev:

Vi er blevet forældre i slutningen af sidste år og vælger derfor for første gang mad udefra. Vi henter ved Mefisto i Aarhus og menuen er som følger:

 

Vores berømte Hummersalat Diable - en himmerigsmundfuld

 

 

Så er der et meget konkret vinmenu-forslag. Det er udelukkende vine der er i min egen imports sortiment, så enten skal du svinge forbi der, og ellers kan nedenstående agere inspiration til hvis du vil forbi en vinhandler :-) (men vi sender altså også!)


Hummersalat Diable - Kold bouillabaisse - Røget lakseryg 

De første tre serveringer har alle lidt til fælles i den måde vi sætter vin til maden på: de smager alle godt med riesling, der har en smule restsødme, og her har vi et rigtig godt bud til: 

  • Peter Burens, Riesling Kabinett Feinherb 2019: halvtør riesling fra den sydlige del af Mosel. Det er en slank og utrolig aromatisk vin, der har en lille smule restsukker, som er flot balanceret af masser af friskhed og syre. Restsødmen vil passe flot sammen med sødmen fra hummeren, og den vil samtidig også kunne være både bouillabaise og røget laks. 


Nytårspighvar med sennepssauce 

Pighvar er havets konge, og smager fantastisk. Til den (formodentlig) fede og cremede sennepssauce skal der noget fedme og syre til i vinen. Her har vi to bud: 

  • Carsten Saalwächter, Silvaner Alte Reben 2018: et lidt alternativt bud er denne silvaner, der snildt kunne gå for en hvid bourgogne efter at have ligget 22 mdr. på bærmen på brugte fade. Vinen har masser af fedme og krydrede noter, som vil gå godt til både pighvar og sennepssauce. Smid den gerne på karaffel en time før servering og server den i store bourgogneglas. 
  • Cellier Saint Benoit, Chardonnay ”La Marcette” 2019: chardonnay fra Jura uden nyt fad, men stadig med masser af balanceret fedme, syre, krydderier, frugt og igen en intensitet, der kan arbejde sammen med både pighvar og sennepssauce. 


Gåselever-terrine - Carpaccio 

Både gåselever-terrine og carpacchio har brug for en frisk og frugtdreven rødvin med masser af syre, så her ville vi enten gå med noget spätburgunder eller en saftig ploussard fra Jura: 

  • Peter Wagner, Spätburgunder 2018: en af vores mest populære vine, og det med god grund. Det er let og saftig med masser af friske bærnoter samt et let urtet udtryk og en fin struktur. Det er lyst og frisk med masser af syre til at skære igennem. 
  • Cellier Saint Benoit, Ploussard ”Les Viandris” 2019: saftig, krydret og let kødfuld ploussard fra Jura. Lidt varmere frugt end de to tyske alternativer. Super lækkert og saftig vin, der har en fin syre til at holde balancen. 


Kalvemørbrad med kartoffelsalat og trøffel 

Her skal der ikke noget alt for tung til, da kalvekødet er til den lyse side, men der skal samtidig være noget frugt og tannin til at matche proteinet: 

  • Peter Wagner, Oberrotweil Spätburgunder 2018: et hop op på kvalitetsstigen hos Peter Wagner. Her får du uhyggeligt meget lækker frugt, en dejlig dybde og en fin struktur fra det velintegrerede fad og brugen af hele klaser. Det er frugtdrevent med masser af frisk syre, hvilket vil passe fint til kalvemørbraden. 
  • Cellier Saint Benoit, Pinot Noir ”Courbes Raies” 2019: utrolig saftig og læskende pinot noir fra Jura. Udover at smage helt fantastisk, så er det også en vin, der har en skøn frugt, tilpas fylde og en flot syre, hvilket gør, at den vil gå fint til retten. 


Ost 

Det er svært at sætte vin til oste, når vi ikke ved, hvilken type oste, der er tale om. Er det oste som Havgus, Kry, Hvid Dame o.l., så kunne det være en mulighed med et godt glas champagne. Er der tale om kraftigere oste med blåskimme eller rødkit, så har vi desværre ikke noget, der passer til

  • Champagne Lointier, Causica: Lavet på 100% meunier med druemateriale fra 2016. Super frisk, ren og mineralsk champagne, men noter af gul frugt, lidt kirsebær og spandevis af grønne æbler. Den vil rense godt og skære igennem osteproteinerne. Samtidig er der også en fint fylde fra lagringen på gæren, hvilket gør, at den vil passe fint til især faste komælksoste som f.eks. Havgus og Kry.  

 

Dessert 

Vi har desværre ikke noget vin i sortiment, der vil matche desserterne.

 

Vi holder til på https://vinifikant.dk/
(Håber ikke jeg forbryder mig på nogle regler her - synes jeg har gjort alt hvad jeg kunne for at disclaime at Vinifikant altså er en import jeg er medejer af) :)

22-12-2020 20:16 #17| 1
OP
FlamingoV skrev:

Virkelig mange lækre ting.

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber du vil svare på.

Synes blandt andet din røget kammuslings opskrift lyder super lækker - Jeg har dog ikke røgpistol og syntes ikke det fremgår at de bliver røget i versionen uden gadgets, er det korrekt forstået? Og hvordan er sammenspillet mellem elementerne i retten i så fald? 
Er det ikke svært at skaffe de friske råvare på denne årstid (Hvide asparges) hvad tænker du om det?

Havde tænkt mig en omgang double cooked pommes frites, men kan forstå ud fra din opskrift at det er udnødvendigt.

Giver det mening at få skyllet fritterne en dag i forvejen? eller er 30-40 sekunder som du skriver tilstrækkeligt? 

 

Er din egen import noget du sælger fra?

 

 Hvide asparges er no-go nu. Dem, du kan få fra Chile, er ikke en dyt værd. Find nogle andre årstidsgrøntsager at lege med, alternativt hjemmesyltede hvide asparges, hvis du har det ;-)

Ikke-gadget udgaven er korrekt en ikke-røget kammusling - det vil også smage vidunderligt.

Ift. salg fra egen import: Ja, absolut. Men for at det ikke skal fylde alt for meget i tråden her, og vi derved kan holde fokus på maden, må du lige kigge i #16 for at finde link til hjemmesiden, og ellers er du velkommen til at sende en pb :-)

22-12-2020 20:43 #18| 0
xitaah skrev:


  • Peter Burens, Riesling Kabinett Feinherb 2019: halvtør riesling fra den sydlige del af Mosel. Det er en slank og utrolig aromatisk vin, der har en lille smule restsukker, som er flot balanceret af masser af friskhed og syre. Restsødmen vil passe flot sammen med sødmen fra hummeren, og den vil samtidig også kunne være både bouillabaise og røget laks. 


 

 Den her er pivlækker!

Jeg har ingen andel i Vinifikant, men den flaske vin ville jeg gerne have et endeløst lager af.

22-12-2020 20:48 #19| 0
OP
Jones skrev:

 Den her er pivlækker!

Jeg har ingen andel i Vinifikant, men den flaske vin ville jeg gerne have et endeløst lager af.

  Så skal du sgu være hurtig. Vi regner med at sælge ud fra 19 årgangen her inden nytår :D (der kommer selvfølgelig en ny årgang i 2021).

Men tak for rosen - vi er også selv pjattede med vinen.

Redigeret af xitaah d. 22-12-2020 20:51
23-12-2020 00:31 #20| 0

Jeg laver Beef Wellington til hovedret, jeg har endnu ikke fundet ud af hvad jeg skal lave forret og desert. Syntes du har nogle lækre opskrifter! 

26-12-2020 11:05 #21| 0
OP
Dynamics365 skrev:

Jeg laver Beef Wellington til hovedret, jeg har endnu ikke fundet ud af hvad jeg skal lave forret og desert. Syntes du har nogle lækre opskrifter! 

 

 Wellington er også fantastisk. Er det med eller uden den forbudte lever? ;-)

28-12-2020 14:38 #22| 0

@xitaah 

Har du nogle ideer til hvad jeg kan lave af salat til forret & hovedret?

Forret havde jeg tænkt følgende:

Varmrøget laks, rugbrødschips, avocado & rygeost creme (Salat mangler)

Hovedret

Teres major, opskriften på din luftige kartoffelmos, rødvins sauce, (Salat mangler)


Før har jeg stået og anrettet både forret & hovedret med div. grøntsager - men i år tænker jeg egentlig bare at servere en salat folk selv kan tage af og er lidt på bar bund :D 

28-12-2020 15:27 #23| 0

Vi har bestilt mad fra Meyers, håber at der er nogle vin kyndige folk der vil give lidt råd til hvad der skal drikkes til.

max 200 pr flaske.

pft.

https://meyers.dk/catering/nytaarsmenu/p/70410/

 

 

28-12-2020 15:39 #24| 0

Forret: Jomfruhummer bisque

 

Hovedet: Cote de boeuf, portvinssauce pommes anna, grillet squash og grydebrød alla OP

 

Dessert: Baked Alaska med nøddebund og passionsfrugt is.

 

snacks er vi stadig pas på.

28-12-2020 17:11 #25| 0
Mr.8000 skrev:

Vi har bestilt mad fra Meyers, håber at der er nogle vin kyndige folk der vil give lidt råd til hvad der skal drikkes til.

max 200 pr flaske.

pft.

https://meyers.dk/catering/nytaarsmenu/p/70410/

 

 

 Til forretten ville jeg gå mod en chardonnay, evt. californisk. Fx har Skjold Burne 2 flasker fra Wente til 220 kr. Alternativt synes jeg Kendall Jacksons er fremragende, kan ofte findes på bud til 130-150 kr. flasken. 

Til hovedretten ville jeg gå med en Pinot Noir, evt. tysk. Jeg er dog også en sucker for denne drue, hvor mange danskere oftere er til kraftige røde. 
Denne her er 29 kr. over budget, men den smager fantastisk. Fri fragt over 750 kr., eller afhentning i Skanderborg eller Brande: 

https://www.vinvaerket.dk/shop/6-tysk-roedvin/126-2018-pinot-noir-kirchenstuck/

Alternativt har Martin hos Extra Brut en glimrende flaske til 180 kr. Han har 20% pt. med rabatkoden du kan finde på siden. Fri fragt over 500 kr. eller afhentning i Langå. Bemærk det er naturvin. Langtfra alle er med på den, men den smager pisse godt:

https://extrabrut.dk/product/enderle-moll-pinot-noir-2017-2/


Det skal siges, at jeg ikke ligefrem er somelier, men bare glad for god vin. 

 

Redigeret af jewr d. 28-12-2020 17:17
28-12-2020 21:19 #26| 0
OP
Unreachable skrev:

@xitaah 

Har du nogle ideer til hvad jeg kan lave af salat til forret & hovedret?

Forret havde jeg tænkt følgende:

Varmrøget laks, rugbrødschips, avocado & rygeost creme (Salat mangler)

Hovedret

Teres major, opskriften på din luftige kartoffelmos, rødvins sauce, (Salat mangler)


Før har jeg stået og anrettet både forret & hovedret med div. grøntsager - men i år tænker jeg egentlig bare at servere en salat folk selv kan tage af og er lidt på bar bund :D 

 

 Hmm. En kålsalat med saltede valnødder, syrlig frugt og en vinaigrette kunne være fornuftigt.

28-12-2020 21:29 #27| 0
Travkongen skrev:

Det her er IKKE et trist indlæg.

Jeg har valgt at holde nytårsaften alene.

Jeg overvejer at købe en dåse konfiteret and.

Den slags and har jeg aldrig prøvet før, men jeg er glad for and.

 

Nogle gode råd til hvordan den skal tilberedes?

Jeg har styr på tilbehør og sovs.

Forret og dessert er der også styr på.

 

 

Jensen skrev:

 

 I varmt vand så fedtet smelter (inden du åbner dåsen). Dup det værste fedt at stykkerne. I ovnen på den foreskevne temperatur, og sæt den så over på grill til sidst for at få skindet sprødt. Det er næste svært at fucke up, omend det er ret vigtigt at få fjernet en god del af fedtet.

 

@xitaah - lækkert indlæg ;-)

 

 Tak.

Det kan være at jeg prøver det.

Komfuret stod helt af den 24. om eftermiddagen.

Levering af nyt komfur er planlagt den 30. 

Hvis det bliver leveret til tiden, så skal jeg have varm mad.

28-12-2020 22:20 #28| 0
Mr.8000 skrev:

Vi har bestilt mad fra Meyers, håber at der er nogle vin kyndige folk der vil give lidt råd til hvad der skal drikkes til.

max 200 pr flaske.

pft.

https://meyers.dk/catering/nytaarsmenu/p/70410/

 

 

 

 Du kan prøve om xitaah stadig kan nå at lave noget, på det her link: https://vinifikant.dk/vinmenu-til-nytaar/

28-12-2020 22:49 #29| 0
Mr.8000 skrev:

Vi har bestilt mad fra Meyers, håber at der er nogle vin kyndige folk der vil give lidt råd til hvad der skal drikkes til.

max 200 pr flaske.

pft.

https://meyers.dk/catering/nytaarsmenu/p/70410/

 

 

 Jeg ville gå efter en syrlig Riesling til forretten. Men kunne også være en Chardonnay, som jeg ville være i hvis det ikke var for de toppings. 

Til hovedretten ville jeg lede efter en semi kraftig vin, men med en god alder, så toppen er taget af. Budgettet er lidt presset her, jeg ville ihvertfald kigge mod piemonte. Kunne også være noget chateauneuf du pape.
Uden at have smagt dem selv, så har jeg set Phillipson prøver at pushe forskellige cotes du rhone flasker fra Guigal med 8-10 år på bagen, uden at være sikker, kunne de godt være et konkret bud og holde budgettet. 


 

28-12-2020 23:06 #30| 0
Mr.8000 skrev:

Vi har bestilt mad fra Meyers, håber at der er nogle vin kyndige folk der vil give lidt råd til hvad der skal drikkes til.

max 200 pr flaske.

pft.

https://meyers.dk/catering/nytaarsmenu/p/70410/

 

 

 

Hvis du som Turbofluen forslår går mod Piemonte til hovedretten så er det her et godt bud - hent i Hillerød: https://piemontevine.dk/shop/alberto-voerzio-langhe-1094p.html

Til så "fint" kød ville jeg måske gå mod enten Barbera - evt. fra samme hus- eller Pinot Noir, som jewr forslår.
Der skal du til noget tysk for at ramme budget - xitaah har den her, Spätburgunder Alte Reben 2018 0,75 l. 12,0% Rødvin 225,00 kr. men den er lige over budget.

Juuls har den her - https://www.juuls.dk/produkter/vine/roedvin/tyskland-1/maibachfarm-ahrweiler-spatburgunder-oeko som også er interessant.

Til dessert ville jeg gå efter noget a la den her: https://www.jyskvin.dk/recioto-classico-acinatico-0-5-liter-2016-2201528

29-12-2020 00:33 #31| 0
Jones skrev:

 

Hvis du som Turbofluen forslår går mod Piemonte til hovedretten så er det her et godt bud - hent i Hillerød: https://piemontevine.dk/shop/alberto-voerzio-langhe-1094p.html

Til så "fint" kød ville jeg måske gå mod enten Barbera - evt. fra samme hus- eller Pinot Noir, som jewr forslår.
Der skal du til noget tysk for at ramme budget - xitaah har den her, Spätburgunder Alte Reben 2018 0,75 l. 12,0% Rødvin 225,00 kr. men den er lige over budget.

Juuls har den her - https://www.juuls.dk/produkter/vine/roedvin/tyskland-1/maibachfarm-ahrweiler-spatburgunder-oeko som også er interessant.

Til dessert ville jeg gå efter noget a la den her: https://www.jyskvin.dk/recioto-classico-acinatico-0-5-liter-2016-2201528

 

 

Jeg ville umiddelbart matche saucen (og trøffel/sød gulerod) fremfor kødet, og en rødvinsglace er intens, jeg ville tro den får vinen til at blegne. Men måske jeg er galt på den. Pinot kan jo have en fin syre, som også er væsentlig. Og Maibach laver noget fantastisk vin :-) Jeg ville bare tage den efter maden.
29-12-2020 11:08 #32| 0
Turbofluen skrev:

 

 

Jeg ville umiddelbart matche saucen (og trøffel/sød gulerod) fremfor kødet, og en rødvinsglace er intens, jeg ville tro den får vinen til at blegne. Men måske jeg er galt på den. Pinot kan jo have en fin syre, som også er væsentlig. Og Maibach laver noget fantastisk vin :-) Jeg ville bare tage den efter maden.

 Jeg nåede ikke længere end kødet.
Du har ret - med trøffel og en kraftig glace (som jeg ikke selv spiser :D) så ville jeg  hoppe i Piemonte. 

 

29-12-2020 19:07 #33| 0

Vi har noget Teres Major til hovedret. Ville I stege færdig på pande, brune dem af og færdiggøre i ovn eller bage dem 2 timer ved 70 grader og brune dem af efterfølgende?

 

Har aldrig lavet den udskæring før og google har nu givet mig 3 forskellige tilberedningen som "den bedste".

29-12-2020 23:55 #34| 0

prøv at kigge over på grillguru.dk og se hvad folk gør der.

 

Personligt ville jeg foretrække sous vide i en times tid og så brune af.

30-12-2020 00:22 #35| 0

Menuen her bliver noget med rejer og en P. Gonet Champagne ROY SOLEIL dertil.


Hovedretten står nok på coulotte fra mr. beef (greater omaha). I sous vide'en i ca 6 timer og så på grill for lidt farve. Dertil hjemmelavede fritter og bearnaise samt en 2013 Kalleske, Old Vine Shiraz "Johann Georg"


Desserten er ikke besluttet endnu :-) 



  

30-12-2020 00:47 #36| 0

Jeg har styr på for- og hovedret.

 

Desserten volder mig lidt problemer. Kæresten har ønsket blødende chokoladekage, ret klassisk og pis'easy. Men det er jo bare ikke en skide spændende dessert at sidde og skovle ind. Den smager af, hvad det er. Og så vil hun have vanilleis (den købes i form af en Hansen-is) og så vil hun gerne have coulis, som jeg har lavet på brombær. Er der nogen, der har ideer til, hvordan jeg får peppet kagen lidt op, så det ikke bare er ubagt chokoladekage med vanilleis og frugtpuré?

30-12-2020 01:14 #37| 0
Bad3xo skrev:

Jeg har styr på for- og hovedret.

 

Desserten volder mig lidt problemer. Kæresten har ønsket blødende chokoladekage, ret klassisk og pis'easy. Men det er jo bare ikke en skide spændende dessert at sidde og skovle ind. Den smager af, hvad det er. Og så vil hun have vanilleis (den købes i form af en Hansen-is) og så vil hun gerne have coulis, som jeg har lavet på brombær. Er der nogen, der har ideer til, hvordan jeg får peppet kagen lidt op, så det ikke bare er ubagt chokoladekage med vanilleis og frugtpuré?

 

 Lav en Gateau Marcel i stedet for ... Det er lidt i samme "nabolag", intens blød chokolade,  men wow-effekten er lidt større. 

30-12-2020 02:03 #38| 0
tuznelda skrev:

 

 Lav en Gateau Marcel i stedet for ... Det er lidt i samme "nabolag", intens blød chokolade,  men wow-effekten er lidt større. 

 

 Gateu Marcel var mit forslag, men det blev skudt ned, desværre. Hun er hooked på den varme del mod den kolde del. Jeg må kæmpe lidt videre med det, og se om der kan tilføjes noget, der gør det lidt mere sexet.

30-12-2020 03:01 #39| 0
Bad3xo skrev:

 

 Gateu Marcel var mit forslag, men det blev skudt ned, desværre. Hun er hooked på den varme del mod den kolde del. Jeg må kæmpe lidt videre med det, og se om der kan tilføjes noget, der gør det lidt mere sexet.

 

Kunne man lave en form for kuppel.. fx som en omvendt nøddekurv, så man skulle "knække hul" på den for at komme ind til "den skjulte dessert".

Det ville også tilføje et sprødt element oven i alt det bløde,  cremede.

30-12-2020 08:05 #40| 0

Alle de flotte menúer herinde og ingen der aflyser eller hvad? 

 

Ruller alle videre med middagsselskaber? 


Vores med to vennepar og et par børn er lige blevet aflyst..  

Sgu egentlig rimlig meget ved at være done med det Corona der... 

30-12-2020 08:29 #41| 0

Jeg overvejer kraftigt at servere hummer imorgen. Men er virkelig i tvivl om, hvordan jeg skal opbevare den, hvis jeg køber idag og den er levende. Synes ikke google leverer, medmindre man har et kæmpe akvarie, pumper og special salt. Håber nogen herinde ved hvad man gør. @Xitaah måske? 

30-12-2020 08:56 #42| 0
Turbofluen skrev:

Jeg overvejer kraftigt at servere hummer imorgen. Men er virkelig i tvivl om, hvordan jeg skal opbevare den, hvis jeg køber idag og den er levende. Synes ikke google leverer, medmindre man har et kæmpe akvarie, pumper og special salt. Håber nogen herinde ved hvad man gør. @Xitaah måske? 

 

 En levende hummer kan godt holde sig på køl i et par dage. (om man så syntes det er humant og alt det der, er en anden snak)

Alternativt kan du sagtens koge den let i dag og arbejde videre med den i morgen. afhængigt af hvad du vil med den naturligvis

30-12-2020 09:05 #43| 0
Micebulldogs skrev:

 

 En levende hummer kan godt holde sig på køl i et par dage. (om man så syntes det er humant og alt det der, er en anden snak)

Alternativt kan du sagtens koge den let i dag og arbejde videre med den i morgen. afhængigt af hvad du vil med den naturligvis

 Det er lidt et must for mig at det er så skånsomt som muligt for den. Det er nok der problemet opstår 😒

Men du mener godt man kan koge den let idag, fx 2 minutter og så arbejde videre imorgen? 
i så fald ville jeg gerne have kødet ud og så varme den op på panden i smør imorgen. Giver det mening? Altså får man nok kvalitet ud af sin ingrediens og kan man få kødet ud efter så kort en kogning?  

 

30-12-2020 09:13 #44| 0
Turbofluen skrev:

 Det er lidt et must for mig at det er så skånsomt som muligt for den. Det er nok der problemet opstår

 

 Bare kog den alm. ca. 5-6 min. og kom den direkte i isvand så den køler ned og ikke tilbereder videre.

derefter i køleskabet i sin helhed og dernæst arbejd videre med den i morgen - så ligger den beskyttet i sin "dragt" :) 

 

Godt nytår

 

 

30-12-2020 10:04 #45| 0
tuznelda skrev:

 

Kunne man lave en form for kuppel.. fx som en omvendt nøddekurv, så man skulle "knække hul" på den for at komme ind til "den skjulte dessert".

Det ville også tilføje et sprødt element oven i alt det bløde,  cremede.

 

 Nøddekurv var faktisk slet ikke nogen dårlig idé. Jeg havde fuldstændigt glemt, at de eksisterede.


Vi tager den lige et skridt mere op i 80'er-temaet og tilføjer en nøddekurv, som jeg så må lege lidt med. Perfekt! Tak.


30-12-2020 10:28 #46| 0
Micebulldogs skrev:

 

 Bare kog den alm. ca. 5-6 min. og kom den direkte i isvand så den køler ned og ikke tilbereder videre.

derefter i køleskabet i sin helhed og dernæst arbejd videre med den i morgen - så ligger den beskyttet i sin "dragt" :) 

 

Godt nytår

 

 

 

 

Alright, tak. Jeg finder lidt tid imorgen til at købe den der istedet, så skal den kun hvile et par timer. 
Godt nytår 👌🏽

Redigeret af Turbofluen d. 30-12-2020 10:53
30-12-2020 10:57 #47| 0
Turbofluen skrev:

 

 

Alright, tak. Jeg finder lidt tid imorgen til at købe den der istedet, så skal den kun hvile et par timer. 
Godt nytår

 

 Jeg ville ikke gå med Pinot Noir til bearnaisesauce - det kræver imo en vin med en del syre at spille bold op af den. 


Jeg ville snarere kigge på ung hvid bourgogne, der typisk har en del syre. Men der er klogere folk end mig, der sikkert har gode input :) 

30-12-2020 10:59 #48| 0
thirdTA skrev:

Alle de flotte menúer herinde og ingen der aflyser eller hvad? 

 

Ruller alle videre med middagsselskaber? 

 

Vores med to vennepar og et par børn er lige blevet aflyst..  

Sgu egentlig rimlig meget ved at være done med det Corona der... 

 

Vi skal bare være os selv herhjemme igen i år. 

 

I mange år holdt vi nytår med nogle venner, men efter ungerne nåede "gå i byen"-alderen for et par år siden,  så gled nytårsarrangementet lidt ud til fordel for teenagefester (ikke for os, for vi har jo en med autisme, men for de andre).


Så det er ikke Coronas skyld, at vi kun bliver os 4. Det er bare sådan det er blevet.


Hvis vi undgår en tur på skadestuen kl. 18 i år, så er det allerede mere vellykket end sidste år 😄

30-12-2020 11:11 #49| 0
thirdTA skrev:

Alle de flotte menúer herinde og ingen der aflyser eller hvad? 

 

Ruller alle videre med middagsselskaber? 

 

Vores med to vennepar og et par børn er lige blevet aflyst..  

Sgu egentlig rimlig meget ved at være done med det Corona der... 

 

 Vi har også aflyst. Ungerne glæder sig til hot dogs :)

30-12-2020 11:21 #50| 0
InPosition skrev:

 

 Jeg ville ikke gå med Pinot Noir til bearnaisesauce - det kræver imo en vin med en del syre at spille bold op af den. 

 

Jeg ville snarere kigge på ung hvid bourgogne, der typisk har en del syre. Men der er klogere folk end mig, der sikkert har gode input :) 

 

 

Tak. Jeg er enig mht. syren. Synes dog nogle fra bourgogne, evt. noget natur pinot, har en del syre. Men som du kan se ændrede jeg lige min tekst, jeg ombestemte mig og køber to hummere istedet, for så at køre netop ung, hvid bourgogne, det ramte vores humør bedre.
30-12-2020 11:32 #51| 0
Turbofluen skrev:

 

 

Tak. Jeg er enig mht. syren. Synes dog nogle fra bourgogne, evt. noget natur pinot, har en del syre. Men som du kan se ændrede jeg lige min tekst, jeg ombestemte mig og køber to hummere istedet, for så at køre netop ung, hvid bourgogne, det ramte vores humør bedre.

 

 Perfekt plan - jeg nåede ikke at se, at du havde redigeret :)

30-12-2020 11:44 #52| 0
Jizzlen skrev:

Forret: Jomfruhummer bisque

 

Hovedet: Cote de boeuf, portvinssauce pommes anna, grillet squash og grydebrød alla OP

 

Dessert: Baked Alaska med nøddebund og passionsfrugt is.

 

snacks er vi stadig pas på.




Heh vi har næsten samme menu, vi proppet dog lige et par kammuslinger i bisquen og så oksefilet istedet for cote de boeuf. Har du en opskrift på saucen?

30-12-2020 15:55 #53| 4

Jeg kører menuen på rutinen igen i år. Why fix it if it ain't broken. 

 

Og, ja.... det bliver ikke nytår i Vemmelev uden hasselback kartofler,  så de er der selvfølgelig!!

 

Til nytårstalen: sandsynligvis "ingenting og cola zero", men muligvis sætter vi lidt chips med dip frem.

 

Forret: Tunmousse med dild, salat, asparges, avocado og masser af rejer, skaldyrdressing og ciabatta flute.
Serveret med en kold Vina Esmaralda, for det er den hvidvin jeg bedst kan lide, og masser af kolde sodavand til sønnerne. 

De er 16 og 18, men kan (ligesom mig) ikke lide vin.


Hovedret: Grillet oksemørbrad m. Hasselback kartofler, bearnaise, salatbar og hvidløgsflute.
Serveret med whatever rødvin Mikkmakk vælger sig, og kolde sodavand i uanede mængder til sønnerne og mig. 

Mon ikke Esmaralda også smager godt til oksemørbrad, hvis jeg får lyst til et glas vin.


Dessert: Pandekager med is, friske bær, karamel- og chokoladesauce, choko-vaffelrør, hakkede nødder og flødeskum... muligvis også hjemmebagte mini marengs samt hjemmebagte sprøde kræmmerhus med romfromage. (Hvis jeg kan lokke en søn med til at bage)

Til midnat ... for første gang i årevis har jeg ikke kunnet købe marcipan i Tyskland, så vi må nøjes med KØBT kransekage og en eller anden sød boblevin, sikkert en Asti eller Verdi, for vi gider ikke bruge penge på en eller anden dyr champagne når vi kun skal være os selv OG jeg alligevel ikke kan lide det. 

30-12-2020 16:03 #54| 4

@tuznelda

 

Du kan også købe marcipan i DK ;)

30-12-2020 16:12 #55| 0
kris_rem skrev:

@tuznelda

 

Du kan også købe marcipan i DK ;)

 

Det er alt for dyrt i de mængder. 1,5kg marcipan bliver hurtigt dyrt 

30-12-2020 16:13 #56| 3

Så spiser i sgu også mere kransekage end gennemsnittet :D

30-12-2020 16:22 #57| 1

Hahahah halvanden kilo til 4 mennesker 😁😁


30-12-2020 16:22 #58| 0

Menu med vine:

 



Hummerterrine med aioli, malt og bitre salater

Vin: https://www.vintrovin.dk/white-shop/2018-domaine-de-la-verpaille-cuve-harmonie-vire-cless


Soufflé af torsk med rødbede og cremet muslingesuppe

Vin: https://www.vintrovin.dk/white-shop/2017-filippi-soave-castelcerino-garganega-83a44

Tournedos af okse med svampe, selleripuré og trøffelsauce - serveres med knuste kartofler med smør og havsalt

Vin: https://www.vintrovin.dk/red-shop/2015-domaine-pascal-lambert-les-puy

Chokolademoussekage med solbærgelé og brændte mandler

Vin: Pas, jeg er ikke god til dessertvin, så kom gerne med input.










30-12-2020 16:55 #59| 0
KopitesCas skrev:

Menu med vine:

 




Chokolademoussekage med solbærgelé og brændte mandler

Vin: Pas, jeg er ikke god til dessertvin, så kom gerne med input.

 









Hvad med noget Frederiksdal, alternativt noget LBV Port?

 

 

30-12-2020 17:13 #60| 0

Forret:

Laksetartar rørt op med citron, dild og creme fraische.

Biovin: jurakalk auxerrios fra Thomas harteneck 

hovedret:

Wellington med forskelligt tilbehør fes Ottolenghi


vin: barbers d’asti 2016 fra qimisola - kæmpe pleaservin - til ære for svigermor.

glæder mig selv til barbaresco fra Punset 2013 og en Langhe Nebiolo fra 2018.


dessert bliver chokoladekage med spansk dessertvin fra Andrea Miro. Den er fremragende men ukendt. Hun er datter af en stor vinproducent og er et hobbyprojekt for hende. 

30-12-2020 17:27 #61| 0
kris_rem skrev:

Så spiser i sgu også mere kransekage end gennemsnittet :D

 Jeg plejer at lave et stort tårn,  som bliver spist over nogle dage. 

 

Nogle gange laver jeg mindre tårne som jeg giver til nogle venner. 

 

Jeg kan ikke finde ud af at bage mindre portioner når det er kransekage. 

 

Micebulldogs skrev:

Hahahah halvanden kilo til 4 mennesker

 Til mange dage = til flere mennesker,  bare de samme 4 i flere dage. 

 

30-12-2020 18:07 #62| 0

Nogen gode bud til en sauce til pommes Anne og oksefilet?

30-12-2020 18:45 #63| 1
djoffer skrev:

Nogen gode bud til en sauce til pommes Anne og oksefilet?

 

 Jeg synes en glace passer glimrende til pommes Anna. Kartoflerne indeholder allerede masser af fedme så du vil hellere have intens smag frem for ekstra smør eller fløde fedme. Gastromand har en lækker opskrift, men det er ret let at vinge den i forskellige retninger, fx med lidt portvin eller mere fokus på kødsmag fremfor rødvin. 

30-12-2020 18:55 #64| 0
Claus skrev:

Hvad med noget Frederiksdal, alternativt noget LBV Port?

 

 

 

 Tak for anbefalingerne, den eneste udfordring er at det minder lidt for meget om vores setup til juleaften.

30-12-2020 19:21 #65| 0
KopitesCas skrev:

 

 Tak for anbefalingerne, den eneste udfordring er at det minder lidt for meget om vores setup til juleaften.

To andre alternative forslag:

 Hvad med en espresso Martini istedet for vin? Evt med noget solbærstøv, eller hindbær, på toppen der binder den op til solbærrene. 
Ellers en sherry, og så sørg for at bruge lidt salt i de brændte mandler så de to bindes sammen derigennem. 

Redigeret af Turbofluen d. 30-12-2020 19:22
30-12-2020 20:59 #66| 0
Turbofluen skrev:

 

 Jeg synes en glace passer glimrende til pommes Anna. Kartoflerne indeholder allerede masser af fedme så du vil hellere have intens smag frem for ekstra smør eller fløde fedme. Gastromand har en lækker opskrift, men det er ret let at vinge den i forskellige retninger, fx med lidt portvin eller mere fokus på kødsmag fremfor rødvin. 

 Virkelig lækker glace man får på deres opskrift! 

 

30-12-2020 21:56 #67| 0
KopitesCas skrev:

 

 Tak for anbefalingerne, den eneste udfordring er at det minder lidt for meget om vores setup til juleaften.

 

 Helt fint, hvad så med noget Banyuls

30-12-2020 22:11 #68| 0

Jeg har fundet mig et virkelig lækkert stykke lokal Tomahawk til nytårsmenuen. En ribeye-fætter på et lille kilo.

 

Ville I køre den igennem sous viden? Eller reverse searing? Eller bare den af slagteren anbefalede "brun alle sider, smid i ovn, done" ... ?


30-12-2020 22:14 #69| 0
thebouncer skrev:

 Virkelig lækker glace man får på deres opskrift! 

 

 

 Ja, jeg har også begejstret et par selskaber stort med mere eller mindre den opskrift. Jeg mangler stadig 10% fra ‘perfektion’ men ved ikke om jeg kan komme meget tættere på hobbyplan. Og ved ikke om der er andre retter i mit repetoire der kommer tættere på perfekt. 

30-12-2020 22:17 #70| 0
lollerflush skrev:

Jeg har fundet mig et virkelig lækkert stykke lokal Tomahawk til nytårsmenuen. En ribeye-fætter på et lille kilo.

 

Ville I køre den igennem sous viden? Eller reverse searing? Eller bare den af slagteren anbefalede "brun alle sider, smid i ovn, done" ... ?

 

 Hvis du kører sous vide skal det udelukkende være for at ramme perfekt perfekt farve hele vejen igennem og så tilføje skorpe til sidst. Det er lidt overkill, da jeg antager kvalitet er i orden og du derfor ikke har brug for den bliver mere mør. Jeg ville personligt stege af og smide i ovn, evt. over to omgange hvis det er tyk nok, men det tvivler jeg på. 

 

30-12-2020 22:20 #71| 0

@xitaah - Tak for mange gode forslag! Jeg er i gang med Boeuf Bourguignon, men er i tvivl om jeg har smidt for meget rødvin i, ift. hvor tyk den skal være? Er der mulighed for at gøre den “tykkere” på nogen måde? 😅

30-12-2020 22:29 #72| 0
VestbjergFTW skrev:

@xitaah - Tak for mange gode forslag! Jeg er i gang med Boeuf Bourguignon, men er i tvivl om jeg har smidt for meget rødvin i, ift. hvor tyk den skal være? Er der mulighed for at gøre den “tykkere” på nogen måde?

 Du skal bare koge den mere ind, mængden af rødvin bør ikke påvirke tykkelsen. Alternativt kan du vel si noget væske fra, tykne denne, og tilsætte den igen. 

 

30-12-2020 22:33 #73| 0
Turbofluen skrev:

 Hvis du kører sous vide skal det udelukkende være for at ramme perfekt perfekt farve hele vejen igennem og så tilføje skorpe til sidst. Det er lidt overkill, da jeg antager kvalitet er i orden og du derfor ikke har brug for den bliver mere mør. Jeg ville personligt stege af og smide i ovn, evt. over to omgange hvis det er tyk nok, men det tvivler jeg på. 

 

 

 Ja, jeg tænker egentlig, at kødet er af gigantisk lækker kvalitet, og måske er det "synd" at lade sousviden klare ærterne for mig. Den må jo gerne være naturligt i sin tekstur osv.

Men jeg må gå og gruble lidt over det til i morgen ... 



30-12-2020 22:58 #74| 0
lollerflush skrev:

Jeg har fundet mig et virkelig lækkert stykke lokal Tomahawk til nytårsmenuen. En ribeye-fætter på et lille kilo.

 

Ville I køre den igennem sous viden? Eller reverse searing? Eller bare den af slagteren anbefalede "brun alle sider, smid i ovn, done" ... ?

 

 

 Jeg ville foretrække reverse sear, den tørre overflade efter man tageer den ud af ovnen gør det nemmere at få en god skorpe.

 

Sous vide syntes jeg er bedre til sejere udskæringer eller til de udskæringer man kan ødelægge hvis man er uopmærksom i 30 sekunder. En ribeye kan trods alt holde til lidt inden den bliver til kulstof.

30-12-2020 23:36 #75| 0

Nu har jeg brug for lidt råd til vinparring mm.
Konceptet herhjemme er at vi kører stille roligt nytår med ungerne imorgen. Spiser hummer, bearnaise og fritter som eneste ret og ellers bare nyder lidt bobler og drinks uden det giver slemme tømmermænd, vi har ikke børn og slemme tømmermænd i os i år.

På lørdag, d. 2, afsætter vi så ungerne hos bedsteforældre og tager tid til at lave mad og drikke vin. Jeg har skitseret en menu, der nok ændrer sig en smule, men ser nogenlunde sådan her ud:


-Grillet blomkål og rosenkål, Loke ost fra Arla Unika og trøffel.
-Hummerbisque. 

-Kammusling, svampe-baconcreme, syltet pære og jordskokke crudité.

-Tartar, syltede kantareller, ristede hasselnødder og trøffel.

-Flamberet andebryst med hindbær.

-Sortfodsgris med jordskokkepuré på røget smør og grønt æble.


Konceptet er at min kæreste sidder ved vores køkkenø og jeg laver mad løbende. Så tilberedninger der er rimelig ligetil.
Jeg er hverken sikker på rækkefølgen, og hvilke vine jeg skal servere til, så de dækker flere retter. Tænker 2-3 flasker. Hvad ville i gøre? Input til menu er også velkomne, alt kan ændres, gerne til noget i sæson hvis muligt.

30-12-2020 23:51 #76| 0
Turbofluen skrev:

 


 Jeg synes en glace passer glimrende til pommes Anna. Kartoflerne indeholder allerede masser af fedme så du vil hellere have intens smag frem for ekstra smør eller fløde fedme. Gastromand har en lækker opskrift, men det er ret let at vinge den i forskellige retninger, fx med lidt portvin eller mere fokus på kødsmag fremfor rødvin. 




Den brugte jeg og ja nu er 3,5l væske reduceret ind til 4dl:))! Aimet efter 6-7 dl, men min datter valgte lige at lave en scene så måtte lige forlade den i kritiske 30 minutter! Smager sindssygt godt dog og er klar til at blive monteret med smør imorgen, tak for tippet!
31-12-2020 00:00 #77| 1
djoffer skrev:

Den brugte jeg og ja nu er 3,5l væske reduceret ind til 4dl:))! Aimet efter 6-7 dl, men min datter valgte lige at lave en scene så måtte lige forlade den i kritiske 30 minutter! Smager sindssygt godt dog og er klar til at blive monteret med smør imorgen, tak for tippet!

 

 

Lækkert! 4 dl glace rækker langt! Jeg har haft mindre til 6 voksne og der var rigeligt.
31-12-2020 12:49 #78| 0
Claus skrev:

 

 Jeg ville foretrække reverse sear, den tørre overflade efter man tageer den ud af ovnen gør det nemmere at få en god skorpe.

 

Sous vide syntes jeg er bedre til sejere udskæringer eller til de udskæringer man kan ødelægge hvis man er uopmærksom i 30 sekunder. En ribeye kan trods alt holde til lidt inden den bliver til kulstof.

 

 Tak, jeg tror, jeg er enig. Det er for godt til sousviden, om man så må sige. Hvis det var en halvtvivlson brasiliansk ribeye fra supermarkedet, kan det være, jeg havde prøvet. Men sådan en lokal supermarmoreret basse skal ikke i vandbad :)

31-12-2020 12:57 #79| 0

@xitaah

 

Har du en god opskrift på en oksemørbrad? 

31-12-2020 14:35 #80| 0
Alhandinho skrev:

@xitaah

 

Har du en god opskrift på en oksemørbrad? 

 

 Brun af på alle sider, smid den i ovnen med timian kviste, et par fed hvidløg 100g smør fordelt på den.

60 grader i ovnen i 2,5-3 timer.

Den er færdig når du kan stikke fingeren igennem.

31-12-2020 17:45 #81| 0
Turbofluen skrev:

To andre alternative forslag:

 Hvad med en espresso Martini istedet for vin? Evt med noget solbærstøv, eller hindbær, på toppen der binder den op til solbærrene. 
Ellers en sherry, og så sørg for at bruge lidt salt i de brændte mandler så de to bindes sammen derigennem. 

 

 Enhver mulighed for at få noget der inkluderer begrebet Martini skal udnyttes, så det er den vi går med. Tak.

31-12-2020 19:07 #82| 3
31-12-2020 19:08 #83| 1
31-12-2020 19:08 #84| 1

Godt nytår hver og en :)

31-12-2020 19:09 #85| 2
Mikkmakk skrev:

Godt nytår hver og en :)

 

 Ps jeg kan spise 1,5 kg kransekage alene hvis nødvendigt :)

31-12-2020 19:13 #86| 1
31-12-2020 19:13 #87| 1
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar