Ny kokkekniv - ~1000 kr.

#1| 0

Jeg skal have købt mig en ny kokkekniv, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal gå efter.

En god ven har "Big Chopper" fra Endeavour, som jeg umiddelbart synes virker rigtig fin, men har samtidig også læst mig til, at den får lidt kritik.

Jeg synes ikke jeg er blevet meget klogere efter at have læst diverse kniv-tests, så nu får PN lige et skud, da I så ofte før har været behjælpelige.

Har I nogle bud på, hvad en ny fantastisk kokkekniv kunne være? Prisklassen må gerne være omkring de 1000 kr., men hvis der ligger noget i prisklassen lige over, der er meget bedre value, så går det nok også.

Jeg foretrækker en længde på over de 20 cm (haha), og en santoku-kniv er ikke i overvejelserne pt.

Mvh Mags

21-12-2014 18:57 #2| 1
www.hwl.dk/da/products/knive-og-strygestaal?query=&priceinterval=&FACET_Bladl%C3%A6ngde=20+cm&FACET_Bladl%C3%A6ngde=21+cm

Her kan du selv lege med dine kriterier. Jeg vil anbefale en Tojiro (http://www.hwl.dk/da/product/knive-og-strygestaal/tojiro-shippu-kokkekniv-fd594bk - det bliver i hvertfald de næste knive jeg køber :)
Redigeret af xitaah d. 21-12-2014 18:59
21-12-2014 19:17 #3| 0
OP
xitaah skrev:
www.hwl.dk/da/products/knive-og-strygestaal?query=&priceinterval=&FACET_Bladl%C3%A6ngde=20+cm&FACET_Bladl%C3%A6ngde=21+cm

Her kan du selv lege med dine kriterier. Jeg vil anbefale en Tojiro (http://www.hwl.dk/da/product/knive-og-strygestaal/tojiro-shippu-kokkekniv-fd594bk - det bliver i hvertfald de næste knive jeg køber :)


Jeg takker for linket, og har selv købt på HWL flere gange.

Jeg synes dog det kunne være fedt, hvis jeg kunne få nogle bud, hvor personen selv har haft erfaring med den pågældende kniv, der anbefales.

Synes fx det er svært at læse om en kniv har den rette balancering, hvordan den er at arbejde med og om den skærer skævt osv.
21-12-2014 19:20 #4| 0
Mags skrev:
xitaah skrev:
www.hwl.dk/da/products/knive-og-strygestaal?query=&priceinterval=&FACET_Bladl%C3%A6ngde=20+cm&FACET_Bladl%C3%A6ngde=21+cm

Her kan du selv lege med dine kriterier. Jeg vil anbefale en Tojiro (http://www.hwl.dk/da/product/knive-og-strygestaal/tojiro-shippu-kokkekniv-fd594bk - det bliver i hvertfald de næste knive jeg køber :)


Jeg takker for linket, og har selv købt på HWL flere gange.

Jeg synes dog det kunne være fedt, hvis jeg kunne få nogle bud, hvor personen selv har haft erfaring med den pågældende kniv, der anbefales.

Synes fx det er svært at læse om en kniv har den rette balancering, hvordan den er at arbejde med og om den skærer skævt osv.


Problemet er bare, at en andens erfaring er ca. nul og niks værd for dig (groft sagt), da det kommer an på personens bygning af hånden, måden at holde kniven på etc.

Du skal selv ud og holde i knivene, hvilket HWL bl.a. tilbyder. Så hvis du bor i KBH, eller skal dertil, så giv dem et besøg :-)

- Prøver ikke på at være flabet, blot på at hjælpe :)
21-12-2014 19:27 #5| 0
OP

Jeg kan sagtens følge dig, og det ender nok også med, at jeg må tage et smut forbi, når jeg ved lejlighed er i København.

Alt hjælp/kritik kan bruges, så det er helt fint.
Jeg ender nok med at følge dit råd, så det skal du have tak for :)

21-12-2014 20:12 #6| 0

Hvis du skal have japansk skal du være dygtig til selv at vedligeholde- eller indstille dig på at bruge mange penge løbende på at få den slebet.

Til de flestes hjemmebehov er "premium"-serierne fra Dick, Sabatier eller Victorinox mere end rigeligt - og de holder skarpheden MEGET længere end japanerne hvis du bare nogenlunde bruger et strygestål ind i mellem. Er lige ude, men linker gerne til nogle modeller senere hvis det har interesse.

Personligt synes jeg big chopper fra Endeavour er for klodset, og håndtaget decideret dårligt designet. Men det er jo smag og behag.

Redigeret af henrikthing d. 21-12-2014 20:13
21-12-2014 20:13 #7| 1

Ps. Hvis du skal i hwl skal du forhandle dem i hvert fald 20% ned i pris - det er hjernedødt overpriced.

21-12-2014 20:14 #8| 0

Må jeg i øvrigt spørge hvorfor du foretrækker så stor en kniv?

21-12-2014 20:26 #9| 0

I sin tid faldt min valg på Porsche knivene, og har i dag ikke andet (minus brødkniv).
Jeg synes de har en god vægt + at de virkelig forbliver skarpe længe efter at de er blevet slebet.

I sin tid fandt jeg flere test som havde kåret dem som test vinder.

trendcorner.dk/koekken-44/koekkenknive-86/

21-12-2014 21:28 #10| 0

Kan også anbefale Porsche knive, de er tæt på nuts til prisen.

Vil sige de 8 knive til 4k er et ripoff.

21-12-2014 21:35 #11| 0

Helt enig. Jeg har også fortrudt mange gange at jeg har købt dem en af gangen.

21-12-2014 21:50 #12| 0

Jeg har overhovedet ikke forstand på knive, men elsker "teknik" og godt håndværk. Derfor kiggede jeg lidt rundt på HWL.
Det er da helt vildt at man kan få en kniv til 22.000 kr.!!

22-12-2014 00:50 #13| 1
DoubleAcesDK skrev:
Kan også anbefale Porsche knive, de er tæt på nuts til prisen.

Vil sige de 8 knive til 4k er et ripoff.


Sikker på at du mener ripoff?
22-12-2014 06:08 #14| 0

nah gik nok lidt hurtigt lad os kalde det en god pris så da :)

22-12-2014 10:22 #15| 0
OP

Jeg takker mange gange for de fornemme svar!

@henrikthing
Du må meget gerne linke til nogle bestemte knive :)

Hvad angår det andet, så er det nok en vanesag. Men igen, hvis der er nogle mindre du mener egner sig bedre, så kan det også sagtens bruges.

22-12-2014 10:46 #16| 0
www.hwl.dk/da/product/knive-og-strygestaal/dick-premier-plus-kokkekniv-144723

www.hwl.dk/da/product/victorinox-knive/victorinox-kokkekniv-808320

www.hwl.dk/da/product/icel-knive/kokkekniv-271741520

www.hwl.dk/da/product/icel-knive/kokkekniv-233302720

www.hwl.dk/da/product/zwilling-knive/zwilling-4-stjernet-kokkekniv-31071231


Alle de ovenstående er imo rigeligt til en god kokkekniv derhjemme og nogenlunde value for money. Resten handler om hvilket håndtag, vægt og størrelse du foretrækker - det er nemmest at vurdere nede i forretningen :)

Edit: Jeg har selv arbejdet med hhv dick- og zwillingkniven af de ovenstående. De er begge gode, personligt foretrækker jeg dickkniven fordi jeg bedre kan lide skæftet og hvordan den ligger i hånden.
Redigeret af henrikthing d. 22-12-2014 10:53
22-12-2014 12:48 #17| 0

Ville også vælge dick kniven af de linkede knive..

22-12-2014 12:57 #18| 1

Jeg har efterhånden haft _mange_ kokkekniverne i hænderne, og jeg vender altid tilbage til Zwilling Twin Cuisine serien. Jeg har været inde hos HWL flere gange, og mange af de dyre knive er sikkert ekstremt skarpe, men jeg synes ofte, at de ikke ligger perfekt i hånden.

Skaftet på Twin Cuisine serien er af stål, hvilket gør knivene tungere end normalen. Personligt synes jeg, det gør, at den ligger en del bedre i hånden.

royaldesign.dk/viewitem.aspx?ID=43769&click=cmj

Jeg er dybt forundret over folk, der er glade for Porsche knivene. Jeg synes skaftet er decideret forfærdeligt.

22-12-2014 16:53 #19| 0

Jeg er personligt meget glad for min Miyabi 7000D fra zwilling

22-12-2014 20:40 #20| 0

Jeg er meget glad for mine Tojiro knive. Har både i DP og DP Damascus serien. Super knive til fornuftige priser.
Hvis man vil få dem billigere end hos HWL, har jeg gode erfaringer med www.nipponkitchen.com. Bliver leveret fra England, så ingen told/moms.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar