Ny cykel (Fixie) spørgsmål og råd..

#1| 0

Hey folkens..

Er på jagt efter en ny cykel, og har besluttet mig for en fixie. Har gransket nettet og læst andre tråde her på PN og på forskellige cykelfora, men vil alligevel lige have bekræftet fra cykelkyndige om det er det rigtige valg til mine behov, samt hvad jeg skal være opmærksom på når jeg køber.


- Skal primært bruge cyklen til bykørsel/kørsel omkring københavnsområdet
- Afstanden er ca. 2 * 15-17 km 3-4 gange om ugen.
- Terrænnet er overvejende fladt.
- Har ikke de store evner hvad angår reparation.
- Budget max. 5k, men helst billigere.
- Er ikke interesseret i "byg selv".

Har lagt mig fast på en fixie pga. den lave vægt, begrænsede vedligeholdelse, pris, de er fede at køre på og at der er mange med fedt design. Og generelt er den vel også ret perfekt til mine behov?

Men hvad skal jeg være opmærksom på hvad angår materiel (tandhjul, bremser, stel osv)? Nogle mærker der generelt er bedre end andre og hvad er "bedst til prisen", hvis det kun skal være på dagligdagsniveau?

Har i derudover nogle henvisninger til cykelbutikker i KBH området som i kan anbefale (vil helst undgå netkøb/udenlandsk køb)?

Blev lige pludselig mange spørgsmål, men synes det er en jungle når man skal vælge den ene model fremfor den anden, så håber nogle kan være behjælpelige.

På forhånd tak =)..

25-07-2011 14:00 #2| 0

Cliffs i forbindelse med min cykeltråd for nyligt:

- Overvejede også fixie, men droppede det efter råd fra andre.
Især når man skal køre længere (15 km er i min optik længere).
- En cykel med udvendige gear kører lettere, og er lettere end indvendige gear.
- Du kan også få en del cykler der ligner fixie cykler mht. design.
- Jeg fik selv god hjælp ved Urania cykler på Gl Kongevej.
- Forskellen mellem kvalitet i den prisklasse er meget lille.
- At prøve forskellige cykler ved en cykelhandler, er det bedste måleværktøj.

Jeg endte med at købe MBK, som jeg anså som godt til prisen.
Også designmæssigt.

25-07-2011 14:01 #3| 0

Cykelbanditten har stort udvalg i fixie-ting.

Bare vær klar over at med det budget du skriver så får du ikke en cykel der opfylder andre kriterier end "fedt design" :)

For mig er en del af "fixie-tiltrækningen" at man selv bygger, finder de rigtige dele som giver en billig, let, væver cykel.

Skal du købe en ordentlig - så hæv dit budget til 8K.

Vi lige tilføje et par ting du skal passe på og undersøge grundigt ved de billige fixies du kan købe færdigt :

- Stellet er typisk Alu eller Stål. Er det stål er det tungt men holder. Er det Alu så undersøg at det er tykt nok til at kunne holde til belastningen ved at køre Fix (altså uden frihjul) - du risikerer at træde kranken i stykker på de billige.
- Check bremsekvaliteten. Mange af de billige jeg har set har lortebremser som nærmest ser livsfarlige ud.
- Check at der er flip/flop baghjul - så nogle billige hvor kun den ene "side" var monteret, det giver flere muligheder.

Redigeret af Zaphod2000 d. 25-07-2011 14:06
25-07-2011 14:47 #4| 0

Tak for svarerne begge to..

# Prasd: Har et par studiekammerater der cykler samme tur på fixie uden de har brokket sig i hvert fald. Det er vel også et spørgsmål om gearingen? Vil tjekke Urania cykler ud tak for tippet.

# Zaphod: Har ikke mulighed for at hæve budgettet desværre. Men nogle råd til hvordan jeg tjekker kvaliteten af et alu stel på basis af en prøvetur? Og hvad angår bremserne er det så bare at prøve sig frem eller er der mærker/typer der generelt er at foretrække?

Desuden du skriver: " Bare vær klar over at med det budget du skriver så får du ikke en cykel der opfylder andre kriterier end "fedt design""
Kan man virkelig ikke finde en fin fixie cykel til 5k? Her er et fuldstændig random eksempel (aner ikke om den er god). www.fixiecykler.dk/Fixie/singlespeed-cykler/2011-Schwinn-Cutter-Fixie-Cykel-Black.html


Generelt: Designet er ikke det afgørende, og er heller ikke fixie entusiast, synes bare de er gode og hurtige at køre på, og så tiltaler den lave vægt og begrænsede vedligeholdelse mig.

Redigeret af zonkeren d. 25-07-2011 14:49
25-07-2011 15:06 #5| 0

@Alle

Sorry for hijack, men er der en af jer der gider forklare hvad en "fixie" cykel er? Og hvorfor de er at foretrække frem for "normale" cykler? Har nu læst og hørt ordet flere steder, men har stadig ikke fundet en forklaring :)

25-07-2011 15:09 #6| 0

@zonkeren
Hvis du vil have en hurtig cykel med lav vægt som kører 17km lettest muligt så skal du købe en landevejs racer, og det er "not-even-close" som man siger.

Men jeg ved godt det er Fixie de unge vil ha :) Jeg har lige hjulpet min søn med præcis samme projekt og han cykler ca. samme afstand til og fra arbejde, så selvfølgelig kan det lade sig gøre. Han havde heller ikke tålmodighed til at vente på at bygge en sammen med far :(

Det er helt sikkert også en god og sjov løsning i byen, men optimalt til lange stræk er det altså ikke. Husk at fixie-cyklerne kommer fra banecyklingen. En seriøs banecykel er netop strippet for ALT for at få vægten ned og vejer måske helt ned til under 5 kg.

Køber du en færdig-fixie til <5000 så regn med den vejer mindst 10-11kg. Min søn endte med den her Centurion. Om et par uger kan jeg fortælle om den holder :)

Fixie-king fix-nerds'ne plejer i øvrigt at anbefale en "Fuji Track" i under 5K segmentet så måske det var værd at se på den hvis du kan finde den i DK.

Redigeret af Zaphod2000 d. 25-07-2011 15:15
25-07-2011 15:18 #7| 0

@magli184
Den nemmeste beskrivelse er at det er en banecykel. Hvis du har set cykelrytterne på bane så kan de stå helt stille på cyklen og endda køre lidt både frem og tilbage ved at bevæge pedalerne.

Det kan de fordi det bageste tandhjul sidder fast (er Fixed) på bagnav'et. Der er altså i den reneste form kun: Stel, Styr, 2 hjul, 2 tandhjul og en kæde. Kraften overføres direkte til baghjulet uden gear som tager noget af effekten. Den er altså let og hurtig ...så længe gearet passer, for der jo så kun 1.

De fleste der kører på fixie i byen har så suppleret med bremser for lige at tage toppen af risikoen når der er en Berlingo der overser dig. Derudover har de ofte Flip/Flop baghjul - hvor den ikke-fixede side har almindeligt frihjul - det vil sige du kan holde pedalerne stille mens du triller ned ad bakke f.eks.

Redigeret af Zaphod2000 d. 25-07-2011 15:20
25-07-2011 15:24 #8| 0

Cykel uden gear? (uden mulighed for mere end det, den bare står i i hvert fald).

Det er godt nok længe siden, at jeg har købt cykel... I skolen gik det ud på at have så mange som muligt...

Er det virkelig smartest kun at have et gear nu? (skal snart ud at købe cykel... Til almindelig landevejs/by-brug... Så er da rart at vide lidt om det). Det lyder mystisk i mine gamle ører..

EDIT: Derudover skræmmer prisen mig også lidt. Ikke at budgettet ikke vil kunne klare det, men mere at jeg synes det er meget at ofre 8k på en cykel...

Redigeret af ZorroDk d. 25-07-2011 15:25
25-07-2011 15:30 #9| 0

Tak for svaret Zaphod..

Er med på en racercykel vil være hurtigere, men synes ikke helt jeg har råd til en, og vil også gerne undgå vedligeholdelsen. Så vil jeg måske også med på fixie bølgen =).. Desuden er der en milliard lyskryds på min rute, så kommer sjældent ud i kilometerlange strækninger uden stop.

Men vil kigge på dit Fuji Track tip, er jeg også stødt på som anbefaling andre steder. Har pudsigt nok også haft kig på din søns centurion. Jeg må ud i nogle butikker og høre/prøve mig frem..

25-07-2011 15:36 #10| 0
gode billige flexier:

(styret er dog mega grimt, så køb et andet)

fuji track


rigtig dårlige cykler:
Create (om muligt den masseproducerede cykel i dårlist kvalitet)



BILLIGSTE OG BEDSTE LØSNING
Køb en 80'er racercykel og konverter den til en flexi (en conversion hedder det også)
estimeret pris. 1500kr
Redigeret af hermod d. 25-07-2011 15:37
25-07-2011 15:40 #11| 0
hermod skrev:


BILLIGSTE OG BEDSTE LØSNING
Køb en 80'er racercykel og konverter den til en flexi (en conversion hedder det også)
estimeret pris. 1500kr


Det lyder som en meget mere fair pris... Dog aner jeg intet om noget, så lyder samtidig også som om man selv skal have forstand på det for at kunne vælge den løsning... :(
25-07-2011 15:40 #12| 0
Er det virkelig smartest kun at have et gear nu? (skal snart ud at købe cykel... Til almindelig landevejs/by-brug... Så er da rart at vide lidt om det). Det lyder mystisk i mine gamle ører..

Det praktiske er at det nærmest ikke kan gå i stykker :-)
det næstpraktiske er at din cykel kommer langt ned i vægt.
nr.3: Det er sjovt
25-07-2011 15:45 #13| 0
ZorroDk skrev:
hermod skrev:


BILLIGSTE OG BEDSTE LØSNING
Køb en 80'er racercykel og konverter den til en flexi (en conversion hedder det også)
estimeret pris. 1500kr


Det lyder som en meget mere fair pris... Dog aner jeg intet om noget, så lyder samtidig også som om man selv skal have forstand på det for at kunne vælge den løsning... :(


her står alt du skal vide:
fixie-king.dk/forum/viewtopic.php?f=20&t=3745

cliffnotes:
find en racercykel der har drops der ligner dette


køb dette baghjul:
halo aerorage

køb et tandhjul og en låsering og så er du kørende.
25-07-2011 15:46 #14| 0

Nemlig - som nævnt er jeg enig med hermod. Find et velegnet stel i guloggratis, DBA eller på politiauktion og så byg den selv.

Men indrømmet - det kræver en del selvstudie hvis du starter fra nul. Og 1500 er med genbrug af de fleste dele gætter jeg på Hermod's vurdering går på. Skal du ha hele det smarte fixie-look med farvede kæder, bolte, rims osv.osv.. så løber det op.

Men man kan jo bare starte med en conversion - så kender man sin cykel bedre når man er færdig :)

25-07-2011 15:51 #15| 0
Zaphod2000 skrev:


Skal du ha hele det smarte fixie-look med farvede kæder, bolte, rims osv.osv.. så løber det op.


hvis man vil have en grim farvet cykel, så køb en create og vær glad. hvis man vil have en god cykel, så gør som jeg siger. Halo aerorage er det billigste gode farvede hjulsæt du kan få. At tro at man kan få en flot cykel billigt er en fejl. se her: dårligt pimpede cykler
Redigeret af hermod d. 25-07-2011 15:52
25-07-2011 16:13 #16| 0

@hermod
Din tone bærer præg af at du bruger tid på fixie-king :)

Jeg er jo ellers helt enig

25-07-2011 17:01 #17| 0
Zaphod2000 skrev:
@hermod
Din tone bærer præg af at du bruger tid på fixie-king :)

Jeg er jo ellers helt enig


you nailed it
25-07-2011 20:00 #18| 0

@hermod
Jeg syns nu ikke alle de "dårligt pimpede" er så dårlige - smag og behag. Der er aligevel ingen der slår den første med Guldkurven og CD'er i egerne.

Men jeg ka da supplere med min lillebrors "Fixie-Extreme":

Fixie conversion af Cervelo P2

:)

Redigeret af Zaphod2000 d. 25-07-2011 20:21
25-08-2012 23:55 #19| 0

Må lige høre de kloge hoveder.

Er på udkig efter en klassisk racer-ramme, som jeg vil bygge en fixie på.

Hvilke mærker er bedst?

Planen er at finde et stel fra 70/80'erne.

Dem der er flest af, er mærker som peugeot, bianchi, Eddie Merckx.
Nogle jeg børe holde mig fra?

Håber I kan hjælpe.

På forhånd tak!

26-08-2012 00:53 #20| 0

Bare køb en god racer eller MTb med tynde dæk? Meget mere cykel for 5000kr

26-08-2012 01:06 #21| 0

Har en god racer.

Men vil gerne prøve at skrue noget sammen selv, deraf mit spørgsmål..

26-08-2012 01:44 #22| 0

Uden at have forstand på det er en fixie uden håndbremser så ikke idioti? Altså som i hjernedødt modeflipidioti...?

26-08-2012 02:19 #23| 0

Havde tænkt mig at putte bremser på.
Og have flip/flop, så jeg selv kan vælge..

26-08-2012 05:25 #24| 1

"de fleste vælger at komme bremser på"

Vælger?
Ja hvis man kun bruger sin cykel til banecykling, fint nok det er noget man kan til- eller fravælge.

Men hvis man ønsker at cykle på en offentlig vej med almindelig trafik, så er en håndbremse temmelig lovpligtigt.

Ligesom en f...ing ringklokke. Synes at man ser cykler uden ringklokker rundt omkring. Ringklokker er lovpligtigt udstyr.

Det kan godt være at en strippet banecykel er fedt legetøj. Men legetøj hører ikke hjemme i trafikken.

Redigeret af drhoho d. 26-08-2012 05:36
26-08-2012 06:50 #25| 0
drhoho skrev:
"de fleste vælger at komme bremser på"

Vælger?
Ja hvis man kun bruger sin cykel til banecykling, fint nok det er noget man kan til- eller fravælge.

Men hvis man ønsker at cykle på en offentlig vej med almindelig trafik, så er en håndbremse temmelig lovpligtigt.

Ligesom en f...ing ringklokke. Synes at man ser cykler uden ringklokker rundt omkring. Ringklokker er lovpligtigt udstyr.

Det kan godt være at en strippet banecykel er fedt legetøj. Men legetøj hører ikke hjemme i trafikken.


Fik du det forkerte ben ud af sengen her til morgen? :)
Så længe folk kører med respekt, så er ting som en ringeklokke sgu da så ligegyldigt. Et lille "Hep" eller "Ring" (selvfølgelig sendt afsted med et smil og ikke som et råb som nogle på racercykler synes man skal) virker lige så fint som et ring på klokken.

Derudover hører legetøj fint til i trafikken - så vidt jeg ved er rulleskøjter, løbehjul, éthjulet-cykler osv fuldt ud lovelige i trafikken, derved er fixie cykler det selvfølgelig også. Derudover et håndbremsen ikke lovpligtig, hvis cyklen er fra før 1998 :).
Redigeret af Bisgaard d. 26-08-2012 06:50
26-08-2012 09:02 #26| 0

Når man kigger på gamle racerrammer, har navnet på cyklen ikke så stor betydning, det er mere hvordan rammen ser ud og hvad den er lavet af. (bevares, står der colnago på lortet, så er den med 95% ssh god, står der kildemoes, så er den med 5%ssh god)
Gode ståltyper er reynolds og colombus. (ja der er sikkert også nogle gode tange-rør)

Derudover har det betydning hvordan rammens geometri er.
Jo strammere desto bedre:
Tight:
db.tt/mfSCH4yn

Slack:
db.tt/oDobmKQR

26-08-2012 09:07 #27| 0

Hvis man ikke kan se hvad den er lavet af, så kan man kigge på mufferne. Er de sygt flotte, så er rammen nok rimelig god.

Man kan også kigge på hvilken geargruppe der sidder på (hvis man køber en hel cykel.) sidder der en campa super record på, så er det en god ramme. Sidder der en Shimano rsx, så er rammen mindre god. (Shimano nexus, så skal du holde dig langt væk!!)

26-08-2012 10:51 #28| 0

Er i snak med et par sælgere, hvor jeg kan få et rent stel for billige penge.
Kræver dog, at jeg lige får dem mellem fingrene først.
Vil sikre mig, at stellene er uden reelle buler.
Lidt patina skal de dog ha'.

Da du sidst byggede, Hermod, hvilket hjulsæt købte du da?

26-08-2012 11:30 #29| 0

Hvad med noget i denne retning?
www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=69701

Eller denne - synes jeg personligt er rigtig lækker...
www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=85752

26-08-2012 12:19 #30| 0

@Hermod
Hvad er der i øvrigt sket med fixie-king forumet ? Er det lukket eller har de bare midlertidige problemer.

Ellers - Smag og behag er forskellig - jeg har altid godt kunnet li Bianchi Pista hvis man vil ha en færdig-fixie til omkring de 6K, syns bare den er flot.. Men let er den bestemt ikke - den vejer vidst lige knap 10kg.

Generelt er de fleste cykelhandler-fixies ret tunge så når en god gaderacer vejer under 7-8kg, så ryger den-er-let argumentet i hvert fald lidt hvis din fixie vejer over 10kg.

Redigeret af Zaphod2000 d. 26-08-2012 12:20
26-08-2012 12:23 #31| 0

Tråden er et år gammel.
Jeg har bare valgt at skrive i den, i stedet for at oprette en ny tråd.
Kunne jeg lokke folk til at se bort fra OP?

26-08-2012 18:49 #32| 0

@windfeld
Jeg kører singlespeed og ikke fastnav, så jeg har bare konverteret det billigste shimanohjulsæt til singlespeed.
Vil du have et sæt med fastnav, så er navigator pista vidst det billigste sæt man bør købe. Bemærk dog at det er et 120mm nav, og gamle racercykler er 130mm. Hvis rammen er af stål, så kan du godt trykke rammen lidt.

26-08-2012 18:51 #33| 0

@zap
Fixie-King har været nede de sidste par dage, Jeg ved ikke helt hvad der er sket.

26-08-2012 19:16 #34| 0
Dolan Pre Cursa

Til at betale og kvalitetsmæssigt klasser over hvad Cykelbanditten eller andre kæder kan levere
26-08-2012 20:14 #35| 0

Pre cursaen er blevet en nyklassiker. Klar bedre end alt andet til den pris. Jeg tror godt du kan bremse på navigator pista selvom der står at der ikke er bremseflade på.
Husk at vælge Road fork og dæk til clincher

26-08-2012 20:19 #36| 0

Pre Cursaen står med Miche komponenter som std.. Det siger min cykelmand jeg ikke må købe.

Hvad er det der SG75 man kan vælge som alternativ, det kender jeg ikke?

Redigeret af Zaphod2000 d. 26-08-2012 20:19
26-08-2012 20:24 #37| 0

Hmm - jeg har aldrig hørt om problemer med miche primato serien. Sg75 er noget sugino fortalte Google lige. Har aldrig hørt om den serie.
Jeg ville skifte hjulsæt til det der navigator pista og fjerne klistermærker.

26-08-2012 21:02 #38| 0

Køb en rynkeby racer cykel. Der er lige omkring 700 der har kørt turen til Paris og alle har fået en rynkeby cykel med i pakken.

Lækker cykel, men de fleste har en endnu bedre i forvejen. En bekendt har lige nappet for 5k.

Jens

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar