Min første racercykel

#1| 0

Jeg har besluttet mig for at købe en racercykel. Jeg ved intet om racercykler og generelt meget lidt om cykler. Jeg har fået lidt at vide om Shimanos rank: Clarice - Dura Ace, inden jeg tog forbi Fri Bikeshop i Aarhus. En sælger der virkede kompetent og så objektiv som det er muligt, anbefalede Cannondale Caad Optimo 105, som en rigtig fin begyndercykel. Prisen er 9.200 kroner (får derudover 10 % i studierabat): https://www.fribikeshop.dk/cykler/motion/racercykler/sort-cannondale-caad-optimo-105-2017. Skiftegreb og gear er 105. Bremser er Tektro R741) og kranksæt er FSA Gossamer 50/34. Det er derfor ikke en "ren 105'er".


Min smertegrænse er 10.000 kroner og grunden til at jeg gerne vil købe den i en fysisk butik. Jeg ved at prisen følger med, men med 10 % tænker jeg at det udligner onlinepriser på diverse cykler ret godt. Grunden hertil er som skrevet at jeg intet ved om cykler. Jeg har fx aldrig skiftet en slange. Jeg har planer om at lære dette og mere til, men jeg vil gerne have let til billigere service.


Er ovenstående et godt køb eller kan I anbefale noget andet?

Redigeret af janvip d. 09-08-2017 09:39
09-08-2017 09:30 #2| 0
janvip skrev:Jeg har besluttet mig for at købe en racercykel. Jeg ved intet om racercykler og generelt meget lidt om cykler. Jeg har fået lidt at vide om Shimanos rank: Clarice - Dura Ace, inden jeg tog forbi Fri Bikeshop i Aarhus. En sælger der virkede kompetent og så objektiv som det er muligt, anbefalede Cannondale Caad Optimo 105, som en rigtig fin begyndercykel. Prisen er 9.200 kroner (får derudover 10 % i studierabat): https://www.fribikeshop.dk/cykler/motion/racercykler/sort-cannondale-caad-optimo-105-2017. Skiftegreb og gear er 105. Bremser er Tektro R741) og kranksæt er FSA Gossamer 50/34. Det er derfor ikke en "ren 105'er".

Min smertegrænse er 10.000 kroner og grunden til at jeg gerne vil købe den i en fysisk butik, er som skrevet. Jeg ved at prisen følger med, men med 10 % tænker jeg at det udligner onlinepriser på diverse cykler rent godt.

Er ovenstående et godt køb eller kan I anbefale noget andet?

Du har vel i princippet ikke skrevet, hvorfor du ikke vil købe online :P Sig i øvrigt til, når du beslutter dig, så du kan få 20% i fri i stedet, hvis det går lidt snap.

09-08-2017 09:40 #3| 0
OP
mortenkk skrev: Du har vel i princippet ikke skrevet, hvorfor du ikke vil købe online :P Sig i øvrigt til, når du beslutter dig, så du kan få 20% i fri i stedet, hvis det går lidt snap.

EDIT! Så nu har jeg i princippet :D


Jamen, vil du så ikke starte med at søge på Cannondale Caad Optimo 105?

09-08-2017 10:18 #4| 0


Det er i øvrigt med Fri Bikeshop som leverandør :)

Redigeret af mortenkk d. 09-08-2017 10:19
09-08-2017 10:28 #5| 0
OP

Står der noget med garanti/service? Det ville være ret fedt at kunne købe online og så stadig få deres fysiske service. Når nu de er leverandører.

09-08-2017 10:37 #6| 0
janvip skrev:Står der noget med garanti/service? Det ville være ret fedt at kunne købe online og så stadig få deres fysiske service. Når nu de er leverandører.

Det er det samme - du kan også afhente i en valgfri butik :)

09-08-2017 11:26 #7| 0
OP
mortenkk skrev: Det er det samme - du kan også afhente i en valgfri butik :)

Så er det lige før at det bare er køb køb køb, så vi kan komme ud og trille.

09-08-2017 14:04 #8| 0

For 10.000kr får du rigtig meget hvis du køber brugt. Jeg har handlet cykler for mere end 250.000kr igennem årene og har kun en enkelt gang købt fra ny.


or 10.000 kan du få en fin carboncykel med bedre gruppe end 105, hvis du leder lidt :).

09-08-2017 14:22 #9| 0
Administrator
Bisgaard skrev:For 10.000kr får du rigtig meget hvis du køber brugt. Jeg har handlet cykler for mere end 250.000kr igennem årene og har kun en enkelt gang købt fra ny.

or 10.000 kan du få en fin carboncykel med bedre gruppe end 105, hvis du leder lidt :).

Jeg leder så småt også efter en cykel.

Hvad jeg kan læse mig til er der ingen grund til at gå carbon på sin første cykel - er det forkert forstået ?

09-08-2017 14:30 #10| 0

Der er sindsygt vigtigt at i får en der ved hvad han laver til at hjælpe jer med indstillinger , sadel & styr - ellers får i ondt i ryg/nakke/røv


09-08-2017 14:36 #11| 0
Bisgaard skrev:For 10.000kr får du rigtig meget hvis du køber brugt. Jeg har handlet cykler for mere end 250.000kr igennem årene og har kun en enkelt gang købt fra ny.

or 10.000 kan du få en fin carboncykel med bedre gruppe end 105, hvis du leder lidt :).

Der er absolut ingen grund til at vælge carbon til at starte med. Jeg ville hellere fokusere på nogle ordentlige gear-grupper, og bruge flere penge der, frem for at prioritere carbon - hvis det var min første cykel.

09-08-2017 15:55 #12| 0
Bridgeking skrev:
Jeg leder så småt også efter en cykel.
Hvad jeg kan læse mig til er der ingen grund til at gå carbon på sin første cykel - er det forkert forstået ?

mberggreen skrev:
Der er absolut ingen grund til at vælge carbon til at starte med. Jeg ville hellere fokusere på nogle ordentlige gear-grupper, og bruge flere penge der, frem for at prioritere carbon - hvis det var min første cykel.

Jeg har godt stødt på den mening før, men jeg har aldrig forstået det. Hvad skulle ræsonomentet være for at fravælge carbon?


Vi er enige i at man ikke bør vælge carbon over en ordentligt gruppe - men for 10k er det til at finde carbon + fuld ultegra/force. Jeg vil argumenterer for at nybegynderen ikke mærker forskel på gruppen når vi går fra Ultegra og opad, men derimod mærker forskel fra alu til carbon. Dét er bare lækre at kører carbon, ikke mindst for "lir-effekten".

09-08-2017 15:59 #13| 0
Bisgaard skrev:

Jeg har godt stødt på den mening før, men jeg har aldrig forstået det. Hvad skulle ræsonomentet være for at fravælge carbon?

Vi er enige i at man ikke bør vælge carbon over en ordentligt gruppe - men for 10k er det til at finde carbon + fuld ultegra/force. Jeg vil argumenterer for at nybegynderen ikke mærker forskel på gruppen når vi går fra Ultegra og opad, men derimod mærker forskel fra alu til carbon. Dét er bare lækre at kører carbon, ikke mindst for "lir-effekten".

Ikke nødvendigvis uenig dette, men jeg syns mange fokuserer på om det er 105 eller Ultegra, for å bruke to eksempler. Selv ville jeg fokusert mer på hvilke hjul som står på sykkelen, da det noe man virkelig merker forskjell på.



09-08-2017 16:02 #14| 0

Hvor kan man finde gode brugte racercykler med full carbon og okay geargruppe til under 10k?

Jeg kigger lidt efter både en til min far og min bedre halvdel..

09-08-2017 16:07 #15| 0
clotho_nor skrev:
Ikke nødvendigvis uenig dette, men jeg syns mange fokuserer på om det er 105 eller Ultegra, for å bruke to eksempler. Selv ville jeg fokusert mer på hvilke hjul som står på sykkelen, da det noe man virkelig merker forskjell på.


Enig - hjul gør absolut en forskel. Men i 10k niveauet er det svært at få både fin ramme, gruppe og hjul. Jeg ville gå efter ramme og gruppe og som næste upgrade købe et bedre hjulsæt :).

mrJBK skrev:Hvor kan man finde gode brugte racercykler med full carbon og okay geargruppe til under 10k?

Jeg kigger lidt efter både en til min far og min bedre halvdel..

Der findes rigtig mange fine grupper på Facebook til salg af racercykler. Ellers kan man gøre sig et fint køb på DBA i ny og næ :).

09-08-2017 16:18 #16| 0
OP
Bisgaard skrev:For 10.000kr får du rigtig meget hvis du køber brugt. Jeg har handlet cykler for mere end 250.000kr igennem årene og har kun en enkelt gang købt fra ny.

or 10.000 kan du få en fin carboncykel med bedre gruppe end 105, hvis du leder lidt :).

Du har helt sikkert ret med at brugt er vejen frem. Men det er ikke min plan til en start. Jeg skal have DN cykel der fungerer fra dag 1 og fast service hos en forhandler. I hvert fald til den første cykel. Når jeg en dag vil skifte/gøre den første til vintercyklen, kan jeg se på forslaget om brugt cykel

09-08-2017 17:11 #17| 1

Man skal ikke stirre sig blind på udstyret på cyklen. Det vigtige er at få en cykel, som DU synes er fed. Cykling handler meget om følelse. Man skal have lyst til at komme ud og lufte den. Tror måske også stadig at en god alu ramme er bedre end de billigste carbon. Men igen hvis behovet er ture på 50-70 km i ny og næ, så gør det sgu ikke den store forskel for oplevelsen, vil jeg hævde.

09-08-2017 18:16 #18| 0
janvip skrev:
Du har helt sikkert ret med at brugt er vejen frem. Men det er ikke min plan til en start. Jeg skal have DN cykel der fungerer fra dag 1 og fast service hos en forhandler. I hvert fald til den første cykel. Når jeg en dag vil skifte/gøre den første til vintercyklen, kan jeg se på forslaget om brugt cykel

Alt fungerer vel også fra dag 1 ved brugt køb? Serviceaftale laver du bare med din lokale cykelshop :).


At kæbe brugt er ikke = at man skal have forstand på at lave cyklen selv.

Redigeret af Bisgaard d. 09-08-2017 19:22
09-08-2017 21:20 #19| 0

Tysk mærke. Carbon ramme, Ultegra gruppe samt DT Swiss hjulsæt. €1499. Kan også fås med 105 gruppen samt et lidt ringere hjulsæt

til €1199.


http://www.radon-bikes.de/roadbike/carbon/sage-carbon/sage-carbon-ultegra/


Alt i alt slår det her Cannondale på samtlige parametre, udover måske navnet. Jeg ville finde den sidste tusinde lap frem i budgettet og gå efter Ultegra modellen. Du finder ikke bedre værdi imo.

09-08-2017 22:57 #20| 0
clotho_nor skrev:
Ikke nødvendigvis uenig dette, men jeg syns mange fokuserer på om det er 105 eller Ultegra, for å bruke to eksempler. Selv ville jeg fokusert mer på hvilke hjul som står på sykkelen, da det noe man virkelig merker forskjell på.


Nu er du måske for ydmyg til selv at nævne det - men havde du ikke en cykel til salg?

10-08-2017 08:42 #21| 0

Jeg har netop modtaget min racercykel fra https://www.free-motion.com/gran-canaria/sale/bike-sale-list/sale-category/roadbike/.


Det er et udlejningsfirma på flere af de spanske øer (fx Gran Canaria), og de sælger deres brugte udlejningscykler. Jeg købte en Cannondale SuperSix Evo m. Ultegra (2016) for 10.500 kr inklusiv forsendelse (koster 23k for ny). Den kom efter fire fem dage, og er i tip top stand. De giver nemlig cyklen fuld service inden de sender den afsted og udskifter de mest brugte dele.

10-08-2017 12:52 #22| 0

https://www.free-motion.com/gran-canaria/sale/bike-sale-detail/sale/383-synapse-carbon-ultegra-compact-synapse-ab-2010/?no_cache=1

Er det en god begynder cykel til 17 km hver vej dagligt.

10-08-2017 13:03 #23| 0
kris_rem skrev:
Nu er du måske for ydmyg til selv at nævne det - men havde du ikke en cykel til salg?

Kan være du har rett i det :) (i alle fall med hjulsettet, sykkelen jeg vil selge er en mtb og ikke relevant for OP)

10-08-2017 13:19 #24| 0
chmpen85 skrev:

https://www.free-motion.com/gran-canaria/sale/bike-sale-detail/sale/383-synapse-carbon-ultegra-compact-synapse-ab-2010/?no_cache=1

Er det en god begynder cykel til 17 km hver vej dagligt.




Jeg vil nok kalde det en luksus pendler cykel.

Synapsens stel har en "endurance" geometri, dvs den er mildere mod ryggen og mere komfortabel at køre på. Det er modsat broderen, Supersix evo, der har racing geometri, hvilket tvinger dig ned i en mere foroverbøjet position, hvilket er mere aerodynamisk.

Med andre ord, Synapsen vil være en super fornem begyndercykel.

10-08-2017 13:49 #25| 0
cje1234 skrev:

Jeg vil nok kalde det en luksus pendler cykel.

Synapsens stel har en "endurance" geometri, dvs den er mildere mod ryggen og mere komfortabel at køre på. Det er modsat broderen, Supersix evo, der har racing geometri, hvilket tvinger dig ned i en mere foroverbøjet position, hvilket er mere aerodynamisk.

Med andre ord, Synapsen vil være en super fornem begyndercykel.

Fedt. Skal man overveje at skifte hjul/dæk hvis man er noob og gerne vil undgå punkteringer. Eller er det ikke rigtig muligt på racers

10-08-2017 14:01 #26| 0
chmpen85 skrev: Fedt. Skal man overveje at skifte hjul/dæk hvis man er noob og gerne vil undgå punkteringer. Eller er det ikke rigtig muligt på racers

Hjulet behøver du ikke skifte, men man kan saktens skifte dekk. Det vil da typisk være litt mer rullemotstand (gå langsommere), men som pendlesyklist er jo det null problem. Forslag til dekk vil typisk være Schwalbe Durano plus.

10-08-2017 14:07 #27| 0
clotho_nor skrev:
Forslag til dekk vil typisk være Schwalbe Durano plus.

Der vi jeg nu slå et slag for GP 4000 dæk.

10-08-2017 14:15 #28| 0
pkr_8r3n03 skrev:Der vi jeg nu slå et slag for GP 4000 dæk.

Enig i at det er et supergodt dekk. Har selv noen tusen km på Conti GP4000s ii 23mm i året, og opplever å punktere en del, spesielt i regnvær.


Det blir en avveining / prioritering. Hvis man vil hurtig frem blir det type GP4000, hvis man ikke har ekstra slange / lappesaker med seg, og sykler en del i regn- og snøvær, står jeg på at Durano er et bedre valg, selv om det veier mer og ruller dårligere :)

10-08-2017 14:20 #29| 0
clotho_nor skrev:

Hjulet behøver du ikke skifte, men man kan saktens skifte dekk. Det vil da typisk være litt mer rullemotstand (gå langsommere), men som pendlesyklist er jo det null problem. Forslag til dekk vil typisk være Schwalbe Durano plus.




Jeg punkterer jævnligt på Schwalbe Durano Plus i regnvejr:-(

Overvejer faktisk et indlæg, da jeg er ved at være lidt træt af det.
10-08-2017 14:39 #30| 0
Borge skrev:

Jeg punkterer jævnligt på Schwalbe Durano Plus i regnvejr:-(

Overvejer faktisk et indlæg, da jeg er ved at være lidt træt af det.

Har aldri prøvd innlegg, men jeg hadde en period i vinter hvor jeg punkterte helt latterlig mye på cx'en.


Gikk over til Schwalbe Marathon, og har ikke punktert siden. Det er ren panser, men samtidig veier bak-dekket nok mer enn sykkelen i seg selv...

Nok om dekk, beklager derail OP :-)

10-08-2017 14:40 #31| 0
clotho_nor skrev:
Enig i at det er et supergodt dekk. Har selv noen tusen km på Conti GP4000s ii 23mm i året, og opplever å punktere en del, spesielt i regnvær.

Det blir en avveining / prioritering. Hvis man vil hurtig frem blir det type GP4000, hvis man ikke har ekstra slange / lappesaker med seg, og sykler en del i regn- og snøvær, står jeg på at Durano er et bedre valg, selv om det veier mer og ruller dårligere :)

Bare køb 25mm, det er vist også standard hvis man ved man skal køre i al salgs vejr ;)
Jeg har efterhånden kørt +1000 km uden at punktere, også i regnvejr.

Jeg har ikke selv kørt Durano, men synes overall GP 4000 er et sikkert valg for alle motionister på racercykler.

PS. Har lige upgradet mine hjul til Fast Forward F4R :D Det kostede lidt knaster, men de er lækre.



10-08-2017 14:44 #32| 0
pkr_8r3n03 skrev:
Bare køb 25mm, det er vist også standard hvis man ved man skal køre i al salgs vejr ;)
Jeg har efterhånden kørt +1000 km uden at punktere, også i regnvejr.

Jeg har ikke selv kørt Durano, men synes overall GP 4000 er et sikkert valg for alle motionister på racercykler.

PS. Har lige upgradet mine hjul til Fast Forward F4R :D Det kostede lidt knaster, men de er lækre.




Til lykke med nye hjul, de ser fede ut :)


Har bestilt meg ny sykkel til foråret, og skal kjøre på Roval for første gang. Spennende å se hvordan de er, kontra dem jeg bruker nå.

Helt klart en god ide med 25mm. Ikke bare pga punkteringer, men også komfort. Men, de hjulene jeg bruker nå, Zipp303, anbefaler produsenten visstnok å bruke 23mm, siden noe med profilen gjør at dekket oppfører seg, og oppleves som 25mm.

10-08-2017 18:11 #33| 0
Moderator

Jeg kunne fristes til at foreslå: Når det er første cykel, så køb en fornuftig cykel du synes er fed. Ramme, Gear mv. Skal naturligvis være af god kvalitet. Som førstegangskøber ville jeg ikke vælge carbon eller andre hjul og dæk, end det cyklen er leveret med. Man misser jo rushet ved at opgradere, hvis man går efter det ultimative fra start.


Vil man cykle for motionens skyld, og ikke går op i lir, er en tung cykel med gode gear vel at foretrække 😏

10-08-2017 18:18 #34| 0

Har selv lige købt dette dyr - andre der har oplevelser med elektroniske gear? Synes det spiller godt.


Imo er hjul noget af det, jeg har mærket allermest til ved opgradering - alene lyden er det hele værd :)


10-08-2017 18:20 #35| 0
mortenkk skrev:Har selv lige købt dette dyr - andre der har oplevelser med elektroniske gear? Synes det spiller godt.

Imo er hjul noget af det, jeg har mærket allermest til ved opgradering - alene lyden er det hele værd :)


Kul sykkel !


Jeg har di2 på min, og har hatt det noen år nå. Det spiller super godt, helt til man glemmer at fetteren skal lades opp. Løb tør for strøm ved Humlebæk, så ble det noen laaaaaange km hjem... Også enig med lyden ☺️

10-08-2017 18:22 #36| 0
clotho_nor skrev: Kul sykkel !

Jeg har di2 på min, og har hatt det noen år nå. Det spiller super godt, helt til man glemmer at fetteren skal lades opp. Løb tør for strøm ved Humlebæk, så ble det noen laaaaaange km hjem... Også enig med lyden ☺️

Også di2 jeg har på min - og jeg er skide nervøs for at løbe tør :) har ikke tjekket hvordan man lader op, men måske man kunne have en lille powerbank med i saddeltasken :)

12-08-2017 18:48 #37| 0
OP

Tak for de mange gode svar. Jeg synes at den debat der er startet er rigtig god, så lad den endelig fortsætte.


Jeg har en ledbåndsskade i knæet og blev scannet i mandags. Havde først fået at vide at der ville gå et par dage før jeg fik svar. Til scanningen sagde de op til to uger. Så nu er cykelkøb lige sat på hold. Er der nogen der har erfaringer med cykling og knæskader? Hvis det kommer til det, bliver det nok køb af Cannondale Caad Optimo hos Fri Bikeshop.

13-08-2017 08:04 #38| 1
mortenkk skrev: Også di2 jeg har på min - og jeg er skide nervøs for at løbe tør :) har ikke tjekket hvordan man lader op, men måske man kunne have en lille powerbank med i saddeltasken :)

Du kan formentligt køre et par 1000 km på en opladning (Det afhænger af hvor meget du bruger forskifteren, da den motor er meget større og kraftigere end motoren i bagskifteren). Du tjekker status ved at holde knappen til gearskifte på forskifteren inde, og ser hvilken status LED'en på din lille junction boks A lyser:


Grøn: god status

Blinkende grøn: 50% tilbage

Blinkende rød: Du løber snart tør (men kan sikkert sagtens køre et par ture endnu, hvis du ikke har tid/mulighed for at lade)


Du lader (formentligt) bare ved at sætte dit ladekabel ind i porten i junction boks A. Når du løber tør for strøm mister du først din forskifter, og kan derefter i noget tid fortsat skifte på de bagerste tandhjul. Du skal altså være noget skødesløs for at det går fuldstændig galt for dig.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar