Manglende regning

#1| 0

Hvis jeg misser en regning går der kort tid før rykker kommer, og der trues med gebyrer og jeg-skal-komme-efter-dig.


Men hvis nu regningen ikke kommer. Er der så en forældelsesfrist, der gør at regningen ikke skal betales?


Disclaimer inden englene kommer på banen, så har jeg før i tiden ringet/skrevet til virksomheden ( når det er en mindre virksomhed) og gjort dem opmærksom på manglende regning.


Men her har vi at gøre med større virksomhed, der ikke går rabundus, hvis de mangler mine stakater.

 

1 spørgsmål og 2 dilemmaer :


Juridisk: Er der en forældelsesfrist ? 


Etisk: Kontakt dem og betal.


Kapi-svin-tilgangen: I tjener i forvejen kassen. Og den strukturelle  økonomiske ulighed i samfundet gør at min samvittighed er helt ren. 

 

Hvad gør man her ?

19-08-2020 22:39 #2| 0

De må åbenbart ikke mangle pengene siden at regningen ikke kommer. 

19-08-2020 22:39 #3| 0

Google siger dette:
3 års forældelse gælder for: Regninger, fakturakrav, renter eller gebyrer, som ikke kan dokumenteres med din underskrift på

19-08-2020 22:41 #4| 0
Moderator
Froopa skrev:

Hvis jeg misser en regning går der kort tid før rykker kommer, og der trues med gebyrer og jeg-skal-komme-efter-dig.

 

Men hvis nu regningen ikke kommer. Er der så en forældelsesfrist, der gør at regningen ikke skal betales?

 

Disclaimer inden englene kommer på banen, så har jeg før i tiden ringet/skrevet til virksomheden ( når det er en mindre virksomhed) og gjort dem opmærksom på manglende regning.

 

Men her har vi at gøre med større virksomhed, der ikke går rabundus, hvis de mangler mine stakater.

 

1 spørgsmål og 2 dilemmaer :


Juridisk: Er der en forældelsesfrist ? 


Etisk: Kontakt dem og betal.


Kapi-svin-tilgangen: I tjener i forvejen kassen. Og den strukturelle  økonomiske ulighed i samfundet gør at min samvittighed er helt ren. 

 

Hvad gør man her ?

 

 Har du.modtaget en ydelse der koster penge, er det i princippet dit ansvar at få betalt - uanset om du har modtaget regning eller ej.

 

Du har indgået en købsaftale. I den aftale, står der sikkert også, at der skal falde en betaling. 

19-08-2020 22:41 #5| 1
OP

3 år !

Jeg får to uger, når det er den anden vej.

 

Det er alligevel lang tid samvittigheden skal nurses.

19-08-2020 22:45 #6| 0
OP

Ja okay. NanoQ.

 

En aftale er en aftale.  Fair nok. Der gik bare lige Robin Hood i den.

 

Så må  jeg hellere få kortet ud af røven.

20-08-2020 00:34 #7| 12
Froopa skrev:

Ja okay. NanoQ.

 

En aftale er en aftale.  Fair nok. Der gik bare lige Robin Hood i den.

 

Så må  jeg hellere få kortet ud af røven.

 

 Robin Hood i den? Nah der gik nærmere Britta Nielsen i den.

20-08-2020 01:26 #8| 0
Froopa skrev:

Ja okay. NanoQ.

 

En aftale er en aftale.  Fair nok. Der gik bare lige Robin Hood i den.

 

Så må  jeg hellere få kortet ud af røven.

 

 Tror ikke Robin Hood gælder for en selv xd

20-08-2020 03:22 #9| 5
Froopa skrev:

Ja okay. NanoQ.

 

En aftale er en aftale.  Fair nok. Der gik bare lige Robin Hood i den.

 

Så må  jeg hellere få kortet ud af røven.

 

 Hvis tilgodehaver hører hvor kortet har været henne, kan det være at du slipper for at betale.

20-08-2020 04:04 #10| 0

Forældelsesfristen er som udgangspunkt 3 år.


Sideløbende hermed kan kravet fortabes pga. passivitet. 

Har du eksempelvis ikke hørt fra firmaet 1-2 år efter, at de har præsteret ydelsen, kan der argumenteres for, at kravet er fortabt, idet du i kraft af firmaets adfærd har indrettet dig på, (i) at firmaet ikke ville kræve pengene, (ii) at du dermed ikke skulle betale, og (iii) at det nu ville være urimeligt at bede dig betale.


Det er en retlig standard, der udvikles i praksis. Dvs. at det er noget mere flydende / usikkert (sammenlignet med forældelsesreglerne), hvornår et krav fortabes.

20-08-2020 07:14 #11| 4

De få gange jeg har oplevet noget lignende har jeg skrevet til firmaet. Den ene gang rykkede jeg endda for en regning på 8000 kr men hørte stadig intet. I det tilfælde tænkte jeg at det måtte være deres eget problem.

 


Et års tid senere ringede en meget brødbetynget og høflig vognmand og forklarede at regningen var endt hos ham grundet en fejl under levering (eller noget). Han spurgte om jeg havde lyst til at betale og glæden i hans stemme da jeg sagde "ja, selvfølgelig" var næsten det hele værd 😀

20-08-2020 08:53 #12| 0

I forlængelse deraf:
Hvor længe må et firma bruge på at hente en defekt vare retur?

 

Jeg modtog for tre måneder siden en ordentlig kummefryser fra Elgiganten. Trods adskillige rykkere er det endnu ikke lykkedes dem at hente det.

Kan jeg snart få lov til bare at køre lortet på lossepladsen?

20-08-2020 11:38 #13| 2
Froopa skrev:

Hvis jeg misser en regning går der kort tid før rykker kommer, og der trues med gebyrer og jeg-skal-komme-efter-dig.

 

Men hvis nu regningen ikke kommer. Er der så en forældelsesfrist, der gør at regningen ikke skal betales?

 

Disclaimer inden englene kommer på banen, så har jeg før i tiden ringet/skrevet til virksomheden ( når det er en mindre virksomhed) og gjort dem opmærksom på manglende regning.

 

Men her har vi at gøre med større virksomhed, der ikke går rabundus, hvis de mangler mine stakater.

 

1 spørgsmål og 2 dilemmaer :


Juridisk: Er der en forældelsesfrist ? 


Etisk: Kontakt dem og betal.


Kapi-svin-tilgangen: I tjener i forvejen kassen. Og den strukturelle  økonomiske ulighed i samfundet gør at min samvittighed er helt ren. 

 

Hvad gør man her ?

 

 Jeg er INGEN engel, og er i enkelte tilfælde gennem mit liv blevet forelagt et frafald af betaling (hvilket kan føles rart), eller selv "glemt" at betale (hvilket bestemt ikke føles rart).

Men kan endnu engang undres over en post der søger opbakning vedr at omgås åbenlys alm moral.Jeg kan forstå at det er interessant at vide om man teoretisk kan slippe at betale her og der, og jeg forstår også at virksomheden åbenbart sløser mht at fremsende regningen. 

Kan stadig ikke lade være at spørge:

  1. Hvad byder din egen samvittighed dig i din konkrete sag ?
  2. Hvad er argumentet for evt at betale sin minipusher, men evt undlade at betale sin storpusher ? Igen ift sin samvittighed.
  3. Hvor mange likes/medhold i muligheder for at undlade betaling skal du lande på, før du overtaler dig selv til at "det er i orden nu" ?
20-08-2020 16:27 #14| 1
OP

Hej running ducks

  1. At betale.
  2. Min samvittighed kan til tider være argumentresistent og tonse derudaf på fornemmelser og følelser. Lige her er fornemmelsen at jo større en virksomhed, jo bedre kan de undvære 1000 kroner. Etisk er jeg på glatis, men det som om samvittigheden skøjter lettere hen over det pga virksomhedens størrelse. 
  3. Det ved jeg ikke.  En del vil jeg tro.

Intentionen (udover at søge opbakning til moralsk fordærv) var egentlig også at høre om forældelsesfrister for regninger.

 

    20-08-2020 18:02 #15| 1

    Forældelse er som andre har skrevet 3 År (gældende fra udstedelse af regning) - De 3 år forlænges hvis du selv kontakter dem og rykker (skriftligt).

    Fuld støtte herfra til, at være umoralsk. Hvis de sf en eller anden grund sender en rykker med gebyr, så ring og sig du aldrig har modtaget første tegning og de fjerner sikkert gebyret Rettelse til oprindeligt indlæg. Det er ikke fra udstedelse af regning, men ca fra den dag arbejdet er udført, så det vel ca 3 år, da de lige skal have en chance for, at skrive en regning. Er faktisk i tvivl om, hvad fristen er, hvis de pludselig opdager det efter et år og sender en regning??

    Redigeret af bingobent d. 20-08-2020 21:56
    22-08-2020 19:04 #16| 0

    Forældelsesfrist: 3 år

    Korrekt juridisk betegnelse for ovenstående er, at din sælger er i “fordringshavermora”.

    Ved store pengebeløb, vil man deponere beløbet efter deponeringsloven.

    22-08-2020 19:32 #17| 0

    Står selv og bøvler med at få en regning.

     


    Et opkald og 3 mails og intet sket. Træls når man bare gerne vilhave det ud af verden... 

    ← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
    Skriv et svar