Fortrydelsesret - DANAWEB

#1| 0


Hej alle juridiske hjerner


Lige en case fra det virkelige liv.

En af mine venner har for tre dage siden haft besøg af supersælgere fra Danaweb, der har prakket hende en webside løsning på.

Gratis oprettelse, men samtidig en tre års supportaftale til 500 kr. om måneden!!!


Hun lod sig besnære og underskrev en aftale på et stykke papir -hun kan ikke huske indholdet - og fik IKKE udleveret en kopi af denne aftale.

Nu vil hun selvfølgelig gerne ud af denne aftale. Jeg har tilbudt hende at lave en meget billigere hjemmeside uden unødvendig support.

Hvordan står hun juridisk??

Kan hun henholde sig til en fortrydelsesret?

Kan hun henvise til, at hun ikke har fået udleveret en kopi af aftalen?

Help her out please!!!

06-04-2011 11:30 #2| 0

sure blame the salesman ;)

Hun burde vel have 14 dages fortrydelsesret.. Hvorfor ringer hun ikke bare asap til Danaweb og siger hun ønsker at afbestille ordren. Således vil hun blive meget klogere..

06-04-2011 11:33 #3| 0

Jeg har anbefalet hende lige at ligge flad, indtil vi har afklaret hendes juridiske stilling....Danaweb er kendt for at køre den hårde linje.

Jeg mener at vide, at fortrydelsesret kun gælder for e-handel Correct me if I´m wrong.

06-04-2011 12:04 #5| 0

Nej der er 14 dages fortrydelseret, men du har ret de kører den MEGET hårde linie.
Fik ringet til dem ASAP og få opsagt den aftale, send dem et anbefalet brev osse, da de meget tit kører på at man ikke har opsagt det.(de kan som regel ikke finde den note om at man har ringet)

06-04-2011 12:17 #6| 0

@Bine


PM sendt.!!!!!

06-04-2011 12:32 #7| 0
Moderator

bine1, du lyder meget skråsikker. Pas nu på med det :) - Den lovpligtige 14 dages fortrydelsesret gælder kun ved fjernsalg.

Der arbejdes politisk på at få indført 14 dages fortrydelsesret ved al kommerciel handel. Dog er det ikke noget der lige er på trapperne. Svjv. har et sådant lovforslag end ikke været til høring.

06-04-2011 12:42 #8| 0

Jeg går ud fra at det er en btb aftale der er lavet?

I så fald har hun ikke 14 dages fortrydelsesret.
06-04-2011 12:46 #9| 0

1. Hvordan er kontakten opstået? Har hun kontaktet dem angående et tilbud, eller har de uopfordret/uden samtykke kontaktet hende enten elektronisk eller personligt?

2. Er aftalen indgået på hendes privatadresse eller er hun erhvervsdrivende?

3. Har hun hverken fået udleveret eller eftersendt en genpart af aftalen eller betingelserne?

06-04-2011 12:53 #10| 0


Hun er blevet canvas kontaktet uopfordret af dem telefonisk

Aftalen er indgået på hendes privatadresse

Hun driver dog sin virksomhed hjemmefra og er CVR registreret

Hun har hverken fået udleveret eller tilsendt en genpart af aftale eller betingelser.
06-04-2011 13:09 #11| 0

Okay, det ændrer en del.

Hun er blevet kontaktet i kraft af sin egenskab som erhvervsdrivende, og er derfor ikke beskyttet af markedsføringsloven eller forbrugeraftaleloven (fjernsalg) vedrørende uanmodet markedsføring/uanmodet forretningsførelse.

Aftalen er derfor som udgangspunkt gyldigt indgået uden brud på præceptiv (beskyttende) lovgivning. Aftalen er endvidere ikke omfattet af en 14 dages fortrydelsesret, medmindre Danaweb selv tilbyder en sådan (frivillig) ordning.

Der er ikke noget absolut krav om genpart af en aftale i erhvervsforhold. Parterne er som udgangspunkt frit stillet i deres aftaleindgåelse, og en skriftlig genpart er ikke en gyldighedsbetingelse. Dog kan manglende udlevering af vilkår få betydning, hvis der er tvist om hvorvidt et bestemt vilkår er vedtaget, men selve aftalens gyldighed berøres ikke heraf.


Hvis din veninde skal have nogen form for håb rent juridisk skal hun slå på, at aftalen er indgået med hende som privatperson, og at Danaweb ikke har kontaktet hende i egenskab af erhervsdrivende. Hvis hendes CVR eller lignende er anført på aftalen, er den mulighed dog nok udelukket.


@ bine1: STFU med uduelig, vildledende og inkorrekt rådgivning

06-04-2011 13:12 #12| 0
06-04-2011 13:49 #13| 0

Ad ad ad, saa hun har lige faaet signet sig en kontrakt paa 18,000 dkk der ikke kan opsiges? Ouch.

06-04-2011 14:02 #14| 0

Synd for din venind, men WP af dem, og GG til hende for ikke at undersøge markedet ordenligt før hun bestiller en HP.

06-04-2011 14:41 #15| 0

@Dillerhans

"Forbuddet gælder, hvad enten modtageren er forbruger, erhvervsdrivende eller en offentlig myndighed."
- Markedsføringsloven §6 Stk. 1

06-04-2011 15:26 #16| 0

@ Aubrey...

Det er korrekt, at e-mail og fax heller ikke må benyttes uden samtykke over for erhvervsdrivende, men "journalistok" havde allerede svaret, at det var sket pr telefon, hvorfor hun ikke er beskyttet. Men kan godt se, at min formulering kan misforstås :D

I det konkrete tilfælde er hun ikke beskyttet, da kontaktet er sket pr telefon, hvorimod en henvendelse pr mail havde været i strid med MFL § 6 stk. 1.

07-04-2011 00:54 #17| 0

@Diller

Så vidt jeg ved må man da heller ikke uopfordret ringe og sælge en hjemmesideløsning? Eller er det kun mod forbrugere dette er gældende?

EDIT:
Google har givet mig svaret og uopfordret telefonsalg er vidst lovligt B2B.

07-04-2011 00:59 #18| 0

@aubrey

Så vidt jeg ved er det kun mod forbrugere dette er gældende.
Det ville jo være enormt svært at drive virksomhed hvis man ikke måtte hive fat i andre virksomheder uopfodret.

07-04-2011 01:02 #19| 0

@AG

Det gælder kun forbrugere - Hvor aviser, forsikring og lignende er undtaget.

Virksomheder er generelt ret dårligt stillede i disse sager- Btb aftaler kan være lidt af en jungle og hvis der er noget tidspunkt man skal være ekstra opmærksom på de ting der står med småt, så er det her.
07-04-2011 10:38 #20| 0

@Alle,

Som tidligere ansat hos Danaweb ved jeg hvordan tingene fungerer.
Både hvordan dynamikken er omkring de "aftaler" som indgås og på hvilke grundlag.

Samtlige "IT-Konsulenter" men lad os nu kalde hvad det er: SÆLGERE er ren provisionslønnet dog med enkelte som har en minimal fast løn udover hvad de sælger.

De kører rigtig nok lige på og hårdt, men ikke desto mindre hopper de over HVER gang hvor gærdet er lavest og lover tit og ofte (noget de ikke kan holde) blot for at få underskriften.

Som diller er inde på, er det svært at komme ud af denne aftale, men hvis hun er villig til at tage en lille kamp op, skal jeg med glæde rådgive om hvordan hun på bedste mulige vis kan prøve at se sig ud af deres spindelvæv.

PM mig eller mail på jesper @ pokeralliancen.dk hvis i ønsker noget videre.

For en ting er sikkert, Danaweb er ikke hvad de giver sig ud for. !

//Kousted

07-04-2011 10:43 #21| 0

@Kousted

Vil du ikke uddybe denne?

"For en ting er sikkert, Danaweb er ikke hvad de giver sig ud for. !"

07-04-2011 10:47 #22| 0

@whitey

Ikke på åbent forum.

Men med 2 år i firmaet bag mig, burde give mig indblik nok til at kunne komme med den udtalelse.

07-04-2011 10:53 #23| 0

@Kousted

Det var slet ikke fordi du ikke skulle komme med den udtalelse. Jeg har kun hørt negative ting omkring dem.

Vil du fortælle det i en pm, eller mail?

07-04-2011 10:59 #24| 0
Moderator

Jeg faldt over noget spændende.

Læs denne tråd: www.hajnettetforum.dk/?page=forum&do=view&post=80

Her svarer en representant fra DanaWeb selv op diverse problemstillinger.

I et af svarene skriver han:

"Vi yder alle vores kunder fem dages fortrydelsesret efter indgåelse af aftalen, hvilket B2B-salg normalt ikke er omfattet af. Det gøres for at sikre, at vi ikke producerer en hjemmeside uden en reel motivation fra kundens side."

07-04-2011 11:07 #25| 0

@whitey,

Hehe, og din interesse i dette ligger hvor ? Almen nysgerrighed eller ? :D

Kan feks. oplyse at deres fremgangsmåde omkring salget af samtlige produkter foregår med "visse fælder" - Feks:

Hej, jeg ringer fra Danaweb, vil du købe bla. bla. bla.

- Når det så kommer til prisen, bliver de altid nævnt uden moms, med henblik på at få at det til at lyde billigere. Når mødet herefter så bliver booket til et IRL møde, og underskriften mangler, står der med småt et eller andet ligegyldigt sted at ALLE priser er excl. moms.

Og bevares, man taler jo altid priser excl. moms når det er erhverv - men men men, den måde deres sælgere bliver lært op på, er med tanke at underskriften skal på papiret "Koste hvad det vil" - Så selvfølgelig kan fremgangsmåden diskuteres og om hvorvidt "køber" bare kan sige nej osv. - Men meget påtrængende og lover guld og grønne skove for at få underskriften.

En standard-side-gevinst for deres sælgere er at sælge "flash" (et par tusinde kr. eller 4 i min tid) med istedet for at sælge dem, lave studehandler istedet.

Feks. var jeg ude for at jeg solgte en hjemmeside til en autoforhandler.

Hvis han gav mig underskriften og et par vinterdæk fik han sin flash gratis, som jo var dyr og svær at lave.

Og det jeg blot mener er, at det er deres mentalitet generelt hos dem. Studehandler, hopper over hvor gærdet er lavest, lokker med ting de ikke opfylder osv.

Håber det gav et lille indblik i den verden aka: Danaweb A/S Jeg var ansat i for ikke særlig længe siden.


NanoQ - linker til en udemærket debat som er forgået tidligere. Der iblandt er der "massere" af utilfredse kunder som også føler sig bondefanget. Derudover er der naturligvis også en del glade kunder ;)

//Kousted

07-04-2011 11:29 #26| 0

@Kousted

"Hehe, og din interesse i dette ligger hvor ? Almen nysgerrighed eller ? :D"

Nej jeg har selv haft en meget ubehagelig oplevelse med en salgsleder derindefra. Verdens mest uintelligente og aggressive lille røde fyr. Efter det må jeg indrømme at jeg ikke har meget til overs for det firma.

Han løj, anklagede os (det firma jeg arbejdede for) at lave Black hat tricks, vidste INGENTING om sit eget produkt osv.

Jeg håber ikke jeg møder ham igen, for mage til usympatisk fyr skal man lede længe efter.

Men når man har folk på ren provision (eller så godt som) giver det ofte alt for aggressive sælgere!!!

07-04-2011 13:45 #27| 0

Jeg har også arbejdet for danaweb tidligere og kan kun dele samme opfattelse som Kousted. Det er en forrykt måde at drive firma på. Jeg har også arbejdet hos Skandiaweb som er deres konkurent tidligere samarbejdspartner og de driver virksomhed på samme måde.

Var kun hos Danaweb i 2 uger (skandiaweb 1år). Efter 2 uge trækker lederen mig til side og siger/truer at hvis jeg ikke sælger næste uge så fyre de mig. Efter en snak med en kollega der var blevet udsat for samme latterlige kommentar blev vi enige om at de kunne rende og hoppe. Han er en god ven af mig idag og glad for vi kom ud af det.

Så hold jer for fra dem hvis i er interesseret i at få lavet hjemmeside. Lige så snart kontrakten er skrevet under sidder man på det og er nærmest umuligt at komme ud af.

@OP

Hvis i gerne vil ud af det hurtigst muligt så bliv ved med at sige at den prøve/skabelon til den færdige hjemmeside som i får tilsendt på mail ikke er i orden og i ikke er tilfredse. Bliv ved med at sætte jer på tværs og sig i vil ud for designet opfylder ikke de krav som der snakkes om. Danaweb såvidt som Skandiaweb kører begge med en skabelon selvom de lover guld og skove at det er personligt. Der er absolut intet personligt over deres hjemmesideløsninger.

Måden de kontakter folk på er til grin og den "salgstale" som sælger ligger for i telefonen er så upersonlig og fuld af lort som den kan være. Det handler bare om at nare kunden til at være villig til et møde og underskrive kontrakt "med det samme". Da jeg arbejdede hos dem "SKULLE" vi få få dem til at føle sig specielle i tlf ved at sige de var med i en udvalgt kampagne og det var bare løgn. Oftest sad man med den tanke at det er totalt til grin. Er glad for jeg er ude af den branche for at lyve og presse folk på den måde er ikke godt for ens moral.

Så ved også meget om dette marked så spørg løs hvis i ønsker det.

Doolce

07-04-2011 22:58 #28| 0

@Doolce og Kousted

PM sendt.

08-04-2011 00:25 #29| 0

@journalistok

PM sendt retur.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar