Fjernundervisning Matematik B

#1| 0

Hej PN.

Jeg står i den situation at jeg skal have læst matematik op på B for at komme ind på noget der ligner uddannelse men i nærheden af mit er der ingen der tilbyder vinterstart som ville være ideelt. Derfor faldt jeg over fjernundervisning hvor det foregår over skype el.l.

Nogle der har erfaringer med dette?

Går ud fra det kræver større engagement men hvordan er undervisningen i de få timer man har om ugen?

Kola.

26-08-2013 19:23 #2| 0

Altså, jeg har haft fjernstudie på Mat C, og er tilmeldt Mat B fjernstudie.

På Mat C havde jeg absolut ingen kontakt med underviser, og forventer jeg umiddelbart heller ikke at få på B-niveau. Altså, jeg læste det materiale jeg skulle, løste de prøveopgaver jeg skulle og afsendte mine opgaver løbende - fik udelukkende et flueben som feedback på opgaver, så det kræver da at man er engageret, men skal ikke kunne sige om der er mere hjælp at hente på B :)

26-08-2013 19:48 #3| 0

Hvis du tilmelder dig det, er der i hvert fald masser af hjælp at hente i form af khanacademy og studieportalen!!

26-08-2013 20:02 #4| 0
OP

Vil det sige at man kan under de få timer man har ikke får gennemgået noget på tavlen f. Eks.? I så fald hvad bruger man det tid på?

26-08-2013 20:18 #5| 0

Jeg går ud fra at du snakker om nogle timer, hvor man mødes på VUC og gennemgår nogle ting? - I så fald, pas - har jeg aldrig hørt om.

Oh, well - muligvis fjernstudie og netundervisning ikke er det samme, jeg tog det i hvert falf 100% over nettet pånær eksaminerne.

Redigeret af kentkay d. 26-08-2013 20:20
26-08-2013 20:20 #6| 0

Jeg kan bookes for 200kr i timen for gennemgang af matematik.

Så har du hurtigt bestået det show der.

Redigeret af hermod d. 26-08-2013 20:20
26-08-2013 20:46 #7| 0
OP
www.vucaarhus.dk/page/view/6b8e3069-b602-4f98-8ae8-11bfee445613.html
Den viser hver tirsdag undervisning fra 1710 til 1850 der tænkte jeg så at læren måske stod og forklarede noget på tavlen over Skype og så fik man så sine opgaver osv.
Den er under fjernundervisning forår 2014 mat c-b.

Edit: må vi se om bliver nødvendig Hermod. Skal nok huske på tilbuddet :-)
Redigeret af Kola d. 26-08-2013 20:47
26-08-2013 22:24 #8| 0

Jeg gør det gerne for 190 kr i timen

26-08-2013 22:34 #9| 0

Har læst engelsk på flex, altså var jeg i skole en dag om ugen og ellers var det bare opgaver. Tror ikke umiddelbart der findes Skype undervisning.

26-08-2013 23:45 #10| 0

Jeg tog flex hold på vuc. Jeg brugte Frividen.dk nå jeg var i tvivl. Utroligt nemt og meget bedre end at sidde i en klasse med en lærer. Så kun en lære til eksamen, dogi kemi var der nogle timer man var nød til at deltage i

Redigeret af roedroed d. 26-08-2013 23:46
27-08-2013 06:48 #11| 0
OP

Viser sig man mødes ca 2 gange om måneden til en form for undervisning mens resten foregår med opgaver osv.

Det hjælper jo trodsalt på mængden af transport

28-08-2013 12:51 #12| 0

Jeg skal starte på Mat B flexundervisning her til september. Kom endelig med flere nyttige links og tips

28-08-2013 14:07 #13| 0

Er det frivilligt undervisning? Vuc har ikke registreret min betaling til mat b, men når jeg engang kommer igang håber jeg satme ikke vi tvinges til skolen

12-09-2013 21:09 #14| 0

drenge! jeg er fucked up. Skal aflevere en opgave om Det Gyldne Snit her i morgen kl 23:59 og er helt væk!



Jeg indsætter jo "10" på b's plads i den første opgave, da vi kender dets værdi, derefter er målet jo at finde a, og derfor vil jeg gerne isolere a på den ene side af lighedstegnet, men er i tvivl om hvordan det skal ske.

:-( kan nogen hjælpe så jeg kan lave de næste 10 opgaver der er næsten identiske!


12-09-2013 21:22 #15| 0

Normalt vil man vel bare afrunde og sige at a/b=1,618

Så kan du selv udregne alle stykkerne ved at sætte enten a eller b ind ;)

12-09-2013 21:27 #16| 0

For en nærmere udregning kan du lave en 2-grads ligning med a/b:
(a/b)^2-(a/b)-1=0

Og så bare tage den positive løsning til ligningen!

12-09-2013 21:34 #17| 0

a/10=1,618

fordi B's værdi i dette tilfælde er 10. Det betyder a = 16,18 ? det gør jo B til den længste del :(

12-09-2013 21:36 #18| 0

Nej, 16,18 er da større end 10...

Præcist 1,618 gange så stort - det gælder altid i det gyldne snit :)

12-09-2013 21:39 #19| 0

ahh jeg det er mig der er fucked, tænkte at B var inklusiv de 16 så A kun var 6,18 større, men nu forstår jeg.
A= 16,18
B= 10
Linjen = 26,18

12-09-2013 21:39 #20| 0

Præcis!

12-09-2013 21:44 #21| 0

Hvordan gør man så når det er omvendt? i opgave 2 på billedet

a/b = 1,618 <=>
10/b = 1,618
?

12-09-2013 21:52 #22| 0

10/b=1,618-> 10=1,618*b -> 10/1,618=b -> b=6,18

12-09-2013 22:11 #23| 0

Virker ikke helt til, at du har fanget den efter første gang ERH4RDT, når du spørger igen, så nu prøver jeg lige - i det mindste for min egen skyld, da jeg er lidt rusten i det her stof ;)

De kan løses således:

OPG A)

(a+10)/a = a/10
<=>
a+10 = a^2/10
<=>
10*a+100=a^2
<=>
a^2-10*a-100=0

Løs andengradsligningen eller brug program ala "Graph" og a=16,18


OPG B)

(10+b)/10 = 10/b
<=>
10 = ((10+b)*b)/10
<=>
b^2+10*b-100=0

Same procedure.

Håber det hjalp, hvis ikke den var forstået helt i første omgang :)

12-09-2013 22:32 #24| 0

Tusinde tak for hjælpen! Ja nu sidder den der 100%

Her er besvarelserne, fejlfri håber jeg!

Redigeret af ERH4RDT d. 12-09-2013 22:32
12-09-2013 23:31 #25| 1

Fandeme glad for jeg aldrig skal bøvle med sådan noget igen - matematik er virkeligt bare døden! :D

13-09-2013 16:19 #26| 0

Endnu et spørgsmål til samlingen!
Jeg har herunder markeret et led i denne ligning, jeg forstår ikke hvordan det foregående led kom til at se sådan ud efter at ha ganget potensen ud og fjernet parantesen. Hvor fanden kommer det der "+5-2" fra???? HJÆLP!




(ps. håber det er ok der kommer et spg i denne tråd en gang i mellem)

13-09-2013 16:35 #27| 0

Det er fra formlen: (a-b)^2 = a^2 + b^2 - 2ab

Her er a = 1 og b = kvadratrod(5)

a^2 = 1
b^2 = 5
-2ab = -2*kvadratrod(5)

13-09-2013 17:02 #29| 0
ERH4RDT skrev:
Endnu et spørgsmål til samlingen!
Jeg har herunder markeret et led i denne ligning, jeg forstår ikke hvordan det foregående led kom til at se sådan ud efter at ha ganget potensen ud og fjernet parantesen. Hvor fanden kommer det der "+5-2" fra???? HJÆLP!




(ps. håber det er ok der kommer et spg i denne tråd en gang i mellem)


Må jeg spørge hvad det program du her bruger hedder?
Redigeret af Filosoffen d. 13-09-2013 17:02
13-09-2013 19:01 #30| 0

Filosoffen - word?

13-09-2013 19:43 #31| 0

@Filosoffen
kentkay har helt ret, bruger ms word :-) v2010

@alle andre
tusinde tak for hjælpen! det er det vildeste

16-09-2013 21:46 #32| 0


Hvad er fremgangsmåden i udregning af denne trekants areal? :( Hvilken formel kan man benytte sig af? (Trigonometri) er helt væk igen
16-09-2013 22:05 #33| 0

Det tog mig sådan ca. 2 minutter på google at finde denne side, der mere eller mindre serverer løsningerne for dig.

www.regneregler.dk/trekant_vilkaarlig_trigonometri.jsp?calc_id=59&va=&a=42&vb=38&b=&vc=&c=59#calculator59

Hold kæft det er let at gå i gymnasiet i dag, lol :)

16-09-2013 22:09 #34| 0

Hvordan føler du springet fra C->B har været, og hvad har været sværest?

Starter desværre først om 1 måned grundet mangel på undervisere, så får godt travlt når jeg fuldtidsstuderer på siden, så frygter det en smule :)

17-09-2013 09:51 #35| 0
Www.khanacademy.com
17-09-2013 17:23 #36| 0

Det samme spring som 9.klasse til C-niveau. Det er bare svært når man skal sidde med det hele selv :) Men til gengæld lærer man meget mere af det!!! Det synes jeg i hvert fald. Man er tvunget ud i at forstå opgaverne, hvor man tit i gymnasiet godt kunne bilde sig selv ind man forstod noget hvor man i virkeligheden var helt væk! :)

06-10-2013 22:39 #37| 0

Nogen på PN der er skarpe til Polynomier? :)

(giver $)

Redigeret af ERH4RDT d. 06-10-2013 22:44
06-10-2013 23:19 #38| 0

Kan du ikke bare fyre den af herinde? Mat B må være til at overkomme ^^

06-10-2013 23:45 #39| 0

06-10-2013 23:49 #40| 0

Kender du til, at man kan omskrive ethvert andengradspolynomium til formen:
f(x) = a((x-r1)(x-r2))

06-10-2013 23:50 #41| 0

nej har jeg aldrig hørt om! :(
Hvad giver den én?

06-10-2013 23:53 #42| 0

r1 og r2 er naturligvis rødderne.

Det de beder om er, at du udregner rødderne, og skriver andengradspolynomiet op, som jeg lige skrev. Dvs:
f(x) = 2x^2 - 3x + 1

d = (-3)^2 - 4*2*1 = 9 - 8 = 1

r = [-(-3)+-sqrt(1)] / 2*2

r1 = (3 + 1) / 4 = 1
r2 = (3 - 1) / 4 = 0,5

a kan vi aflæse direkte ud af ligningen, så a = 2.

Din faktorisering lyder dermed således:
f(x) = 2((x-1)(x-0,5))

Redigeret af Bad3xo d. 06-10-2013 23:53
07-10-2013 00:07 #43| 0

Præcis! tusinde tak for det, skal lige have styr på alle de fucking formler. Der er satme mange

07-10-2013 00:09 #44| 0

Hold det basalt. Der findes folk, der æder opgaver som ovenstående i hovedet, men min erfaring siger mig, at "nybegyndere" skal holde det så simpelt som muligt, omend det måske tager lidt længere tid at løse opgaven.

07-10-2013 00:09 #45| 0

Er der gået for meget porn i den når man læser sqrt som squirt? :-p

07-10-2013 00:11 #46| 0

ja, skal jo også til eksamen på et tidspunkt. Derfor ville det være dumt at hoppe over hvor gæret var lavest

07-10-2013 19:11 #48| 0

Hej,

Du sætter f(X) = 0 :)

07-10-2013 19:22 #49| 0

ja har lavet den :=) har dog svært ved at finde fortegnerne på c+d i de forskellige grafer
Redigeret af ERH4RDT d. 07-10-2013 19:22
07-10-2013 19:33 #50| 0

d, altså diskriminanten findes ved at tjekke for antallet af rødder. Hvis vi har 2 rødder, så er d positiv (P1, f.eks.). Er der én rod, så er d = 0 (ved P5), og er der 0 rødder, så er d negativ (P3, f.eks.)

c opstår der hvor toppunktet ligger. Så hvis grafen ligger over x-aksen, er den positiv, og ligger den under, er den negativ. Og P5 er 0.

Redigeret af Franneren d. 07-10-2013 19:42
07-10-2013 19:35 #51| 0

c er skæringspunktet på y-aksen. Mht. d skal du bruge din teoretiske viden...
Når d > 0 findes ? rødder
Når d = 0 findes ? rødder
Når d < 0 findes ? rødder.

07-10-2013 19:41 #52| 0

@franneren
Hvordan vil du definere om P4 er over eller under? Det er ikke korrekt, det du siger mht. c.

f(0) = a*0^2 + b*0 + c = c.

Når x = 0 er y = c, dvs. fortegnet for c kan bestemmes ud fra grafens skæring med y-aksen.

07-10-2013 19:42 #53| 0

Bad3xo har obv. ret

07-10-2013 19:48 #54| 0

Hvorfor er der 2 rødder på grafen P1 når toppunktet er under x-aksen?

07-10-2013 19:49 #55| 0

...fordi grafen vender op ad? :)

07-10-2013 19:52 #56| 0

Forstår.

p1: 2
p2: 0
p3: 0
p4: 2
p5:1
?
(antal af rødder i grafen)

Redigeret af ERH4RDT d. 07-10-2013 19:53
07-10-2013 19:55 #57| 0

Jep. Rødderne er skæringen med x-aksen. Det er uafhængigt af toppunktets fortegn.

07-10-2013 19:56 #58| 0

luksus! tak. Nogle gode råd til en god formelsamling man kan købe?

07-10-2013 19:57 #59| 0

De kan findes på nettet.

07-10-2013 19:58 #60| 0

God formelsamling til gymnasielt niveau
www.bogpriser.dk/work-887571-matematik-112/

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar