Firmabil

#1| 0

Hej,

 

Jeg skal skifte arbejde og skal i den forbindelse have firmabil, men jeg er virkelig i tvivl om hvad jeg skal vælge.

 

Lige nu står valget mellem følgende 2, som ligger inden for rammen af hvad jeg må købe for:

Skoda Octavia 1.6 TDI F Style Business DSG7 Combi stationcar
Peugeot 308 1.5 BLUEHDI 130 SELECTION SKY B EAT8 stationcar


Begge er med automatgear og dynamisk fartpilot. 


Bilen vil være "hovedbilen" privat, hvor den skal passe til den danske standard famile: Mig og konen + 2 børn på 2 og 4 år. 


Jeg kommer til at køre et sted mellem 50.000-75.000 km om året, kombineret mellem arbejde og privat.


Fordele Skoda:

Armlæn mellem førersæderne

God plads (bedre end 308'eren)

Sidder godt

God til små mennesker (Jeg er 165 cm og konen er 150 cm)

Ulemper Skoda:

Ikke helt så godt udstyret som 308'eren


Fordele Peugeot:

Næsten alt i udstyr

Marginalt billigere end skoda (ikke afgørende)

 

Ulemper Peugeot:

Ingen armlæn mellem forsæder

Mindre plads

Ukendt for mig (Har en ældre Skoda nu)

 

Er der nogen af Jer der har erfaringer med nogen af bilerne? Evt. andre ting jeg skal tænke over, når jeg kommer til at køre så meget? 

 

På forhånd tak.

    14-12-2018 11:45 #2| 2

    Jeg havde til hver en tid taget en Skoda 🙂 tænker ikke der er den store tvivl her?

    14-12-2018 12:13 #3| 0

    Ville også vælge Skoda'en. Er det ikke også noget med at den Peugot Blue betyder at du skal huske at fylde den væske på også, så det syntes jeg da er lidt "nederen" men det er måske bare mig? 

    14-12-2018 13:35 #4| 0

    Af de to klart skoda, hvis insignia er indenfor budgettet burde den imo være en No Brainer, selv en godt udstyret Astra slår skodaen, især agr sæderne er vigtige med det antal km du skal køre

    14-12-2018 15:20 #5| 0

    Hvorfor vælge sådan kedelige biler, når TCO er det samme på alle mærker. Jeg ville klart opgradere og bruge lidt flere penge og rykke op i bilklasse😊😊

    14-12-2018 15:44 #6| 0

    Skoda over Peugeot

    14-12-2018 18:07 #7| 0

    Tillykke med det nye job.
    Jeg er nysgerrig-kører selv firmabil og har gjort i mange år.

    Hvad er TCO’en på de to biler - og har i en max TCO i må have bil for, eller har du fået valget mellem de to ?

    Hvis du skal have peg308 eller Octavia, ville mit valg være Octavia.
    Bedre comfort og bedre aut. Gear.
    Det eneste jeg synes en træls ved ovtaviaen er at håndbremsen ikke er elektronisk, men er af den gammeldags slags..

    15-12-2018 07:50 #8| 0
    nafudoma skrev:

    Hvorfor vælge sådan kedelige biler, når TCO er det samme på alle mærker. Jeg ville klart opgradere og bruge lidt flere penge og rykke op i bilklasse

     

    Jeg har en TCO på 5.500, som jeg dog håber, kan rykkes en smule, så jeg kan få plads til det sidste ekstra udstyr. 

     

    Jeg har ikke selv planer om at skulle skyde noget i, for at opgradere. Vil fint kunne leve med en af de 2 biler. 

     

    Plysling skrev:

    Tillykke med det nye job.
    Jeg er nysgerrig-kører selv firmabil og har gjort i mange år.

    Hvad er TCO’en på de to biler - og har i en max TCO i må have bil for, eller har du fået valget mellem de to ?

    Hvis du skal have peg308 eller Octavia, ville mit valg være Octavia.
    Bedre comfort og bedre aut. Gear.
    Det eneste jeg synes en træls ved ovtaviaen er at håndbremsen ikke er elektronisk, men er af den gammeldags slags..

    Mange tak ;) Glæder mig til at komme i gang.


    Har en TCO på 5.500,- som jeg umiddelbart skal holde mig indenfor. De er i princippet ligeglade med hvilken bil det er, så længe det er en der kan blive solgt bagefter, så jeg behøver ikke ligefrem vælge lyserød som farve. 

     

    Men den skal selvfølgelig passe til vores familien Danmark i provinsen. 

     

    Bilfirmaet har så foreslået: Megane, Octavia, 308

     



     


    15-12-2018 08:41 #9| 0

    Var nok gået efter 308 eren på grund af udstyrsniveau og en kraftigere motor.

     

    Skal den leases eller købes? 

     

    Beskatningsgrundlaget ville også have betydning for mit valg.

    15-12-2018 09:09 #10| 0

    Jeg havde taget et kig på (ny) ford focus.
    Den burde ligge inden for budgettet.

    Held og lykke med valg af bil og det nye job.

    15-12-2018 13:04 #11| 0
    Plysling skrev:

    Jeg havde taget et kig på (ny) ford focus.
    Den burde ligge inden for budgettet.

    Held og lykke med valg af bil og det nye job.

     

     Den ville jeg også gerne have haft, men den var desværre lidt udenfor budget. 

     

    Inkog92 skrev:

    Var nok gået efter 308 eren på grund af udstyrsniveau og en kraftigere motor.

     

    Skal den leases eller købes? 

     

    Beskatningsgrundlaget ville også have betydning for mit valg.

     

     Det er gennem ALD, tror de køber den og leaser ud til os. Så sælger de den igen, når de får den igen efter 4 år. 

     

    De ligger nogenlunde ens i beskatningsgrundlag. Kommer formentligt til at koste mig ca. 2.500,- i måneden netto. 


    16-12-2018 14:31 #12| 0

    Jeg er nysgerrig. Hvordan kan du ramme en TCO på 5500 med 75.000 om året på skodaen?

     

    Har selv netop samme bil med 75.000 om året og kan fortælle TCO er pænt meget over dit nævnte beløb.

    16-12-2018 21:28 #13| 0
    NuxZi skrev:

    Jeg er nysgerrig. Hvordan kan du ramme en TCO på 5500 med 75.000 om året på skodaen?

     

    Har selv netop samme bil med 75.000 om året og kan fortælle TCO er pænt meget over dit nævnte beløb.

     

     Den er ikke udregnet efter 75.000 km om året, den er regnet ud fra 30.000 km om året for at lette sammenligningen. 

    16-12-2018 21:44 #14| 0
    Lundbro22 skrev:

     

     Den er ikke udregnet efter 75.000 km om året, den er regnet ud fra 30.000 km om året for at lette sammenligningen. 

     

     

    Ah ok. Så giver det bedre mening, hvis det bare er for sammenligningen. :)

    Well. Jeg synes ikke min 1.6 TDI DSG7 kører specielt godt. Undervogn er ret blød i det og gearkassen er elending efter min mening. Den har ofte svært ved at skifte konskevent, hvor den "ruller" imellem et gearskift. Har læst mig frem til at det er et kendt problem. Mit værksted siger, at det er sådan gearkassen er og der ikke kan gøres noget ved det.

    Før den her kørte jeg i en Leon 2.0 TDI DSG6, som var meget mere stram i gearskiftet og undervognen - synes den var meget mere behagelig at køre i. 

    Vil anbefale dig at tage ud at prøve inden du springer på dit valg.
    16-12-2018 23:07 #15| 0
    NuxZi skrev:

     

     

    Ah ok. Så giver det bedre mening, hvis det bare er for sammenligningen. :)

    Well. Jeg synes ikke min 1.6 TDI DSG7 kører specielt godt. Undervogn er ret blød i det og gearkassen er elending efter min mening. Den har ofte svært ved at skifte konskevent, hvor den "ruller" imellem et gearskift. Har læst mig frem til at det er et kendt problem. Mit værksted siger, at det er sådan gearkassen er og der ikke kan gøres noget ved det.

    Før den her kørte jeg i en Leon 2.0 TDI DSG6, som var meget mere stram i gearskiftet og undervognen - synes den var meget mere behagelig at køre i. 

    Vil anbefale dig at tage ud at prøve inden du springer på dit valg.


    Har været ude og prøve Skodaen 2 gange, dog havde de kun 2,0’eren hjemme. Men det er vel samme gearkasse der er i? 


    Umiddelbart virkede den til at glide super godt, da jeg var ude og køre i den. 


    Var også ude og køre 308 i dag. Den bliver det ihvertfald ikke. Jeg sad elendigt i den, og der var virkelig mange små ting som jeg ville irritere mig over dagligt.   

    17-12-2018 17:17 #16| 0
    Lundbro22 skrev:

     

    Har været ude og prøve Skodaen 2 gange, dog havde de kun 2,0’eren hjemme. Men det er vel samme gearkasse der er i? 

     

    Umiddelbart virkede den til at glide super godt, da jeg var ude og køre i den. 

     

    Var også ude og køre 308 i dag. Den bliver det ihvertfald ikke. Jeg sad elendigt i den, og der var virkelig mange små ting som jeg ville irritere mig over dagligt.   

     

     

    Ingen anelse om der er forskel på 1.6 og 2.0.

    Det var bare for at give en fornemmelse af hvad jeg har oplevet i min '17'er med 70k km kørt :)
    18-12-2018 19:59 #17| 0

    Kører selv firmabil på 10år snart og ligger på ca 50k km om året.. Jeg kører superb idag som jeg er monster glad for, men også lige den tand dyrere. 


    Dog inden jeg fik superb’en, havde jeg en låne Octavia business pga forlænget lev tid på superb’en. Jeg blev faktisk super overrasket over hvor rummelig og velkørende den var. Kom fra en megane st car aut gear, og der var en verden til forskel. En ven har en 308 og til småture osv sikkert fin bil, men med dit km antal må du aldrig aldrig aldrig lade den vinde over en Octavia. Ej heller en megane. Klart kæmpe vinder i octaviaen. 

     

    Nåede at køre ca 8K km i octaviaen som var en business udgave også, du spørger bare hvis spørgsmål :) 

     

    NB: få overtalt firmaet til at tilkøbe el-bagklap. Det kan gøres for småpenge på Octavia business udgaven og er møghamrende praktisk..

     



     


    18-12-2018 20:06 #18| 0
    Live skrev:

    Af de to klart skoda, hvis insignia er indenfor budgettet burde den imo være en No Brainer, selv en godt udstyret Astra slår skodaen, især agr sæderne er vigtige med det antal km du skal køre

     


    Interessant så forskellige meninger man kan have. Udover jeg synes en astra er tæt på verdens grimmeste bil, synes jeg også den er så ringe kørende, fuld af raslelyde og billig indvendig plast. Insignia er derimod både flot og klasser over imo - men ligger også noget dyrere i beskatning - spec når det skal være en diesel udgave..  

    19-12-2018 16:52 #19| 0
    Lundbro22 skrev:

     

    Har været ude og prøve Skodaen 2 gange, dog havde de kun 2,0’eren hjemme. Men det er vel samme gearkasse der er i? 

     

    Umiddelbart virkede den til at glide super godt, da jeg var ude og køre i den. 

     

    Var også ude og køre 308 i dag. Den bliver det ihvertfald ikke. Jeg sad elendigt i den, og der var virkelig mange små ting som jeg ville irritere mig over dagligt.   

     

     Er glad for at du er gået væk fra en 308.

    Har haft den som firmabil i 1,5 år og det har resulteret i 8 besøg hos en kiropraktor og 4 ved en fysioterapeut og det er udelukkende pga den Extreme ringe komfort 😔


    Skiftede heldigvis til en VW Passat i marts måned og der har ikke været noget siden 🤔


    19-12-2018 18:33 #20| 0

    Vw har tilbud på deres touran comfortline connect, evt kog den vej hvis det er, jeg er glad for min og jeg kom fra en Seat Leon 2,0 fr som jeg også var glad for, på nær den var super lav at stige ned i

    ← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
    Skriv et svar