Familievenlig el-/hybrid bil

#1| 0

Der må være nogle familier derude, som kan komme med anbefalinger vedr. bilkøb. 

Jeg står i forbindelse med mit arbejde til og skulle skifte min Passat på diesel ud, med en ny bil.

Ønsket er at vi som udgangspunkt kører grønnere, hvorfor el-/hybridbil naturligvis er på tale.

 

Da min kæreste og jeg inden for nær fremtid forventer at skulle være mere end blot os to, skal det således være en “familievenlig” bil, og dermed med ønske om plads til eksempelvis barnevogn i bagagerummet. 

Så jeg håber at nogle kan komme med erfaringer på netop dette emne. 
Vi snakker budget omkring Tesla Model Y Long range og ned. 

 

Arbejdskørsel: Ca. 150-200 km om dagen.

 

Fritid: Længere ture fra fyn til København og lidt nord for Aarhus. 


Pt ikke mulighed for at lade hjemme, men kan lade på arbejdet. Ved køb af bolig, kan der sættes stander op på sigt (vi bor til leje pt). 


Så hvad skal jeg tage en prøvetur i? 



Redigeret af ktothep d. 24-01-2023 10:25
24-01-2023 10:50 #2| 1

Toyota raw 4 har vi selv og er sindssygt glade for den, og ja vi har en på 1 år og en på 3, og masser af plads i bagagerummet!

Nyeste version er dog en plug-in hybrid, vores er bare alm hybrid så ved ikke lige præcis hvad det gør af forskel!

24-01-2023 11:44 #3| 0

Jeg ville prøve Model Y, Ioniq 5 (evt. EV6, men den har ikke ligeså god plads som I5), Enyaq, ID4.

 

De to sidstnævnte har mere plads i bagagerum, men Model Y og særligt Ioniq 5 slår dem massivt, når det kommer til lynlade-tider. Her snakker vi 10-80% for I5 på 18 min, og med den nye pre-conditioning opdatering, så holder den sgu tiden mere eller mindre også når det er koldt. 

 

Vi har selv en Ioniq 5 Ultimate RWD og vi er så glade for den. Vil dog anbefale at du som minimum går efter en Advanced. Måske du også kan få en (brugt) Ultimate indenfor jeres budget (som i min bog er de ekstra penge værd med 360 graders kamera og andre ting). Vi er fint tilfredse med vores RWD - mangler absolut ikke umpf, og havde jeg ubegrænset budget til en I5, så havde jeg stadig gået efter RWD i forhold til AWD. Men under alle omstændigheder ville jeg se tiden lidt an og se, hvor meget ikke-teslaerne falder i pris i den kommende tid...


ID 4 og særligt Enyaq har mere regulere bagagerum, hvor der virkelig er plads til meget. Den skrånende taglinje på Ioniq 5 gør, at du ikke kan stable ting så højt. Til gengæld kan du køre bagsæderækken frem og tilbage for at gøre bagagerummet større. Akselafstanden gør at der er abnormt meget plads på bagsæderne som standard. Til en start kan I køre bagsæderne frem, så autostole stadig kan være der, men med ekstra plads bagi til barnevogn osv.

Redigeret af 04uran d. 24-01-2023 13:08
24-01-2023 14:14 #4| 4

Har meget svært ved at se en verden hvor model y ikke vil være bedst for jer. 

24-01-2023 14:56 #5| 0

Tænker også Model Y. Den slår samtlige priser i markedet lige nu.

25-01-2023 09:28 #6| 0
OP

Tak for input til jer alle. 


For en novice på el bils markedet, er der så nogle med erfaring fra Model Y, der kan gøre mig lidt klogere på deres lynladning.

Så vidt jeg kan se, kan du lade på blot et kvarter - men er den mulighed tilgængelig flere steder på motorvejsnettet, eller skal man forvente længere ladetid, ligeså hvad er den forventet mængde af km der faktisk kan køres efter en opladning på et kvarter (alternativt 30 min).  
En ting er hvad de lover, en anden er hvad der sker i praksis tænker jeg. 

Ligeså med andre elbiler naturligvis.




Redigeret af ktothep d. 25-01-2023 09:28
25-01-2023 09:48 #7| 0

Jeg kører Enyaq 80Plus og er meget glad for den. Jeg synes den har noget lækkerhed i kanbinen, som de øvrige mangler. Herudover kan jeg godt lide den ligner en bil og ikke et futurisk rumskib, men det er jo individuel smag. 

I forhold til hurtig opladning er der mange omstændigheder der gør sig gældende og jeg kan læse i diverse grupper at folk bliver overrasket over, at de ikke kan kører ind med +20% og så lade med 150KW. 

25-01-2023 10:50 #8| 0
Qured skrev:

Jeg kører Enyaq 80Plus og er meget glad for den. Jeg synes den har noget lækkerhed i kanbinen, som de øvrige mangler. Herudover kan jeg godt lide den ligner en bil og ikke et futurisk rumskib, men det er jo individuel smag. 

I forhold til hurtig opladning er der mange omstændigheder der gør sig gældende og jeg kan læse i diverse grupper at folk bliver overrasket over, at de ikke kan kører ind med +20% og så lade med 150KW. 

 

 Enig.

 

Hvis det var mig, så er Model Y en contender pga. prisen og software (og ladenetværk). Personligt er jeg ikke vild med den som bil i forhold til interiør og eksteriør, men det er jo en smagssag. 

For mig ville valget stå mellem I5 og Enyaq, hvor de hver især har fordele og ulemper. Jeg synes Enyaq har virkelig fedt klassisk bil interiør, hvor I5'eren ganske rigtigt er anderledes og mere rumskibsagtig. Igen en smagssag, men her var vi mest til I5 (også pga. exteriør). Men den helt store trumf, der bar den over målstregen for os var ladekurven.

I sommermånederne lader den med 225kw fra bund helt op til 55%, og den er stadig +100kw ved 80%. Her i vintermånederne kan den varme batteriet op, så den starter ved 180kw, men efter et par min stiger den til 225kw. Har selv prøvet at ankomme med +30% i December, hvor den starter på de føromtalte 180kw og bare er et lademonster kort derefter med de 225kw. Det synes vi er fedt, når stoppet udelukkende er for at lade, fordi så kan man komme videre på 5-20 minutter alt afhængigt af, hvor meget strøm man har behov for. Omvendt vil Enyaq/Model Y have en længere rækkevidde på første stint pga. større batteri/bedre aerodynamik...

Men under spisepauser, så vil alle bilerne formentlig sagtens kunne lade op tilfredsstillende, da vores erfaring er, at bilen alligevel er færdig med at lade, før familien er færdig med at spise...

 

Så opfordringen til OP er stadig at prøve de forskellige for at se, hvad I kan lide, men jeg kan i hvert fald sige, at de lovede ladetider for Ioniq 5/EV6 er realistiske at opnå stort set året rundt.

 

 

25-01-2023 11:41 #9| 0
04uran skrev:

 

 Enig.

 

Hvis det var mig, så er Model Y en contender pga. prisen og software (og ladenetværk). Personligt er jeg ikke vild med den som bil i forhold til interiør og eksteriør, men det er jo en smagssag. 

For mig ville valget stå mellem I5 og Enyaq, hvor de hver især har fordele og ulemper. Jeg synes Enyaq har virkelig fedt klassisk bil interiør, hvor I5'eren ganske rigtigt er anderledes og mere rumskibsagtig. Igen en smagssag, men her var vi mest til I5 (også pga. exteriør). Men den helt store trumf, der bar den over målstregen for os var ladekurven.

I sommermånederne lader den med 225kw fra bund helt op til 55%, og den er stadig +100kw ved 80%. Her i vintermånederne kan den varme batteriet op, så den starter ved 180kw, men efter et par min stiger den til 225kw. Har selv prøvet at ankomme med +30% i December, hvor den starter på de føromtalte 180kw og bare er et lademonster kort derefter med de 225kw. Det synes vi er fedt, når stoppet udelukkende er for at lade, fordi så kan man komme videre på 5-20 minutter alt afhængigt af, hvor meget strøm man har behov for. Omvendt vil Enyaq/Model Y have en længere rækkevidde på første stint pga. større batteri/bedre aerodynamik...

Men under spisepauser, så vil alle bilerne formentlig sagtens kunne lade op tilfredsstillende, da vores erfaring er, at bilen alligevel er færdig med at lade, før familien er færdig med at spise...

 

Så opfordringen til OP er stadig at prøve de forskellige for at se, hvad I kan lide, men jeg kan i hvert fald sige, at de lovede ladetider for Ioniq 5/EV6 er realistiske at opnå stort set året rundt.

 

 

Ifht ladetider, så handler det jo også meget om hvor vidt man har behov for at kunne hurtiglade eller ej. Det er jo fedt nok at have en bil som kan lade med 350KW, men når det meste af ladenetværket stadig ligger mellem 11-150KW vil det måske sjældent gøre den store forskel. 


Vi lader 99% hjemme og derfor betyder den årlige langtur ikke så meget at det så tager 5-10 min ekstra end en I5/Tesla. Skodaen er estimeret til 0-80% på 30-mins ish (afhængig af SOC). 

 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar