Canon 600D zoom "låst" sig fast

#1| 0

Hey PN.

Efter min bror har været på besøg her på Malta og rendt rundt med mit kamera har jeg ikke kunne få det til at virke optimalt efterfølgende.. Når jeg prøver at zoome manuelt ind på noget så kan jeg næsten ikke rykke zoom linsen, som jeg derimod kunne før.. Og når den står på auto-focus så siger den en mærkelig lyd og kan ikke auto zoome..

Det kan være det bare er en indstilling jeg skal ind og ændre eller trykke på en knap så det virker igen.. Er total donk til det med kamera.. Tjek evt. denne video hvor jeg prøver at forklare :D

07-07-2012 23:49 #2| 0

Skal prøve at få kæresten til at kigge på tråden i morgen. (fotohandler, men fuld nu ;))
Hvis da ikke pnva har løst det før..

08-07-2012 02:15 #3| 0

Hej.
Lyder desværre som sand i objektivet. eller muligvis et slag/stød.
Spørg din bror om det var med på stranden.
rasmus munkager
(fotograf)

08-07-2012 17:29 #4| 0

Kæresten er enig med ovenstående, sandsynligvis sand/snavs der er kommet i objektivet. Kan også være et slag der har slået noget skævt.

Hun siger, forhåbentlig er det "kun" et 18-55 objektiv, kan så umiddelbart ikke betale sig at reparere det.. noget med bare undersøgelse koster min. 500..

Hvis du ender med at acceptere det er dødt, så prøv til sidst at være lidt mere hårhændet, det er før lykkedes os at få ellers skrottede kameraer/objektiver til at virke rimeligt igen.
Min 4årige knægt har feks. et temmelig avanceret Sony digital kamera (dog lidt ældre model). Men ret morsomt når kamera kyndige opdager hvad det er han løber rundt og leger med ;)

Held og lykke med det.

Redigeret af grovfil d. 08-07-2012 17:31
08-07-2012 17:50 #5| 0

Har 18-55mm liggende, vi kan godt finde ud af noget med en fair pris :)

08-07-2012 21:06 #6| 0

Nu fik jeg også vist filmen til hende.
STOP! det med hårhændet skal du ikke begynde på når det er autofokussen. Du må faktisk slet ikke rode med den når kammeraet står på "automatisk" hvilket det åbenbart ser ud til det gør på filmen.

Håber ikke jeg har ødelagt mere... Prøvede bare at hjælpe ;(

Redigeret af grovfil d. 08-07-2012 21:07
08-07-2012 21:12 #7| 0

Hahaha @grofil - du havde hjertet på det rette sted !

08-07-2012 22:18 #8| 0

lol har også nu set filmen

Hvis det er fokusringen ( den yderste ) du ikke kan gøre noget ved så er det korrekt at det er autofokusen der er slået til.
tag kameraet op peg og tryk halvt ned på udløseren så skulle det gerne selv stille skarpt.
Ønsker du dette slået fra er det en knap eller et punkt i menuen der skal aktiveres.
Bemærk de færreste bruger manuelt fokus til dagligdags billeder.
Undskyld min sløvhed hvad angårførste post læste bare teksten :)

08-07-2012 22:32 #9| 0

Har selv dette kamera. På selve objektivet sidder en switch til auto fokus/manuel fokus.
På "auto" roterer den selv og du kan/skal ikke dreje den selv. Prøv at switche til MF, så skulle du kunne dreje den ca. 1/8 omgang mellem yderpositionerne.
Det er ikke den store ulykke hvis objektivet er færdigt, der er rigtig mange til salg i DBA for ca. 500-700 kr.
Der er mange som skipper dette objektive og køber et bedre, derfor et stort udbud.

/sakii

08-07-2012 23:20 #10| 0

canon laver ikke dette indenfor reklamationsperioden? jeg sendte et objektiv (kan desværre ikke huske om det var canon eller nikon) ind til producenten hvor objektivet var "låst" fast. De lavede det under garantien.. det er ca. 2 år siden... noget med at man skulle have fået en garantiseddel med da man købte kameraet?

... og her menes ikke bonen, men at der lå et stykke papir indeni emballagen.

Redigeret af _UnReaL_ d. 08-07-2012 23:21
09-07-2012 07:20 #11| 0

Canon stinker. De vil ha 500 kr for at finde ud af skaden og så fratrækker de det reperationen.. hvis det kan betale sig overhovedet hvorimod Nikon gør det gratis.

Jeg kan så informere dig om du ALDRIG har ku zoome med den yderste:) det er jo slet ikke zoom men sharpness.

Redigeret af AndyC d. 09-07-2012 07:22
14-07-2012 18:59 #12| 0

Mange tak for hjælpen alle.. Stadig ikke fikset det.. Købte mit kamera i Bilka og da jeg nu bor på Malta er det lidt problematisk at få det fikset (har stadig garanti).

Og jeg er en kæmpe donk.. Mente også skarphed i stedet for zoom med den yderste.. Virker stadig ikke :/

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar