Bridgespalten Januar 2024

#1| 1
MESTERBLOGGER

Syd  Vest  Nord  Øst

2NT    P       3   P

3    P      3NT    P

4    P       P        P



5 4 2

A J 10 9 2

8 3

7 6 2





K 6

K Q 8

A 7 5 4

A K Q 4



Udspil: K



Det er holdturnering, hvad er den bedste spilleplan?

17-01-2024 15:00 #2| 1

Vi undgår ikke at de får ruderstik - lad dem bare få det første.

Hvad spiller de så?

 

Vi skal have trukket 3 hjerter, så nord kan trumfe syds svage ruder. 

Så får vi 5 hjerter stik, ruder es, klør AKQ... hvis de begge har bekendt 3 klør kan vi også få på klør 4 (gem en trumf hvis de ikke har)

 

hmm jeg brainstormer :) 

17-01-2024 16:10 #3| 0
MESTERBLOGGER

Du har 9 stik, du skal bare finde et mere...

18-01-2024 08:38 #4| 0
Gullberg skrev:

Du har 9 stik, du skal bare finde et mere...

 

 Spar konge - forhåbentlig spiller de spar efter ruder

18-01-2024 12:33 #5| 0
MESTERBLOGGER

Spar konge er en rød sild.

18-01-2024 14:51 #6| 0

Skal man kalde rød sild "danglish" eller hvad.

 

Når du nu røber er Spar K er en "red herring" er det vil bare at spille to gang spar og trumfe en spar på den korte hånd. så får man seks hjerterstik, tre klørstik og ruder E.

 

Det ville faktisk være nemmere at få øje på med to små spar.

Redigeret af KimN d. 18-01-2024 14:52
18-01-2024 15:08 #7| 0

Et spil hvor jeg selv spillede. Jeg spillede imod og en spilfører der tidligere har spillet i 2. division (måske også 1.)fandt ikke planen. Så i får den double dummy


Du er blevet presset i 3 spar som Nord  Hvordan vinder den med hjerter ud fra Øst ? 

 

18-01-2024 15:29 #8| 0
MESTERBLOGGER

@ KimN

 

Ja, du har som sædvanligt fundet løsningen: stik med esset og spil straks spar fra hånden, alt andet fører til bet ved optimalt modspil.

 

I dit spil skal man vinde udspillet og straks spille to gange klør. Modparten kommer ind, hæver deres hjerterstik og skifter til ruder. Man vinder og trumfer klør, tilbage i ruder og trumf den sidste klør. Spil fri med den sidste ruder og de må nu åbne sparfarven eller spille til dobbeltrennonce, begge dele betyder at den femte taber forsvinder.

Hvis spilfører selv åbner sparfarven går man bet.

18-01-2024 15:34 #9| 0

Jeg tænker der er to rimelige planer:


A) Træk trumf og spil på k i plads eller 3-3


B) Spil på en  trumfning på den korte hånd

A) Hvis trumferne ikke er 5-0, det vil sige 96%, så vinder vi i 50% k i plads plus halvdelen af 3-3 = 35,5% / 2 = 17,75%. Det giver 65,04%


B) Her kan vi magte kontrakten hjem ved at spille  i stik 2 og dermed sikre en  trumfning. Man skal dog være opmærksom på, at planen kun vinder med 3-2 (67,8%). For med 4-1 så kan modspillet forcere i  hver gang de er inde og korte bordet ned til 3 trumfer.

18-01-2024 16:20 #10| 0
Gullberg skrev:

Spar konge er en rød sild.

 

 Som betyder hvad?

18-01-2024 16:51 #11| 0
MESTERBLOGGER

@ Jensen.

Det var danglish. Jeg mente red herring.

Den nærmeste oversættelse jeg kan komme i tanke om er: falskt spor.


@ rick rick

God pointe med at de kan forcere i ruder.

Jeg tror dog at plan B er bedst.

18-01-2024 17:24 #12| 0

B kan også gå ned med klør 5-1 eller 6-0, hvis de tager en trumfning.

 

Det er nok ret tæt. Plan A er sjovest. F.eks. kan man i nogle varianter eliminere ruder og spille klør. Hvis vest har 4 klør og spar es, kan han nogle gange slutspilles på den sidste klør til at spille spar.

19-01-2024 08:29 #13| 0

Jeg tror plan A er klart bedst - for som henry er inde på, så er der nogle automatiske slutspils muligheder.

 

Stik 1: Fald fra

Stik 2: Stik -fortsættelsen med esset

Stik 3 + 4: Tag K og B

 

Hvis trumferne er 4-1 trækker vi 2 gange trumf mere og spiller op mod K, hvis det ikke virker kan vi stadig nå at spille på 3-3

 

 

Hvis trumferne er 3-2, så går vi på bordet på 3. omgang trumf og trumfer derfter en en , nu er stillingen:

 


 5 4 2

 A

 

 7 6 2


 K 6

 

4

 A K Q 4

Nu kan vi tage 3 gange  og se om farven var 3-3. 

Hvis  sidder 4-2 med 4-farve i Vest, så har vi et automatisk slutspil ved at spille

Hvis 4-farven i  sidder i øst, så kan vi forsøge at slutspille vest på en . (spil  og læg en  fra 542)

Hvis øst har længden i begge minor, så er vi nok nede, men så havde opspil mod K næppe virket alligevel.

    Redigeret af rickrick d. 19-01-2024 08:32
    19-01-2024 10:48 #14| 0
    MESTERBLOGGER

    @ henry

    Da jeg selv læste den i avisen og dækkede ØV for selv at finde løsningen tænkte jeg også på eliminering og slutspil, som du nævner.

     

    Aktuelt havde Vest 4 ruder og trumferne sad rundt, så det ville have virket.

     

    Da jeg læste bridgeskribentens løsning indså jeg at K var en red herring.

    Plan B virker jo ALLE gange trumferne sidder 3-2 og ingen af minorfarverne er helt skæve. (+ den virker, hvis trumferne er 4-1 og de ikke forcerer)

    Slutspillet hvor du selv frivilligt korter den lange trumfhånd kræver vel også at trumferne sidder 3-2 og så kan man jo lige så godt spille efter det, selvom det umiddelbart ser forkert ud at spille spar fra hånden i stik 2.

     

    Her er hele bridgespalten fra avisen i tirsdags.

     

     

     

     

     

     

    19-01-2024 13:23 #15| 0
    rickrick skrev:


    B) Spil på en  trumfning på den korte hånd


    Hvad betyder det helt præcist og gør man det uden først at trække trumf?

     

    19-01-2024 13:45 #16| 0
    Gullberg skrev:

    @ henry

    Da jeg selv læste den i avisen og dækkede ØV for selv at finde løsningen tænkte jeg også på eliminering og slutspil, som du nævner.

     

    Aktuelt havde Vest 4 ruder og trumferne sad rundt, så det ville have virket.

     

    Da jeg læste bridgeskribentens løsning indså jeg at K var en red herring.

    Plan B virker jo ALLE gange trumferne sidder 3-2 og ingen af minorfarverne er helt skæve. (+ den virker, hvis trumferne er 4-1 og de ikke forcerer)

    Slutspillet hvor du selv frivilligt korter den lange trumfhånd kræver vel også at trumferne sidder 3-2 og så kan man jo lige så godt spille efter det, selvom det umiddelbart ser forkert ud at spille spar fra hånden i stik 2.

     

     

    Man kan også vende argumentationen om og sige, at hvis det sidder ret jævnt, skal det være en dårlig dag, før man går ned med plan A - med alle de muligheder man har for at løse slutpositionen, hvis vest har en 4-farve i minor han kan slutspilles på.

     

    Pga. klørindkomsterne behøver man ikke korte sig ned, før man har trukket trumf. Men ja, trumferne 4-1 kan bestemt også drille med plan A.

     

    Med plan A dykker man første ruder, tager den næste og trækker trumf. Man eliminerer før derpå ruder, så man har én tilbage. Aktuelt vinder man ved at lade vest få på den fjerde ruder, efter han er blevet renset for klør.

     

    Det er nok tæt. Plan B's force er jo klør præcis 4-2. Ikke 3-3, og absolut ikke 5-1 eller 6-0.

    19-01-2024 13:46 #17| 0
    Junior skrev:

    Hvad betyder det helt præcist og gør man det uden først at trække trumf?

     

     

     Ja, tag ruder es og spil en lille spar fra hånden i stik 2.

    19-01-2024 13:51 #18| 0
    rickrick skrev:

    Jeg tror plan A er klart bedst - for som henry er inde på, så er der nogle automatiske slutspils muligheder.

     

    Stik 1: Fald fra

    Stik 2: Stik -fortsættelsen med esset

    Stik 3 + 4: Tag K og B

     

    Hvis trumferne er 4-1 trækker vi 2 gange trumf mere og spiller op mod K, hvis det ikke virker kan vi stadig nå at spille på 3-3

     

     

    Hvis trumferne er 3-2, så går vi på bordet på 3. omgang trumf og trumfer derfter en en , nu er stillingen:

     


     5 4 2

     A

     

     7 6 2


     K 6

     

    4

     A K Q 4

    Nu kan vi tage 3 gange  og se om farven var 3-3. 

    Hvis  sidder 4-2 med 4-farve i Vest, så har vi et automatisk slutspil ved at spille

    Hvis 4-farven i  sidder i øst, så kan vi forsøge at slutspille vest på en . (spil  og læg en  fra 542)

    Hvis øst har længden i begge minor, så er vi nok nede, men så havde opspil mod K næppe virket alligevel.

       

       Jeps. Problemet er, at man skal gætte lidt, for hvis vest har 4-4 i minor, skal man trumfe ruderen væk først, før han slutspilles i klør.

      Hvis trumferne sidder 4-1 skal man nok standse efter to runder trumf og spille spar mod K. Det dur ikke, at de inhalerer tre sparstik.

      19-01-2024 15:38 #19| 0
      henry skrev:

       

       Jeps. Problemet er, at man skal gætte lidt, for hvis vest har 4-4 i minor, skal man trumfe ruderen væk først, før han slutspilles i klør.

      Hvis trumferne sidder 4-1 skal man nok standse efter to runder trumf og spille spar mod K. Det dur ikke, at de inhalerer tre sparstik.

       

      Altså hvis vest har 4-4 i minor, så er der kæmpe odds for at K sidder i øst og det kan vi stadig nå at spille på! 

      Efter 3 gange  sætter vi vest ind og kaster en . Nu har vi 54 i  på bordet og en trumf. Og hjemme har vi K6 og en .

       

      Hvis vest kan spille den sidste ruder, så trumfer vi og spiller op mod K. 

       

      Det er kun forkert når vest har præcis 4-4 i minor og Es.
       

      Redigeret af rickrick d. 19-01-2024 15:38
      19-01-2024 17:03 #20| 0
      MESTERBLOGGER
      Junior skrev:

      Hvad betyder det helt præcist og gør man det uden først at trække trumf?

       

       

       En tommelfingerregel i bridge er at man i trumfkontrakter tæller tabere og i sanskontrakter tæller vindere.

       

      I kontraken 4 har du råd til højest 3 tabere. Når du tæller tabere, så tag udgangspunkt i den hånd som har flest trumfer.

      Det er normalt den hånd, som også er spilfører. I dette tilfælde pga en overførselsmelding er den korte trumfhånd spilfører.

      Hvis du ser på Nords hånd er der 4 tabere. 3 i spar og en i ruder. De andre 9 kort, har vi de højeste kort på enten den ene eller den anden hånd = 9 sikre stik.

      Vi skal således af med en taber/have den dækket/lave den om til et vindende stik.

       

      Hvis vi spiller to gange spar inden vi trækker trumf kan den tredie spar på Nords hånd (en af de fire tabere) trumfes på Syds hånd.

      På den måde får vi kun 3 tabere = 10 stik = vundet kontrakt.

       


       

      Redigeret af Gullberg d. 19-01-2024 17:04
      19-01-2024 17:16 #21| 0
      rickrick skrev:

       

      Altså hvis vest har 4-4 i minor, så er der kæmpe odds for at K sidder i øst og det kan vi stadig nå at spille på! 

      Efter 3 gange  sætter vi vest ind og kaster en . Nu har vi 54 i  på bordet og en trumf. Og hjemme har vi K6 og en .

       

      Hvis vest kan spille den sidste ruder, så trumfer vi og spiller op mod K. 

       

      Det er kun forkert når vest har præcis 4-4 i minor og Es.
       

       

       Enig, vi har spar es i plads i reserve, hvis slutspillet kikser

      19-01-2024 18:11 #22| 0
      MESTERBLOGGER

      @rickrick

      @henry

       

      Så vidt jeg kan se kræver Plan A (slutspil):

       

      1. Trumf:  3-2

      2. Minor ikke sidder for skævt

      3. Vest har en 4 farve i minor

       

       

       

      Plan B (trumfning på den korte hånd) kræver:

      .

      1. Trumf: 3-2

      2. Minor ikke sidder for skævt

      Redigeret af Gullberg d. 19-01-2024 18:13
      19-01-2024 18:18 #23| 0
      MESTERBLOGGER
      henry skrev:

      Man kan også vende argumentationen om og sige, at hvis det sidder ret jævnt, skal det være en dårlig.

       

      Det er nok tæt. Plan B's force er jo klør præcis 4-2. Ikke 3-3, og absolut ikke 5-1 eller 6-0.

       

       Plan B virker da fint med klør 3-3.

       

      Som jeg ser det vinder Plan B alle de gange Plan A gør + nogle gange hvor Plan A ikke gør.

       

      Hvis du kigger på den aktuelle fordeling og flytter en ruder over til Øst i bytte for en spar, så går slutspillet i vasken og man går ned i en kontrakt, som kunne være vundet bare trumf var: 3-2.

      Redigeret af Gullberg d. 19-01-2024 18:26
      19-01-2024 19:41 #24| 0
      Gullberg skrev:

       

      1) Plan B virker da fint med klør 3-3.

       

      2) Som jeg ser det vinder Plan B alle de gange Plan A gør + nogle gange hvor Plan A ikke gør.

       

      3) Hvis du kigger på den aktuelle fordeling og flytter en ruder over til Øst i bytte for en spar, så går slutspillet i vasken og man går ned i en kontrakt, som kunne være vundet bare trumf var: 3-2.

       1) Ja, men det gør A også, så det er ikke her, at B tjener.

       

      2) Nej, B risikerer at tabe ved hjerter 4-1 (hvis man bliver mattet) eller klør 5-1/6-0 (hvis de tager en trumfning). I begge disse scenarier har man glimrende chancer med plan A. Især i det første scenarie, for man skal stadig bare have sp E i plads eller klør 3-3. 

       

      3) Enig. Men man kan også flytte lidt om, så det kun er A der vinder. 

      Giv f.eks. vest EDxxx, x, KDBx, xxx (går trumfmat) eller Dxx, xx, KDx, xxxxx (klørtrumfning) - begge kræver dog skarpt modspil.

       

      Sjovt spil.

       

      19-01-2024 22:27 #25| 0
      MESTERBLOGGER

      Nå der kommer lige et par spilføringsopgaver mere.

      De er ikke så svære igen.

       

      Det er holdturnering.

       

       

       

      Spil 2.

       

      Q 8 2

      Q 6 5 4

      J 7 4 3

      8 6

       

       

      K J 10 5

      A K 8

      A Q

      A 9 4 2

       

      Kontrakt: 3NT

       

      Vest starter med K-Q i klør, som du falder fra på, så kommer J i stik 3, hvor Øst ikke kan bekende.

      Plan?



      Spil 3

       

      J 7 5

      7 6 2

      A 4

      A K 10 9 3

       

      K 10

      K Q J 10 4 3

      K 6

      J 8 6

       

       

      Kontrakt: 4

       

      Vest spiller 5 ud, syd bekender med 9. Du vinder og fortsætter i hjerter. Vest vinder med esset og spiller 8. Øst har lagt ruder i stik 2 og 3.

      Plan?

      Redigeret af Gullberg d. 20-01-2024 00:08
      20-01-2024 08:48 #26| 0
      Gullberg skrev:

      Syd  Vest  Nord  Øst

      2NT    P       3   P

      3    P      3NT    P

      4    P       P        P

       

       

      5 4 2

      A J 10 9 2

      8 3

      7 6 2

       

       

       

       

      K 6

      K Q 8

      A 7 5 4

      A K Q 4

       

       

      Udspil: K

       

       

      Det er holdturnering, hvad er den bedste spilleplan?




      Kan du fortælle om udspillet er fra øst eller vest. Jeg går ud fra at syd er spilfører.
      20-01-2024 09:42 #27| 0
      MESTERBLOGGER
      Sealand skrev:

      Kan du fortælle om udspillet er fra øst eller vest. Jeg går ud fra at syd er spilfører.

       

       Udspillet er fra Vest som er modstanderen til venstre (MTV) for Syd, som er spilføreren. 

       

      20-01-2024 09:58 #28| 0
      Gullberg skrev:

       


       Udspillet er fra Vest som er modstanderen til venstre (MTV) for Syd, som er spilføreren. 

       




      Så spilfører er altid i baghånd?
      20-01-2024 10:50 #29| 0
      MESTERBLOGGER
      Sealand skrev:

      Så spilfører er altid i baghånd?

       

       Han er altid i baghånd for det første udspil; ja.

       

      Fjerde mand er altid i baghånd i bridge.

      Den som vinder stikket spiller ud til næste stik og MTH for ham vil så være i baghånd.

       

      Man kan aldrig have makker i baghånd som i whist.

       

      Find din lokale bridgeklub, nogle har gratis introduktionsbegivenheder.

      Du vil have en fantastisk hobby - for livet.

      20-01-2024 18:50 #30| 0

      Spil 3:


      Hvis Øst har D så har modspillet dummet sig 😉


      Nu kan man med magt rejse et  stik ved at spille K og herefter T. Det bringer totalen op på 1 + 5 + 2 + 2 = 10 stik

      22-01-2024 08:35 #31| 0

      Spil 2:


      Hvis vest har A så kan vi ikke vinde, så det kort sætter vi i øst.


      Det bringer totalen op på 8 stik, tre i hver af major farverne og de 2 minor esser.


      Det sidste stik kan komme fra 3-3 eller K i plads. Vi har lidt forbindelses problemer, så det er vist et spørgsmål om at gøre tingene i den rigtige rækkefølge.


      Jeg tester først , hvis de sidder 3-3, så tager jeg den fjerde , hvor jeg kaster en klør hjemme og går derefter i gang med , det bringer totalen op på 3+4+1+1. Hvis  er 3-3, så er jeg ikke afhængig af -farven.


      Hvis  ikke er 3-3, så skal jeg bruge 2 -stik og da det er sidste gang jeg er på bordet inden A er slået væk, så må jeg knibe i  med det samme.


      Går -knibningen godt, så slår jeg A væk og rejser de sidste stik der: 3+3+2+1 = 9

      22-01-2024 13:05 #32| 0
      MESTERBLOGGER

      @rickrick

      Ja dine løsninger er 100% korrekte.

      I spil 3 har man endda råd til at gå på bordet i ruder og spille spar til 10'eren i forsøg på et overstik.

       

      Næste PokerNet bridgespalte kommer i februar.

      Redigeret af Gullberg d. 22-01-2024 15:18
      22-01-2024 13:47 #33| 0
      Gullberg skrev:

      @rickrick

      Ja dine løsninger er 100% korrekte.

      I spil 2 har man endda råd til at gå på bordet i ruder og spille spar til 10'eren i forsøg på et overstik.

       

      Næste PokerNet bridgespalte kommer i februar.

       

       Du mener spil 3. I spil 2 kan man ikke komme over på bordet i ruder.

      22-01-2024 15:19 #34| 0
      MESTERBLOGGER
      KimN skrev:

       

       Du mener spil 3. I spil 2 kan man ikke komme over på bordet i ruder.

       

       Det er rettet nu.

      Har du et spil til bridgespalten i februar?

      Så kom glad :)

      22-01-2024 18:08 #35| 0
      Gullberg skrev:

       

       Det er rettet nu.

      Har du et spil til bridgespalten i februar?

      Så kom glad :)

       

       Det ved jeg ikke rigtig men i mellemtiden kan jeg da vise en svær beslutning i meldingerne fra Københavnsmesterskabet i Mix Par i går.

       

      Du har EB94 -  82 -EB2 - K865 og i et uforstyrret meldeforløb åbner makker en klør, du svarer 1 spar og makker kan nu 2nt. 18-19 hp (HP E=4 K=3 osv)


      Det kræver normalt 33 hp  at melde lilleslem (giver en stor bonus at melde og vinde) og du kan tælle dig frem til 31 eller 32 HP. Til gengæld har man fit til makker og man har jo heller ikke en helt kedelig 4333 hånd. Min oplagte mulighed for at invitere til slem er 4 klør (vi har så den aftale at 4 nt fra åbner er for at stå af.) Aktuelt havde makker blevet vild i varmen med  5 farve i klør og ville have cuebiddet så vi kommer ret let i 6 klør som er oplagt. Jeg sagde fejt bare 3 nt og makker tog 13 stik med spar K i plads og placeringen af ruder dame foræret i udspillet. 


      Jeg regnede jo nu med et dårligt spil, men det viste sig at alle havde stået i 3nt med 13 stik og det blev det mest lige spil i hele turneringen. Måske havde det noget at gøre med at det var 1. runde. Jeg synes selv det var en fejl ikke at melde 4 klør. Hvis man spiller et system hvor man ikke ved at makker har klør, er det nok mere tvivlsomt at melde videre. Men alle spillede ret naturligt så det undrer mig stadig at jeg kunne få middel ud af det.

       

       

       

       

      23-01-2024 08:09 #36| 0
      Administrator
      KimN skrev:

       

       Det ved jeg ikke rigtig men i mellemtiden kan jeg da vise en svær beslutning i meldingerne fra Københavnsmesterskabet i Mix Par i går.

       

      Du har EB94 -  82 -EB2 - K865 og i et uforstyrret meldeforløb åbner makker en klør, du svarer 1 spar og makker kan nu 2nt. 18-19 hp (HP E=4 K=3 osv)

       

      Det kræver normalt 33 hp  at melde lilleslem (giver en stor bonus at melde og vinde) og du kan tælle dig frem til 31 eller 32 HP. Til gengæld har man fit til makker og man har jo heller ikke en helt kedelig 4333 hånd. Min oplagte mulighed for at invitere til slem er 4 klør (vi har så den aftale at 4 nt fra åbner er for at stå af.) Aktuelt havde makker blevet vild i varmen med  5 farve i klør og ville have cuebiddet så vi kommer ret let i 6 klør som er oplagt. Jeg sagde fejt bare 3 nt og makker tog 13 stik med spar K i plads og placeringen af ruder dame foræret i udspillet. 

       

      Jeg regnede jo nu med et dårligt spil, men det viste sig at alle havde stået i 3nt med 13 stik og det blev det mest lige spil i hele turneringen. Måske havde det noget at gøre med at det var 1. runde. Jeg synes selv det var en fejl ikke at melde 4 klør. Hvis man spiller et system hvor man ikke ved at makker har klør, er det nok mere tvivlsomt at melde videre. Men alle spillede ret naturligt så det undrer mig stadig at jeg kunne få middel ud af det.

       

       

       

       

       

       Hvad havde 4 hj vist i jeres system ?

      23-01-2024 10:07 #37| 0
      Bridgeking skrev:

       

       Hvad havde 4 hj vist i jeres system ?

       

       Ikke eksisterende - 3 hjerter er krav med 5-4 i major efter min 1 spar og  åbners genmelding 2 nt. Betyder vist heller ikke noget med min faste makker.

      23-01-2024 10:11 #38| 0
      Administrator

      Jeg troede du vsr void i hjerter - havde set helt forkert sorry

      Jeg finder selv ud 

      23-01-2024 12:09 #39| 0

      Hvis I spiller 5-farve major, så kan din makker vel stadig have 3-farve i ? Hvis ja virker en direkte 4 en anelse vild.


      Nå men har I ikke en 3 kick-back Stayman til rådighed efter 2ut? Hvis makker melder 3ut på den, så har du garanti for 4-farve i .


      2 esser og konge opvurderer jeg any day! Så efter makkers 3ut har du vel en kvantitativ 4ut til rådighed, så misser I heller ikke sans 😉


      Hvis makker så har 19 hp og 5-farve i klør, så styrer I vel i par-turnerings 6ut 😉

      ← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
      Skriv et svar