Bilkøb - hvad betyder kørte km for prisen?

#1| 0

Har ledt efter en ny bil et stykke tid, men måtte selvfølgelig lige vente på at den nye registreringsafgift kom på plads.


Jeg har kigget på ret nye, men brugte biler, som har ca 1-2 år på bagen.


Hvor meget burde nedenstående bil koste hvis den havde kørt 30.000km?


https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-vii/14-tsi-150-r-line-variant-dsg-bmt/3419768


Spørgsmålet kommer af at sælgerne altid har en piv god forklaring i stil med at den er næsten ny (hvis den har kørt 10.000), og derfor skal være markant dyrere end en bil der har kørt 30.000. Omvendt, siger en sælger der har en bil som har kørt 30.000 at det slet ikke spiller nogen rolle, da biler kan køre nærmest et uendeligt antal kilometer nu til dags.


Andet spørgsmål er om prisen reelt kan forhandles på så nye biler. Har indtil videre blot haft en enkelt bil jeg var interesseret i, men der mente sælgeren at prisen var så knivskarp, at jeg ikke engang gad give ham et bud, nu han ikke engang åbnede op for en dialog.

13-10-2017 22:25 #2| 0

349,800 og nyprisen står længere nede til 350,815 sgu ikke meget at spare 😀

13-10-2017 22:36 #3| 0
OP
Ishusen skrev:349,800 og nyprisen står længere nede til 350,815 sgu ikke meget at spare

Ikke den bil jeg kigger på, men passede til eksemplet.

13-10-2017 23:03 #4| 0

@grimgladgris

- Er det ikke dig, der plejer at have forstand på den slags, hvis ikke, så bare ignorer mit tag. :)

14-10-2017 10:25 #5| 0

kørte km betyder selvfolgelig rigtig rigtig meget.
men det kommer for dig personligt som køber selvfølgelig an på hvor meget du selv kører om det de extra 20k km har betydning.

14-10-2017 10:30 #6| 0

lad os tænke en bil der har kørt 100k km og er 5 år koster sikkert 50% af nyprisen.
der ville jeg sige at det nok er omkring halv/halv hvad der skyldes km og alder.

jeg kender ikke det danske marked men sådan er det ca. her.
du kan jo kigge på en række biler og så regne det ud

14-10-2017 11:15 #7| 0

Der findes en nem løsning

Gå ind på bilpriser.dk og angiv specifikationerne på den bil du er interesseret i - herefter kan du justere op og ned på antal kørte km og se forskellen på prisen :-)

14-10-2017 15:41 #8| 0
OP
dankjar skrev:Der findes en nem løsning
Gå ind på bilpriser.dk og angiv specifikationerne på den bil du er interesseret i - herefter kan du justere op og ned på antal kørte km og se forskellen på prisen :-)

Altså på de brugte biler?


Det er hekt umuligt. Der er så stor forskel på ekstraudstyr at jeg først skal modregne det. Derefter er mange priser så skæve (altså den som jeg linker til, bør aldrig kunne koste 350.000, når den sprit ny koster 310.000 nu efter afgiften er sænket. Bevares, den har noget ekstraudstyr, men der skal godt nok være meget for at man betaler 40.000 mere end for en ny, og selv tilføjer ekstraudstyr.

14-10-2017 16:20 #9| 0

Kørte km kommer an på rigtig meget. Hvilket bilmærke, hvilket kørselmønster, diesel eller benzin, er bilen serviceret til tiden, osv. osv. osv.


Og hvis du kigger på en bil fra VW gruppen med en 1.4 TSI motor så sørg for at lytte efter kæderaslen eller lign, den motor er notorisk for svag kæde der strækker sig og lign. Der er lavet et forstærket kædesæt, men selv hvis det er monteret har der været stadigvæk været problemer med visse modeller.

14-10-2017 19:15 #11| 1
Jensen skrev: Altså på de brugte biler?

Det er hekt umuligt. Der er så stor forskel på ekstraudstyr at jeg først skal modregne det. Derefter er mange priser så skæve (altså den som jeg linker til, bør aldrig kunne koste 350.000, når den sprit ny koster 310.000 nu efter afgiften er sænket. Bevares, den har noget ekstraudstyr, men der skal godt nok være meget for at man betaler 40.000 mere end for en ny, og selv tilføjer ekstraudstyr.

Selvfølgelig kan du det - du vælger bare den standardmodel der er tættest på det du søger og angiver forskellig antal km og kigger på forskel i prissætning. Når du så går ud og kigger kan du jo så korrigere for de forskellige udstyrsvarianter - men forvent ikke at forskellen på 10 og 30000 km er over 10k, til gengæld bør der være noget i den retning for ekstra slid på bremser, dæk, undervogn mv.

15-10-2017 01:44 #12| 0
OP
ipm_1957 skrev: Selvfølgelig kan du det - du vælger bare den standardmodel der er tættest på det du søger og angiver forskellig antal km og kigger på forskel i prissætning. Når du så går ud og kigger kan du jo så korrigere for de forskellige udstyrsvarianter - men forvent ikke at forskellen på 10 og 30000 km er over 10k, til gengæld bør der være noget i den retning for ekstra slid på bremser, dæk, undervogn mv.

Hvis det var så let, så havde jeg nok gjort det.

15-10-2017 01:57 #13| 0
OP
Jensen skrev: Hvis det var så let, så havde jeg nok gjort det.

Men altså, du må gerne fortælle mig svaret på hvad 10.000 km og 30.000 km er, så jeg stiller i post #1.


Hvis du søger på Bilbasen på VW Golf stationcar fra 2017 med automatgear og med +140HK, så får du præcis 5 biler (det segment jeg har interesse i). 2 R-line og 3 Highline. Alle stort set priset dyrere end hvad de kan laves til fra ny efter afgiftsnedsættelsen.


Hjælper ikke helt noget at lege standard model eller andet, når piserne er så skæve, og der er så få biler.


Ændrer dog ikke på at jeg gerne vil have et estimat på hvad forskellen skal være, når den rette bil kommer til salg og den hsr kørt hhv 10.000km hhv 30.000km.

15-10-2017 02:37 #14| 0

Sidder også og roder bilbasen igennem disse dage. Er kommet frem til den konklusion, at det netop nu er utroligt svært at gennemskue brugtbilspriserne fordi det er så kort tid siden afgifterne blev ændret. Der er mange biler, der tilsyneladende ikke er rettet i pris, mens nogle er. Fwiw

15-10-2017 07:45 #15| 0

Nu satte jeg lige en 6/2017 Golf Variant R-line som du linkede til ind i bilpriser.dk. Med 10000 på klokken vurderes prisen til 300300, med 30000 på klokken 288700, så km vurderes åbenbart til ca. 40 øre stykket på præcis en næsten ny 150 HK Golf R-line. Hvis den er fra 2/2017 kan du trække 3000 fra ovenstående tal. Ovenstående tal er købspriser, altså den pris bilpriser.dk vurderer at bilen skulle stå til hos forhandler. Indbytningsprisen er 35-50000 lavere, så der burde være lidt at handle om. Siden er www.bilpriser.dk . Når markedet er "normalt" plejer den at ramme rimelig godt - men lige nu er afgifterne på vej ned så forvent pæne afvigelser. Forhandlerne har jo en masse biler stående, som har smidt en del værdi, så der kan godt være priser derude, som er rigeligt høje.

15-10-2017 08:49 #16| 0
OP
ipm_1957 skrev:Nu satte jeg lige en 6/2017 Golf Variant R-line som du linkede til ind i bilpriser.dk. Med 10000 på klokken vurderes prisen til 300300, med 30000 på klokken 288700, så km vurderes åbenbart til ca. 40 øre stykket på præcis en næsten ny 150 HK Golf R-line. Hvis den er fra 2/2017 kan du trække 3000 fra ovenstående tal. Ovenstående tal er købspriser, altså den pris bilpriser.dk vurderer at bilen skulle stå til hos forhandler. Indbytningsprisen er 35-50000 lavere, så der burde være lidt at handle om. Siden er www.bilpriser.dk . Når markedet er "normalt" plejer den at ramme rimelig godt - men lige nu er afgifterne på vej ned så forvent pæne afvigelser. Forhandlerne har jo en masse biler stående, som har smidt en del værdi, så der kan godt være priser derude, som er rigeligt høje.

Tak, det var super brugbart :-)


Ja, priserne er som @borge også er inde på lidt en jungle, da nogle forhandlere har afgiftjusteret deres brugte biler, mens andre stadig tror det står med ren guld i deres bilpark. Kan se på et lidt bredere VW Golf segment at mange blot har sat relativt nye biler ned med 10.000, selvom prisen på en helt ny er faldet med 40.000, så der er helt sikkert nogle priser der stadig halter ret meget efter hvad de nok reelt ender med at sælge dem for.


Selv de biler der er sat mest ned ser ikke helt ud til at have fået nok, hvilket formentlig gør det meget svært at handle, da deres priser stadig ser biligst ud, selvom man er bedre tjent med at købe en helt ny bil.


Tror du også indbytningsprisen er 35.000-50.000 på en bil som blot er et år gammel? Tænker at den med værditabet oveni, så nærmere har tabt i underkanten af 100.000 selv uden at have regnet afgiftsreguleringen med.

15-10-2017 09:11 #17| 0
dankjar skrev:Der findes en nem løsning
Gå ind på bilpriser.dk og angiv specifikationerne på den bil du er interesseret i - herefter kan du justere op og ned på antal kørte km og se forskellen på prisen :-)

Jensen skrev: Altså på de brugte biler?

Det er hekt umuligt. Der er så stor forskel på ekstraudstyr at jeg først skal modregne det. Derefter er mange priser så skæve (altså den som jeg linker til, bør aldrig kunne koste 350.000, når den sprit ny koster 310.000 nu efter afgiften er sænket. Bevares, den har noget ekstraudstyr, men der skal godt nok være meget for at man betaler 40.000 mere end for en ny, og selv tilføjer ekstraudstyr.

ipm_1957 skrev: Selvfølgelig kan du det - du vælger bare den standardmodel der er tættest på det du søger og angiver forskellig antal km og kigger på forskel i prissætning. Når du så går ud og kigger kan du jo så korrigere for de forskellige udstyrsvarianter - men forvent ikke at forskellen på 10 og 30000 km er over 10k, til gengæld bør der være noget i den retning for ekstra slid på bremser, dæk, undervogn mv.

Jensen skrev: Hvis det var så let, så havde jeg nok gjort det.

Prøv lige at læse hvad der skrives !!!


Tror du fejlagtigt læser det som bilbasen.dk men der anbefales at bruge bilpriser.dk

På bilpriser.dk kan du få vurderet hvad en given bil (mærke, model, årgang, etc etc - herunder antal kørte km) bør koste hos en forhandler og der kan du så lege med antal kørte km hvor de holder de andre parametre konstante, så burde du få en god idé om hvilke indflydelse antal kørte km har for den bil du leder efter.

15-10-2017 09:55 #18| 0

Til spørgsmålet i #16 - forskellen i udsalgs- og indbytningspris er taget direkte fra bilpriser.dk via henholdsvis købs- og salgsvurdering. De 35-50000 skal jo dække omkostninger ved køb/salg (det tager nogle mandtimer), formodentlig et komplet service før levering, husleje til bilen og selv på næsten nye biler kan der blive reklamationer, som ikke dækkes af fabriksgarantien. Om det er rimeligt er op til folk selv at vurdere. Bilmarkedet er en utrolig kompleks størrelse med alt fra autoriserede forhandlere til ham med 2 biler i baghaven i den blå avis. Der er også et antal firmaer uden forbrugerkontakt, der køber/sælger biler engros og som jeg forstår lever udmærket af at sikre, at biler flyttes rundt i DK. Den bil, der står i Nørresundby kan sagtens være byttet ind i Tårnby for 2-3 uger siden og fordi det var forkert mærke eller biltype ryger den ud på engros markedet og så endte den i den anden ende af landet.

15-10-2017 10:07 #19| 0

Mon ikke import fra Tyskland kunne være besværet værd for tiden - her burde man få den fulde rabat på afgiftnedsættelsen.

15-10-2017 16:25 #20| 0
OP
Live skrev:Mon ikke import fra Tyskland kunne være besværet værd for tiden - her burde man få den fulde rabat på afgiftnedsættelsen.

Kan såvidt jeg har forstået aldrig vlret attraktivt på så nye biler.

15-10-2017 16:27 #21| 0
Jensen skrev:

Kan såvidt jeg har forstået aldrig vlret attraktivt på så nye biler.




præcis. forhandlerne i danmark får meget bedre priser end forhandlerne i tyskland.
16-10-2017 10:10 #22| 0

Måske det kunne svare sig at hente en brugt bil i Tyskland og så betale den lavere afgift i DK? Anyway, jeg er kommet frem til at markedet netop nu favoriserer køb af ny bil. Svært at spå hvor lang tid, der går, før det har rettet sig til. Personligt kunne jeg nok strække den en måneds tid. Spørgsmålet er bare om det er nok?

16-10-2017 10:19 #23| 1
Allundberg skrev:


præcis. forhandlerne i danmark får meget bedre priser end forhandlerne i tyskland.


Troede kun det handlede om et par procenter, hvor ekstra udstyret på de tyske biler så rigeligt gør op for det. Anyway OP kan få samme model til 170k i tyskland med under 10k km. Selvom du ikke mener det er værd at undersøge, så er det gratis og kræver ikke specielt megwt arbejde at få svar fra skat på det.

Imo er man tæt på idiot hvis man tror bilforhandlerne på nogen måde er tæt på at lade hele gevinsten på afgifter gå til forbrugerne, samtidig med de taber kassen på deres bilpark.

Gamle.floskler.om hvad biler skal koste for de er værd at lease eller importere er ikke helt.gældende længere
16-10-2017 17:41 #24| 0
OP
Borge skrev:Måske det kunne svare sig at hente en brugt bil i Tyskland og så betale den lavere afgift i DK? Anyway, jeg er kommet frem til at markedet netop nu favoriserer køb af ny bil. Svært at spå hvor lang tid, der går, før det har rettet sig til. Personligt kunne jeg nok strække den en måneds tid. Spørgsmålet er bare om det er nok?

Tommelfingerreglen er at den skal have en del år på bagen, ifølge er firma der specialiserede sig i at importere biler.

Ellers er jeg enig i at nye biler favoriseres lige nu. Brugtpriserne er i min optik helt skæve, med biler som er dyrere brugte end en sprit ny. Tror det kommer til at tage yderligere nogle måneder end det er kalibreret bare lidt på plads.


Jeg har vist fået 4-5 måneder uden bil, og vil også gerne snart have en. Det sagt, så et det ikke det store behov jeg har i dagligdagen, så man kan jo tænke på om det er 60k værd om året.

17-10-2017 10:48 #25| 0
Jensen skrev:
Tommelfingerreglen er at den skal have en del år på bagen, ifølge er firma der specialiserede sig i at importere biler.

Ellers er jeg enig i at nye biler favoriseres lige nu. Brugtpriserne er i min optik helt skæve, med biler som er dyrere brugte end en sprit ny. Tror det kommer til at tage yderligere nogle måneder end det er kalibreret bare lidt på plads.

Jeg har vist fået 4-5 måneder uden bil, og vil også gerne snart have en. Det sagt, så et det ikke det store behov jeg har i dagligdagen, så man kan jo tænke på om det er 60k værd om året.

Jeg læste en guide omkring køb i går. Hvis det er for ekstraudstyret, skal bilen være 8 år gammel, hvis man køber fra udlandet - værdien for ekstraudstyr på en bil er afskrevet efter 8 år, hvorfor det ikke vil komme med i afgiftsberegningen, hvis man køber en bil på 8+ år fra udlandet.


Jeg tror ikke der er kommet så fandens mange guides til hvad man kan gøre ift. import fra tyskland/sverige, nu hvor afgifterne er blevet ændret.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar