Hej Pokernettere,
Jeg vil godt have et godt råd. Kort før jul købte jeg en Acer Aspire one til min kæreste hos Multimedia World i København. I weekenden gik den så helt død - kan ikke startes op overhovedet. Jeg har kontaktet Acer og forhandleren, og får at vide at jeg skal sende den til reparation og så går der ca. 14 dage - og de kan ikke garantere at indholdet på harddisken reddes.
Jeg vil være ret ked af at miste indholdet på harddisken - blandt andet ligger der en masse billeder af min søn som vi ikke har andre steder. Jeg har derfor undersøgt muligheden for at tage en backup - det kan man godt med et særligt kabel. Desværre kræver det at man åbner låget på computeren, og så ryger garantien, siger forhandleren. Forhandleren tilbyder i stedet at de kan tage backup af harddisken, hvilket vil koste mindst 800 kr.
Jeg synes jo det er temmelig urimeligt at vi - udover at skulle undvære computeren i 14 dage pga. defekt - oveni skal betale ekstra penge for at redde data. Ja, man kunne have taget backup, men er der mon nogen der tager backup af deres hjemme-PC dagligt? Fejlen ligger jo ubetinget hos producenten, så jeg mener det må være deres og forhandlerens ansvar at sikre at jeg ikke mister data.
Hvad synes I jeg skal gøre?
Bærbar computer reparation
Du er nok lidt på herrens mark der. Jeg tvivler på at de på nogen måde kan gøres ansvarlig for mistet data.
Nu er jeg så heldig at jeg har en dockingstation til sata-diske (3 - 400 kroner så vidt jeg husker), og den har redet data mange gange. Er du bare lidt PC-kyndig ville jeg nok anskaffe sådan en, forsigtigt afmontere harddisken, og kopiere indholdet over på en anden inden reperationen.
Værdifuld data på bærbare bør imo sikkerhedskopieres temmelig ofte. Begrebet "bærbar" gør i sig selv tanken om uheldige situationer til mange. Anskaf eventuelt en ekstern harddisk af rimelig kvalitet, der har sin faste plads i hjemmet. det tager ikke mange sekunder at koble sig op, og trække følsomt materiale over.
"det kan man godt med et særligt kabel. Desværre kræver det at man åbner låget på computeren, og så ryger garantien, siger forhandleren."
Det lyder noget urimeligt det der. Går ud fra du med "låget" mener den plade bag på, som ikke er svær at skrue af. Det svarer vel lidt til at du ikke må åbne køleren på din bil. Og det har jeg sgu aldrig hørt om.
Prøv lige at tjekke op på det. Alternativt kan du vel bare gøre det alligevel. Hvordan skal de kunne se at du har haft den åben?
@ creative
Engang blev nogen skruer plomberet, for at sikre at der ikke blev foretaget uautoriserede indgeb på elektroniske varer under garantien. Jeg ved sgu ikke om det stadig praktiseres, men det er helt sikkert at garantien bortfalder hvis det opdages.
Kan vi tolke det således at du i bund og grund er pisse ligeglad???
Visse fabrikanter har en lille elektronisk knap der bliver aktiveret i det øjeblik låget bliver åbnet, og tid og dato bliver skrevet ned i en chip, som kun de kan læse, netop for at undgå "snyderi" med garantien. Jeg ved, at det findes på flere af IBM/lenovo's stationære pc'ere, så pas på med at åbne den, da garantien med sikkerhed forsvinder i det øjeblik du gør det. (Hvis de kan se det)
Det kan aldrig være producentens ansvar, at der mistes data. Tænk hvad det kunne komme til at koste dem, hver gang en harddisk står af.
Tror desværre du er nød til at acceptere tilbuddet fra forhandleren, hvis du vil undgå problemer med garantien, og hvis du vil være sikker på, at du får dine billeder igen.
Har igennem mit arbejde sendt 3 stk. Acer Aspire one til rep. med samme fejl som din (Helt død). Alle 3 gange er det en helt ny pc der er kommet retur.....Uden gamle data.
Jeg ville ikke være ubetinget tryg ved at indlevere til reparation hos Multimediawolrd for tiden jf. ovenstående.
De har nu mit TV på 5. måned...
@huckleb
Ja det ser ikke for godt ud.
Det vil nok være bedre at gå direkte til Acer udenom Multimediaworld.
Tror desværre så, at muligheden for at redde billederne ryger sig en tur, da jeg tvivler på, at Acer udfører denne opgave, men @OP, prøv at ring til Acer. Måske er de til at snakke med.
Multimedia World har alle dage været nogle hustlere når det handlede om kundeservice. Se f.eks. deres hjemmeside:
www.multimediaworld.dk/
"problemer med vores betalingmodul".
De vil ikke engang indrømme at de er ved at lukke ned, men sælger åbenbart lystigt videre til afhentning i butik. Vel vidende at folk så ikke kan få repareret deres ting.
Jeg ville også kontakte Acer og fortælle dem, at du ikke tør indlevere din computer. Og forklare problematikken med billederne. Måske er de ligeglade med om den har været åben.