Backgammon Munkebjerg

#1| 0

Hej.

Nogen der lige kort kan ridse almindelige backgammon regler i turneringer op, eller endnu bedre de regler man spiller med på Munkebjerg?

Bare til begynder rækken...

Tusind tak!

- Rasmus

07-02-2014 22:25 #2| 0

Tror det her er en meget god start.





07-02-2014 22:28 #3| 0

Altså, kender godt regler, men kender f.eks. ikke specielt til terningen og hvordan den bruges. Hvor meget spiller man til? Er terningen med i spil? Etc...

Har desværre ikke tiden til de to videoer, men takker.

07-02-2014 22:52 #4| 0

Ahh fair nok, kan desværre ikke hjælpe så.

Gl med det og WPT'en.

07-02-2014 22:57 #5| 0

Lige over

07-02-2014 23:01 #6| 0

Med dobleterningen kan spillerne øge den indsats der spilles om undervejs i et givent parti, hvilket har flere funktioner. For det første kan det øge hastigheden af spillet betydeligt, idet hvert parti ikke behøves at blive spillet færdigt, idet man så at sige kan "doble modstanderen ud". I match play hvor der spilles til et bestemt antal point betyder det endvidere, at man ikke behøver spille så mange partier. For det andet tilføjer det en yderligere strategisk dimension til spillet, eftersom korrekt brug af dobleterningen ofte er en kompleks afvejning mellem de potentielle fordele og ulemper ved at doble eller ej.
Der rulles ikke med dobleterningen, da den blot er en markør der typisk er udformet som en 6-kantet terning med værdierne 2,4,8,16,32 og 64. Udformningen af denne specialterning er således mere eller mindre arbitrær da den, i modsætning til normale terninger, ikke benyttes som tilfældighedsgenerator. I princippet kan der redobles til langt mere end 64, dvs. til værdierne 128,256,512... etc. En spiller kan dog kun benytte dobleterningen når det er hans tur til at rulle, og kun hvis han har adgang til den, hvilket sætter naturlige grænser for hvor højt dobleterningens værdi kan komme op i et normalt spil.
Når et spil startes er dobleterningen placeret på midten af gærdet med tallet 64 vendt opad, og den siges da at være "centreret med værdien 1". Så længe den forbliver centreret har begge spillere adgang til at benytte den når de er på rul.
Ønsker en spiller at doble til 2 (initialdoble) tager han umiddelbart før sit rul dobleterningen fra gærdet og giver den til modstanderen pålydende værdien 2. Accepteres doblingen spilles der nu om dobbelt indsats. Hvis doblingen afvises taber den doblede spiller den værdi som dobleterningen før doblingen var på, i dette tilfælde 1 point.
Når en spiller har accepteret en dobling flyttes dobleterningen over til den doblede spillers side af brættet, og det er nu kun ham der har adgang til at benytte den. Hvis den doblede spiller senere i partiet ønsker at øge indsatserne (redoble) kan han give dobleterningen til modstanderen pålydende det dobbelte af den nuværende værdi, i dette tilfælde 4.
Der er forskellige regler tilknyttet brugen af dobleterningen, afhængigt af om der er tale om match play eller pengespil.
I match play er det standard at benytte den såkaldte Crawford regel (opkaldt efter ophavsmanden, John R. Crawford), der siger at når den ene spiller kun mangler 1 point, må dobleterningen ikke benyttes.[1] Et sådant parti kaldes et Crawford parti. Hvis matchen ikke afsluttes i Crawford partiet, må dobleterningen igen benyttes efterfølgende.
I pengespil benyttes ofte den såkaldte Jacoby regel (opkaldt efter ophavsmanden, Oswald Jacoby), der medfører at der ikke kan vindes gammon (2 point) eller backgammon (3 point), medmindre dobleterningen er blevet anvendt i partiet.[2] Glemmer spilleren at doble i et pengespil med denne regel får han blot 1 point uanset om han vinder normalt, gammon eller backgammon.
En anden meget anvendt pengespilsregel er den såkaldte beaver regel, der giver den doblede spiller mulighed for at redoble umiddelbart, dog uden at miste adgangen til dobleterningen.[3] Hvis eksempelvis spiller A dobler spiller B til 2, kan spiller B "beaver" doblingen og vende terningen til 4. Hvis spiller A accepterer dette har spiller B nu mulighed for at redoble spiller A til 8 når han er på rul. Hvis spiller A ikke accepterer beaveren, mister han den værdi dobleterningen kom på i og med han doblede, i dette tilfælde 2 point. Dette kan forekomme hvis spiller A efterfølgende indser at han lavede en grov fejl ved at doble til at starte med.
Sommetider benyttes også den såkaldte raccoon regel, som er en ekstension til beaver reglen. Dette giver den doblende spiller mulighed for at vende dobleterningen til den næste værdi hvis den doblede spiller beaver doblingen.[4] I forlængelse af eksemplet ovenfor kommer spiller B derved til at have dobleterningen på 8, og har nu mulighed for at redoble spiller A til 16 når han er på rul. Hvis spiller B ikke accepterer raccoonen, taber han den værdi dobleterningen kom på i og med at der blev beavered, i dette tilfælde 4 point. Dette kan forekomme hvis spiller B efterfølgende indser at han lavede en grov fejl ved at beaver.
Beaver og raccoon reglerne er især fornuftige at benytte, hvis man mener modstanderen begår en fejl ved at vende dobleterningen til den næste værdi, men de kan naturligvis også blot benyttes til at øge indsatserne med hvis man ønsker at gamble.

07-02-2014 23:05 #7| 0

Kæmpe thumbs up!
Tør du gætte på hvad man spiller til? Noget ala 5 point? (I begynder rækken i morgen)

07-02-2014 23:18 #9| 0

Ty

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar