Afgørelse af væddemål

#1| 0

Jeg har lige et væddemål der skal afgøres..

A siger at der dør flest personer i togulykker om året (selvmord gælder ikke)

B siger at der dør flest i flyulykker om året

24-05-2014 23:26 #2| 9

A Tog

24-05-2014 23:26 #3| 8

B Fly

24-05-2014 23:34 #5| 0

A

24-05-2014 23:38 #7| 1

Svaret er B stort set hvert år de sidste 60 år.

25-05-2014 06:59 #8| 1

Havde selv en opgave omkring netop dette emne tilbage i gymnasiet, og overraskende nok er det flyulykker hvor der dør flest. Dette skyldes at ved flystyrt er dødeligheden langt over halvdelen hvoraf ved togulykker er det meget sjældent folk dør. Jeg arbejder selv som pilot nu og kender med 100 procent sikkerhed til disse statistikker. God aften :-)

25-05-2014 07:52 #9| 0

Husk % fordeling

Der bliver rejst 300% flere kilometer med fly end tog

473 døde må være ud af flere milliarder fly pax

Hvor de 300 døde kun er ud af millioner af tog pax

25-05-2014 08:33 #11| 0

Det jo et skævt bet så :-)

Det skulle være hvormange ud af 10.000.000 tog passager vs 10.000.000 fly passager hvor er dødeligehden størst ..?

Resultat af bet kommer jo til at være misvisende da der jo faktisk dør flere i tog ulykker pr rejste kilometer pr person pr år :-).

25-05-2014 08:45 #12| 0

Lidt "sjov " Info

Martin Olldag Bay vil gerne vide, hvordan han sikrest kommer til Lissabon:
Hvilken transportform er den sikreste?
Hvis jeg skulle fra København til fx Lissabon, ville det så være sikrest at benytte fly, skib, tog, bil, bus, taxa, cykel eller at gå?

Seniorforsker ved DTU Transport, Tove Heis, svarer:
Sammenligninger af sikkerhed mellem forskellige transportformer foregår ved at sammenligne tilskadekomster pr. kilometer tilbagelagt med den pågældende transportform. Dette kaldes risiko. Risiko er altså antal uønskede hændelser (tilskadekomster/død) pr. eksponering i trafikken.

Der er meget stor forskel på, hvor stor risiko, der er forbundet med at benytte forskellige transportformer. Mindst risiko har man, hvis man kører i bus, tog eller taxa. I midten ligger kørsel i personbil, og størst risiko har man som fodgænger og cyklist.

At rejse med fly indebærer en ekstrem lille risiko pr. fløjet kilometer, men der er ikke tradition for at beregne risikoen pr. fløjet kilometer, så den kan ikke umiddelbart sammenlignes med de andre transportformer. Det samme gælder søfart.

Forskellen i sikkerhed skyldes blandt andet, at de kollektive transportformer føres af professionelle chauffører/togførere/piloter og er omgærdet af omfattende sikkerhedsforskrifter, mens den individuelle vejtransport er lettere tilgængelig og ikke er omfattet af samme sikkerhedskrav.

Risiko varierer dels med transportformen, dels med personens alder og køn og dels med vejenes kvalitet og trafikkulturen i det land, man kører i. Generelt topper risikoen, når man er ung og aftager så gennem voksenlivet for svagt at øges igen, når man bliver gammel.

Risikoen for mænd er som regel større end for kvinder hele livet igennem. Dette gælder selvfølgelig kun de individuelle transportformer, altså bil, cykel og gang. I tog, bus og fly er man passager, og her er risikoen for at komme til skade ens for alle, mens konsekvenserne af at komme til skade naturligvis afhænger blandt andet af alder og sundhedstilstand.

Der er stor forskel på risiko i trafikken i forskellige lande. I Danmark har vi udviklet et relativt sikkert trafiksystem: I perioden 1980-2004 steg persontrafikken med 50 %, mens antallet af dræbte i trafikken faldt med 57 %. Risikoen er i denne periode altså faldet drastisk. I Danmark bliver i gennemsnit 7,7 personer dræbt pr. 1 mia. kørte bilkilometer, mens tallet i Sverige - et af de absolut sikreste lande i verden, når det gælder trafik - er 5,9.

I den anden ende af skalaen ligger for eksempel Slovenien med 16,5 dræbte og Tjekkiet med 20,6 dræbte pr. 1 mia. kørte bilkilometer.

Transportforskere skelner mellem objektiv risiko og subjektiv (oplevet) risiko. De fleste mennesker oplever for eksempel risikoen ved flyrejser som langt større, end den objektivt er, mens de færreste af os bliver skræmt ved tanken om en tur i bil eller på cykel, på trods af at risikoen i bil eller på cykel faktisk er større end ved at rejse med fly.

Dette skyldes formentlig, at vi er mere trygge, når vi har en fornemmelse af at have en aktiv indflydelse på risikoen - også selvom denne viser sig ikke at være reel.

Det korte svar på dit spørgsmål om at rejse til Lissabon er altså: Flyv derned - og glem så i øvrigt alt om CO2-udledninger! Eller kombiner sikkerheden med miljøbevidsthed og tag toget eller bussen.

Redigeret af DVDmand d. 25-05-2014 08:47
25-05-2014 09:06 #14| 0

Ja Det rigtigt .. Man kan alt efter hvordan man sætter det op få forskellige resultat .. :-)

Fly er jo et lang distance transportmiddel hvor tog er et "kort" distance så faktisk svært at lave en 100% sammenligne
Da der så mange parameter.


← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar