.......

#1| 0

Måske ikke det rette forum at spørge men, jeg prøver alligevel.

Skulle der være nogle der ved hvor jeg kan finde nogle videnskabelige artikler om væskeansamling i blære og nyre, samtidig med der kun er to arterier i navlestrengen på et foster.

Jeg har googlet hele eftermiddagen og det er ikke lykkedes mig at finde noget andet end forum hvor kvinder selv taler om toarterie navlestrenge.

Vi står i den ulykkelige situation at det blev opdaget på et familiemedlem i dag til rutine scanning (uge 22).

Selv om vi skal til lægesamtale i morgen vil vi gerne læse om det selv så vi ved hvad det handler om, udover det vi får at vide hos lægen i morgen.

På forhånd tak

/Dafne

30-10-2009 00:09 #2| 0

Pubmed er nok dit bedste bud:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

30-10-2009 08:01 #3| 0

Hvis du sender mig en PM med de præcise Engelske betegnelser, så kan jeg forsøge at køre en søgning på Science direct, og Elsevir osv. for dig... Jeg er ikke klar over hvor meget medicinsk forskning der bliver præsenteret derigennem, men det er generelt gode sider for naturvidenskablig forskning... (og kræver abb. for at læse indholder)

30-10-2009 08:14 #4| 0

web of knowledge er imo den bedste.
Hvis du ikke er fag person, er det vulapyk læsning.

30-10-2009 08:26 #5| 0

Du kan også søge videnskabelige artikler på scholar.google.com

Videnskabelige artikler om emnet vil ofte være meget svære at forstå, da de (per definition) er skrevet til fagfolk inden for samme fag. Måske jeres læge kan henvise jer til tekster om emnet, der er skrevet til pårørende (lægfolk).

30-10-2009 09:03 #6| 0

Hvis du skriver den latinske betegnelse kan jeg prøve at finde sygdommen i en bog på biblioteket på Panum i dag og scanne det ind til dig. Kan desværre ikke huske at jeg selv har hørt om det, men kan helt sikkert finde det i en lærebog.

30-10-2009 10:10 #7| 0

Mange tak for hjælpen.

Fandt ud af at væskeansamlingerne hedder "Prænatalt diagnosticeret hydronefrose" og fandt mange artikler om emnet.

Mangler nu toarterie navlestreng (ved ikke hvad det hedder i fagsprog eller på engelsk).

Vi troede det var noget der hang sammen de to ting, men har fundet ud af så meget at det er to forskellige ting.

/Dafne

30-10-2009 10:30 #8| 0

@Royal

Kender ikke den latinske betegnelse for toarterie navlestreng, desværre.

Fandt kun ud af væskeansamlingerne i nyre og blære "hydronefrose"

Selv om jeg ikke er læge kan jeg godt læse en faglig artikel, da jeg selv har været en hel del igennem.
Vi har en genmutation på min mors side.

/Dafne

30-10-2009 10:41 #9| 0

Er det ikke normalt at der er 2 arterier i navlestrengen? Er problemet at der ingen vene er eller hvad?
Navlestreng hedder umbilical cord på engelsk.

30-10-2009 10:52 #10| 0

Jo, der er to arterier og en vene. Vi har ikke fået at vide hvad der er, kun at der mangler en... argh

Det jo netop derfor det er vigtigt at få læst noget selv så man ved hvad man skal spørge om når de kommer med deres snak.

Tak for "umbilical cord"

/Dafne

30-10-2009 11:35 #11| 0

@ Fru Holm.

Jeg har googlet lidt og fundet det her:

What is single umbilical artery?
About 1 percent of singleton and about 5 percent of multiple pregnancies (twins, triplets or more) have an umbilical cord that contains only two blood vessels, instead of the normal three. In these cases, one artery is missing (2). The cause of this abnormality, called single umbilical artery, is unknown.

Studies suggest that babies with single umbilical artery have an increased risk for birth defects, including heart, central nervous system and urinary-tract defects and chromosomal abnormalities (2, 3). A woman whose baby is diagnosed with single umbilical artery during a routine ultrasound may be offered certain prenatal tests to diagnose or rule out birth defects. These tests may include a detailed ultrasound, amniocentesis (to check for chromosomal abnormalities) and in some cases, echocardiography (a special type of ultrasound to evaluate the fetal heart). The provider also may recommend that the baby have an ultrasound after birth.

Kilde:

www.marchofdimes.com/professionals/14332_4546.asp#prolaps

30-10-2009 11:49 #12| 0

Vi har næsten lige været i samme situation, dog med væskeansamlinger i hovedet istedet. Historien fik desværre ikke en lykkelig afslutning da det viste sig at være en sjælden kromosomfejl der ville koste barnets liv senere i graviditeten uanset hvad.

Vi fik dog også at vide at der manglede en arterie i navlestrengen, og overlægen sagde til os, at alle nyfødte børn har ca. 1% risiko for at blive født med en hjertefejl i større eller mindre grad. Når barnet så har en arterie mindre så forøges denne risiko, men det er kun til omkring 1,5%, men det betyder at man holder nærmere øje med hjertet via ultralyd og flere scanninger.

Det var hvad jeg kunne komme med af indspark.

Topper.

30-10-2009 12:26 #14| 0

Har læst lidt om det tidligere, og "defekten" omtales normalt bare som SUA

Wikipedia skriver:

Occasionally, there is only the one single umbilical artery (SUA) present in the cord. Approximately 1 in 100 newborns are found to have a SUA, making it the most common umbilical abnormality. It is more common in multiple births. Babies with SUA may have a higher likelihood of having other congenital abnormalities. However, additional testing (high level ultrasound scans) can rule out many of these abnormalities prior to birth and alleviate parental anxiety. Echocardiograms of the fetus may be advised to ensure the heart is functioning properly. Genetic counseling may be useful, too, especially when weighing the pros and cons of more invasive procedures such as chorionic villus sampling and amniocentesis.
Although the presence of an SUA is a risk factor for additional complications, most fetuses with the condition will not experience other problems, either in utero or after birth. Especially encouraging are cases in which no other soft markers for congenital abnormalities are visible via ultrasound. Prior to ultrasound technology, the only method for determining the presence of a SUA was at birth, following an examination of the placenta. Given that the vast majority of expectant mothers do not receive the kind of advanced ultrasound scanning required to confirm SUA in utero, most cases may never be detected antenatally even today.
Doctors and midwives often suggest parents take the added precaution of having regular growth scans near term to rule out intrauterine growth restriction, which can happen on occasion and warrant intervention. Yet the majority of growth restricted infants with the abnormality also have other defects. Finally, neonates with the finding may also have a higher occurrence of kidney problems, so close examination of the infant may be warranted shortly after birth. Among SUA infants, there is a slightly elevated risk for post-natal urinary infections.

Kilde: en.wikipedia.org/wiki/Umbilical_artery#Single_Umbilical_Artery

30-10-2009 12:26 #13| 0

@svendsvin

Tusind mange gange tak.

Det ser ikke godt ud....

Forstår det bare ikke. 15/3 sidste år fik hun en stor sund frisk dreng.

www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=153036

Hvad er der gået galt? Hun hverken ryger, drikker kaffe, nyder alkohol eller andet i den kategori.

Hun spiser sundt, masser af frugt og grønt, alt økologisk og hendes BMI 17, i start af graviditet.

Det er fortvivlende....


30-10-2009 12:31 #15| 0

Dafne.

Umiddelbart lyder det til, at defekten (som udgangspunkt) ikke i sig selv medfører nogen voldsom stigning i risikoen for kromosomfejl og lignede. Dog ved jeg ikke, om billedet er anderledes, når der allerede er opdaget komplikationer. Linket ovenfor henviser jo bl.a. til

"... neonates with the finding may also have a higher occurrence of kidney problems, so close examination of the infant may be warranted shortly after birth."

, og du nævner selv noget med væskesamling i blære og nyrer.

Jeg håber, at undersøgelserne giver gode nyheder.

30-10-2009 12:37 #16| 0

Iøvrigt til dit sidste spørgsmål har det jo ikke (nødvendigvis) noget med hende at gøre. Små eller større "fejl" ses jo på en kæmpe del af alle fostre, nogle fejl sjældnere end andre, og nogen væsentlig alvorligere end andre.

At der opstår forskellige genetiske uregelmæssigheder uafhængigt af kost og diverse andre forhold er jo blot et udtryk for hvor skrøbeligt arveanlæg osv. er.

30-10-2009 13:29 #17| 0

Hvis du lige skriver din mail i en PM så kan jeg sende hvad jeg har fundet af artikler om det. Men lad det gå snapt da jeg snart tager hjem fra Universitetet..

30-10-2009 13:38 #18| 0

Ups - det var jo så i dag i skulle der ind. Nå, men hvis du stadig gerne vil se nogle artikler kan du jo skrive alligevel :)

30-10-2009 16:44 #19| 0

@Holm

Rent tilfældigt havde vi faktisk om enkelt-arterie navlestreng i dag. Prøvede at bore lidt i det, men da det ikke er eksamensrelevant på dette semester ville underviseren ikke bruge så meget tid på det. Jeg fik kun cirka det samme at vide, som svendsvin allerede har postet (øget risiko for hjerte og CNS defekter).

Ærgerligt at I skal have problemer med det. Hvis jeg på nogen måde kan hjælpe med at finde noget faglitteratur skal I bare sige til.

Mht til hvad du skriver om at leve sundt osv, så tror jeg ikke der umiddelbart er nogen mening i at prøve at finde en årsag. Jo mere fosterudvikling jeg lærer, jo mere forbavset er jeg over hvor ufatteligt mange ting der kan gå galt hen af vejen, og "fejl" kan sagtens opstå ud fra ren tilfældighed.


Håber det bedste for jer.

30-10-2009 20:27 #20| 0

Tusind tak for jeres hjælp.

Hvor er det dog fortvivlende svært som mor, at se sit sit barn gå så forfærdelig en ting igennem uden at kunne gøre andet end at være tilstede.

Igen, tusind mange tak for jeres hjælp.

/Dafne


@TopperH

Føler med jer.

Held og lykke i fremtiden.

/Dafne

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar