7/11 og 500-1000 kronesedler

#1| 0

Hej!

Som mange af jer nok ved så har 7/11 regler mod 500, 1000 kronesedler, hvilket betyder de ikke må tage i mod dem. De siger det pga sikkerheden de ikke gør det.

Er det farligere at have 1x 500 kroner vs 5x 100 kroner?

I min verden er penge, penge! om det er 1000x 50øre eller en blå 500 mand, så det stadigvæk 5 fuccking hundered kroner. Men ikke i 7/11.

Det store spørgsmål: Er det lovligt at nægte at sælge en vare til en kunde fordi personen kun har en 500 krone?


Og hvilken service er det at byde sine kunder?.

15-08-2011 17:47 #2| 1

Det kan muligvis have noget med falskneri at gøre. At der er større chance for at få falske 500 og 1000 kr. sedler end halvtredsere.

Nationalbanken - Kvartal oversigt

Det er fra 2006, her står lidt :

"Kan forretninger afvise sedler af en vis størrelse som betalingsmiddel?
Som nævnt har en køber som udgangspunkt ret til at frigøre sig ved betaling med gangbar mønt. Princippet om aftalefrihed medfører dog, at en sælger som udgangspunkt har ret til at opstille som betingelse for at indgå en aftale om salg, at betaling ikke sker med eksempelvis 500- kronesedler. Sælger skal gøre opmærksom på denne betingelse, eksempelvis ved tydelig skiltning, således at køber er bekendt hermed, inden aftalen om køb indgås.

Bliver køber først gjort opmærksom på dette krav fra sælgers side, efter aftalen om køb er indgået, har sælger som udgangspunkt ikke denne ret. I den situation er der opstået en pengefordring, som køber skal indfri, og her er udgangspunktet, at man altid har ret til at frigøre sig ved betaling med gangbar mønt.

Spørgsmålet er, om afvisning af flere seddelstørrelser eller møntenheder er i konflikt med § 10 i lov om visse betalingsmidler, der vedrører forbud mod diskrimination af kontant betaling i forhold til betalingskort, jf. nedenfor om denne bestemmelse.

Dette må antages at gælde, hvis fx en erhvervsdrivende generelt nægter at modtage sedler af en vis størrelse, idet dette indirekte kan tvinge køber til at anvende betalingskort. Derimod vil et afslag på at modtage særlige seddel- eller møntstørrelser efter omstændighederne være acceptabelt, hvis afslaget er konkret begrundet, fx i aktuelle oplysninger om, at falske mønter eller sedler i visse denominationer er i omløb."

Redigeret af Deadboy d. 15-08-2011 17:51
15-08-2011 17:51 #4| 6

Hvis du køber en vare til 10kr, og betaler med en 1000kr seddel, skal de have minimum 990kr liggende i kontanter.

Hvis du køber en vare til 10kr, og betaler med en 100kr seddel, skal de have minimum 90kr liggende i kontanter.

Derudover fjerner en 1k seddel stort set hele byttepengebeholdningen, så der skal altså være endnu mere i kassen.

Og hvilken service er det at byde sine kunder?.

Jeg synes det lyder som en fin service - alternativt havde de jo nok slet ikke åbent døgnet rundt.
15-08-2011 18:20 #12| 0

Well, lad os lige endnu en gang tage den her i opløbet. Florzcak og Hermod kan diskutere videre i PMs.

15-08-2011 18:22 #13| 0

Mange tak. :)

15-08-2011 18:27 #14| 2

Jeg synes det lyder som en fin service - alternativt havde de jo nok slet ikke åbent døgnet rundt.


For det første syndes jeg slet slet ikke, at det kan kaldes for en "fin service" eller overhoved "service". Nu kan jeg ikke helt præcist huske hvornår de indførte den regl, men det er ikke mere end et par år siden. Og den gang havde de da også åbent om natten.


Lad os antage, Du har en dame med hjem fra byen, du får alt hendes tøj af, hun gir dig en sutter, og da du skal til at stikke pikken i hende spørger hun om du har kondomer. Du går i panik, du kan ikke tænke klart fordi alt dit blod er i pikken.
Du tager hurtigt dit tøj på, det eneste du tager med er 500 kroner og dine nøgler.

Du kommer ned i 7/11 de vil ikke sælge dig kondomer pga det er 500 kroner. (God service?)
Du tænker FUUUUUCK hvad gør jeg nu? Du ser en flaske champagne til 350kr og siger jeg tager også den. på dette tidspunkt skal du have vare for 450 kr, men hun nægter stadigvæk at sælge noget som helst ligegyldigt pris. (God service?)

Du går ud af 7/11 fyldt med had, da du går ned at gaden der du noget rødt lys og et "Open" skilt. Yep det er et bordel!! Wuuhuuu så fik du fisse alligevel, for her snakker de ikke dansk, men de ved at penge er penge.
15-08-2011 18:30 #15| 5
Jeg synes det lyder som en fin service - alternativt havde de jo nok slet ikke åbent døgnet rundt.

Det er en lorteservice, kunne de så i det mindste holde åbent 24t overalt.
15-08-2011 18:43 #16| 1

Don_T har nailet den spot on.

Har engang arbejdet i en 7-11 (for 10 år siden), og det var præcis hvad vi fik at vide.

Der er jo ikke adgang til et pengeskab. Pengeskabet er lukket med tidslås, kan ikke åbnes før om morgenen. Så det kan ikke lade sig gøre at hente ekstra byttepenge, som de kan i supermarkeder.

Man blev instrueret i, for at mindske røveri-risikoen, at holde kontantbeholdningen helt i bund. Så snart man kunne smide et bundt med samlet 1000kr i sprækken i det låste pengeskab, og bare have et par sedler tilbage som byttepenge, så skulle man gøre det.
Hvis så nogen kom med en 500 kroneseddel lige før man skulle til at droppe - så kunne man måske gøre en undtagelse fra reglen. Men at have tusindvis af kroner i sedler liggende for det tilfælde at der lige kommer tre-fire i rap og skal betale med 1000kronesedler er bare ikke en mulighed i butikker der bliver røvet jævnligt.

Jeg synes sgu at det er meget rimeligt. Hvis man ikke kan have at dankort som almindelige mennesker, så må man prøve at tænke over ikke at gå med store sedler.

15-08-2011 20:36 #17| 1

Altså de tager vel imod kort?

15-08-2011 21:19 #18| 4

En overvejende stor del af PN's brugere har ikke kort. Burde være åbenlyst for enhver med alle de transfers der altid er brug for!

15-08-2011 21:29 #19| 2

Det er 100% af sikkerhedsmæssige årsager. Andre steder gør noget tilsvarende. For eksempel i Netto, hvor den interne regel er, at man 2 timer før lukketid ikke må hæve over beløbet ved dankorttransaktioner, af den simple grund, at man gerne vil mindske kassebeholdningen i de perioder, hvor de fleste røverier sker. Af samme grund frabedes den butiksansvarlige at åbne pengeskabet før butikken er lukket og kasserne talt op. Er det så også elendig service? Jeg vil til enhver tid hellere have at medarbejderen har en sikker vagt, end at jeg kan betale med min 500-lap (hvem FUCK hæver også så store sedler? Brug ffs "vælg seddeltype"-funktionen i automaten).

Nå ja, CStorgaard... har man ikke kondomer på sig, må man finde sig en pige, der enten har kondomer, allerede er gravid, har sit lort eller er på p-piller. Det kan sgu ikke være 7/11's ansvar at sørge for, at du kan få fisse.

15-08-2011 21:30 #20| 0

500kr seddel har altid været den mest forfalskede seddel, men så må de jo gøre som de Italienske supermarkeder gør med 50+ euro sedler ( smider dem igennem en lille maskine der tjekker om den er ægte)


Redigeret af Tokxz d. 15-08-2011 21:30
15-08-2011 21:44 #21| 0

Gider virkeligt ikke til at læse alt det i har skrevet boys undskylder.
Jeg ved for et faktum at grunden til at f.eks. 7/11, Shell tanke etc. Som oftest ikke tager imod 500, og 1000,- sedler er grundet sikkerheden.

Sikkerheden ligger i at de ansatte konsekvent skal deponere af deres kassebeholdning undervejs, og kasseapperatet selv udregner hvornår der skal deponeres (Omtrent de 2.000-2.500,-)
Dette gør således at tyve og folk som har intentioner om at lave røveri ikke får så stort et udbytte som de potientielt ville have gjort, og det gør ligeledes at det ikke er så attraktivt at kunne udmelde at have nakket 2000,- fremfor 10.000

Ren og skær sikkerhedswise, og jeg synes det er en god service da stationen derved også tænker på sine ansatte, og ikke vil sætte dem i større risici end de i forvejen er for at få traumer etc. fra et væbnet røveri..

15-08-2011 21:50 #22| 2

Jeg arbejdede i en butik, hvor vi netop sørgede for at have høj kassebeholdning pga spil... Folk vil gerne have deres penge kontant, selvom de vinder en stor gevinst...

Ingen tvivl om, at vores høje kassebeholdning var den primære årsag til, at vi blev udsat for 4 bevæbnede røveriforsøg på under 3 måneder... Jeg var selv alene på arbejde de 2 af gangene...

At butikkerne gerne vil beskytte såvel deres pengebeholdning, som deres ansatte og kunder, har jeg ganske fin forståelse for...
(Så må du anskaffe dig et kreditkort eller sørge for at have kondomer på lager - så svært er det sgu heller ikke)

Vi havde flere kunder, der stoppede med at komme der, fordi det også var ubehageligt for dem - uanset at de ikke var dem, der blev truet.

Jeg synes, at det er en fornuftig løsning at køre med lav kassebeholdning.

Redigeret af ZorroDk d. 15-08-2011 21:52
15-08-2011 21:57 #23| 1
For eksempel i Netto, hvor den interne regel er, at man 2 timer før lukketid ikke må hæve over beløbet ved dankorttransaktioner, af den simple grund, at man gerne vil mindske kassebeholdningen i de perioder, hvor de fleste røverier sker.


At hæve over beløbet ved dankorttransaktioner formindsker da kassebeholdningen?

Mener også at det er helt fair de ikke tager i mod 500 og 1000 kr sedler, da det medfører en unødvendig risici for tyveri.
15-08-2011 21:58 #24| 0

Skjult brag

15-08-2011 23:28 #25| 0

@OP

Skjult brag?

15-08-2011 23:59 #26| 0

@Totter

Ja, det formindsker kassebeholdningen idet de trækker over, men for at dette skal være muligt er man jo nød til forinden at have en højere kassebeholdning, end hvad der nu ellers er påkrævet for at holde kassen kørende. Hvis ikke man er nød til at have denne mulighed åben kan man derfor køre med en lavere kassebeholdning.

16-08-2011 00:48 #27| 0

@Totter
Cunego er netop spot on. Desuden er det ikke en bankautomat, men et betalingssted, hvor man tager nogle ting og giver penge for dem. Vil man hæve kontanter, så er der maskiner fremstillet til dette formål. Alene det at man kan hæve over beløbet er en ekstra service som butikkerne yder, og i min verden er de i deres gode ret til at fratage kunderne denne mulighed når/hvis de vil, uden at de skal høre brok for det!

Redigeret af Bad3xo d. 16-08-2011 00:49
16-08-2011 02:00 #28| 6

Hvorfor får de ikke bare samme system som på Statoil.. En maskine du smider pengene i, og selv spytter byttepengene ud.. WOW! Utroligt, så var det problem løst, og folk kan nu betale med fuck hvilke seddel de har lyst til.. "jamen det koster mange penge at få sat op"... Ja ja Bettina.. Men nu slipper du for kassedifferencer, medarbejder der skal have sygedagpenge efter et evt. røveri, da raten af dem nok falder en del, efter det bliver offentligt kendt, at i 7-Eleven kan du kun røve cigaretter, slik, sodavand og gammelt brød og så går der næppe lang tid før de penge er tjent hjem igen...

(FUCK, HVOR ER JEG KLOG)!!!!!!

Redigeret af royaldanish d. 16-08-2011 02:09
16-08-2011 09:53 #29| 0

de kan ikke benægte at tage i mod en 500kr seddel

16-08-2011 10:35 #30| 1

@RekiB

Nationalbanken er ikke helt enig med dit udsagn:

"Kan forretninger afvise sedler af en vis størrelse som betalingsmiddel?

Som nævnt har en køber som udgangspunkt ret til at frigøre sig ved betaling med gangbar mønt. Princippet om aftalefrihed medfører dog, at en sælger som udgangspunkt har ret til at opstille som betingelse for at indgå en aftale om salg, at betaling ikke sker med eksempelvis 500-kronesedler. Sælger skal gøre opmærksom på denne betingelse, eksempelvis ved tydelig skiltning, således at køber er bekendt hermed, inden aftalen om køb indgås."

Kilde: www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/Kvartalsoversigt_3_kvartal_2006/$file/kap03.htm

16-08-2011 10:38 #31| 0

Der skal være en konkret begrundelse hvorfor, og det må ikke bare være for at tvinge kunden til at bruge betalingskort... Nationalbanken nævner selv en gyldig grund som værende, hvis falske sedler er i omløb... Mon ikke øget risiko for bevæbnet røveri også går under en konkret begrundelse, hvis falskmøntneri gør det... Der er vist ingen, der er i tvivl om, hvorvidt det er derfor, de gør det?

Redigeret af ZorroDk d. 16-08-2011 10:39
16-08-2011 10:56 #32| 0

@Royaldanish

Klog tjaa det kan man jo diskutere!! Når du nu kommer ned i 7-11 kl 0300 om morgenen med din fedtet 1000 lap og skal købe dine kanelgifler og din tranebær juice så spytter maskinen nok ikke lige 950 kr ud i guld og sølv, men Bettina skal jo stadig have en del kontanter for at det kan lade sig gøre at betale med dem LÆS: (1000 kr seddel) Så vidt jeg ved udbetaler de maskiner ikke sedler

Og så er vi jo lige vidt!!

Anskaf jer nu bare et mastercard som minimum det er jo 2011, alle har sku et betalingskort! og så er den diskution lukket!

Redigeret af dalecooper d. 16-08-2011 10:57
16-08-2011 21:35 #33| 0

Hvad gjorder folk dengang hvor der ikke var video overvågning? Tog de kun i mod 20'ere?
Hvis overvågning ingen effekt har hvorfor er det så blevet standart udstyr i butikker?
Hvis man arbejder med penge dagligt, burde man så ikke vide hvordan ÆGTE sedler ser ud?



De burde ændre designet på de nye 500, 1000 kroneseddler.

1000 KR*

*I 7/11 er den kun papiret værd


Btw jeg blev nød til at bruge mit VISA kort, hvilket kun er mere overvågning. Og mere "sikkert" idet pengene aldrig skifter hænder fysisk. Men jeg er mere en cash guy, jeg kan godt lide når det kun er mig der ved hvad jeg køber.

16-08-2011 23:06 #34| 0

Overvågning har effekt... Både præventivt og opklaringsmæssigt... Det er dog ikke ensbetydende med, at røveri ikke kan forekomme... Det mindsker bare risikoen... Ligesom lav kassebeholdning også mindsker risikoen...

Du kan aldrig fjerne røverier helt (se bare på folk, der begår røveri i pengeløse banker), men du kan minimere antallet af røverier ved forskellige tiltag... Tiltag som overvågning og lav kassebeholdning...

Som du også fandt ud af, så kunne du jo godt købe dine kondomer alligevel... Så var det ikke bare brok for at brokke dig?

Har det mindsket antallet af røverier med 1 om året (måske mere - aner ikke, om det er belastet område), så synes jeg bestemt, at det er "besværet" værd at skulle tage kortet op af lommen og huske sin PIN-kode, når nu man har glemt penge i en størrelsesorden, der passer til det, man køber...

Med hensyn til at arbejde med ÆGTE sedler, så jo, man ved godt, hvordan de ser ud... Men det ved falskmøntere sjovt nok også, så de får dem til at ligne ;-)

Det sagt, så har jeg endnu aldrig accepteret en falsk seddel herhjemme (har dog modtaget en for nogle år siden, som jeg ikke tog imod).

Kun en enkelt gang, da jeg arbejdede i England og der var det så også en hverdagsting at modtage falske sedler... Jeg blev ringet op af chefen efter at være kommet hjem, at der var en falsk seddel i min kasse... Vi talte ellers kassen op sammen, og der var der ikke nogen... Så jeg ved ikke om jeg skal tro på ham... Anyway så nappede jeg mindst 20 i den periode (inkl en skotsk), så det er nok fair nok, hvis én slipper igennem, for de ligner ret godt af og til... :)

Redigeret af ZorroDk d. 16-08-2011 23:10
17-08-2011 02:34 #35| 0
dalecooper skrev:
@Royaldanish

Klog tjaa det kan man jo diskutere!! Når du nu kommer ned i 7-11 kl 0300 om morgenen med din fedtet 1000 lap og skal købe dine kanelgifler og din tranebær juice så spytter maskinen nok ikke lige 950 kr ud i guld og sølv, men Bettina skal jo stadig have en del kontanter for at det kan lade sig gøre at betale med dem LÆS: (1000 kr seddel) Så vidt jeg ved udbetaler de maskiner ikke sedler

Og så er vi jo lige vidt!!

Anskaf jer nu bare et mastercard som minimum det er jo 2011, alle har sku et betalingskort! og så er den diskution lukket!



Ja, det er 2011, og maskinen som både kan spytte mønter og seddler ud er opfundet.. (LÆS: De har den på Statoil) Selv Bettina har fundet ud af det efterhånden.

EOD!
17-08-2011 04:47 #36| 0

Medmindre du stadig bor hjemme og synes det er pinligt din mor finder kondomer når hun lægger vasketøj på plads i dine skuffer, så hav da ffs nogle i dit soveværelse.

Hvis man arbejder med penge dagligt, burde man så ikke vide hvordan ÆGTE sedler ser ud?


Nu er det altså ikke sådan at alle falske sedler har mickey mouse tegninger. Hvis man skal checke om hver seddel er ægte vil det tage lang tid,d et vil kunderne brokke sig over. Og dertil kommer at Adam på 18 år der arbejder for sulteløn i 7/11 e rnok temmelg ligeglad med om der smutter en falsk seddel igennem eller ej.
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar